2021-06-12, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Jag blir ju lycklig av att vara så pass full som jag är nu (12 öl och lite whisky). Men imorrn när jag ligger där med huvudvärken och beställer två pizzor pga självhatet, leveranskostnaden och bakisheten kommer jag inte må bra. Vill egentligen må bra jämt. Men när jag super mår jag jättebra och piss när jag är bakis. Förr mådde jag bra när jag var nykter, nu sådär som nykter. Vill må bra alltid. Men vet inte om det är möjligt.
Du behöver definitivt hjälp. Du har en toleransnivå som är farlig. Att må bra jämt som du skriver finns inte. Livet funkar inte så. Tro mig. Inte säkert att du måste sluta dricka men helt klart dra ner på mängden alkohol per tillfälle. Men som sagt. Sök hjälp. Försök att dricka mindre och hitta något som kan hålla tristessen borta och hjälpa dig i jakten på dopamin. Googla dopamin och belöningsystem i hjärnan om du ev inte förstår. Mvh en som dricker nästan varje dag men I moderata mängder. 🙂
Citera
2021-06-12, 12:11
Medlem
Det räcker att läsa rubriken för att ge ett svar tyvärr. Vill du inte sluta kommer du inte kunns sluta, viljan måste finnas där annars är det kört.
Citera
2021-06-12, 12:22
Medlem
Darth-Stefans avatar
Du är nog ungefär där jag var för 10 år sedan. Jag kan inte ge något råd om hur du kan sluta eller dra ner på drickandet eftersom jag själv aldrig gjort det, men jag kan berätta hur det sannolikt kommer utvecklas.

Fysiskt kommer magen paja först så du kommer bli beroende av loperamid eller liknande, och ungefär samtidigt kommer du få problem med kroppstempraturen med nattsvettningar som följd. Sen kommer du börja känna domningar i fötterna så det är smärtsamt att gå långt och ännu värre att stå still typ i köer. Du kommer börja gå i bara gympaskor för de är skonsammast för fötterna. Och sen kommer du bli rödsprängd i ansiktet såpass att det syns på dig att du är alkis, som om du var ständigt solbränd, inte solbrun utan solbränd, röd. Sen kommer du känna "träningsvärk" i levern inte när du dricker men dagen efter.

Sen kommer aptiten försvinna. Att du kan köpa två pizzor på bakfyllan visar att du har rätt långt kvar. Du kommer vara glad om du kan få i dig en halv pizza. Tänk typ riktiga hungerskänslor men du klarar inte att äta för varje tugga liksom växer i munnen på dig, så du tvingar döva hungern med drickyoughurt eller liknande innan du lägger dig för att ha en chans att kunna somna. Sömnen blir fucked också och du kommer ligga och svettas och halvsova nätterna igenom de dagar du inte super.

Mentalt kommer din vakna tid att börja centreras allt mer kring alkohol. Hur mycket du behöver handla, när bolaget är öppet, vilket bolag du ska gå på där det var längst tid sen du var senast. Öl kommer bli mindre vanligt för det är lättare att bli snabbt full på vin eller sprit och du kommer börja jaga snabb hög promille. Dels för du jagar själva ruset och dels för du kommer börja med strategier för att hinna med att bli riktigt full och ändå hinna sova och bli nykter till jobbet dagen därpå. Så då får man skynda hem och hälla i sig på eftermiddagen så man kan lägga sig innan 21 iallafall.

Socialt kommer du isolera dig mer. Du kommer vilja undvika tillställningar där du inte kan dricka och eftersom du vill dölja ditt missbruk kommer du försöka ta det lugnt på fester (om inte det är krökarfester med andra som super hårt) men istället gå hem tidigt och bli ordentligt full hemma.

Det är inget direkt glamoröst liv som alkis och det är en progressiv "sjukdom" som bara blir värre. De som lyckas trappa ner men ändå fortsätta dricka var aldrig riktigt alkisar utan hade bara dåliga alkoholvanor. När du tänker på dig själv i termer som alkoholist, som du skriver i din rubrik, så har det tåget nog gått och alternativen som är kvar är att fortsätta kröka med de följder jag beskrivit ovan eller sluta helt.

Jag kan ibland gå förbi en uteservering där folk sitter och njuter av en kall öl och vara avundsjuk på folk som kan hantera alkoholen och ta ett par goda öl och sen lägga av. Som alla alkisar tänker: "Jag önskar att jag kunde dricka som normala människor.... för då kunde jag göra det varje dag!"

Anyway, lycka till!
Senast redigerad av Darth-Stefan 2021-06-12 kl. 12:35.
Citera
2021-06-12, 12:34
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allvar66
Som sagt, har man inte varit där så förstår man inte.

Nu är det du som inte verkar veta vad du pratar om..

Jag ÄR där, så jag förstår mer än vad du verkar förstå.
Citera
2021-06-12, 13:32
Medlem
Farbror Fazers avatar
Citat:
Om jag inte blir full kan jag väl lika gärna dricka vatten. Missförstår kanske ditt inlägg. Uppskattar alla som bryr sig men om du inte dricker förstår du väl inte hur fantastiskt det är? Eller har du slutat på senare år?

Alkohol precis som cigg bottnar väl i att du inte kan hålla dig ifrån att gå och köpa. "Sista packet nu sen ska jag bara röka om någon bjuder på en cigg". Jag kanske har helt fel men alkoholister är väl inte de som drar ner till bordershopen och fyller bilen eller storhandlar en gång i månaden och fyller hela barskåpet med trevliga drycker, utan småköper och dricker tills det är slut?

Det personen menade med lättöl var att det kanske är lättare för dig att bestämma dig för att gå till affären och köpa hem lättöl för då "får du ändå gå och köpa din alkohol", istället för att försöka "inte gå till systemet alls och inte ha någon alkohol alls" för det verkar ju inte fungera. Testa att ge lättöl till en alkis som sitter hemma utan alkohol och se om den hellre väljer vatten, för om den gör det så är ju problemet löst?

*edit* Jag har inte koll på termerna, jag tänkte på folköl som är lite starkare. Som så klart borde vara ännu lättare för att få dig ta stegen till butiken istället för bolaget än vad lättöl är.
Senast redigerad av Farbror Fazer 2021-06-12 kl. 13:39.
Citera
2021-06-12, 13:46
Medlem
DerWahnsinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Nu låter du annorlunda.
Nu vill du plötsligt sluta.
Men vet inte hur...
Det kan du få hjälp med på olika sätt.

Precis, känner igen stilen. TS svarar på inläggen men ändrar sig hela tiden. Tr*ll.
Citera
2021-06-12, 14:03
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Allt eller inget va..?

Varför inte dricka å knarka med måtta?

Med måtta går bra fram till öl tre typ. Sen hjälper alkoholen hämningarna att släppa och jag dricker till det är slut typ.
Citera
2021-06-12, 14:10
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Fazer
Alkohol precis som cigg bottnar väl i att du inte kan hålla dig ifrån att gå och köpa. "Sista packet nu sen ska jag bara röka om någon bjuder på en cigg". Jag kanske har helt fel men alkoholister är väl inte de som drar ner till bordershopen och fyller bilen eller storhandlar en gång i månaden och fyller hela barskåpet med trevliga drycker, utan småköper och dricker tills det är slut?

Det personen menade med lättöl var att det kanske är lättare för dig att bestämma dig för att gå till affären och köpa hem lättöl för då "får du ändå gå och köpa din alkohol", istället för att försöka "inte gå till systemet alls och inte ha någon alkohol alls" för det verkar ju inte fungera. Testa att ge lättöl till en alkis som sitter hemma utan alkohol och se om den hellre väljer vatten, för om den gör det så är ju problemet löst?

*edit* Jag har inte koll på termerna, jag tänkte på folköl som är lite starkare. Som så klart borde vara ännu lättare för att få dig ta stegen till butiken istället för bolaget än vad lättöl är.

Det du skriver stämmer för mig. Jag försöker att inte ha för mycket hemma eftersom jag dricker upp det. Men jag köper mer öl nu för tiden sedan plastpåseskatten. Nu är det ett/två flak åt gången istället för så mycket som rymdes i en systemetpåse. Men har man det inte hemma så dricker jag det inte. En timme kvar till systemet stänger men ska inte gå dit idag trots att jag har nästan slut.

Känns som att jag har lite mer att leva upp till nu när jag vågade dra igång en tråd om detta så jag ska försöka sköta mig resten av helgen i alla fall.
Citera
2021-06-12, 14:17
Medlem
MagnusBubblas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darth-Stefan
Du är nog ungefär där jag var för 10 år sedan. Jag kan inte ge något råd om hur du kan sluta eller dra ner på drickandet eftersom jag själv aldrig gjort det, men jag kan berätta hur det sannolikt kommer utvecklas.

Fysiskt kommer magen paja först så du kommer bli beroende av loperamid eller liknande, och ungefär samtidigt kommer du få problem med kroppstempraturen med nattsvettningar som följd. Sen kommer du börja känna domningar i fötterna så det är smärtsamt att gå långt och ännu värre att stå still typ i köer. Du kommer börja gå i bara gympaskor för de är skonsammast för fötterna. Och sen kommer du bli rödsprängd i ansiktet såpass att det syns på dig att du är alkis, som om du var ständigt solbränd, inte solbrun utan solbränd, röd. Sen kommer du känna "träningsvärk" i levern inte när du dricker men dagen efter.

Sen kommer aptiten försvinna. Att du kan köpa två pizzor på bakfyllan visar att du har rätt långt kvar. Du kommer vara glad om du kan få i dig en halv pizza. Tänk typ riktiga hungerskänslor men du klarar inte att äta för varje tugga liksom växer i munnen på dig, så du tvingar döva hungern med drickyoughurt eller liknande innan du lägger dig för att ha en chans att kunna somna. Sömnen blir fucked också och du kommer ligga och svettas och halvsova nätterna igenom de dagar du inte super.

Mentalt kommer din vakna tid att börja centreras allt mer kring alkohol. Hur mycket du behöver handla, när bolaget är öppet, vilket bolag du ska gå på där det var längst tid sen du var senast. Öl kommer bli mindre vanligt för det är lättare att bli snabbt full på vin eller sprit och du kommer börja jaga snabb hög promille. Dels för du jagar själva ruset och dels för du kommer börja med strategier för att hinna med att bli riktigt full och ändå hinna sova och bli nykter till jobbet dagen därpå. Så då får man skynda hem och hälla i sig på eftermiddagen så man kan lägga sig innan 21 iallafall.

Socialt kommer du isolera dig mer. Du kommer vilja undvika tillställningar där du inte kan dricka och eftersom du vill dölja ditt missbruk kommer du försöka ta det lugnt på fester (om inte det är krökarfester med andra som super hårt) men istället gå hem tidigt och bli ordentligt full hemma.

Det är inget direkt glamoröst liv som alkis och det är en progressiv "sjukdom" som bara blir värre. De som lyckas trappa ner men ändå fortsätta dricka var aldrig riktigt alkisar utan hade bara dåliga alkoholvanor. När du tänker på dig själv i termer som alkoholist, som du skriver i din rubrik, så har det tåget nog gått och alternativen som är kvar är att fortsätta kröka med de följder jag beskrivit ovan eller sluta helt.

Jag kan ibland gå förbi en uteservering där folk sitter och njuter av en kall öl och vara avundsjuk på folk som kan hantera alkoholen och ta ett par goda öl och sen lägga av. Som alla alkisar tänker: "Jag önskar att jag kunde dricka som normala människor.... för då kunde jag göra det varje dag!"

Anyway, lycka till!

Tack för ditt inlägg. Känner igen mig i mycket av det du skriver men har inte "gått så långt" ännu vilket väl alltid är nått. Ska försöka dra ner supandet till helger eller en gång i veckan till att börja med så jag kan släppa "när kan jag supa"-matten som jag alltid håller på med idag.
Citera
2021-06-12, 14:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Nu är det du som inte verkar veta vad du pratar om..

Jag ÄR där, så jag förstår mer än vad du verkar förstå.
Varför inte supa och knarka med måtta?
Citera
2021-06-12, 14:54
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tack för ditt inlägg. Känner igen mig i mycket av det du skriver men har inte "gått så långt" ännu vilket väl alltid är nått. Ska försöka dra ner supandet till helger eller en gång i veckan till att börja med så jag kan släppa "när kan jag supa"-matten som jag alltid håller på med idag.

Enär du inte är motiverad att helt sluta (vem fan är det? Själv fullblodsalkis men tar efter att jag höll på att supa bort jobbet, inne på detox, delirium tremens, ja... körde av banan helt enkelt, nu ett helvitt halvår mha beroendecentrum i kommunen, antabus. "Fuskar" med bens, varje dag, missbrukare m a o) så se ivf till att breaka! "Fr o m fredag tar jag en helvit, helvit unbedingt, månad" Så länge du har den kraften och kan fullfölja det är det ingen större fara på taket. Sköt jobbet. Sköt privatlivet. Ta långa helvita break. Funkar inte det får vi köra en plan b, men det är en annan pryl.
Citera
2021-06-12, 17:18
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerWahnsinn
Precis, känner igen stilen. TS svarar på inläggen men ändrar sig hela tiden. Tr*ll.
Nja. TS är nog dödligt allvarlig. Tänker som många missbrukare. Vill fortsätta dricka, men slippa biverkningarna.

I tråden har han (för det är väl en han) fått många seriösa och bra råd och erfarenheter.
Nu är det upp till TS att se om han kan dra slutsatser. Annat än den, att han borde dra ner på konsumtonen - för det visste han redan innan.

Men min dom är, som sagt. Han har inte druckit färdigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in