2021-06-12, 02:50
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Allt eller inget va..?

Varför inte dricka å knarka med måtta?
Som sagt, har man inte varit där så förstår man inte.
Citera
2021-06-12, 03:17
Medlem
Du har inte nått botten, men du är snart där. Tro mig, du märker det. Och det kommer utan förvarning. Min erfarenhet: Trots ett utåt sett normalt och t o m helt ok liv med familj, bra jobb, vänner, intressen etc var jag i själva verket totalt upptagen av alkohol.
All vaken tid och tanke gick åt till att planera, smyga, låtsas, festdrickande, ursäktsdrickande, sällskapsdrickande men FRAMFÖRALLT för fanken få vara ifred och bli full. Ingen märkte ju det. Tjena.
Ingen SA nåt, alla såg.
Sen en natt för 6 år sen hände det hemskaste. Jag sov som vanligt på soffan, maken snarkade skyllde jag på. Vaknade av att två människor i konstiga kläder och han stod lutade över mig. Hade avgrundsvrålat och fått ett sjukt gravt epileptiskt anfall. Ambulanspersonalen (därav min förvånade reaktion) var lugn, han skräckslagen av skriket och kramperna jag haft. Det kunde kostat mig livet, vet jag nu.
In till akuten, hjärnröntgen etc. Dan efter på sluten psyk där de tog allt ifrån mig. I nästan en vecka. Då fattade jag att alkoholen kommer att döda mig. Skrevs ut, började på antabus och gå på möten. Fixade en riktig pitbull som hjälpte/tvingade mig att ta de 12 stegen. Det var ett helvete att tvingas se sig själv, be om förlåtelse för allt hemskt, och villkorslöst gottgöra allt som skadat andra. Men att få ur sig sina innersta hemligheter för min pitbull till sponsor var som att se troll spricka i solen. Rädslan för allt försvann. Det gjorde några vänner också. Men det är deras val.
Trodde att livets glädje var borta för alltid, men hälsan blev iaf bättre.
Det var det viktigaste beslut jag tagit. Hade så fel.
Livet ÄR bättre än nånsin efter 5 1/2 år utan alkohol. Det som varit viktigare än något annat ö h t i livet tänker jag aldrig på. Det finns inte ens som ett sug, är bara likgiltig. Eller usch - klorin, typ. Drick ni, bara jag slipper. Ungefär.
Jag är gladare, ledsnare, friskare. Jag njuter av sex, stå på läktaren och se mitt lag spela, skrattar hejdlöst, blir arg och ledsen men inte pga självömkan och framför allt - jag är ärlig. Och hatar verkligen lögner. När livet jävlas (det gör det ju ibland) kan jag spy ut det på ett möte.
Det som skulle bli en grå hemsk ökenvandring utan alkoholen blev nåt helt annat. Ett liv. Värt att leva. Och oändligt mycket bättre än alkistillvaron.
Och utan ”nya” vänner som vet exakt vad denna sjukdom handlar om och som aldrig tycker synd om mig, vet jag bara att jag hade fortsatt. Och då hade jag varit död. Det funkar. Faktiskt.
Det funkar.
Lycka till och hoppas att du vill en dag.
Citera
2021-06-12, 04:48
Medlem
zupdawgs avatar
Ligger nog med runt någon promille, vanlig salongsfylla, kan inte ens gå in på vilka sjuka brott jag gjort mig skyldig till tack vare spriten, ingen framtid att se fram emot.

Jag dricker dock väldigt sparsamt, hårt men sparsamt, väldigt sällan.

Försök att se dig en framtid med barn och familj, gör något utav ditt liv min vän, du kommer att tacka dig själv i slutändan.
Citera
2021-06-12, 08:23
Medlem
När du kommer hem från utekväll med polarna (6-7 öl) känner du att du MÅSTE ha i dig mer öl när du är hemma?
Du lyckas inte dricka 1L vatten och sedan lägga dig och sova?
Försök, försök, sluta dricka i din ensamhet.

Sedan att du vill må bra hela tiden, inte bara på fyllan, är nog något du kanske borde diskutera med en terapeut eller psykolog. Du kanske inte har större problem med alkohol i sig, utan mer din synpunkt på det hela. Försök prata med en terapeut.
Försök må bättre nykter.
Jobba på det.

Ta det på största allvar, du verkar ung. Jag LOVAR dig, om du fortsätter så som du gör just nu, kommer det INTE sluta positivt.
Det blir bara värre och värre. Det kan nog alla intyga.
Citera
2021-06-12, 08:46
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBubbla
Hej,

(...)

Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.
Väx upp och skaffa dig ett liv, t.ex. med fru och barn. Då kommer du förhoppningsvis att sluta leka med demonen i flaskan och ägna dig åt mer väsentliga saker.

Själv dricker jag två flaskor vin i veckan. Inte en droppe mer. Så håller man demonen i schack och visar vem som bestämmer.
Citera
2021-06-12, 08:51
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
I lagom mängder är väl bara alkohol positivt. Vad är gränsen för när det blir farligt egentligen?

Tja i lagom mängder, ska man fråga en som tycker om att dricka, då är lagom mängd ZERO beers...
Gränsen vid farlig blir när man ställer den frågan...
Låter skittrist men sanningen är så bara...
Senast redigerad av Popetoteror 2021-06-12 kl. 08:55.
Citera
2021-06-12, 08:56
Medlem
526s avatar
Citat:
Alltså jag mår som bäst när jag är full. Vill fortsätta må bra men vill inte vara en alkoholist. Typ.

Rök braj. Mycket nyttigare.
Citera
2021-06-12, 08:59
Medlem
Popetoterors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyckelord
Du har inte nått botten, men du är snart där. Tro mig, du märker det. Och det kommer utan förvarning. Min erfarenhet: Trots ett utåt sett normalt och t o m helt ok liv med familj, bra jobb, vänner, intressen etc var jag i själva verket totalt upptagen av alkohol.
All vaken tid och tanke gick åt till att planera, smyga, låtsas, festdrickande, ursäktsdrickande, sällskapsdrickande men FRAMFÖRALLT för fanken få vara ifred och bli full. Ingen märkte ju det. Tjena.
Ingen SA nåt, alla såg.
Sen en natt för 6 år sen hände det hemskaste. Jag sov som vanligt på soffan, maken snarkade skyllde jag på. Vaknade av att två människor i konstiga kläder och han stod lutade över mig. Hade avgrundsvrålat och fått ett sjukt gravt epileptiskt anfall. Ambulanspersonalen (därav min förvånade reaktion) var lugn, han skräckslagen av skriket och kramperna jag haft. Det kunde kostat mig livet, vet jag nu.
In till akuten, hjärnröntgen etc. Dan efter på sluten psyk där de tog allt ifrån mig. I nästan en vecka. Då fattade jag att alkoholen kommer att döda mig. Skrevs ut, började på antabus och gå på möten. Fixade en riktig pitbull som hjälpte/tvingade mig att ta de 12 stegen. Det var ett helvete att tvingas se sig själv, be om förlåtelse för allt hemskt, och villkorslöst gottgöra allt som skadat andra. Men att få ur sig sina innersta hemligheter för min pitbull till sponsor var som att se troll spricka i solen. Rädslan för allt försvann. Det gjorde några vänner också. Men det är deras val.
Trodde att livets glädje var borta för alltid, men hälsan blev iaf bättre.
Det var det viktigaste beslut jag tagit. Hade så fel.
Livet ÄR bättre än nånsin efter 5 1/2 år utan alkohol. Det som varit viktigare än något annat ö h t i livet tänker jag aldrig på. Det finns inte ens som ett sug, är bara likgiltig. Eller usch - klorin, typ. Drick ni, bara jag slipper. Ungefär.
Jag är gladare, ledsnare, friskare. Jag njuter av sex, stå på läktaren och se mitt lag spela, skrattar hejdlöst, blir arg och ledsen men inte pga självömkan och framför allt - jag är ärlig. Och hatar verkligen lögner. När livet jävlas (det gör det ju ibland) kan jag spy ut det på ett möte.
Det som skulle bli en grå hemsk ökenvandring utan alkoholen blev nåt helt annat. Ett liv. Värt att leva. Och oändligt mycket bättre än alkistillvaron.
Och utan ”nya” vänner som vet exakt vad denna sjukdom handlar om och som aldrig tycker synd om mig, vet jag bara att jag hade fortsatt. Och då hade jag varit död. Det funkar. Faktiskt.
Det funkar.
Lycka till och hoppas att du vill en dag.

Tack för att du delade med dig av din historia, alla har sin...
Citera
2021-06-12, 09:01
Medlem
Silvernés avatar
Ta ett uppehåll tills du har hittat minst en ny grej som du tycker är kul.
Citera
2021-06-12, 09:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av johnthedickholmes
lite berusad på lättöl? Öh....nej. Går ej bli minsta full på lättöl. Försök om du inte tror mig. Mitt absolut bästa tips är att vill du fortsätta partaja men du märker att du börjar göra bort dig...byt drog ett tag. Kör lite maja.
Folköl då... Det går inte att byta alkohol mot maja. Inte alls samma receptorer.
Pregabalin är medicinen mot alkoholsug och avtändning. Jag gav lyrica till en hård heroinist på avtändning. Hon reste sig från badrummet och gick upp själv frisk. Men nu har jag aldrig varit rädd för att ge rejäla doser.
Jag har själv varit extremt illa ute. Bortom all räddning trodde jag. Så illa att jag tog höjd för psyket och tom döden. Lyrica räddade mig.
Sen var det till att trappa ut lyrican, vilket var plågsamt. Men det är bra för man kan sänka dosen långsamt. Ett mått som man delar i två delar, sen fyra, åtta osv. 1 till 2 veckor på samma dos innan man minskar.
Felet man gör med droger är att man tar dom varje dag mer och mer. Det ska maximalt bara vara till helgen. Inte mer än så. I veckorna måste man var ren, annars ska man inte syssla varken med alkohol eller annat.
Citera
2021-06-12, 09:51
Medlem
Sprit är gött. Men prova att trappa ner med medvetenhet, ex om du brukar dricka 10 öl så dricker du 9 istället och tänker på att du vill trappa ner. Fortsätt tills du når en nivå som ej gör dig orolig.
Citera
2021-06-12, 10:07
Medlem
Citat:
Hej,

Hoppas alkohol är tillåten i detta forum. Jag funderar på om det är läge att göra något åt min alkoholism. Söker svar framförallt från de som känner igen sig.

Jag var över 20 när jag fick min första riktiga fylla. Men sedan dess har jag haft MÅNGA hårda fyllor. Mamma är orolig (även om hon inte vet något om det jag gjort) pga alkoholism i släkten. De som vet något är oroliga trots att jag haft flera vita perioder.

Jag är också orolig eftersom att vara full är det enda roliga jag har idag. Under pandemin har jag gjort som Tegnell vill och super ensam (bor ensam). Det var lite i början men har eskalerat. Nu när man fått börja träffa människor enligt Tegnell dricker jag 6 öl med mina kompisar o ytterligare 12 när jag kommer hem.

Förr kunde de bli ett par vinflaskor en onsdag, minnesluckor vid storhelger men bara 3-4 öl vid aw:s. Men nu dricker jag så mycket jag kan men använder inga andra droger så fort jag har möjlighet (men sköter fortfarande jobbet).

Jag förstår att det rimliga svaret är att jag ska ge upp spriten helt och hållet. Men det kommer inte hända. Vill gärna ha råd från de som varit i liknande situationer så slipper jag dö om några år.

Typ 1 promille i blodet när jag skriver detta. Finns det bra råd?

Tja eftersom jag druckit ganska mycket genom åren och ändå fått mycket gjort så skippa starksprit och starköl. Kör på folköl och om du måste ha starkare kör vin med lägre procent alkohol och se för fan till att äta mat och pallra dig till gymmet en super tränad person kan dricka rätt mycket rätt ofta utan att varken dö eller bli bakis däremot är inte min kropp med på noterna längre så jag har lagt av men funkade rätt länge.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in