2021-06-10, 20:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är därför som det rings ett direktsamtal till en polis, för att ingen ska få reda på sanningen
Det är en intressant synpunkt.

Kan personen som ringde in verkligen har varit så kall att han tänkte på det i första hand, och inte tänkte på att en ambulans kunde behövas så snart som möjligt? Var han kompis med polisen han ringde till?

Men jag undrar om det är så enkelt att dölja det?
Jag tror att även privata samtal som rör myndighetsutövning ska vara offentliga.
Det här är något för en tidning att gräva i.
De borde kunna begära ut loggar över alla samtal som rör det här fallet, och få rätt om de sedan behöver överklaga.
Citera
2021-06-10, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men herre gud...
Hon har varit otrogen, tagit ut skilsmässa och flyttat och det är LW som mördats, inte hon.
Trots mängder av riskbeteende.

Hon har ställt mängder med krav dess innan.
Riskbeteende.

Hur fan kan HD ses som ett jävla stackars offer när det är LW som mördats?!

Är det inte du som varit inne på att han ”gladeligen” skulle ha ihjäl HD eftersom hon var så sjuk?
Var sjukdomen också ett riskbeteende?

HD:s liv verkade inte heller vara så mycket värt sett från hans perspektiv menar jag. Man kan ju inte låta en deprimerad person lida så. Bäst att ha ihjäl henne så alla GC-kompisar, vänner, barn, kollegor och släktingar slipper henne.
Så hon inte ligger dem till last.

Om han var seriös i de tankarna så var han rätt unik kan man tänka. Och så lät det ju när han uttalade sig om det.
På tal om risk.

Skulle de samlas då hela gänger där med svärföräldrarna och syrran och se på när SD avlivade henne?

Eller skulle han sköta det ”lite diskret” och få det att se ut som självmord.

Man får ju Knutbyvibbar all over the place.
Hennes liv var inte mycket värt i hans ögon och det i sig är en risk.
Citera
2021-06-10, 20:37
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Du spekulerar precis som vi andra. Jag är av helt motsatt uppfattning. Om SD ville dölja för frugan att
han varit otrogen skulle inte frugan få reda på det om han mördade henne? Han visste ju att LW hade anmält honom och att han därför skulle bli den förste polisen skulle misstänka.

Ja det var så tidigt polisen ansåg det uppklarat. SD visste dessutom hur LW funka på social medier (efter alla dessa år) att han skulle bli den huvudmisstänkte fanns det ingen som helst tvekan om.
Du måste ju utgå från att Stefan var helt jävla störd i huvudet först och främst.
Citera
2021-06-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är en intressant synpunkt.

Kan personen som ringde in verkligen har varit så kall att han tänkte på det i första hand, och inte tänkte på att en ambulans kunde behövas så snart som möjligt? Var han kompis med polisen han ringde till?

Men jag undrar om det är så enkelt att dölja det?
Jag tror att även privata samtal som rör myndighetsutövning ska vara offentliga.
Det här är något för en tidning att gräva i.
De borde kunna begära ut loggar över alla samtal som rör det här fallet, och få rätt om de sedan behöver överklaga.
Jag tror att det kan vara så att Soa ringt till grannarnas dotter, AnSt som är polis? Och involverad samt bortblockad.
Jag tror att det var just av den anledningen som ett samtal inte ringdes till 112, vilket vore det normala, iom rätt personer kommer snabbt, om det är brandkår som behövs för att plocka ner någon, eller plocka delar. Ambulans såklart om det finns hopp om liv.
Nej, detta är skött för att stänga till luckorna, så köper man en ny matta sen, bara.
Citera
2021-06-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, för att det är just vad många inkl rättsväsendet tycker är väldigt märkligt beteende:
Att HD initierar storstädning i SDs hus.

Ja jag tycker också det är ett märkligt beteende.
Men jag har släppt det. Och hovrättens intresse för den storstädningen var väldigt svalt.

Precis som intresset för 11/5 var svalt.

Nu var det förvisso inte HD som stod som tilltalad men som sagt hovrätten drog inga växlar på att städningen var kopplat till mordet. Även om det kanske var så SD tänkte när han gav sitt godkännande till städningen som hon enligt tingsrättsförhöret inte själv tog initiativ till.

Domen sid 183:

”Hon vet inte om det var någon specifik person som föreslog att städningen skulle ske. De var flera som satt och pratade om det och gemensamt bestämde sig för att städa”.

Motsägelsefullt jmfr med andra förhör ja men så sa hon i tingsrätten.
Citera
2021-06-10, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Kuriosa (eller nåt):
Det bör vara samme polis M Ö som är förste man på FP 19/5 -18, eller iaf hans namne.
Oj, snacka om att knyta ihop säcken
Citera
2021-06-10, 21:01
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Du måste ju utgå från att Stefan var helt jävla störd i huvudet först och främst.

Ja hans beteende lämnade mycket i övrigt att önska i kontakten med Lena. Här på Flashback ansågs han vara farlig för varje människa som närmade sig. Bara för det ska polisutredningen, åklagarens
arbete och faktiskt också domen tittas över väldigt noga. Påstår jag att han är oskyldig. Nej, jag vet inte.
Har verkligen ingen aning.

Han var inte straffad tidigare, inte dömd för något brott. Burkletarna som följde denna tråden slaviskt fick en sådan beröringsskräck mot honom att självständiga tidningar inte vågade skriva journalistiskt
korrekt.
Det piskades upp en stämning som kan liknas vid lynchning. Naturligtvis är det många som reagerat på detta bl a jag. Vem granskar makten? Ska inte vår tredje statsmakt göra det?
Citera
2021-06-10, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det hela blev ju så jäkla fel när "någon" ringer direkt till polisen istället för 112 - dvs den "riktiga" vägen. Möjligen är det så att den som ringde fått ett visitkort av en polisman under utredningens gång, och inringaren använt sig av det numret. Det är ju ibland ett direktnummer. "Om du kommer att tänka på något mer så ring mig. Här är mitt kort".

Om det nu är SOA Det gäller (vet inte om det är bekräftat) och om det nu var så att han hittade SD död eller blev vittne till hans suicid så kan han ju varit rejält chockad och inte tänkt logiskt när han bestämde vart och vem han skulle ringa (samma sak om det var BA som ringde).
Citera
2021-06-10, 21:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Kuriosa (eller nåt):
Det bör vara samme polis M Ö som är förste man på FP 19/5 -18, eller iaf hans namne.
Tack, ursäkta sent svar, glömde bort.
Han kanske ringde Haxfamiljen och gav direktrapport.
*ironi*
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är därför som det rings ett direktsamtal till en polis, för att ingen ska få reda på sanningen
Ja, det är tyvärr det man blir att misstro eftersom de mörkar.
Citera
2021-06-10, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Har länge haft tanken att det är SD som tyckte att rätt ska vara rätt. Han har tidigare haft synpunkter på att LW tog bort dem och "ger" nu tillbaka casherna när han släpps ur häktet. För att han vill visa sin välvilja mot henne och att allt han gör är för henne. Det är SD som har upplevt kontrollförlust, och att återta casherna är typiskt tecken på att återta kontrollen.

Antag vidare att HD hela tiden levt under direkt eller indirekt dödshot? Hon vet nu att mannen som tidigare talat om att hjälpa henne över på andra sidan nu är kapabel att förverkliga hotet. Vi har alla sett den otäcka video som han skickade till åklagaren. Om man då tänker att det är en sida han valde att visa upp, hur ser den sida ut som han döljer?

Antag att hon inte visste, men ganska snart anade, att SD var den skyldige. Hur har hennes liv varit efter det? Hur skulle hon agera för att skydda sig själv och barnen?

Vilken jävla mardröm att befinna sig i. Dessutom fläks hela ens liv upp för allmän beskådan och halva Sverige har synpunkter på precis allt du gör. Och inte gör. vad du säger, och inte säger. Inget av det som tidigare var privat, är numera privat.

HD är på SD om de borttagna loggarna som i sin tur går på LW. HD loggar om, LW tar bort, SD höjer tonläget mot LW osv. Så har jag förstått turerna. HD kontaktar HÅ, liksom LW gör som även kontaktar JD...... Nämnas kan att LW haft två förstörda cacher i området.

Jag tror HD inte vill ha någon LW-cache i bostadsområdet? LW planerar en ny där en tidigare saboterad varit varpå SD försöker boka in en så nära för att sabotera LWs planerade, men hon hade bokat redan? Ödets ironi att det är just där LW mördas (15/5-18). 1 dag före LWs Norge-resa, 2 dgr före SD/HDs USA-resa (båda för GC).

19/5-18 LWs döda kropp hittas bakom ett bullerplank 160 m från sitt hem, brutalt ihjälslagen, mördad.

Att HD/SDs liv fläks upp beror på att SD blir misstänkt. Att SD räknat med att bli förhörd tror jag, men inte misstänkt/åtalad och en FUP. Det var det perfekta brottet.

Det är svårt att bortse från kopplingen till GC. Det är också i GC-skogen otroheten tar sin början efter en trög start.

TR friar SD, men ÅK överklagar domen.
En enig HR dömer SD som mördare.
Dom meddelas kl 11.00, kl 11.18 meddelas att SD är funnen död (självmord)
Citera
2021-06-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Låt oss säga så här. En kvinna ger till slut upp på sin notoriskt otrogne man. Hon har försökt i nästan ett år efter det uppdagats att han haft ett fem år långt förhållande med grannen och vännen. Samtidigt som hon varit sjuk i omgångar.

Vintern 17/18 är tilliten finito och hon skaffar ny kille och två månader senare lämnar hon mannen med skilsmässa och flyttar sen till egen lgh. Hon är inte helt öppen med allt kring nya killen men exet vet ändå att de träffas och han kan väl dra sina egna slutsatser.

Det är en rad konflikter under den tiden kopplat till främst barnen. Som det kan bli vid skilsmässa.

Kvinnan är ambivalent och vill helst att kärnfamiljen ska vara intakt. Det är strävan att återgå till den.

Där pausar vi storyn.

Vad har kvinnan gjort för fel i ovan scenario?

Sjuk. Notoriskt bedragen. Ingen tillit kvar. Ser möjligheter med annan man. Vill ändå försöka få ihop kärnfamiljen.

Ska hon stenas med några tusen Flashbackinlägg för sitt beteende enligt ovan?

Så fortsätter vi storyn.

Hon åker på en för exet känd helg med sin nya kille. På måndagen efter helgen mördar exet sin älskarinna.

Då pausar vi igen.
Vad gjorde kvinnan för fel den helgen?

Då kommer slutklämmen.
Den man hon försökt lämna men ändå gått med på en resa med mördar älskarinnan dagen innan det är dags att åka till Arlanda.
Han berättar inte att han varit anhållen innan de åker.

Den resa som hon till slut gått med på och sett fram emot förvandlar han till ett kort helvete.

Väl hemma är det polisförhör, älskarinnan hittas mördad och hon får besöka psykakuten. Älakarinnanär inte bara försvunnen utan nu död. Förmodat mördad.

Exmannen låtsas som ingenting och blir sen häktad och släppt. 1,5 år går utan nåt ”intresse” från polisens håll. De åker på resor och jobbar på sin relation.

Sen pang bom så hämtas exmannen. Och sen kvinnan.
Nu är hon själv mordmisstänkt.

Och 1,5 år senare så har en Flashbacktråd förvandlats till nån form av Ding Ding Värld där folk inte alls ”misstänker” henne. De ”misstror” henne.

Man kan inte lita på henne för hon ljög i samband med att hon lämnade sin man. Trots att hon ju hade looovat att berätta allt.

Man kan tro att det är vissa här i tråden hon brutit löftet till.

Hon ljög för den numera döde mördaren till exman i samband med skilsmässan som initierades efter att han varit otrogen i sex år.
Och då är det helt naturligt att ”misstro” att den enda förklaringen här måste vara att hon är inblandad i mordet på nåt sätt. Och har saboterat cachar osv.

Vet att jag skrev ett svar på det här inlägget men tror jag glömde att posta det...

Jag tycker inlägget summerar allt väldigt bra!
Både kronologiskt händelseförlopp, de inblandades troliga inställning och bakgrunden till detta.

Men inlägget summerar även hur diskussionerna i tråden gått kring det här.

En eller par pyttegrejer kanske jag skulle tolka lite annorlunda, men bara kanske iom att din text är kortfattad så är det svårt att veta det.

Och gällande om HD döljer något av vikt (tex egen inblandning) har jag själv ingen aning om ifall hon gör det eller inte.
Men att använda hennes hemliga fling med JS som argument för det är trams.

Det du skrev här tror jag säger allt om varför SD var spänd och frustrerad till bristningsgränsen just denna natt och bara en liten gnista behövdes för att han skulle explodera, citat;
"Hon åker på en för exet känd helg med sin nya kille. På måndagen efter helgen mördar exet sin älskarinna."

TILLÄGG: "Han berättar inte att han varit anhållen innan de åker."

- Det hade jag missat! Men hur kunde HD missa det?
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-10 kl. 21:35.
Citera
2021-06-10, 21:34
Medlem
[quote=Firesnake|76177538]
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag måste tacka dig för dina intressanta och kunniga inlägg/analyser om det komplicerade spelet som skedde mellan de tre.

Det har varit en mycket lärorik resa, att följa denna tråd.

Jag vet ju att Lena skämdes mycket för hur hon tänkte och hur hon önskade hämnas. Jag vet inte om HD hade/har lknande tankar om sit beteende.

Jag läste för ett tag sedan om dynamiken som sker mellan en misshandlad/kontrollerad person och dess utövare, och att det inte var ovanligt att den misshandlade även kunde börja se mellan fingrarna när det gällde barnens välmående. Något som aldrig hade hänt tidigare.

För en del blev det den varningsklocka som till sist fick dom att lämna, när de plötsligt såg vilket trauma barnen utsattes för. Ibland råkade ju även barnen ut för direkt våld, men inte alltid. Det kunde handla om allt från att barnen blev vittnen till fysiska och psykiska övergrepp, försökte skydda sin mor vebalt eller gå mellan, till att de själva blev direkta offer för kränkningar och/eller våld.

Det säger en hel del, att en förälder ser mellan fingrarna när barnen får lida och trots det stannar kvar. Normaliseringsprocessen bidrar säkert en hel del, att mantycker att det inte var så farligt. Även förhoppningen om att det ska bli bättre. Bara det och det... bara jag... om si och så...[/QUOTE]

Tack själv. Jag tycker dina inlägg har varit en stor del av behållningen med tråden och andra trådisar har skrivit detsamma i pm.
Skönt att du funnits som balans när det börjat spåra ur.

Din sista mening ringar in problematiken.
Barnen kan ha sett mamman bli grovt misshandlad ~vilket i sig blir den varningsklocka som får henne att ta steget att lämna, fly till skyddat boende och anmäla honom~ och likaväl kommer hon tillbaka... "för barnens skull." 🙄
Detsamma gäller ju vid psykiskt våld.

LW hade ju inga barn med SD men hon rationaliserade bort hans hot mot sonen.

Särskilt ditt sista stycke:
Det är vad jag också tror. Hon ville på nåt sätt få honom att erkänna att han hade behandlat henne illa, givit henne falska förhoppningar om en gemensam framtid. Att han skue ge henne en stor ursäkt, som givetvis aldrig någonsin skulle komma att ske.
Hon levde s.a.s på hoppet.
När hon till slut ändå insåg hans falsk- och fulspel måste hon ha blivit både förtvivlad och förbannad - och den skitstöveln hade hon offrat 6 av sitt livs bästa år på!
Men vad hon inte insåg var att han var livsfarlig, särskilt nu sista tiden när allt hade gått honom emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in