2021-06-02, 14:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vad gjorde den polis som fick larmsamtalet? Ringde aftonbladet?
Presstalesperson intervjuas i AB. Om det är denna som rör med tidsuppgiften 11.18 el tidningen vet vi inte.

Men hur och till vem inkom larm. Det finns väl ingen som hittar en person död som inte förmedlar detta till 112 eller begär ambulans?
Under oklara omständigheter dras hela gänget av operatören.
Senast redigerad av develi 2021-06-02 kl. 14:28.
Citera
2021-06-02, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Och hur går larmet om det inte skickas amb och de inte har uppgift om dödsfall.
Fattar nada. Allt har ju fördröjning.

Personen som har larmat har säkert ett tel.nr direkt till polis med tanke på att SD var mordmisstänkt.
Citera
2021-06-02, 14:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medimera
Personen som har larmat har säkert ett tel.nr direkt till polis med tanke på att SD var mordmisstänkt.
Det konstiga är att det drar ut på tiden med möjligheter till bedömning av att rädda liv.
Förtydligande:
Den som hittar SD och larmar beter sig inte jättenormal.

"11:51 omdirigering till ny adress på landsbygden."
"12:12 tillfrågas SOS alarm om inkomna samtal om avliden person, finns ingen sådan information."
Senast redigerad av develi 2021-06-02 kl. 14:38.
Citera
2021-06-02, 14:42
Medlem
Citat:
Det konstiga är att det drar ut på tiden med möjligheter till bedömning av att rädda liv.
Förtydligande:

"11:51 omdirigering till ny adress på landsbygden."
"12:12 tillfrågas SOS alarm om inkomna samtal om avliden person, finns ingen sådan information."

Osökt tänker jag på JG ...
Citera
2021-06-02, 14:43
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Förtydligande:

Det skulle inte jag heller göra om jag hittade en anhörig som tagit sitt liv. För vissa kan det ta en stund innan hjärnan registrerar allt, vissa vänder om och springer från platsen innan dom sansar sej. Personen ifråga kanske inte hade med sej telefonen sin när han hittade SD, Och vem fan har med sej telefonen när man går ut på tomten, inte jag i alla fall.
Citera
2021-06-02, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kan vi ha tagit fel på vem den misstänkte är?
Den enda orsaken till att ärendet skulle starta i Göteborg (och de inte talar om varför) borde vara att den misstänkte bor där.

Det kan vara så.
Det kan också vara så att Åklagaren inte ville att nån skulle börja luska i detta och helt enkelt bad Göteborg att starta upp ärendet tills allt har kommit till rätta och inga misstag hade skett i starten.
Nu när allt är OK så flyttas det över till Örebro.

För att helt enkelt slippa Mig, Media och andra som ligger på som hökar.

Nu fick dom lite arbetsro över helgen.

Kan också vara så att Örebro har helg-stängt... he he he.

Jag vet inte men nåt av detta borde det vara.
Citera
2021-06-02, 14:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Det skulle inte jag heller göra om jag hittade en anhörig som tagit sitt liv. För vissa kan det ta en stund innan hjärnan registrerar allt, vissa vänder om och springer från platsen innan dom sansar sej. Personen ifråga kanske inte hade med sej telefonen sin när han hittade SD, Och vem fan har med sej telefonen när man går ut på tomten, inte jag i alla fall.
Bortom all dramatik och utläggningar om chockade personer så är det minst sagt konstiga turer kring hur larm inkommer.
Vart problemet ligger vet jag givetvis inte och personen lär ha en telefon eftersom polis omdirigeras.

Polis omdirigeras. Av inre befäl?

De ringer nämligen upp 112 och det finns inga uppgifter om nån avliden person.
De sitter alltså med nån uppgift om en död SD.

Klockslag när de anländer saknas, men avspärrning påbörjas och en död SD hittas drygt en halvtimme efter omdirigering.

Det finns heller inget om ambulans eftersom den larmas först på platsen varav återupplivning påbörjas (gissningsvis av polis).
Citera
2021-06-02, 15:04
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Men varför gör han inte HLR? Det är väl det första man gör om man hittar någon som är livlös?
Citera
2021-06-02, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men varför gör han inte HLR? Det är väl det första man gör om man hittar någon som är livlös?

Hur fan gör du det om personen hänger i ett träd?
T Ä N K
Citera
2021-06-02, 15:18
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
ÖNSKAR att få se videon där han "hittar" domkraftsskaftet, har letat men hittar den inte. En gammal länk verkar obrukbar. Please!

Ja, den var visst borta. Men här är den igen:

Trailer för kortfilmen ”Goddag Domkraftskaft - Hjärstamannen på solskenshumör”:

https://gofile.io/d/TlTGXF

Själv har jag nu tagit bort en fläck med blodrött nagellack på min tvättmaskin. Den hamnade där av misstag i samma veva som FUP kom ut och jag lovade mig själv att den inte skulle tas bort förrän SD fått en dom för det brutala mordet på LW.

Nu är den borta. Det känns tomt. Precis som hela situationen, så lämnar detta ett hålrum i ens liv.

GRATTIS till den välförtjänta domen på 18 år efter allt ert slit #TeamÅsaHiding !
Citera
2021-06-02, 15:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Nej, vi vet verkligen inte vad som hände.

Det kan hända att för den här personen kändes det kanske uppenbart att det inte gick att göra något.
Eller inte hittade SD/kroppen.

SD kanske sa att han behövde en stund för sig själv, sedan kom han inte tillbaka och den som var med SD gick ut för att kolla, utan mobilen som du säger. Där håler jag med dig, att det är en stor risk att det är så man gör. Oavsett om man hör ett skott. Då rusar man ut... reflexmässigt.

Vi vet ju inte ens om han hittade kroppen vid samtalet.
Om han hittade kroppen är det ju värsta skräcken för vem som helst.

Jag kan också tänka mig att om han hittade kroppen på ett sätt som för d e flesta ser ut som att det inte finns något att göra, då kan man tänka att det är meningslöst att ringa 112. Då pratar jag om att någon skjutit sig i huvudet eller liknande.

Någon som trodde att SD fällts oskyldigt, kan också vara otroligt förbnnad på rättssystemet. Typ "titta vad ni har gjort".

Finns många variabler här.

Att någon inte reagerar rationellt i den här situationen det kan man nog räkna med att det kan hända. Vissa personenr gör exakt det de ska, medan andra kan irra omkring.

Tänk värsta scenariot att du inte hittar mobilen... och inte nära till grannarna...
Citera
2021-06-02, 15:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Stefan valde döden på ett eller annat sätt och inte osannolikt att han arrangerat ett självmord som kan misstas för en olycka alt. mord och den person som fanns på gården kan ha fått information om vad som skulle ske om domen blev fällande och han kan ha begärt att inte stoppas. Därav inget samtal till 112?

Om Stefan t ex återfanns vid någon av de cacher i GC-serien Stockebäcksäng är hans död noga planerad och inte ett ögonblicksverk.

Cacherna Stockebeäcksäng publicerades nyligen via B a S o a 51's Gc-konto.

På Stefans dödsdag fanns det geocachare i området som loggade delar av serien och det lär bli flera så länge den finns kvar.

Någon i tråden postade en bild från ängen samma dag som Stefan upptäcktes avliden. www.bildtagg.se/bild/9t66o7bi9l6ddyz2rvtrgj

SERIEN
Välkommen hit! Här har vi placerat ut en liten serie för just dig. Du bjuds på fin natur och åtta cacher: fyra traditionella, en multi, en WIG, en letterbox och avslutande bonus-myst. Storleksmässigt förekommer micro, liten, standard, stor och annan. Cacheutbudet ska alltså vara lika varierat som naturen är tanken. För att hitta bonusen måste du först hitta övriga sju i serien och ta med ledtrådsbokstäverna från dem. Slingan följer orange markering medsols, med en avstickare efter nummer tre där stigen blir otydligare och har enstaka gröna markeringar. Mycket glädje önskar vi dig.

Stockebäcksäng 1 - Bevingat boende https://www.geocaching.com/geocache/GC9AH1Q
Traditionell
Ledtråd: Bevingat boende

Stockebäcksäng 2 - Död ved lever https://www.geocaching.com/geocache/GC9AH2Q
Traditionell
Ledtråd: Finns i beskrivningen…

Stockebäcksäng 3 - Den gamla ängen https://www.geocaching.com/geocache/GC9AH39
Traditionell
Ledtråd: Rot

Stockebäcksäng 4 - Småfolket https://www.geocaching.com/geocache/GC9AH41
Multi
Ledtråd: Steg 1: Hängande

Stockebäcksäng 5 – Baklänges WIG https://www.geocaching.com/geocache/GC9AH4Y
Wig
Ledtråd: Naturreservat

Stockebäcksäng 6 - Axels grotta https://www.geocaching.com/geocache/GC9AH5G
Traditionell
Ledtråd: Se beskrivning

Stockebäcksäng 7 - Ihåliga trädet https://www.geocaching.com/geocache/GC9AH61
Letterbox
Ledtråd: Cachens namn

Stockebäcksäng 8 - Inte en stock till (Bonus) https://www.geocaching.com/geocache/GC9AH6E
Myst
Ledtråd: Nej du, här får du ingen hjälp!

Citat:
Någon i tråden postade en bild från ängen samma dag som Stefan upptäcktes avliden. www.bildtagg.se/bild/9t66o7bi9l6ddyz2rvtrgj
Ja, det nämndes i samband med att bilden (på vedhögen med stockar vid ängen) lades upp ang cache nr 2. Dvs att det kändes weird.

Bevingat boende
Död ved lever
Den gamla ängen, ledtråd rot.
Hängande
Baklänges WIG, naturreservat.
Axels grotta
Ihåliga trädet
Inte en stock till. Nej du, här får du ingen hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in