2021-06-13, 13:16
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Dom har redan testat att låta bli med raketbeskjutning. Dom har testat att låta bli med självmordsattacker. Du vet, såna där helt crazy idéer Har det gjort skillnad?

Israel har det absoluta ansvaret för situationen, möjligtvis tillsammans med FN, USA och UK.

Ha ha, snyggt försök. Senast för några veckor sedan sköt de raketer mot civila som dödade civila på båda sidor. Menade du att de senaste dagarna inte skjutit raketer eller använt självmordsbombare?

Har Palestinier något ansvar alls?
Citera
2021-06-13, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Ha ha, snyggt försök. Senast för några veckor sedan sköt de raketer mot civila som dödade civila på båda sidor. Menade du att de senaste dagarna inte skjutit raketer eller använt självmordsbombare?

Vad är det för ansvar palestinier ska ta? Vad är det för fredlig väg till -67 års gränser och rätt för palestinska flyktingar att återvända som palestinierna misslyckats med att ta?
Citera
2021-06-13, 13:33
Avstängd
Citat:
Bara så att jag vet vad jag svarar på, vad anser du vara ockuperat? Frågar för en del säger, Gaza, andra västbanken och andra hela landet.
Hela Palestina, inklusive Gazaremsan klassas som ockuperat. Belysande hur då än en gång avleder ämnet för att själv tvingas säga något om att Israel ockuperar Palestina.
Citat:
Vill du se en Judisk stat i området?
I dagsläget lutar jag allt mer åt en enstatslösning. Någon judisk stat på det sätt Israel definierar sig så att bara judar har fulla rättigheter stödjer jag inte.

Citat:
Du tänker för kortsiktigt, nuvarande situation kommer inte att hålla även om du tror det. Fred är det enda hållbara på sikt. Ju snabbare alla inser det desto bättre. Behövs inte mer högtflygande retorik, vi behöver nedtrappning och en permanent lösning.
Och hur skall vi åstadkomma det? Vad du än vill tro så är verkligheten att palestinierna trängs ihop mer och mer i rena ghetton, vilket den premiärminister som just håller på att (troligen) röstat fram är väldigt explicit med. Kanske håller det inte i längden, men det orsakar en fruktansvärd massa lidande under tiden.
Citera
2021-06-13, 14:54
Medlem
Citat:
Sluta dumma dig. Det har funnits långa perioder utan eller med begränsat våld men det gör absolut ingen skillnad. Palestinierna kan välja mellan underkastelse och död. Så länge ockupationen pågår kommer våldet att frodas, inget kontroversiellt här.

Citat:
Ansvar för vad? Dom har noll, zero (0) ansvar för ockupationen/belägringen, den sköter Israel med precision. Lika korkad fråga som om judarna hade något ansvar under 40-talets Europa. Nog var dom lite medskyldiga allt, eller vad är det du insinuerar?
Citera
2021-06-13, 15:27
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ingen fultolkning alls, skriver du att Israel inte är helt ansvariga så menar du att även andra är det.

Har du nu på ca 5 min ändrat dig till att Israel har 100 % (eller kanske 115 %?) av ansvaret, ja då har du bara fel.
Jag instämmer med Soffsvek: Israel har störst ansvar. Sedan kommer USA. Sedan kommer FN och EU. Sist kommer palestinierna, för de kan ju inte göra något, de är ju maktlösa.

Den israeliska propagandan om "lika goda kålsupare" har tyvärr lurat många alldeles för länge.

Edit: UK har förstås stort ansvar också.
Senast redigerad av humanlife 2021-06-13 kl. 15:43.
Citera
2021-06-13, 22:27
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Sluta dumma dig. Det har funnits långa perioder utan eller med begränsat våld men det gör absolut ingen skillnad. Palestinierna kan välja mellan underkastelse och död. Så länge ockupationen pågår kommer våldet att frodas, inget kontroversiellt här.

Vad är det som är så dåligt med underkastelse när islam predikar det?

Sen fattar jag inte heller varför alla vänstertomtar inte har problem med alla palestinska miljardärer. Khaled Mesal har 2,8 miljarder dollar. Ni brukar säga att "man inte ska kunna bli så rik". Men när det gäller de palestinska miljardärerna så finns det inga gränser för er givmildhet. Hur många miljarder har Abbas nu, 10? Hur många miljarder euro hade Arafat omräknat till dagens valuta, 30?
Citera
2021-06-14, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad i helvete är det du insinuerar? Var fan har du läst att "judar gör sig omöjliga där de vistas trots otroliga privilegier"? Ditt vidriga jävla lilla kräk. Hoppas du blir våldtagen av en arab.

Judens historia ar upprepade fordrivningar sedan antiken. Wiki raknar 168 lander dar juden kastats ut. Sag varfor pa jiddish, du din ryss.
Citera
2021-06-14, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Du är felinformerad. https://sv.wikipedia.org/wiki/Judar_i_Sverige

Ryssen hittar pa en familjehistoria som inte gar ihop. Vilket ar din anknytning till Heliga landet. Sag det pa jiddish. 5738 Diaspora

Ur samma wiki:
- Judarna i Stockholm anhöll år 1680 om att få bosätta sig i huvudstaden utan att behöva överge sin religion, men deras begäran avslogs av stadens konsistorium.
-År 1723 kom en kunglig resolution som förordade att "Judar, Landstrykare, Trådragare och Häcktmakare" skulle fångas in och tas till arbete i kronans tjänst.-
- Enligt grundsatsen "Sverige åt svenskarna" drev Karl XI ut en hel del utländska affärsmän ur riket, först och främst judarna, som nu behandlades föga gästvänligare än romer och resande...påbjöd Karl XI nu, "vid högsta straff", att inga judar skulle få vistas i riket efter en tid av fjorton dagar.
-
Citera
2021-06-14, 01:16
Medlem
Termos99s avatar
Citat:

Ansvar för vad? Dom har noll, zero (0) ansvar för ockupationen/belägringen, den sköter Israel med precision. Lika korkad fråga som om judarna hade något ansvar under 40-talets Europa. Nog var dom lite medskyldiga allt, eller vad är det du insinuerar?

En del ex Hamas använder våld och hyllar våld och död. Och väljer de den vägen, så tja då väljer de den vägen och både palestinier och israeler dör. Kanske skulle prova välja fred istället? Som omväxling från krigiska sånger och krigshets.

Men, du behandlar ju palestinier som barn oförmögna att göra något alls. Palestinier är ganska vanliga människor, tyvärr har en del valt dödskulten Hamas och korrupta PA som företrädare och då händer inte mycket bra saker för någon. Varför talar du så ned mot palestinier, de kan vara lika smarta som vem som helst, men en del tar korkade beslut. Men klart bekvämare att skylla allt på Israel och slippa ta ansvar.

Ha ha, beskriv gärna i detalj hur du jämför situationen i Europa på 40-talet för Judar med situationen i mellanöstern idag?
Citera
2021-06-14, 01:21
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag instämmer med Soffsvek: Israel har störst ansvar. Sedan kommer USA. Sedan kommer FN och EU. Sist kommer palestinierna, för de kan ju inte göra något, de är ju maktlösa.

Den israeliska propagandan om "lika goda kålsupare" har tyvärr lurat många alldeles för länge.

Edit: UK har förstås stort ansvar också.

Det är cirkulär humor med alla attacker på Israel och Judar men utan att kunna finna 1-2 länder i mellanöstern som är bättre.

Du kan säkert hitta det om du letar, men Israel är på många eller de flesta sätt det bästa landet.

Ja UK har också ett delansvar, verkar dock inte nämnas alltför ofta. Men tänk vad den uppdelningen av MÖ lett till..
Citera
2021-06-14, 01:25
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:

Lite som att säga att klassens hackkyckling ska ta ansvar för att han mobbas.
Citera
2021-06-14, 01:56
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Hela Palestina, inklusive Gazaremsan klassas som ockuperat. Belysande hur då än en gång avleder ämnet för att själv tvingas säga något om att Israel ockuperar Palestina.

I dagsläget lutar jag allt mer åt en enstatslösning. Någon judisk stat på det sätt Israel definierar sig så att bara judar har fulla rättigheter stödjer jag inte.

Och hur skall vi åstadkomma det? Vad du än vill tro så är verkligheten att palestinierna trängs ihop mer och mer i rena ghetton, vilket den premiärminister som just håller på att (troligen) röstat fram är väldigt explicit med. Kanske håller det inte i längden, men det orsakar en fruktansvärd massa lidande under tiden.

För att svara i något omvänd ordning. Ja jag tror fler kommer att argumentera för en enstatslösning, personligen gillar jag mer iden med 2 stater men bryr mig inte nämvärt, Palestinier och Israeler måste bestämma hur de ska leva med varandra. För många länder som blandar sig i, för stor soppa blir resultatet.

Nu finns det 2 palestinska stater eller 3 om man vill skoja men det är på Västbanken och Gaza jag tycker en palestinsk stat ska ligga. Dvs alla religiösa bosättare som åkte ut från Gaza, tja är det vad som krävs så. Tycker Palestinier att de ska få vara kvar på Västbanken ok, om inte ok. Det måste förhandlas fram. Jag drar mig väldigt mycket för att säga hur de inblandade ska lösa gränsdragningar, för att jag ska inte leva med dessa. Huvudrollsinnehavare är Palestinier och Israeler, det är dom som måste lösa detta.

Hur vi åstadkommer det? Inte genom att skylla allt på Palestina, inte skylla allt på Israel. För det första är det inte sant, för det andra kommer inte den andra sidan att lyssna då utan gå i försvarsställning. Jag tror att båda måste lyssna till varandra, hör vad Israelerna säger, hör vad Palestinierna säger. Vi här kan säga att vi inte vill ha mer våld, jag vill inte ha det från någon sida. Men det finns folk på båda sidor som inte vill leva i fred, och de har saboterat tidigare och kommer att sabotera igen. Men vi får vända oss till de som VILL leva i fred och samförstånd, finns människor på båda sidor som vill det. Bara för att politiker eller fanatiska religiösa inte kommer överens så kan ändå vanliga människor göra det.

Håller med att det blir en fruktansvärd massa lidande under tiden, jag undrar ju om allt lidande är värt det? Och ja blir svaret, när lidande inte blir värt det så kanske en annan lösning kan hittas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in