2021-06-13, 12:36
Medlem
Melange5738s avatar
Lite lustigt när jag hör allt jävla pladder om amerikanska urinvånare i den här tråden. Jag har aldrig hört en uramerikansk nation som stöjder Palestina, men jag har hört många som stöjder Israel:

https://www.jta.org/2002/12/03/lifestyle/native-american-an-activist-for-israel
https://unitedwithisrael.org/native-american-tribal-support-for-the-state-of-israel/

Citat:
The Palestinians and their supporters have attempted to present their struggle as parallel to that of the Native Americans. This push was led by George Bisharat, an anti-Israel activist whose ancestors only immigrated to the holy land in the 1920’s, yet who nevertheless insists that he is an indigenous person who was forcefully uprooted, just like the Native Americans were. In reality, the Jews are Israel’s indigenous people, but that has not stopped pro-Palestinian organizations such as Adalah and the Students for Justice in Palestine from playing on the Native American struggle to serve their own interests. However, numerous Native Americans have rejected any comparison between their struggle and that of the Palestinians, preferring to identify with Israel instead.

As Ryan Bellerose, a member of the Métis nation in Canada, wrote, “The Palestinians are not like us. Their fight is not our fight. We natives believe in bringing about change peacefully, and we refuse to be affiliated with anyone who engages in violence targeting civilians. I cannot remain silent and allow the Palestinians to gain credibility at our expense by claiming commonality with us. I cannot stand by while they trivialize our plight by tying it to theirs, which is largely self-inflicted. Our population of over 65 million was violently reduced to a mere 10 million, a slaughter unprecedented in human history. To compare that in whatever way to the Palestinians’ story is deeply offensive to me. The Palestinians did lose the land they claim is theirs, but they were repeatedly given the opportunity to build their state on it and to partner with the Jews — and they persistently refused peace overtures and chose war. We were never given that chance. We never made that choice.”

To the contrary of Palestinian assertions, Bellerose sees parallels between the Native American struggle and that of the Jewish people. He asserted, “The Jews also suffered genocide and were expelled from their homeland. They were also rejected by everyone and forced to wander. Like us, they rebelled against imperial injustice when necessary and, despite their grievances, strived for peace whenever possible. Like us they were given a tiny sliver of their land back after centuries of suffering and persecution, land that nobody else had wanted to call home until then. Like us, they took that land despite their misgivings and forged a nation from a fractured and wounded people. And like us, they consistently show a willingness to compromise for the good of their people.”
Citera
2021-06-13, 12:38
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Eftersom du fultolkade det jag skrev, så skriver jag nu istället att Israel har hundra procent ansvar.

Ingen fultolkning alls, skriver du att Israel inte är helt ansvariga så menar du att även andra är det.

Har du nu på ca 5 min ändrat dig till att Israel har 100 % (eller kanske 115 %?) av ansvaret, ja då har du bara fel.
Citera
2021-06-13, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Bara så att jag hänger med, försvarar du Hamas eller gillar du dom inte?

1967 hade vi även Khartoum deklarationen och därefter Arafat som aldrig missade en chans, att missa en chans. Tror att det också kan ha med saken att göra.

Jag försvarar palestiniernas mänskliga rättigheter. Inte politiska partier. Hade palestinierna inte varit under israeliska ockupationen hade Hamas inte ens funnits. Så om man ogillar Hamas finns all anledning att vara kritisk till den israeliska ockupation som fött fram rörelsen. Och om man anser att palestinska ledare är inkompetenta finns all anledning att vara kritisk till Israel som genom årtionden mördat palestinier som hade kunnat bli ledarmaterial.

Citat:
Men du är ok med 67 års gränser, så du accepterar en Judisk stat i regionen?

Beror på vad som menas med judisk stat. Jag är för att alla har samma rättigheter oavsett om man är jude, muslim eller kristen.

-67 års gränser är jag okej med samt att palestinska flyktingar får återvända.
Citera
2021-06-13, 12:50
Avstängd
Citat:
Ha ha, jag pratar om att alla sidor har ett ansvar. Till skillnad från de som vill skylla allt som går på Israel.
Jag sökte på flera sidor av dina inlägg och du vägrar konsekvent kalla Israel för ockupationsmakt. Enda gånger du använt ordet är att palestinierna "hävdar" att landet är ockuperat, underförstått att du menar att det är det inte alls. Du må gömma dig bakom bothsiderism, men i grunden är du lika trogen Israel som Melange.

Citat:
Om Parterna vill ha det så, ok. Men om de inte vill ha det så får de göra något annorlunda, dagens situation är inte långsiktigt hållbar för någon.
Jag tycker den verkar utmärkt hållbar för Israel som stjäl mer och mer land medan sionister som du försöker lägga skulden på palestinierna.
Citera
2021-06-13, 12:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey

Att en stor del av dem inte accepterar Israels rätt att existera och anser att arabers sperma är mer värd än judar är irrelevant och behövs inte ens ta med i beaktning?
Citera
2021-06-13, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag sökte på flera sidor av dina inlägg och du vägrar konsekvent kalla Israel för ockupationsmakt. Enda gånger du använt ordet är att palestinierna "hävdar" att landet är ockuperat, underförstått att du menar att det är det inte alls. Du må gömma dig bakom bothsiderism, men i grunden är du lika trogen Israel som Melange.

Jag tycker den verkar utmärkt hållbar för Israel som stjäl mer och mer land medan sionister som du försöker lägga skulden på palestinierna.

Det slår aldrig fel. Alla som ägnar sig åt bothsiderism när det kommer till Israel och Palestina visar sig vara pro-ockupationsmakten. Samma med alla som använder argumentet att konflikten är komplicerad.
Citera
2021-06-13, 13:07
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Jag försvarar palestiniernas mänskliga rättigheter. Inte politiska partier. Hade palestinierna inte varit under israeliska ockupationen hade Hamas inte ens funnits. Så om man ogillar Hamas finns all anledning att vara kritisk till den israeliska ockupation som fött fram rörelsen. Och om man anser att palestinska ledare är inkompetenta finns all anledning att vara kritisk till Israel som genom årtionden mördat palestinier som hade kunnat bli ledarmaterial.

Beror på vad som menas med judisk stat. Jag är för att alla har samma rättigheter oavsett om man är jude, muslim eller kristen.

Bra jag gillar det, politiska partier är sällan värda att försvara, däremot människor.

Nja, religiösa fanatiker verkar frodas i hela mellanöstern, de hade kunnat uppstå oavsett helt utan Israel. Jag menar se länderna runtomkring, finns ingen brist på extremister och förespråkande av våld, tror tom Saudi kallade ateister för terrorister. Det är helt enkelt ett konstigt område.

Salam Shalom
Citera
2021-06-13, 13:09
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det slår aldrig fel. Alla som ägnar sig åt bothsiderism när det kommer till Israel och Palestina visar sig vara pro-ockupationsmakten. Samma med alla som använder argumentet att konflikten är komplicerad.

Inga som är pro-Palestina kan ha ägnat speciellt mycket tid åt att läsa om saken heller. Det är uteslutande personer som bara tittat på konflikten i nyheterna eller har bias för islam.
Citera
2021-06-13, 13:10
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, jag behöver inte läsa en hel jävla bok för att fatta att du tar det ur arslet. Man förväntar sig att du sidhänvisar vilken sida det står på, det är därför jag fattar att du inte har någon akademisk utbildning.
Jag är ganska tydlig med källhänvisningar i tråden som länkades samt en beskrivning utav den information som finns där.
Du saknar helt läsförståelse har man sett tidigare exempel på.
Samt ditt eget folks historia. Dom flesta judar jag diskuterar detta med finner det intressant.
Citera
2021-06-13, 13:10
Medlem
Citat:
Bra jag gillar det, politiska partier är sällan värda att försvara, däremot människor.

Nja, religiösa fanatiker verkar frodas i hela mellanöstern, de hade kunnat uppstå oavsett helt utan Israel. Jag menar se länderna runtomkring, finns ingen brist på extremister och förespråkande av våld, tror tom Saudi kallade ateister för terrorister. Det är helt enkelt ett konstigt område.

Salam Shalom

Religion kommer under överskådlig tid spela en viktig roll i Mellanöstern.

Det gäller ju även Israel som i grunden är en teokrati då statsbildningen vilar på det religiösa argumentet att Gud givit judarna landet.

Och Israelstödet i Väst är ofta religiöst motiverat, som evangelical kristna i USA.
Citera
2021-06-13, 13:11
Medlem
Citat:
Hamas har nyligen skrytit med hur många raketer de har, så visst har de mer att erbjuda. Och självmordsbombare. De kanske för omväxlings skull skulle prova att erbjuda fred istället för att använda terror? Du vet, en sådan där wild and crazy ide?

Dom har redan testat att låta bli med raketbeskjutning. Dom har testat att låta bli med självmordsattacker. Du vet, såna där helt crazy idéer Har det gjort skillnad?

Israel har det absoluta ansvaret för situationen, möjligtvis tillsammans med FN, USA och UK.
Citera
2021-06-13, 13:13
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Bara så att jag vet vad jag svarar på, vad anser du vara ockuperat? Frågar för en del säger, Gaza, andra västbanken och andra hela landet. Vill du se en Judisk stat i området?

Du tänker för kortsiktigt, nuvarande situation kommer inte att hålla även om du tror det. Fred är det enda hållbara på sikt. Ju snabbare alla inser det desto bättre. Behövs inte mer högtflygande retorik, vi behöver nedtrappning och en permanent lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in