2021-06-09, 16:35
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toth42
Han sitter hjemme hos mor og far for øyeblikket..
Aj då, det var ikke bra.
Citera
2021-06-10, 00:08
Medlem
Vi har sett hen til opplysningene som ligger i saken og brukt stoppeklokke når vi har gått ruten som er beskrevet. Det ga oss nyttig informasjon og stemmer godt med teledatamaterialet som ligger i saken. Det er kortere avstander enn forventet og man kommer seg langt på kort tid, sier de to advokatene.

En samlet gjenopptagelseskommisjon har uttalt i sin rapport at bevisene mot Viggo Kristiansen er sterke. Bevisene må da prøves i retten. Det vil være umulig å akseptere at saken blir lagt bort uten en ny rettssak. Da vil man i så fall stå igjen med en mengde ubesvarte spørsmål og et uoppklart drap, sier bistandsadvokatene.

Med det viser de til at det bare er Viggo Kristiansen som er dømt for drap på begge jentene. Jan Helge Andersen ble kun dømt for drap på Stine Sofie Sørstrønen.

Beckstrøm er tidligere politietterforsker og ble hentet inn som ekstra advokat tidligere i år.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ap-om-nye-svar
Citera
2021-06-10, 00:31
Medlem
Beklager de lange sitatene. Sosialisten har vurdert mine innlegg om saken som latterlige og nærmest fri diktning. Det må i alle fall konstateres at jeg har diktet likt med flere rettsinstanser og påtalemyndigheten. Minner om at vk har en rettskraftig dom for drap og voldtekt mot seg. Retten har imotsetning til sosialisten funnet vk skyldig etter tiltalen utover enhver rimelig tvil. Sosialisten mener det ikke finnes fnugg av bevis. Om bevisene holder i neste runde gjenstår å se.
Citera
2021-06-10, 01:01
Medlem
HAR HÅP: Statsadvokat Andreas Schei.
Statsadvokaten om Baneheia-etterforskningen: − Gode forhåpninger om konkrete svar
Troen på at det kan komme konkrete svar på hva som skjedde i Baneheia.
Statsadvokaten om Baneheia-etterforskningen: − Gode forhåpninger om konkrete svar
Troen på at det kan komme konkrete svar på hva som skjedde i Baneheia i mai 2000, er styrket hos påtalemyndigheten.

– Vi har gode forhåpninger om at det vil komme konkrete svar ut av den pågående etterforskningen, og vi har større tro på det nå enn vi hadde helt i starten.

Det sier statsadvokat Andreas Schei til VG.

Han sier at de etter en gjennomgang av saken, og etter en vurdering av hva som er mulig å gå videre med i etterforskningen, er styrket i troen på at det kan komme konkrete svar.

Løslatelse ikke et signal

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-konkrete-svar

Ps: sosialisten, vk og hans advokater/støttespillere må legge champagnen tilbake i kjøleskapet en stund til. Ikke gode signaler fra statsadvokaten til høy sigarføring for vk dette. Selg ikke skinnet og bjørnen på samme tid. Vk må lyge seg gjennom nye rettsrunder før millionene kan sikres. Ser at vks advokat vil ha pengene på konto før rettsrunden er gjennomført. Han frykter nok innerst inne å slippe vk løs i sin forklaring til retten. Huttetu.
Citera
2021-06-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
HAR HÅP: Statsadvokat Andreas Schei.

Ps: sosialisten, vk og hans advokater/støttespillere må legge champagnen tilbake i kjøleskapet en stund til. Ikke gode signaler fra statsadvokaten til høy sigarføring for vk dette. Selg ikke skinnet og bjørnen på samme tid. Vk må lyge seg gjennom nye rettsrunder før millionene kan sikres. Ser at vks advokat vil ha pengene på konto før rettsrunden er gjennomført. Han frykter nok innerst inne å slippe vk løs i sin forklaring til retten. Huttetu.

Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
.....

Jeg vil f.eks ikke hevde at VK er uskyldig i baneheia-drapene. Jeg kan ikke med sikkerhet påstå at politiet, gjennom etterforskningen som nå utføres, ikke kommer til å avdekke tekniske spor som involverer VK. Til gjengjeld kan jeg, uten problemer, konstatere at slik bevisene står per dags dato kontra når han ble dømt, så var det fullstendig korrekt å gjenåpne saken.

Skal ikke være lett, for enkelte individer
Citera
2021-06-10, 10:01
Medlem
Citat:

Skal ikke være lett, for enkelte individer
kan du også sitere ditt svar på mine innlegg.
Citera
2021-06-10, 11:05
Medlem
Citat:
Beklager de lange sitatene. Sosialisten har vurdert mine innlegg om saken som latterlige og nærmest fri diktning. Det må i alle fall konstateres at jeg har diktet likt med flere rettsinstanser og påtalemyndigheten. Minner om at vk har en rettskraftig dom for drap og voldtekt mot seg. Retten har imotsetning til sosialisten funnet vk skyldig etter tiltalen utover enhver rimelig tvil. Sosialisten mener det ikke finnes fnugg av bevis. Om bevisene holder i neste runde gjenstår å se.

Jeg vet jo ikke om jeg skal le, eller bli bekymret, når du siterer Arne Pedersen og velger å henvise til de bevismessige vurderingene fra tidlig 2000-tallet, som fasit, i en sak som nå er gjenåpnet nettopp fordi det er vesentlig grunnlag for å vurdere det dithen at bevisene i utgangspunktet ble misforstått og at saken kunne fått et annet utfall hadde informasjonen vært kjent på det tidspunktet.

Hva er det du ønsker å drøfte, bevisene slik de nå foreligger, eller bevisene slik de ble misforstått på tidlig 2000-tallet? Er jorda flat?

Det er derfor ikke lett å forstå hva en ny sakkyndig uttalelse uten nye analyser skal kunne tilføre saken 20 år senere.

At det ikke var lett for AP å forstå hva en ny sakkyndig uttalelse, uten nye analyser, skulle kunne tilføre saken 20 år senere er jo ikke vanskelig å forstå, fyren er jo komplett idiot. AP kalte tross inn til pressekonferanse, erklærte at de hadde 100% sikkert DNA bevis på Viggo Kristiansen som knyttet han til ugjerningene. Dette måtte så korrigeres kraftig, enten så misforstod han DNA rapporten eller så var det en bevisst handling for å skape press mot Viggo Kristiansen. Vi snakker jo også om samme mann som Kripos måtte stoppe fra å gå til pågripelse av JHA og VK, for det forelå et eneste teknisk bevis.

En mer kompetent leder og kanskje man ikke hadde hatt noen ubesvarte spørsmål og påfølgende runder i gjenopptakelseskommisjonen

Dette er jo enkelt:
Hva ble retten fortalt angående DNA
Hva sa egentlig egentlig rapporten fra Spania
Hva er nåtidens vurdering av DNA bevisene.

Nåtidens vurdering av DNA bevisene slår jo fullstendig bein under det som retten ble fortalt. Man skulle aldri konkludert med sikkert bevis for to gjerningsmenn. Funnene er så små at det vel så gjerne kan være snakk om artifakter fra testingen, støy. Man hadde også en prøve som indikerte 4 gjerningsmenn, som ikke ble rapportert.

Bente Mevåg ga i sitt vitnemål uttrykk for at det ikke var noen grunn til å tvile på DNA resultatene fra Spania, at det var sikkert bevis for to gjerningsmenn og at den ene måtte være JHA mens den andre ikke utelukket VK. Det ble jo for alle ganske lett hoderegning, var det to gjerningsmenn så måtte den andre være VK.

Når det gjelder troverdigheten til Andersen.
Han forklarer seg uriktig om årsaken til at han er i Baneheia den dagen
Han forklarer seg uriktig om bevegelsene hans i Baneheia i dagene før drapene
Han forklarer seg uriktig om egen involvering, forteller så litt og litt basert på de tekniske bevisene han blir forelagt av politiet
Han forklarer seg først uriktig om hvilken jente han begikk overgrep på, blir korrigert av politiet ref tekniske spor men holder på forklaringen i lang tid.
Han forklarer seg uriktig om hendelsesforløpet på åstedet, bla at begge jentene sannsynligvis har vært uten klær samtidig.
Nekter å forklare seg om andre funn på jentene
Han forklarer seg uriktig om VK på åstedet, først når det i retten blir trukket frem at det har vært aktivitet på mobiltelefonen så begynner han med tilpasninger hvor han forklarer et hendelsesforløp der VK i perioder var borte fra åstedet.
Tidslinja og ruten stemmer heller ikke

Troverdig, det er han visstnok

Dette blir jo litt som han tidligere lensmannen i Norge som fortsatt mener Thomas Quick står bak forsvinningen til Therese.
Senast redigerad av Sosialisten 2021-06-10 kl. 11:13.
Citera
2021-06-10, 11:08
Medlem
Citat:
kan du også sitere ditt svar på mine innlegg.

Hva er det du savner svar på?
Det er jo smått spesielt at du velger å hevde at jeg må legge champagnen tilbake i kjøleskapet, når jeg tidligere samme dag har konstatert at jeg ikke kan si noe om skyld/uskyld og at de aspektene jeg holder meg til er bevisene som foreligger per dags dato og hvordan prosessen ifbm etteforskningen, rettsakene og gjenopptakelseskommisjonen har foregått.

Man trenger jo ikke akkurat ha vokst opp i et møblert hjem for å forstå konseptet.
Citera
2021-06-10, 11:20
Medlem
Citat:
Vi har sett hen til opplysningene som ligger i saken og brukt stoppeklokke når vi har gått ruten som er beskrevet. Det ga oss nyttig informasjon og stemmer godt med teledatamaterialet som ligger i saken. Det er kortere avstander enn forventet og man kommer seg langt på kort tid, sier de to advokatene.

En samlet gjenopptagelseskommisjon har uttalt i sin rapport at bevisene mot Viggo Kristiansen er sterke. Bevisene må da prøves i retten. Det vil være umulig å akseptere at saken blir lagt bort uten en ny rettssak. Da vil man i så fall stå igjen med en mengde ubesvarte spørsmål og et uoppklart drap, sier bistandsadvokatene.

Med det viser de til at det bare er Viggo Kristiansen som er dømt for drap på begge jentene. Jan Helge Andersen ble kun dømt for drap på Stine Sofie Sørstrønen.

Beckstrøm er tidligere politietterforsker og ble hentet inn som ekstra advokat tidligere i år.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ap-om-nye-svar

Nå var jo Brækhus også av den oppfatning at søknaden om gjenopptakelse skulle blitt avvist, fordi det ikke forelå noe ny informasjon. At Beckstrøm og Brækhus så mener at man ikke trenger noen ny etterforskning og at det er mer enn nok grunnlag for å kjøre en full runde i retten, er vel forhåpentligvis mer en mediastrategi enn noe annet. Realiteten er at per dags dato, med bevisene som er kjent, så eksisterer det ikke grunnlag for en ny runde i retten mot VK.

Hvis etterforskningen avdekker tekniske spor, eller annen vesentlig informasjon, som impliserer Viggo Kristiansen, så er det jo ingenting som er bedre enn fullstendig klarhet i saken slik at man ikke sitter igjen med spørsmål.

I motsetning til visse andre, så ønsker jeg bare sannheten
Citera
2021-06-10, 13:37
Medlem
Citat:
Konsekvensen av å bli uskyldig dømt som hovedmannen i baneheia-drapene blir selvsagt ikke mindre av at han er skyldig i andre forbrytelser.
Selvsagt blir den det..!

A: En helt uskyldig mann (ikke overgriper) blir dømt til 21 år for baneheia, drap og overgrep han ikke har begått.
Om han ikke ble dømt for baneheia = ingen straff/problemer

B: En pedofil overgriper skyldig i 5 av 10 tiltalepunkter blir også dømt for de 5 siste han ikke er skyldig i, og må sitte 21 år.
Om han ikke ble dømt for baneheia = må fortsatt sone i årevis for det avskyelige han har gjort, vil fortsatt være farlig og med rette forhatt av ofre og pårørende.

Vil du virkelig stå ved at ikke kosekvensene i A er større enn i B, både for offer/tiltalte og samfunnet?
Citera
2021-06-10, 13:43
Medlem
Jormapormas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurenskog
Ja, Quick må absolutt sitte der og råtne. Hvor er det egentlig? Hjemme formoder jeg...
Men med svensk logikk bør han sitte for "skyddande av brottsling, grovt brott " x39 (minst?) som sones etter hverandre på amerikansk måte.
Tenk hvor mange mordere som går fri pga av svensk sosionom/psykologigalskap og falsk tilståelse pga "fortrengte minnesbilder" og annet idioti.
Rettsikkerhet er kanskje ikke et så godt kjent ord i Sverige som en skulle forventet?
Og VK ble altså ikke friad, og han innrømte faktisk alle disse forholdene ved konfrontasjon, bortsett fra Baneheia. Les på, les rett, og husk ca rett😉

Hehe jag har lite problem att förstå dig Dumma svenska! 🙂
Jag har sjäkv blivit oskyldigt dömd och har därmed noll tilltro till den. Våldtäksmän blir inte utvisade, Gunilla 71 får betala böter för hon sagt på FB skrivit ngt negativt om invandraren. Ja nyss var det väl ngn som blev anmäld och dömd (tror jag) när han spred ventenskaplig fakta om IQ och folkgrupper.

Läste på lite mer om fallet om de stackars flickorna. Jag tror båda är skyldiga.

Jag kan tycka att om man begår sådana här sjuka brott så är det ngt fel i huvudet på dem. Jag tycker de ska sitta på livstid på rättspsyk resten av sitt liv.

Psykopati är ingen sjukdom tyvärr utan en personlighetsstörning som inte går att behandla men endå sätts de i vanliga fängelser där de kan släppas tidigare osv. Jag tycker det är helt sjukt. Jag har börjat förstå varför vissa delstater har en gräns för 3 brott och sen blir det livsstil. En psykopat slutar aldrig nämligen. De har ingen självinsikt och är impulsiva. En tickande bomb.
Citera
2021-06-10, 13:50
Medlem
«Godgutten» blir hyllet i Baneheiaområdet.

At så mange ønsker å hilse, fortelle at de ønsker meg vel og som forteller at de har meg i sine bønner, gjør bare så godt at jeg kan ikke få si nok hvor godt det føles og hvor takknemlig jeg er.

https://www.nettavisen.no/nyheter/vi...-95-3424137456
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in