2021-06-10, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toth42
Selvsagt blir den det..!

A: En helt uskyldig mann (ikke overgriper) blir dømt til 21 år for baneheia, drap og overgrep han ikke har begått.
Om han ikke ble dømt for baneheia = ingen straff/problemer

B: En pedofil overgriper skyldig i 5 av 10 tiltalepunkter blir også dømt for de 5 siste han ikke er skyldig i, og må sitte 21 år.
Om han ikke ble dømt for baneheia = må fortsatt sone i årevis for det avskyelige han har gjort, vil fortsatt være farlig og med rette forhatt av ofre og pårørende.

Vil du virkelig stå ved at ikke kosekvensene i A er større enn i B, både for offer/tiltalte og samfunnet?

Jeg er litt usikker på det enorme behovet du har for å konstruere irrelevante problemstillinger. Viggo Kristiansen er blitt hengt ut som et av Norges største monster, for å ha vært hovedansvarlig for drapene i Baneheia, han har tilbrakt omtrent halve livet sitt i forvaring. Konsekvensene det har medført blir ikke mindre av at han, som mange andre, har utført forferdelige forbrytelser hvor straffen hadde vært begrenset og få hadde kjent navn og ansikt.
Citera
2021-06-11, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosialisten
Jeg er litt usikker på det enorme behovet du har for å konstruere irrelevante problemstillinger. Viggo Kristiansen er blitt hengt ut som et av Norges største monster, for å ha vært hovedansvarlig for drapene i Baneheia, han har tilbrakt omtrent halve livet sitt i forvaring. Konsekvensene det har medført blir ikke mindre av at han, som mange andre, har utført forferdelige forbrytelser hvor straffen hadde vært begrenset og få hadde kjent navn og ansikt.

Det er ikke min problemstilling, det er din - jeg bare svarte på påstanden din("konsekvensene blir ikke mindre av at han er en overgriper"). Du bare gjentar påstanden istedenfor å svare på spørsmålet - er ikke konsekvensene større for både offeret og samfunnet om det hadde vært en helt uskyldig mann som ble dømt?

At Kristiansen fremstilles som et monster er ikke et stort problem - han er som nevnt en serieovergriper av barn. En som voldtar små barn i årevis - det faller fint under "monster" for meg.

Mitt personlige standpunkt er at barneovergripere bør holdes borte fra samfunnet/spores (pedofile som ikke har begått overgrep er selvsagt untatt) så lenge de er fysisk i stand til å begå nye overgrep. For meg, moralsk sett, er det mye viktigere at ikke enda et barn blir offer, enn at overgriperen får sin fulle frihet.
Ergo - jeg er fullt for at sannheten om baneheia skal frem, og at vi ikke skal godta justismord i Norge - men jeg har null medlidenhet for Kristiansen. Jeg ønsker ham ingenting godt, og jeg er ikke glad for at han er fri, uten noen som helst restriksjoner opp mot barn. Jeg synes faktisk det er helt høl i huet at han(og andre overgripere) ikke har besøksforbud mot alle steder barn ferdes, og gps-sporing.
Citera
2021-06-11, 16:59
Medlem
Citat:
Det er ikke min problemstilling, det er din - jeg bare svarte på påstanden din("konsekvensene blir ikke mindre av at han er en overgriper"). Du bare gjentar påstanden istedenfor å svare på spørsmålet - er ikke konsekvensene større for både offeret og samfunnet om det hadde vært en helt uskyldig mann som ble dømt?

At Kristiansen fremstilles som et monster er ikke et stort problem - han er som nevnt en serieovergriper av barn. En som voldtar små barn i årevis - det faller fint under "monster" for meg.

Mitt personlige standpunkt er at barneovergripere bør holdes borte fra samfunnet/spores (pedofile som ikke har begått overgrep er selvsagt untatt) så lenge de er fysisk i stand til å begå nye overgrep. For meg, moralsk sett, er det mye viktigere at ikke enda et barn blir offer, enn at overgriperen får sin fulle frihet.
Ergo - jeg er fullt for at sannheten om baneheia skal frem, og at vi ikke skal godta justismord i Norge - men jeg har null medlidenhet for Kristiansen. Jeg ønsker ham ingenting godt, og jeg er ikke glad for at han er fri, uten noen som helst restriksjoner opp mot barn. Jeg synes faktisk det er helt høl i huet at han(og andre overgripere) ikke har besøksforbud mot alle steder barn ferdes, og gps-sporing.
jobbtilbudene står i kø opp i all hyllesten. Sikkert også unge damer som vil ha en bit av kjendisen - som har erkjent overgrep, men etter soning plikter samfunnet å gi de en mulighet til et fullverdig liv selv om ofrene ikke fikk samme muligheter.
Citera
2021-06-12, 15:57
Medlem
Citat:

Spørsmålet ditt er jo strengt tatt irrelevant. For Norge, som rettsstat, så spiller det særdeles liten rolle, justismordet og den systematiske svikten (påtalemyndigheten, gjenopptakelseskommisjonen) blir ikke mindre av at Viggo ikke er en engel.
Citera
2021-06-14, 10:57
Medlem
Citat:
Spørsmålet ditt er jo strengt tatt irrelevant. For Norge, som rettsstat, så spiller det særdeles liten rolle, justismordet og den systematiske svikten (påtalemyndigheten, gjenopptakelseskommisjonen) blir ikke mindre av at Viggo ikke er en engel.
Spørsmålet mitt er direkte relevant til din påstand - "konsekvensen blir ikke mindre av at Viggo har voldtatt andre barn". Å påstå at spørsmålet mitt ikke er relevant til det blir bare flåsete.
Citera
2021-06-14, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
jobbtilbudene står i kø opp i all hyllesten. Sikkert også unge damer som vil ha en bit av kjendisen - som har erkjent overgrep, men etter soning plikter samfunnet å gi de en mulighet til et fullverdig liv selv om ofrene ikke fikk samme muligheter.
Ja, det er derfor jeg skriver "mitt personlige standpunkt", for å skille mellom det og dagens faktiske jus. Jeg synes det er helt horribelt at ikke vi forbyr dømte barneovergripere å være i nærheten av steder med mange barn, og at vi ikke sporer dem. Hvis de virkelig er reformert skulle en tro de ville godta sporing med glede, selvsagt under visse betingelser - f.eks som at sporingslogg kun kan sjekkes direkte opp mot anmeldte overgrep, og ikke kan fås tilgang til av hvem som helst.
Citera
2021-06-16, 23:19
Medlem
Citat:
Spørsmålet mitt er direkte relevant til din påstand - "konsekvensen blir ikke mindre av at Viggo har voldtatt andre barn". Å påstå at spørsmålet mitt ikke er relevant til det blir bare flåsete.

Det skal du selvsagt få lov til å mene.
Citera
2021-06-17, 12:25
Medlem
Citat:
Det skal du selvsagt få lov til å mene.
Blir spennende å se om politiet kommer videre mht dna-analyser eller om nåværende bevismateriale må benyttes. Politiet har ikke tenkt å be om frifinnelse for vk uten at saken er etterforsket på nytt. Vks advokat går etter min mening altfor høyt på banen med å forskuttere at vk blir frikjent. Viser nye undersøkelser at det sannsynligvis er to gjerningsmenn, vil dommen stå seg. I motsatt fall vil vk frikjennes. Det er vel slik det ligger ann per d.d.
Citera
2021-06-18, 01:34
Medlem
Baneheia-pårørende har fått voldsalarm: - Føler på en utrygghet at Viggo Kristiansen er løslatt

«Det er grunn til å tro at Viggo Kristiansen ellers vil krenke de etterlattes fred»

I psykiatrirapporten fra mars konkluderes det med at vk kan være farlig. De etterlatte har fått voldsalarm i tillegg til besøksforbudet.

https://www.nettavisen.no/nyheter/ba...-95-3424142749
Citera
2021-06-27, 01:18
Medlem
Forklaringen sprekker
Politiet sikre på å felle Kristiansen
KRISTIANSAND (VG) Drapssiktede Viggo Kristiansens (21) forklaringer har allerede slått så store sprekker at det er meningsløst for ham å nekte for medvirkning til drap og voldtekt, mener politiet.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ingen-sprekker

Her er en link til en artikkel i vg som ytterligere styrker min vurdering av forklaringen til vk. Admin liker ikke at jeg poster de, men tar sjangsen likevel.
Citera
2021-06-27, 01:46
Medlem
Planla voldtekt og drap
Syklet i Baneheia og plukket ut ofrene
KRISTIANSAND (VG) Ifølge forklaringen drapssiktede Jan Helge Andersen (19) har gitt i politiavhør, hadde han og den medsiktede kameraten Viggo Kristiansen (21) planlagt voldtekt og drap i detalj.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...ldtekt-og-drap

Den uskyldige godgutten og mediaynglingen har i tillegg til innrømmelsen av voldtekt av ei 7 år gammel jente, planlagt ytterligere voldtekt og drap. Dommen mot de to jentene i baneheia er rettskraftig. Vk er ikke mors beste barn selv om han kan frikjennes av bevishensyn. Husk at vk er langt fra frifunnet fordi saken skal opp på nytt
Citera
2021-06-27, 01:48
Här får ni förstå att det är EN skyldig, inte VIGGO!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in