Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Hela Palestina, inklusive Gazaremsan klassas som ockuperat. Belysande hur då än en gång avleder ämnet för att själv tvingas säga något om att Israel ockuperar Palestina.
I dagsläget lutar jag allt mer åt en enstatslösning. Någon judisk stat på det sätt Israel definierar sig så att bara judar har fulla rättigheter stödjer jag inte.
Och hur skall vi åstadkomma det? Vad du än vill tro så är verkligheten att palestinierna trängs ihop mer och mer i rena ghetton, vilket den premiärminister som just håller på att (troligen) röstat fram är väldigt explicit med. Kanske håller det inte i längden, men det orsakar en fruktansvärd massa lidande under tiden.
För att svara i något omvänd ordning. Ja jag tror fler kommer att argumentera för en enstatslösning, personligen gillar jag mer iden med 2 stater men bryr mig inte nämvärt, Palestinier och Israeler måste bestämma hur de ska leva med varandra. För många länder som blandar sig i, för stor soppa blir resultatet.
Nu finns det 2 palestinska stater eller 3 om man vill skoja men det är på Västbanken och Gaza jag tycker en palestinsk stat ska ligga. Dvs alla religiösa bosättare som åkte ut från Gaza, tja är det vad som krävs så. Tycker Palestinier att de ska få vara kvar på Västbanken ok, om inte ok. Det måste förhandlas fram. Jag drar mig väldigt mycket för att säga hur de inblandade ska lösa gränsdragningar, för att jag ska inte leva med dessa. Huvudrollsinnehavare är Palestinier och Israeler, det är dom som måste lösa detta.
Hur vi åstadkommer det? Inte genom att skylla allt på Palestina, inte skylla allt på Israel. För det första är det inte sant, för det andra kommer inte den andra sidan att lyssna då utan gå i försvarsställning. Jag tror att båda måste lyssna till varandra, hör vad Israelerna säger, hör vad Palestinierna säger. Vi här kan säga att vi inte vill ha mer våld, jag vill inte ha det från någon sida. Men det finns folk på båda sidor som inte vill leva i fred, och de har saboterat tidigare och kommer att sabotera igen. Men vi får vända oss till de som VILL leva i fred och samförstånd, finns människor på båda sidor som vill det. Bara för att politiker eller fanatiska religiösa inte kommer överens så kan ändå vanliga människor göra det.
Håller med att det blir en fruktansvärd massa lidande under tiden, jag undrar ju om allt lidande är värt det? Och ja blir svaret, när lidande inte blir värt det så kanske en annan lösning kan hittas.