2021-06-09, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp, jag kommer vidhålla att jag misstänker det. Vaddå vet?
Åberopar rätten att dra slutsatser och att spekulera som du har som mantra.
Även på bas av en hel del insyn i vården.

Om du nu inte begrep mina Sic!:
▪️Quetiapin är antipsykotika och behandling vid bipolär depression.
▪️Hon nämner endast denna medicin.
▪️Behandling av depression ses inte som livslång vid unipolär.

Då drar jag slutsatsen är den är för den depression som är hennes huvudsakliga problematik historiskt sett.
Det som är allvarligt och som hon inte ska falla tillbaka till.
Att den dämpar ångest vet jag om, likaväl som att det går hand i hand med bipolär sjd.

För övrigt finns det vetenskaplig koppling mellan bipolär sjd och PPD och likaså akut katatoni vid psykossjd eller bipolär sjd.
En passus och nej, jag ställer ingen diagnos så då behöver ingen annan yla om det.

SD beskriver att hon sitter kvar där hon placeras på morgonen när han kommer från jobbet och att hon måste matas.
Det är väldigt allvarliga symtom som beskrivs med nedsatt motorik och funktionsnedsättningar. Vilket i sin grövre form är fruktansvärt att se. Om man nu sett det inom psykiatrin.

Kompletterar din (borttagna pga platsbrist) spoiler med följande:
JBE:
"Hanna mådde väldigt, väldigt dåligt, för tio år sedan fick hon en psykos när barnen var små
och det varade under en lång period, hon var sjukskriven heltid i 7-8 år. Hon kunde inte ta
hand om barnen, Stefan tog med bilnyckeln när han åkte och jobbade för han var rädd att hon
skulle gasa ihjäl sig. Hon kunde stå på ett ställe när Stefan åkte på morgonen och stod kvar på samma ställe när han kom hem på kvällen. Hon åt mediciner som inte fungerade så bra, hon upplevde själv att de inte fungerade för hon fortsatte och må dåligt."
Ab 150
Tack för diskussionen, mer kan jag inte förklara.
Drar du av det vittnesmålet slutsatsen att hon mådde lika dåligt hela den tiden, eller hur ska man tolka det?

Sedan tror jag att du drar en för snabb slutsats angående quetiapin. Hon säger själv att hon (iaf då) fått det utskrivet som sömntablett och för ångest, att ta tk. Om hon även har annat lm framgår inte vad jag kunnat se och det är väl lite synd eftersom det har blivit en sådan långtradare. De som främst vet vad hon har ordination på är hennes läkare och hon själv. Kanske på den senare, gissar att hon har haft en del olika lm genom åren och det är inte säkert att ens den mest klartänkta skulle kunna ge en helt korrekt redogörelse för sin medicinering om den har varierat.
Citera
2021-06-09, 20:24
Medlem
Citat:

Då drar jag slutsatsen är den är för den depression som är hennes huvudsakliga problematik historiskt sett.
Att den dämpar ångest vet jag om, likaväl som att det går hand i hand med bipolär sjd.

För övrigt finns det vetenskaplig koppling mellan bipolär sjd och PPD och likaså akut katatoni vid psykossjd eller bipolär sjd.
En passus och nej, jag ställer ingen diagnos så då behöver ingen annan yla om det.

SD beskriver att hon sitter kvar där hon placeras på morgonen när han kommer från jobbet och att hon måste matas.
Det är väldigt allvarliga symtom som beskrivs med nedsatt motorik och funktionsnedsättningar. Vilket i sin grövre form är fruktansvärt att se. Om man nu sett det inom psykiatrin.

JBE:
"Hanna mådde väldigt, väldigt dåligt, för tio år sedan fick hon en psykos när barnen var små
och det varade under en lång period, hon var sjukskriven heltid i 7-8 år. Hon kunde inte ta
hand om barnen, Stefan tog med bilnyckeln när han åkte och jobbade för han var rädd att hon
skulle gasa ihjäl sig. Hon kunde stå på ett ställe när Stefan åkte på morgonen och stod kvar på samma ställe när han kom hem på kvällen. Hon åt mediciner som inte fungerade så bra, hon upplevde själv att de inte fungerade för hon fortsatte och må dåligt."
Ab 150

Tack. Där kom de "försvunna" åren tillbaka.
Citera
2021-06-09, 20:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kromcom
Drar du av det vittnesmålet slutsatsen att hon mådde lika dåligt hela den tiden, eller hur ska man tolka det?

Sedan tror jag att du drar en för snabb slutsats angående quetiapin. Hon säger själv att hon (iaf då) fått det utskrivet som sömntablett och för ångest, att ta tk. Om hon även har annat lm framgår inte vad jag kunnat se och det är väl lite synd eftersom det har blivit en sådan långtradare. De som främst vet vad hon har ordination på är hennes läkare och hon själv. Kanske på den senare, gissar att hon har haft en del olika lm genom åren och det är inte säkert att ens den mest klartänkta skulle kunna ge en helt korrekt redogörelse för sin medicinering om den har varierat.
Jag har argumenterat utifrån vad hon säger och hon nämner endast Quetiapin - men har livslång behandling för depression.
Hon har uppenbart haft annan medicinering iom att den inte fungerat och Q fick hon runt 2015.
Sen verkar det bli full rulle med dippar emellanåt. När hon flyttar är det en hel tomteverkstad kring henne enligt viber.
Hon ligger och SOA skruvar på möbler förutom tapetsering etc. Syrran kommer med mat och barnen står ofta vid spisen. Morsan är där och hjälper till, så de ställer upp.
Hennes chef ser också en markant skillnad mellan vår och efter mordet.
Senast redigerad av develi 2021-06-09 kl. 20:48.
Citera
2021-06-09, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag tror ökad kunskap hos både män och kvinnor skulle kunna förebygga nya fall som mordet på LW.
Speciellt personer som arbetar inom rättsväsendet och polisen behöver vidareutbildas.

Just kunskapen om hur manipulationen påverkar exempelvis belöningssystemet i kvinnans hjärna borde bli välkänd. Det är samma mekanismer som vid missbruk bara det att en flaska vin, en redlinepåse med ljusgult pulver eller blå piller själva inte kan prata, sms:a och ringa eller har gemensam vårdnad om "missbrukarens" barn. De hotar heller inte med hemska konsekvenser.

Rättsväsendet bör se på offer för våld i nära relationer och deras beteende på samma sätt som det ser på missbrukare och deras beteende.

Simon H är kanon. Just polisen är välden myndighet som försöker bli bättre på det här (trots bakslaget med GL). Jag upplever att polisen som myndighet generellt har bättre kunskaper än domstolsväsendet om mekanismerna kring mäns våld mot kvinnor. Även om det finns individuella undantag på båda hållen.

Den polis som förhörde LW efter hennes anmälan mot SD och som även vittnade efter mordet är ett gott exempel om att det även på fältet finns poliser med insikt och kunskaper. Kanske lagstiftningen behöver stärkas ytterligare för att förhindra att utredningar läggs ner.

Spoiler 2: Visst kan man tänka i de banorna (har bla jobbat med enl LVU tvångsomhändertagna missbrukande tonåringar några år) men då ska inte enbart kvinnan utsättas för tvingande åtgärder. Även mannen ska tvingas av rättsväsendet, att om han inte genast slutar trakassera kvinnan så åker han in. Men risken är att han struntar i det och att det blir ÄNNU värre. Som ett Moment 22 som du skriver.

Men vi har lagar som är skrivna främst för männens väl och ve. Lagarna och lagvrängarna är hopplöst efter sin tid gällande kunskaper i ämnet och som du skriver: kvinnan kan ta tillbaka sin anmälan om det vill sig illa. Mannen kan hota kvinnan till livet än värre om hon anmäler honom.

Särskilt svårt lär det bli för en kvinna med härkomst från ett land där mannen anser sig ÄGA kvinnan och ofta mördar mer på impuls och skampåläggs svårt av släkten om han inte lyckas. Kravet på hämnd varar livet ut.
Citera
2021-06-09, 20:55
Medlem
Citat:
Gjorde ett tillägg som passade i sammanhanget.

Angående tillägget;
SD låtsas vara chill med om HD är more than friends med JS, att han bara lättsamt frågar av omtanke och intresse, men inom sig är han inte alls okej med det, det plågar honom att inte veta och HD vet det.

Detta även efter han och HD beslutat sig för skilsmässa...

SD var verkligen,på alla sätt stereotypen av en kontrollerande man/ exmake.
Det är så himla klassiskt att de vill veta allt om exet träffar någon ny.

För mig är det väldigt tydligt att HD inte ljuger för att hon njuter av att lura honom här. (Tyvärr, I wouldn't blaim her om hon njöt av att ge tillbaka mot SD).

Hon vet mycket väl att ett ärligt svar kan sätta igång ett helvete

Som du påpekade så såg HD igenom SD i det här skedet av deras liv.
Hon känner honom väl efter alla år.

Vi har fått se, höra och läsa glimtar av hur SD kunde agera när han kände sig kränkt eller upprörd på folk.
HD har naturligtvis sett så mycket mer. Den här mannen var hennes vardag.
Skaftfilmen var knappast en jätteskräll för HD.
Citera
2021-06-09, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har tagit bort lite från ditt inlägg, då det blev för många tecken.

Att hon skulle ha depression är det väl ingen som förnekat?

Hur vet du att det är just Quetiapin som hon står på som livslång behandling mot depressionen (bipolaritet som du diagnosticerar det som)`?

Du kan spekulera om att hon är bipolär, men faktum är att det är inget vi vet något om.

Vi vet inget vad hon står på i övrigt, inte heller doser och inte när Quetiapin bev insatt.

Lägger in lite citat från ett av mina tidigare inlägg, där HD i maj -18 berättar att hon står på Quetiapin.
Kanske är det nyinsatt här, då hon faktiskt inte klarar av att uttala det. Nu är det inte så lätt, första gångerna man ska uttala det.

[

A 149/271
Förhör HD 3/9- 19

A 149/374-375

Förhör HD 4/9- 19

/SPOILER]

Att måendet kan gå upp och ner, är inget konstigt.
HD utsätts för en del saker under årens lopp, och även om hon reser sig ur depressionen och får kraft igen beyder det inte att hon är manisk.

Det handalr inte om att bli salig på min tro.
Jag vill bara pängtera att vi har för lite underlag för att ställa diagnos.

Du vet vare sig något om andra mediciner, doser eller vilken diagnos läkare har ställt.
HD nämner inte själv att hon har diagnosen, inte heller nämner några vänner att hon har bipolaritet. Inte SD helle, eellr henns föräldrar eller syskon.

Jag ser helt enkelt inga bevis för den diagnosen här i FUP eller i tråden.

Du skrev i inlägget jag tänkte skriva. Fast bättre såklart.
Det hade framkommit om hon var bipolär.
Eller så kan man vända på det och tänka att alla människor som blivit förhörda har undvikit ämnet om de vetat.
Bipolaritet är ju inte tabu nu som det var förr. I den här massiva utredningen så hade det kommit fram.

Och ja det finns för lite info för att kunna dra några vettiga slutsatser här.

Tycker hon lyckas rätt så bra med uttalet av läkemedlet där. Men kanske inte den som skrev ut förhöret lyckades naila hur hon sa. Vem vet.
Men bara löjligt att mena att hon är så borta och hon minsann är ssk och inte har koll på sin medicin.

Där nånstans är nivån och det är märkligt att man är utloggad här några timmar och sen läser man återigen att HD varit på psykakuten och det ska då nämnas i sammanhanget bipolär.

Hon har varit t/r till USA på (mar)drömresan och under tiden har SD varit misstänkt och de fått bilen bärgad från ARN. Hon har inte fått sin glutenfria kost (den några har skojat om) och hoppla där hittas exmakens älskarinna död. När hon dessutom ovanpå allt det sitter i polisförhör så hittas LW.

Och någon tycker det är konstigt att hon verkar lite seg och behöve en sväng till psykakuten på söndagen efter de turerna?.

Och ja städningen är helt galen tänkt. På så många plan. Men igen - där bakom i vassen så lurar SD.

Visst det är HD som pratar med väninnor mfl om städningen som hon kan ha tagit initiativ till. Men det var nog inte direkt så att SD var särskilt svårövertalad...

Att koppla städningen till bipolaritet och att den ”nya energin” skulle då vara nån form av mani är att stretcha det rätt långt.

Man kan väl vara halvt medvetslös och göra rent ett badrum.

Vad jag menar är att ett väldigt tydligt tecken på mani hade varit om HD städat huset nonstop i ett dygn helt solo.

Nu var de ett gäng och det verkade vara under trevliga former. Grannarna trodde det var nån form av (barn)kalas på verandan där osv.

Den som skulle kunna visa lite maniska tendenser är SD. Han var den som hade liksom lite mer ”gas” i sig. Cyklade runt i mörkret med en teleskopstege släpandes efter sig och sprang på kärleksäventyr på nätterna.

Men HD vad hon än må tiga om - hennes sjukdom har vissa gjort till allmänhetens åkning här. Helt onyanserat.

Den enda nyansen vissa kan lögga sig till med är att ”ja var hon inte med bakom planket så har hon iallafall bla bla bla”.

Jag förstår att man vill bli klok på om HD är en medkumpan till SD eller inte.
Men den klokheten får man inte om man tycker hon verkar pigg 2018 när hennes faktiska allvarliga sjukdomsperiod var 2011-2012.

Kikar man på foton 2012- så ser man att hon är på benen och kan då inte klandra henne för att hon är utomlands 2013 eller för nåt annat 2015.

SD säger i hovrätten att han inte är en man som hatar kvinnor. Men ska jag vara lite härlig här så kan jag mena att det verkar finnas kvinnor som hatar kvinnor också.

Och jobbar man ens i närheten av vården och har den här inställningen till människor med den här typen av sjukdomar så är det nog inte bättre ställt med empatin än den som man menar HD visade som ”yrkeskvinna” när hon önskade att LW var borta för alltid.

(Tog bort nåt förhör i spoiler pga textmängd)
Senast redigerad av Avel 2021-06-09 kl. 21:11.
Citera
2021-06-09, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Spoiler 2: Visst kan man tänka i de banorna (har bla jobbat med enl LVU tvångsomhändertagna missbrukande tonåringar några år) men då ska inte enbart kvinnan utsättas för tvingande åtgärder. Även mannen ska tvingas av rättsväsendet, att om han inte genast slutar trakassera kvinnan så åker han in. Men risken är att han struntar i det och att det blir ÄNNU värre. Som ett Moment 22 som du skriver.

Men vi har lagar som är skrivna främst för männens väl och ve. Lagarna och lagvrängarna är hopplöst efter sin tid gällande kunskaper i ämnet och som du skriver: kvinnan kan ta tillbaka sin anmälan om det vill sig illa. Mannen kan hota kvinnan till livet än värre om hon anmäler honom.

Särskilt svårt lär det bli för en kvinna med härkomst från ett land där mannen anser sig ÄGA kvinnan och ofta mördar mer på impuls och skampåläggs svårt av släkten om han inte lyckas. Kravet på hämnd varar livet ut.

Problemet med tvingande eller "villkorande" åtgårder är att de ofta leder till ett "du och jag mot världen" eller "familjen mot soc".

Naturligtvis är jag för lagändringar för att kraven ska vara starkare mot mannen.
Men har kvinnan tagit tillbaka honom och inget nytt brott anmäls så kan inte polis och rättsväsende göra så mycket mer.

Socialtjänsten däremot har i uppdrag att vid minsta oro för ett barn agera och fastställa om en utredning behöver inledas.

Citera
2021-06-09, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Du skrev i inlägget jag tänkte skriva. Fast bättre såklart.
Det hade framkommit om hon var bipolär.
Eller så kan man vända på det och tänka att alla människor som blivit förhörda har undvikit ämnet om de vetat.
Bipolaritet är ju inte tabu nu som det var förr. I den här massiva utredningen så hade det kommit fram.

Och ja det finns för lite info för att kunna dra några vettiga slutsatser här.

Tycker hon lyckas rätt så bra med uttalet av läkemedlet där. Men kanske inte den som skrev ut förhöret lyckades naila hur hon sa. Vem vet.
Men bara löjligt att mena att hon är så borta och hon minsann är ssk och inte har koll på sin medicin.

Där nånstans är nivån och det är märkligt att man är utloggad här några timmar och sen läser man återigen att HD varit på psykakuten och det ska då nämnas i sammanhanget bipolär.

Hon har varit t/r till USA på (mar)drömresan och under tiden har SD varit misstänkt och de fått bilen bärgad från ARN. Hon har inte fått sin glutenfria kost (den några har skojat om) och hoppla där hittas exmakens älskarinna död. När hon dessutom ovanpå allt det sitter i polisförhör så hittas LW.

Och någon tycker det är konstigt att hon verkar lite seg och behöve en sväng till psykakuten på söndagen efter de turerna?.

Och ja städningen är helt galen tänkt. På så många plan. Men igen - där bakom i vassen så lurar SD.

Visst det är HD som pratar med väninnor mfl om städningen som hon kan ha tagit initiativ till. Men det var nog inte direkt så att SD var särskilt svårövertalad...

Att koppla städningen till bipolaritet och att den ”nya energin” skulle då vara nån form av mani är att stretcha det rätt långt.

Man kan väl vara halvt medvetslös och göra rent ett badrum.

Vad jag menar är att ett väldigt tydligt tecken på mani hade varit om HD städat huset nonstop i ett dygn helt solo.

Nu var de ett gäng och det verkade vara under trevliga former. Grannarna trodde det var nån form av (barn)kalas på verandan där osv.

Den som skulle kunna visa lite maniska tendenser är SD. Han var den som hade liksom lite mer ”gas” i sig. Cyklade runt i mörkret med en teleskopstege släpandes efter sig och sprang på kärleksäventyr på nätterna.

Men HD vad hon än må tiga om - hennes sjukdom har vissa gjort till allmänhetens åkning här. Helt onyanserat.

Den enda nyansen vissa kan lögga sig till med är att ”ja var hon inte med bakom planket så har hon iallafall bla bla bla”.

Jag förstår att man vill bli klok på om HD är en medkumpan till SD eller inte.
Men den klokheten får man inte om man tycker hon verkar pigg 2018 när hennes faktiska allvarliga sjukdomsperiod var 2011-2012.

Kikar man på foton 2012- så ser man att hon är på benen och kan då inte klandra henne för att hon är utomlands 2013 eller för nåt annat 2015.

SD säger i hovrätten att han inte är en man som hatar kvinnor. Men ska jag vara lite härlig här så kan jag mena att det verkar finnas kvinnor som hatar kvinnor också.

Och jobbar man ens i närheten av vården och har den här inställningen till människor med den här typen av sjukdomar så är det nog inte bättre ställt med empatin än den som man menar HD visade som ”yrkeskvinna” när hon önskade att LW var borta för alltid.

(Tog bort nåt förhör i spoiler pga textmängd)

Du skulle kanske läsa ett par inlägg bakåt. Hanna insjuknande efter andra barnets födelse 2006. Allvarligt sjuk. Sjukskriven på heltid 7-8 år.
Citera
2021-06-09, 21:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Angående tillägget;
SD låtsas vara chill med om HD är more than friends med JS, att han bara lättsamt frågar av omtanke och intresse, men inom sig är han inte alls okej med det, det plågar honom att inte veta och HD vet det.
Han är garanterat bekymrad. Klart han inte ok invärtes:

- Speciellt med ett kontrollbehov, han är nitisk med centimetrar, deciliterar, RT etc i klass med en autist. Han är på osäker mark.
- Han vill ha HD tillbaka.

De har en deal, hon säger det i förhör har jag för mig (får kolla, för hon ljuger om JS även där) att berätta om de träffar nån annan och de spelar mot varandra:
▪️Han ljuger om LW och är stressad som satan.
▪️Hon ljuger om sillen ihop med sitt tjat om brist på tillit.
Det intressanta är att SD säger inte ett dugg, hon börjar snabbt att ljuga och bedyrar att hon ska berätta om status förändras.

Ergo: det är inte SD som är och hugger på henne, och det är i samma tidsperiod som hon kärleksbombar och oroas om han gått till LW.
Hon är dock inte helt säker på vart hon har honom, vilket även ses via hennes chef.

I ärlighetens namn har hon inte ett dugg med hans förehavanden att göra:
Hon tog ut skilsmässa, hon flyttade, hon roar sig med JS.
Citat:
För mig är det väldigt tydligt att HD inte ljuger för att hon njuter av att lura honom här. (Tyvärr, I wouldn't blaim her om hon njöt av att ge tillbaka mot SD).
Det kan du tro. I en sammantagen bild Tror jag nåt annat.
Hon blir iaf glad när han är ledsen och vara triumferande - det kan hon. Vilket ses i dialogen på viber då hon verkar helt blåst.
Hon är lika blåst då hon är snusförnuftig inför JO om att hans otrogna ex borde berätta.
Själv håller hon JS fortsatt väl dold, utan fog.

Antar hon kände sig rätt nöjd när hon loggade om LWs cacher också.
Citera
2021-06-09, 21:29
Medlem
Är det inte dags att sätta punkt på den här tråden?
Citera
2021-06-09, 21:32
Medlem
Citat:

JBE:
Ab 150

Två frågor om du nu är lite proffs på sånt här.

Fråga nummer 1. Kan man ta Quetapin endast mot sömnlöshet? Ja eller nej? Källa tack så vi kan stänga den diskussionen en gång för alla.
(Själv har jag löst att Q sätts in i liten dos vid sömnlöshet, större vid depression och än mycket större vid mani och psykotiska perioder men det kanske är tryckfelsnisse som varit framme i de guiderna?)

Fråga nummer 2. Angående det här du skriver:

”Behandling av depression ses inte som livslång vid unipolär.”

Du menar att om man är unipolär så ses inte behandling av den som livslång - så vi ska tolka det?

Frågan är då om det som beskrivs i den här länken gäller unipolär depression? Jag läste texterna och jag kan inte se något om mani där nämligen.

”Risken för återinsjuknande vid depressionssjukdomen är livslång. Det är av flera skäl mycket viktigt att försöka förebygga nya sjukdomsepisoder direkt efter första insjuknandet”

/.../

”Livslång förebyggande behandling förekommer.”

Källa:
https://psykiatristod.se/regionala-vardprogram/depression/behandling-och-insatser

Sen kan man ju googla vidare och hittar t.ex:

”Bristande långtidsbehandling (användande av SSRI minskar risken flerfaldigt för att återinsjukna i depression och för suicid), skadligt substansbruk, stress samt sömnbrist.”

Källa:

https://viss.nu/kunskapsstod/vardprogram/depression-hos-vuxna
Citera
2021-06-09, 21:40
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
"Spottat honom i ansiktet"... "Visa sig förmer" ???
Jag ger upp. Du fattar fortfarande inte hur såna här förhållanden fungerar. Du verkar heller inte vara intresserad av att lära dig något om sånt. Spelar ingen roll vad jag eller andra skriver.

Jag anar hur man kan påverkas ,men hur kan det vara så svårt att lämna det destruktiva ?
Är all logik borta i sådana lägen ?
Själv skulle jag bli så förbannad så jag skulle slå en sådan person på truten om jag var utsatt på det sättet .Skulle fråga -Vem fan tro den att den är !?Och typ om den ifrågasatte mig så skulle kommentaren bli ! :
-Är Du så himla mycket bättre själv da ??!!

Så det är aningens svårt att förstå varför en person låter sig bli behandlad så illa psykiskt ...hmm ...
Senast redigerad av landbandy 2021-06-09 kl. 21:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in