Opplysninger til VG: Nytt DNA-funn mot Jan Helge Andersen
I løpet av de siste månedene har DNA-eksperter i utlandet undersøkt gamle sporprøver i Baneheia-saken - med ny teknologi. Nå foreligger de første resultatene, som viser enda et funn mot Baneheia-dømte Jan Helge Andersen, får VG opplyst.
Når rettsmedisinere gjennomfører disse undersøkelsene, bruker de blant annet et objektglass, dekkglass, vannpreparat og et mikroskop. De utenlandske ekspertene har fått oversendt glassene som ble brukt på laboratoriet for 20 år siden - for å se om det var mulig å åpne disse og undersøke eventuelle sporprøver som var i behold.
VG er kjent med at noen av disse glassene inneholdt den omstridte C-25-prøven som ble sikret fra det eldste offeret. I 2000 slo ekspertene fast at denne prøven inneholdt en blandingsprofil.
Denne DNA-profilen var forenlig med 54,6 prosent av den mannlige befolkningen, deriblant Viggo Kristiansen.
I de nye undersøkelsene i utlandet nå, så fant man ingen spor etter Viggo Kristiansen i sporprøven som ble sjekket, ifølge VGs opplysninger.
VG har vært i kontakt med Oslo statsadvokatembeter. De ønsker ikke å kommentere saken.
Det er forstemmende å se hvor sterk motstanden har vært mot å rette opp begått urett mot VK.
Jeg har tidligere nevnt at jeg husker at VG hadde en artikkel om at FBI mente at "slike forbrytelser" aldri blir begått av mer enn én gjerningsmann. Nå har jeg funnet igjen den gamle artikkelen.
Artikkelen ble første gang publisert på VG 29. september 2000. JHA og VK ble pågrepet 13. september 2000. 14 dager etter pågripelsen. Artikkelen ble oppdatert 25. februar 2003. Dom falt i 2002.
Legger den i spoiler fordi jeg tror jeg har nevnt den tidligere også.
Amerikanske FBI har kontaktet Kripos i forbindelse med barnedrapene i Baneheia. Parallelle handlinger skal aldri tidligere vært begått verken i Europa eller USA.
Det spesielle med Baneheia-saken er at drapene skal ha blitt begått av to gjerningsmenn og at jentene ble utsatt for seksuelle overgrep før de ble drept med kniv.
Overrasket
Kriminalsjef Arne Pedersen i Kristiansand sier han ble overrasket da han fikk høre at handlinger som dette ikke var begått i Europa eller USA.
Vakt oppsikt
-Jeg var sikker på at vi ville finne slike saker i USA, men denne saken har faktisk vakt oppsikt i USA. Etter det jeg vet har de ikke hatt tilsvarende saker der, sier Pedersen til Dagbladet.
Ifølge Pedersen har gjerningsmannsprofilgruppa i Kripos vært i kontakt med FBI-personell som har vist svært stor interesse for saken.
Man må jo spørre seg om politi og påtalemyndighet kan ha vært i god tro da de fikk VK dømt.
Senast redigerad av kornblomst 2022-03-28 kl. 11:53.
Det er forstemmende å se hvor sterk motstanden har vært mot å rette opp begått urett mot VK.
Jeg har tidligere nevnt at jeg husker at VG hadde en artikkel om at FBI mente at "slike forbrytelser" aldri blir begått av mer enn én gjerningsmann. Nå har jeg funnet igjen den gamle artikkelen.
Artikkelen ble første gang publisert på VG 29. september 2000. JHA og VK ble pågrepet 13. september 2000. 14 dager etter pågripelsen. Artikkelen ble oppdatert 25. februar 2003. Dom falt i 2002.
Legger den i spoiler fordi jeg tror jeg har nevnt den tidligere også.
Amerikanske FBI har kontaktet Kripos i forbindelse med barnedrapene i Baneheia. Parallelle handlinger skal aldri tidligere vært begått verken i Europa eller USA.
Det spesielle med Baneheia-saken er at drapene skal ha blitt begått av to gjerningsmenn og at jentene ble utsatt for seksuelle overgrep før de ble drept med kniv.
Overrasket
Kriminalsjef Arne Pedersen i Kristiansand sier han ble overrasket da han fikk høre at handlinger som dette ikke var begått i Europa eller USA.
Vakt oppsikt
-Jeg var sikker på at vi ville finne slike saker i USA, men denne saken har faktisk vakt oppsikt i USA. Etter det jeg vet har de ikke hatt tilsvarende saker der, sier Pedersen til Dagbladet.
Ifølge Pedersen har gjerningsmannsprofilgruppa i Kripos vært i kontakt med FBI-personell som har vist svært stor interesse for saken.
Man må jo spørre seg om politi og påtalemyndighet kan ha vært i god tro da de fikk VK dømt.
Tror nok ikke påtalemyndighetene var i god tro, nei. Husker stemninga på den tiden. Det var en hatsk stemning for å finne en gjerningsmann (alle trodde det var én gjerningsmann fram til duoen ble arrestert). Så har alle narrativ siden bygget på at VK har vært pådriveren og JHA vært "uskyldig". Det verste er at Stine Sofie-stiftelsen er bygget opp og drevet på grunnlag av VK som demon. Derfor er også familien svært negative til de nye bevisene. Ganske kvalmende.
Riktigt bisarr historia. Ett dubbelmord på barn.
Har den ens hänt här i Sverige någon gång?
Jag vet inte vad jag skall tro om denne Viggo. Tydligen så satt han bara och log under rättegången. Kan det ens vara möjligt om man sitter där oskyldig. Och han har ju tydligen haft stora mentala problem tidigare i livet.
Frågan är ju om flickorna utsattes för sexuella övergrepp medans dom levde.
Blev dom det så borde det ju inte kunna vara en ensam gärningsman.
Jag vet inte vad jag skall tro om denne Viggo. Tydligen så satt han bara och log under rättegången. Kan det ens vara möjligt om man sitter där oskyldig. Och han har ju tydligen haft stora mentala problem tidigare i livet.
Du har et godt poeng her. Mange reagerte sterkt på hvordan VK oppførte seg under rettssaken. Mange trodde han måtte være skyldig.
Jeg mener å ha lest at VK ble gitt medisiner under rettssaken. At hans upassende oppførsel kan tilskrives pillene han tok. Jeg vet ikke om dette er sant.
Du har et godt poeng her. Mange reagerte sterkt på hvordan VK oppførte seg under rettssaken. Mange trodde han måtte være skyldig.
Jeg mener å ha lest at VK ble gitt medisiner under rettssaken. At hans upassende oppførsel kan tilskrives pillene han tok. Jeg vet ikke om dette er sant.
Så kan det ju vara. Det känns som sagt som att det borde ha varit mer än en gärningsman.
Flickorna var bakbundna plus att dom blivit våldtagna innan dom mördades. Det skulle vara omöjligt för än ensam GM. Såvida inte flickorna klubbades ner innan och tuppade av.
Så kan det ju vara. Det känns som sagt som att det borde ha varit mer än en gärningsman.
Flickorna var bakbundna plus att dom blivit våldtagna innan dom mördades. Det skulle vara omöjligt för än ensam GM. Såvida inte flickorna klubbades ner innan och tuppade av.
Da har du satt deg svært lite inn i saken. Denne hypotesen du snakker om her er blitt tilbakevist mange ganger. Og en annen ting er at man ALDRI har hørt om to gjerningsmenn i en tilsvarende sak, verken i Norge eller i USA, jfr. FBI.
Da etterforskere i Oslo politidistrikt skulle dykke ned i gamle teledata i Baneheia-saken, så oppdaget de at nesten alt råmateriale var borte.
Dette handler om det såkalte mobilbeviset mot VK.
Dersom materialet hadde vært tilgjengelig i dag, så kunne politiet gjennomgått råmaterialet fra basestasjonen og tatt for seg alle trafikkdata som ble fanget opp om drapskvelden.
Deretter kunne man ha fått en oversikt over vitnene i område som var aktive på mobiltelefon og om hvor de eksakt befant seg, så langt det hadde latt seg gjøre.
På denne måten kunne politiet skaffet seg et godt nok grunnlag til å si om det var mulig å bli koblet opp mot EG_A, selv om man var utenfor dekningsområdet - eller stikk motsatt: At det var helt umulig.
Eller var det litt tilfeldig hvilken basestasjon som mottok mobilaktivitet, såkalte «slengere».
– Kan en eller flere av de fire meldingene til og fra mobiltelefonen til Viggo Kristiansen ha vært «slengere»?
– Det er ikke sannsynlig i det hele tatt at alle disse fire meldingene var «slengere». Man hopper da over at det er seks basestasjoner som dekker åstedet. Det er helt utenkelig. Ingen visste hvor basestasjonene lå eller hvor grensene gikk, sier Sjødin.
Lite du skriver gir noen særlig mening. Det virker ikke som om du har satt deg særlig godt inn i saken. Det er ingenting som tyder på at det var mer enn en gjerningsmann, selv om man trodde dette for 20 år siden.
At Viggo Kristiansen (42) spurte «Er Jan Helge også tatt?» like etter at han selv ble pågrepet, er brukt som bevis mot ham. Nå etterforsker politiet om spørsmålet kan ha en naturlig forklaring.
Det viser seg å ha en høyst naturlig forklaring. Ved pågripelsen fikk VK lest opp denne teksten fra pågripelsesbeslutningen.
«Fredag 19. mai 2000 om kvelden i Baneheia i Kristiansand drepte han sammen med Jan Helge Andersen ved bruk av kniv Lena Sløgedal Paulsen f. 14.05.90 og Stine Sofie Sørstrønen f. 10.05.92, samt deltok i voldtektene».
Det er ikke til å tro hva som egentlig har skjedd her.
Kristiansens forsvarer, advokat Arvid Sjødin, mener at spørsmålet om hvorvidt Andersen også var pågrepet, er blitt brukt til å få klienten hans dømt og stigmatisert av personer som gjør det mot bedre vitende.
Ufattelig. Hva slags interesse kan politi og påtalemyndighet ha hatt av å få dømt en mann de må ha visst mest sannsynlig var uskyldig?
Er det noe personlig prestisje på ett eller annet nivå her. Som har trumfet alle beviser og fornuft og ja ... all anstendighet.
Det er vanskelig å se at politi og påtalemyndighet kan ha handlet i god tro.
Den gangen disse drapene skjedde var baneheia fjellet ett hemmelig Nato anlegg Som hadde personell fra flere NATO LAND. Det var også ofte mennesker med mange stjerner på skuldrene i . Det ville være veldig vanskelig og begå disse drapene og overgrepene i Baneheia i de årene,fordi det var veldig godt bevoktet av NATO. De viste om hver eneste person som trasket rundt på tur i baneheia om de ønsket det. For de som har et større verdensbilde og har forsket undersøkt ting som alle stempler deg og mener du tror på konspirasjonsteori er. Da regner jeg med at mange er klar over hva våres mennesker med makt i mektige posisjoner og stillinger driver med bak lukkede dører i private samlinger osv.. når det gjelder det og praktisere mørke krefter med allverdens ondskap er det mye av dette. med ritualer og etter tall og med masse symboler osv osv.. Om noen lurer på
Senast redigerad av bjerre-bjeff 2022-04-15 kl. 14:53.
At Viggo Kristiansen (42) spurte «Er Jan Helge også tatt?» like etter at han selv ble pågrepet, er brukt som bevis mot ham. Nå etterforsker politiet om spørsmålet kan ha en naturlig forklaring.
Det viser seg å ha en høyst naturlig forklaring. Ved pågripelsen fikk VK lest opp denne teksten fra pågripelsesbeslutningen.
«Fredag 19. mai 2000 om kvelden i Baneheia i Kristiansand drepte han sammen med Jan Helge Andersen ved bruk av kniv Lena Sløgedal Paulsen f. 14.05.90 og Stine Sofie Sørstrønen f. 10.05.92, samt deltok i voldtektene».
Det er ikke til å tro hva som egentlig har skjedd her.
Kristiansens forsvarer, advokat Arvid Sjødin, mener at spørsmålet om hvorvidt Andersen også var pågrepet, er blitt brukt til å få klienten hans dømt og stigmatisert av personer som gjør det mot bedre vitende.
Ufattelig. Hva slags interesse kan politi og påtalemyndighet ha hatt av å få dømt en mann de må ha visst mest sannsynlig var uskyldig?
Er det noe personlig prestisje på ett eller annet nivå her. Som har trumfet alle beviser og fornuft og ja ... all anstendighet.
Det er vanskelig å se at politi og påtalemyndighet kan ha handlet i god tro.
De trodde nok at VK var skyldig, så feil ble nok gjort i god tro i så måte.
Men det som her er avslørt er ganske alvorlig. De kaller det en «tabbe» i dag, men det er liten tvil om hvorfor Arne Pedersen formulerte pågripelsesbegjæringene på den måten. Han visste at de ikke hadde noe som helst på Kristiansen. Men gjennom å fortelle begge to at de også arresterte den andre, så håpet de at de skulle begynne å snakke om/skylde på hverandre. Det gjorde jo også etter hvert Andersen, men først på direkte spørsmål om ikke han var et «offer» for Kristiansen og om Kristiansen var «hovedmannen» som var den mest aktive på åstedet.
Finurlig hvordan Agder-politiet og statsadvokaten i 2019 klipper og limer fra pågripelsesbeslutningen og fremstiller det overfor kommisjonen som om Kristiansen spurte om Andersen også var tatt før han fikk vite at begge skulle arresteres. Her bør man gå etter disse folkene for å ha brutt objektivitetsplikten. Bør kunne kalles uforstand i tjenesten, minst.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!