2021-06-04, 12:39
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Men Israel har inte visat att Hamas fanns i de bombade husen. Du har visst svårt för att fatta.

Man kan ju inte påstå att man undviker att döda när man bombar ett tätbefolkat område, det är ju nonsens, det är cyniska lögner. Civila dödsfall är ju oundvikliga i det läget.

Och varför förstöra tusentals hus? Det verkar som Israel vill göra det omöjligt att bo i Gaza, så det är ju faktiskt folkfördrivning. Vilket är olagligt. Det också.

Om Israel hade velat undvika dödsfall, så hade de inte bombat Gaza. DET är enkel matematik och dessutom sunt förnuft. Tyvärr saknas sunt förnuft i Israels regering och dess uppbackare.

Sen så riggas dessa avfyrningsplatser på öppna fält, typ fotbollsplaner och där det inte råkar vara byggnader i vägen. Det finns inte så många platser i Gaza. Så någon kan väl visa och rita ut vad som skulle kunna vara lämpliga avfyrningsplatser som IDF kan få bomba på sedan. IDF bombar sönder civila byggnader ändo.

En avfyrningsplats riggas med några enkla stålställningar och 7-10 raketer, efter avskjutningen är platsen förbrukad för tillfället. Så varför bombar IDF en plats som rebellerna redan lämnat?
Citera
2021-06-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Hamas vinner propagandasegrar när barnen dödas, skrevs nyligen.
Israel dödar barn och hamas vinner propaganda.
grundlurade.

Det kvittar vem som dödar barn, det är ju Hamas som vinner en seger ändå, både propaganda- och pengamässigt. Israel dödar barn -> Hamas cashar hem. Hamas dödar barn -> Hamas cashar hem. Hamas måste ha krig med jämna mellanrum, annars urholkas långsamt deras popularitet och makt. När tillräckligt stor skada har åsamkats för att hålla businessen igång i ett antal år till så ropar man febrilt på vapenvila.
Citera
2021-06-04, 12:45
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag försvarar varken Israel eller Hamas, men diskussionen om civila döda i Gaza är verkligen tjatig. Båda sidor vet att civila kommer att stryka med och man önskar det, av skilda anledningar.

Hamas vill ha martyrpoäng och Israel vill helt banka skiten ur Gazabefolkningen. Kollektivbestraffning och civila mål är standard i alla krig sedan urminnes tider.. Den part som skonar civila förlorar.

Gaza är ett av världens tätaste områden, med 5000 personer/km. Remsan är väl 20 x 20 km och hyser 2 miljoner människor. Helt overkliga siffror. Attacker inifrån gaza sker alltid bland civila.. det finns för fan ingenstans att ta vägen. "Åh Hamas gräver under skolor och sjukhus!" ... Klart de gör det.

Jag säger inte att det är rätt. Jag säger bara att Hamas inte har någon annanstans att gräva.

Samma princip gäller för Israel. Att bomba Hamas är att bomba civila. De har för fan ingenstans att ta vägen..

Hur fan precisionsbombar man när det bor 5000 skallar/kvm? Det går inte.

Att Israel visar någon återhållsamhet alls, beror på omvärldens tryck..

Nu får vi se hur det blir med den nya regeringen i Israel.. jag har inga större förhoppningar. Jag tror inte ens att regeringen bestämmer hur framtiden ser ut. En djupgående positiv förändring måste komma underifrån.
Palestinierna är utspridda i flyktingläger och i en massa länder och de som är kvar lever i ockuperade områden, eller områden som kontrolleras av Israel. Israel är helt klart inkräktaren i området, det skapades under protester och konflikter och krig har hållit på sedan dess.
Varför?
För att sionister anser att de måste ha en egen stat och för att USA har intresse av en fot i den oljerika regionen.
Inte ens alla judar tycker att sionismen är en bra idé. Hälften av alla judar bor utanför Israel, jag tycker att det säger en hel del om "behovet" av en judisk stat.
Vi skall komma ihåg att kristna, judar och muslimer levde tillsammans i Palestina innan sionisterna invandrade.

Palestinierna har fått sitt land stulet, det är ingen tvekan om det. Och Israel hindrar dessutom 2-statslösningen genom ockupation och olagliga bosättningar.
Det ÄR Israel som är den aggressiva parten här och om de får som de vill så kommer palestinierna att gå under.

I det läget måste omgivningen ställa krav på den starkare parten, anser jag, det är det enda rätta. Man måste kräva att alla följer folkrätten. Så länge den starkare parten struntar i folkrätten så kommer den andra parten också att göra det. Man kan inte begära mer av den som är på väg mot undergång.
Senast redigerad av humanlife 2021-06-04 kl. 12:47.
Citera
2021-06-04, 12:54
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Iron Dome tar bara 90% av raketerna i snitt, skjuts 1000 raketer i minuten så tas mindre än 1% och det vet du mycket väl.
Påstår du att det är ett dåligt försvar? Som man lägger enorma summor på?!
Nejdå, det är ett bra försvar som Israel har mot enkla raketer.

Citat:
Nej så står det inte. Det står att civila byggnader upphör att vara civila när de används i militära syften.
Men Israel har inte påvisat att Hamas var där de bombade.

Citat:
Så du insinuerar återigen att 5000 raketer som straff för att 70 familjer blir vräkta är proportionellt?
Raketer för vräkningar och massiva bombregn, nota bene!
Israel försvarade sig mot raketerna, så förstörelsen av tusentals hus var verkligen oproportionellt.
Citera
2021-06-04, 12:59
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Palestinierna är utspridda i flyktingläger och i en massa länder och de som är kvar lever i ockuperade områden, eller områden som kontrolleras av Israel. Israel är helt klart inkräktaren i området, det skapades under protester och konflikter och krig har hållit på sedan dess.
Varför?
För att sionister anser att de måste ha en egen stat och för att USA har intresse av en fot i den oljerika regionen.
Inte ens alla judar tycker att sionismen är en bra idé. Hälften av alla judar bor utanför Israel, jag tycker att det säger en hel del om "behovet" av en judisk stat.
Vi skall komma ihåg att kristna, judar och muslimer levde tillsammans i Palestina innan sionisterna invandrade.

Palestinierna har fått sitt land stulet, det är ingen tvekan om det. Och Israel hindrar dessutom 2-statslösningen genom ockupation och olagliga bosättningar.
Det ÄR Israel som är den aggressiva parten här och om de får som de vill så kommer palestinierna att gå under.

I det läget måste omgivningen ställa krav på den starkare parten, anser jag, det är det enda rätta. Man måste kräva att alla följer folkrätten. Så länge den starkare parten struntar i folkrätten så kommer den andra parten också att göra det. Man kan inte begära mer av den som är på väg mot undergång.

För att bara kommentera 2 saker...

Har du missat områdets historia helt? Det har bytt ägare flera gånger och människor har fördrivit människor i omgångar.

Fråga: Tycker du att det ska finnas en Judisk stat i regionen?
Citera
2021-06-04, 13:02
Medlem
Citat:

Ja, det är helt logiskt. Varje överlägsen segrare står inför samma problem. Det väller in en massa otäckt ansvar, humanitära krav osv. Ingen segrare tycker om detta. Att kräva samma ansvar av segraren som förloraren är minst sagt märkligt. Ändå sker det hela tiden i denna konflikt.

Gaza är ett getto, det är slum. Israel slåss mot ett slumområde. Det är som om svensk militär skulle slåss mot Rosengård: "Oj det kommer skjutgalna invandrare därifrån, men då bombar vi så slutar de nog.." Det är ju valfläsk och inte militär logik.

Vad väntar man sig att uppnå med bomberna mot Gaza? Det är inte fred och det är inte försvar.. Förra gången bombade man ännu mer än nu, med klent militärt resultat. Det man fick var politiska poäng.

Israeliska väljare vill se hårdhandsakar, de vill se oproprtionerligt motvåld.

Det är märkligt hur israelerna får ihop det. De föraktar fienden stenhårt och vet att de vinner varje dag, men det förkrossande överläget vill man inte ta ansvar för. Man vill både vinna och dra fram offerkoftan och det är detta som jag tycker är så äckligt.

För att återvända till min liknelse: om svenska regeringen började flygbomba Rosengård, skulle man aldrig kunna sluta. Det skulle bli en politisk rävsax, omöjlig att komma ur. Samma sak i Israel.

Det är inte världens bästa liknelse men du förstår vad jag menar.
Citera
2021-06-04, 13:03
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Påstår du att det är ett dåligt försvar? Som man lägger enorma summor på?!
Nejdå, det är ett bra försvar som Israel har mot enkla raketer.

Jag påstår att det inte tar 90% under de omständigheter som rådde i maj vilket vi lätt kan konstatera eftersom betydligt fler än 500 raketer slog ner i Israel och tusentalet slog ner i Gaza.

Citat:
Men Israel har inte påvisat att Hamas var där de bombade.

Nej men det betyder ju inte någonting i sammanhanget heller när det bara gått ett par veckor. Gissningsvis tar det ganska lång tid att dokumentera 1500 bombningar. Säg att det tar minst en timme per bombning är det 1500 timmars arbete.
Citera
2021-06-04, 13:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Gaza är ett getto, det är slum. Israel slåss mot ett slumområde. Det är som om svensk militär skulle slåss mot Rosengård: "Oj det kommer skjutgalna invandrare därifrån, men då bombar vi så slutar de nog.." Det är ju valfläsk och inte militär logik.

Om Rosengård bombade Malmö med Qassamraketer så skulle du nog se militären ta i hårdhandskarna långt innan Sverige satte in någon form av missilförsvar. Jag tror genuspolisen tar sitt slut i Sverige ganska snart. Långt innan vi har ett etablerat islamistiskt parti i Sverige så kommer vi se svenska poliser börja ta i med hårdhandskarna mot orcherna, och väldigt få utöver er kommer protestera.
Citera
2021-06-04, 13:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Om Rosengård bombade Malmö med Qassamraketer så skulle du nog se militären ta i hårdhandskarna långt innan Sverige satte in någon form av missilförsvar. Jag tror genuspolisen tar sitt slut i Sverige ganska snart. Långt innan vi har ett etablerat islamistiskt parti i Sverige så kommer vi se svenska poliser börja ta i med hårdhandskarna mot orcherna, och väldigt få utöver er kommer protestera.
Det är fint att du visar ditt sanna jag som tvättäkta rasist. Det förklarar en del av dina grundlösa kaskad av inlägg.
Nu vet vi även att vi behöver hålla ett öga på paranoida karaktärer med judiska symboler på sig, sannolikt beväpnade. Säpo lär ju inte vara långt borta.
Citera
2021-06-04, 13:20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ja, det är helt logiskt. Varje överlägsen segrare står inför samma problem. Det väller in en massa otäckt ansvar, humanitära krav osv. Ingen segrare tycker om detta. Att kräva samma ansvar av segraren som förloraren är minst sagt märkligt. Ändå sker det hela tiden i denna konflikt.

Vad väntar man sig att uppnå med bomberna mot Gaza? Det är inte fred och det är inte försvar.. Förra gången bombade man ännu mer än nu, med klent militärt resultat. Det man fick var politiska poäng.

Israeliska väljare vill se hårdhandsakar, de vill se oproprtionerligt motvåld.

Det är märkligt hur israelerna får ihop det. De föraktar fienden stenhårt och vet att de vinner varje dag, men det förkrossande överläget vill man inte ta ansvar för. Man vill både vinna och dra fram offerkoftan och det är detta som jag tycker är så äckligt.

För att återvända till min liknelse: om svenska regeringen började flygbomba Rosengård, skulle man aldrig kunna sluta. Det skulle bli en politisk rävsax, omöjlig att komma ur. Samma sak i Israel.

Det är inte världens bästa liknelse men du förstår vad jag menar.
Provokationerna och bombningarna är en del i en längre plan för Israel. Det är kallt beräknat.
Man vill ha tex ,Hamas kvar i ledning, man vill att de ska fortsätta ha sin terroriststämpel..
Planerna för att inom kort annektera hela västbanken har gått långt.
Man har prövat världssamfundet genom provokationer och insett att man kan göra iprincip vad man vill.
En tvåstatslösning finns inte på kartan och en ny stor flyktingvåg av palestinier är att vänta.
Citera
2021-06-04, 13:26
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är fint att du visar ditt sanna jag som tvättäkta rasist.

Jag är inte rasist. Jag anser inte att arabers beteende är relaterade till något biologiskt arv förrutom kanske vissa incestuösa familjeförhållanden från kusingiften. Jag anser att det är 100% relaterat till kultur. Vi ser redan ganska bra exempel på integration av muslimska araber i USA och på sina håll i Israel. Tyvärr inte i Europa.
Citera
2021-06-04, 13:53
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Jag är inte rasist. Jag anser inte att arabers beteende är relaterade till något biologiskt arv förrutom kanske vissa incestuösa familjeförhållanden från kusingiften. Jag anser att det är 100% relaterat till kultur. Vi ser redan ganska bra exempel på integration av muslimska araber i USA och på sina håll i Israel. Tyvärr inte i Europa.
Du anser att benämningen "orcher" är ett lämpligt ordval?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in