Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
I det läget måste omgivningen ställa krav på den starkare parten, anser jag, det är det enda rätta. Man måste kräva att alla följer folkrätten. Så länge den starkare parten struntar i folkrätten så kommer den andra parten också att göra det. Man kan inte begära mer av den som är på väg mot undergång.
Ja, det är helt logiskt. Varje överlägsen segrare står inför samma problem. Det väller in en massa otäckt ansvar, humanitära krav osv. Ingen segrare tycker om detta. Att kräva samma ansvar av segraren som förloraren är minst sagt märkligt. Ändå sker det hela tiden i denna konflikt.
Gaza är ett getto, det är slum. Israel slåss mot ett slumområde. Det är som om svensk militär skulle slåss mot Rosengård: "Oj det kommer skjutgalna invandrare därifrån, men då bombar vi så slutar de nog.." Det är ju valfläsk och inte militär logik.
Vad väntar man sig att uppnå med bomberna mot Gaza? Det är inte fred och det är inte försvar.. Förra gången bombade man ännu mer än nu, med klent militärt resultat. Det man fick var politiska poäng.
Israeliska väljare vill se hårdhandsakar, de vill se oproprtionerligt motvåld.
Det är märkligt hur israelerna får ihop det. De föraktar fienden stenhårt och vet att de vinner varje dag, men det förkrossande överläget vill man inte ta ansvar för. Man vill både vinna och dra fram offerkoftan och det är detta som jag tycker är så äckligt.
För att återvända till min liknelse: om svenska regeringen började flygbomba Rosengård, skulle man aldrig kunna sluta. Det skulle bli en politisk rävsax, omöjlig att komma ur. Samma sak i Israel.
Det är inte världens bästa liknelse men du förstår vad jag menar.