Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det har du rätt i. Jag glömde teorin att mineraler på Mars skulle ha blandat sig i vattnet och haft samma effekt som glykol i bilen, dvs att göra att vattnet inte kokar bort så lätt (och framför allt inte fryser till is).
Men allt är teorier än så länge.
Varför man hoppas så intensivt på att hitta flytande vatten är jag inte säker. Varför inte "bara" smälta isen (under tryck) och använda det vattnet?
Just det här att "finna vattnet" eller "följa vattnet" har blivit en känslomässig låsning tror jag. Naturligtvis räcker det att hitta isen och som du säger smälta den.
Problemet för dom första expeditionerna är nog istället att landa på ställen där den isen finns strax under ytan samt att det också är intressanta områden där vatten har runnit, där klimatet inte är för strängt, och där det finns grottor och intressanta objekt. Det måste också gå att köra ifrån landaren med fordon.
Jag kan tänka mig två expeditioner samtidigt, en i ett bättre klimat och en i ett intressantare område. Om is får vi inte glömma att sonden Mars Express fotograferade en mycket intressant krater där det vilar en mycket stor synlig isglaciär.
Det är också konstigt att ett lågbudget projekt som Phoenix gjorde dom mest intressanta upptäckterna medan flera rovrar har hängt upp sig på geologi.
Jag märker att jag behöver läsa på.