2021-06-09, 16:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Så länge familjebilden utåt hölls oantastlig, använde hon honom som vaktmästare och fixare och hon styrde honom via att trycka på exakt rätta knappar. Även sedan skilsmässan hade hon kvar servicen. Hon fick ökad fritid - han fick mindre därtill beskuren av kontroll.

Särskilt smart var inte SD - men hon lät han tro det.
Hon hade full koll, står klart och tydligt via henne själv ang 2017.
Hennes intention var att kartlägga och samla bevis.
Hon får sin vänna KH att ringa så de bryter hotellsekretessen i Sthlm och LW beskriver hur hon gjorde bort sig ang deras loggar.
Hon fejkar att hon är hos sin bror men HD ska låna pjäxor eller vad det nu var och påvisar att LW inte var där hennes bror bor.

HD om hotellet (dock utan att nämna KHs insatser):
"HD: Eh .. jag eh tog reda på att dom hade sovit på hotell tillsammans.
F: Hur tog du reda på det?
V: Jag ringde till hotellet."
Ab 149

KH:
"Hanna bad K ringa hotellet i Stockholm
för att få bekräftat att uppgifterna om att Stefan och Lena varit där stämde."
Ab 150

HD om tiden innan mars 2017:
[i](..) Eh .. så jag har liksom .. det fanns nog ingen ork å jag vet inte om det fanns vilja eller drivkraft eller vare var men jag bara ..acceptera det.."
(..) under 1-2 år har jag vetat om det."
(..)
"FL: Blev du kränkt? besviken? Arg? Ledsen när det här uppdagades? Hur mådde du då?
HD: Alltså just då mådde jag inte så himla dåligt. Eeh, därför att det här var ingen nyhet för mig. Jag hade ju vetat om det här under lång tid. För mig var inte det nån nyhet.
FL:Mhm.
HD: Det var mer att det var officiellt öppet ute. Men jag hade ju vetat om det. Jag hade
bearbetat det här under en lång tid."
(..)
" FL: På vilket sätt har du vetat det?
HD: Det är ganska uppenbart. Nej alltså, det går att se. Dom var online samtidigt och sen
försvann dom, sen var dom off-line länge och sen blev dom online samtidigt när dom träffades. Alltså, ja, så.
FL: Mmh.
BFL: Pratade du med Stefan om dina misstankar?
HD: (Suckar) jag vet egentligen inte hur mycket vi har pratat om det. Eeh, aah det är lätt att
säga i efterhand, att man kanske inte var .. jag kanske inte var .. jag var nog inte så rak sådär.
Just då var jag, tyckte att det var rätt bekvämt och aah, var nöjd med det som det var. Just där och då."

(..) Eeh men, nej vi hade inte så mycket till, till kärleksliv. Jag var inte så intresserad över huvud taget, och ibland tänkte jag ja men det bra han hade det nån annan stans. Vi hade kul ändå tillsammans. Han var snäll mot mig och ödmjuk och vi hade det jättebra tillsammans. Så ..
FL: Var det okej för dig då att han träffade Lena?
HD: Aah men det var ju det. Lite tyst så, fast jag inte sa nånting. Så jag accepterade ju det."

Ab 149

Sen ska detta inte offentliggöras i Geocaching världen (uppgift via hennes väninna CH) vilket är i paritet med det som JG säger i förhör; att han är med i en uppgörelse att det ska tonas ner.

Gällande skilsmässa 2018 framgår det via JG och hennes chef att fortsatt kontakt är orsak till skilsmässa.
Citera
2021-06-09, 16:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Har jag någonstans skrivit att hon inte genomskådat honom? Jag skrev att kvinnor som HD ofta undviker direkta konfrontationer med mannen.
Att hon gärna tog del av det som hon upplevde som positivt av vad SD kunde erbjuda henne innebär inte att hon inte genomskådat honom.

Den enda sida hos SD som HD inte kunde hantera eller förebygga eliminerades iom mordet... Åtminstone tillfälligt. Hade han inte avlidit och dömts så hade det som Zilvereko sa antagligen dykt upp någon ny spännande dam på scenen.

EDIT. Självklart fattade han inte att hon genomskådat honom.
Inte alls, se det som en komplettering att SD tror han är smart som gaslightare och HD är mer medveten än han tror.
Även LW skrattar åt hans naivitet då HD ligger med JS på hotell.

28 april

HD till SD: Var i Enköping igår och loggade
Blev kvar tills idag. "

"Bara vänner"

SD: "Du får vara vad du vill med honom och andra. Men du har lovat säga till om någonting ändras. Blir konstigt annars om du nu säger ni är bara vänner. "

HD: Ok. Ville bara vara tydlig men säger till om det blir ngt annat."
Senast redigerad av develi 2021-06-09 kl. 16:40.
Citera
2021-06-09, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte alls, se det som en komplettering att SD tror han är smart som gaslightare och HD är mer medveten än han tror.
Även LW skrattar åt hans naivitet då HD ligger med JS på hotell.

Absolut gjorde hon det. Nånstans därefter blev det kortslutning i SDs huvud.
Citera
2021-06-09, 16:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Absolut gjorde hon det. Nånstans därefter blev det kortslutning i SDs huvud.
Gjorde ett tillägg som passade i sammanhanget.
Citera
2021-06-09, 16:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vems historiebeskrivning är detta? Låter som något SD totat i HD. Stämmer inte på en fläck.

När SD/HD flyttade in i grannvillan var LW lika höggravid som HD. Att springa ute på nätterna med SD - skulle inte tro det.

Det är LW som har sagt/skrivit det. Kanske i hennes entimmeslånga terapisamtal med polisen vid den första polisanmälan.

Dessutom ljuger du. LW var inte höggravid när grannarna flyttade in. Hon blev gravid strax efter.
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-06-09 kl. 16:49.
Citera
2021-06-09, 16:59
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Tror du läser Fass lite galet. Vid enbart sömnproblem, nej, men vid bipolaritet MED sömnproblem. Är det inte så?

Alltså, jag vet inte om det är någon mening att jag skriver detta en gång till.

Jag VET (med säkerhet) att Quetiapin kan förskrivas till personer som inte är bipolära eller har schizofreni.

Det handar då om behandling mot sömnproblem/depression med ångestproblematik och sömnsvårgheter.

Doserna för detta är helt andra än vid bipolaritet och schizofreni.

Doser på 25- 50 mg till natten mot flera hundra milligram per dag 400- 800 mg/d.

FASS:

Som jag ser det, har vi inte läst något om att HD skulle vara manisk i sitt beteende. Att hon geocachar som en galning i perioder, kan vara ett sätt att dämpa ångest och dämpa tankar om allt möjligt.

Om man tittar i tråden så kan man kanske jämför vissa av oss med ett lika intensivt burkletande?

Jag tänker att om det är något jobbigt som skvaer, då kan det vara skönt att ägna ch skingra tankarna åt något som gör att man absorberas och kommer ut i naturen. Kanske även med andra.

Jag tror helt enkelt inte att HD är bipolär, iaf inte utefter det vi fått oss till tråden. Jag har sett hypomaniska och maniska personer. Inget man missar.

Citera
2021-06-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det är LW som har sagt/skrivit det. Kanske i hennes entimmeslånga terapisamtal med polisen vid den första polisanmälan.

Dessutom ljuger du. LW var inte höggravid när grannarna flyttade in. Hon blev gravid strax efter.

Då var SD dykinstruktör på Dykarklubben och under HDs graviditet häckade han på deras chatforum. Flirtade med tjejerna och beklagade att hans hälft var i "opassligt" tillstånd. Han är/var nog obotlig på den fronten.
Citera
2021-06-09, 17:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror helt enkelt inte att HD är bipolär, iaf inte utefter det vi fått oss till tråden. Jag har sett hypomaniska och maniska personer. Inget man missar.
Jag misstänker att HD är bipolär utifrån att det är primärt val vid bipolär depression (förutom Litium).
HD nämner ett enda läkemedel [Sic!] men samtidigt att hon har livslång behandling mot depression [Sic!]

Hon beskriver en blandbild som inte ses vid unipolär depression, att hon antingen är snudd på kataton - eller så vandrar hon.

HD är sjuksköterska och kan knappt uttala det läkemedel hon haft i tre år, hon är mästare på att vilja upprätthålla fasader och ljuger hon inte rätt ut så gör hon omskrivningar och trivialiserar - som värst att hon slätar över att det fanns tankar om att familjen skulle dö.
Helt sjukt jämför hon med sörjande anhöriga i vården.

När hon kommer från USA beskriver hennes mor ett beteende som när hon var sjuk och det är i högsta grad tecken på depression.

BA:
"De skjutsade henne till akutpsyk utifrån hennes önskan. Det var någon vecka efter USA-resan. Hanna har mått dåligt tidigare och reagerade då på samma sätt som hon gjorde vid det här tillfället. Hanna drog sig undan, ville vara själv, blev nedstämd och fick mer migrän. Det märks på henne då hon vanligtvis är en social medelpunkt i familjen."

Sen är hon uppenbart snabbt på fötterna eftersom hon kan initiera storstädning av SDs hus den 25 maj.
CH:
När C påpekade att hon tycket att det var konstigt med städningen sa Hanna att hon inte förstod själv varför hon hade städat, det var ett infall. Hon sa att hennes syster, mamma och pappa var med, Hanna hade tagit dit hela gänget. Hanna sa att det var hennes initiativ, hon ville åka dit och göra en grovstädning."

Var och en blir salig på sin tro men bilden om bara ångest (som i sig finns snudd på per automatik vid bipolär sjd) är väldigt underlig - samt att hon repar sig snabbt såsom nyss beskrivits. Att det tas till natten säger nada, eftersom det är vad som ordineras.
Nog om det.
Senast redigerad av develi 2021-06-09 kl. 17:33.
Citera
2021-06-09, 17:31
Medlem
Citat:
Alltså, jag vet inte om det är någon mening att jag skriver detta en gång till.

Jag VET (med säkerhet) att Quetiapin kan förskrivas till personer som inte är bipolära eller har schizofreni.

Det handar då om behandling mot sömnproblem/depression med ångestproblematik och sömnsvårgheter.

Doserna för detta är helt andra än vid bipolaritet och schizofreni.

Doser på 25- 50 mg till natten mot flera hundra milligram per dag 400- 800 mg/d.

FASS:

Som jag ser det, har vi inte läst något om att HD skulle vara manisk i sitt beteende. Att hon geocachar som en galning i perioder, kan vara ett sätt att dämpa ångest och dämpa tankar om allt möjligt.

Om man tittar i tråden så kan man kanske jämför vissa av oss med ett lika intensivt burkletande?

Jag tänker att om det är något jobbigt som skvaer, då kan det vara skönt att ägna ch skingra tankarna åt något som gör att man absorberas och kommer ut i naturen. Kanske även med andra.

Jag tänker att det är bra många år (2006) sedan sistfödda flickan kom till världen och när HD sedermera blev inlagd på sjukhus. Givet hon behandlats sedan dess och lämplig medicinering ställts in, borde vi inte sett beteendeförändringar heller. Uppenbarligen fungerar hon bättre och bättre på arbetet enligt närmsta chef - som vanligt igen. Vid extra påfrestningar under tiden har hon ibland tillfälligt besökt psykakuten.
Senast redigerad av Remark 2021-06-09 kl. 17:36.
Citera
2021-06-09, 18:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag misstänker att HD är bipolär utifrån att det är primärt val vid bipolär depression (förutom Litium).
HD nämner ett enda läkemedel [Sic!] men samtidigt att hon har livslång behandling mot depression [Sic!]

Hon beskriver en blandbild som inte ses vid unipolär depression, att hon antingen är snudd på kataton - eller så vandrar hon.

HD är sjuksköterska och kan knappt uttala det läkemedel hon haft i tre år, hon är mästare på att vilja upprätthålla fasader och ljuger hon inte rätt ut så gör hon omskrivningar och trivialiserar - som värst att hon slätar över att det fanns tankar om att familjen skulle dö.
Helt sjukt jämför hon med sörjande anhöriga i vården.

När hon kommer från USA beskriver hennes mor ett beteende som när hon var sjuk och det är i högsta grad tecken på depression.

//
Var och en blir salig på sin tro men bilden om bara ångest (som i sig finns snudd på per automatik vid bipolär sjd) är väldigt underlig - samt att hon repar sig snabbt såsom nyss beskrivits. Att det tas till natten säger nada, eftersom det är vad som ordineras.
Nog om det.

Har tagit bort lite från ditt inlägg, då det blev för många tecken.

Att hon skulle ha depression är det väl ingen som förnekat?

Hur vet du att det är just Quetiapin som hon står på som livslång behandling mot depressionen (bipolaritet som du diagnosticerar det som)`?

Du kan spekulera om att hon är bipolär, men faktum är att det är inget vi vet något om.

Vi vet inget vad hon står på i övrigt, inte heller doser och inte när Quetiapin bev insatt.

Lägger in lite citat från ett av mina tidigare inlägg, där HD i maj -18 berättar att hon står på Quetiapin.
Kanske är det nyinsatt här, då hon faktiskt inte klarar av att uttala det. Nu är det inte så lätt, första gångerna man ska uttala det.

Att måendet kan gå upp och ner, är inget konstigt.
HD utsätts för en del saker under årens lopp, och även om hon reser sig ur depressionen och får kraft igen beyder det inte att hon är manisk.

Det handalr inte om att bli salig på min tro.
Jag vill bara pängtera att vi har för lite underlag för att ställa diagnos.

Du vet vare sig något om andra mediciner, doser eller vilken diagnos läkare har ställt.
HD nämner inte själv att hon har diagnosen, inte heller nämner några vänner att hon har bipolaritet. Inte SD helle, eellr henns föräldrar eller syskon.

Jag ser helt enkelt inga bevis för den diagnosen här i FUP eller i tråden.
Citera
2021-06-09, 19:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Har tagit bort lite från ditt inlägg, då det blev för många tecken.

Att hon skulle ha depression är det väl ingen som förnekat?

Hur vet du att det är just Quetiapin som hon står på som livslång behandling mot depressionen (bipolaritet som du diagnosticerar det som)`?

Du kan spekulera om att hon är bipolär, men faktum är att det är inget vi vet något om.

Vi vet inget vad hon står på i övrigt, inte heller doser och inte när Quetiapin bev insatt.

Lägger in lite citat från ett av mina tidigare inlägg, där HD i maj -18 berättar att hon står på Quetiapin.
Kanske är det nyinsatt här, då hon faktiskt inte klarar av att uttala det. Nu är det inte så lätt, första gångerna man ska uttala det.

En studie från 2007 om effekten på ångest och egentlig depression:
https://news.cision.com/se/astrazeneca/r/astrazeneca-presenterar-nya-resultat-for-seroquel-xr--vid-depression-och-angest,c317954[/spoiler]

Att måendet kan gå upp och ner, är inget konstigt.
HD utsätts för en del saker under årens lopp, och även om hon reser sig ur depressionen och får kraft igen beyder det inte att hon är manisk.

Det handalr inte om att bli salig på min tro.
Jag vill bara pängtera att vi har för lite underlag för att ställa diagnos.

Du vet vare sig något om andra mediciner, doser eller vilken diagnos läkare har ställt.
HD nämner inte själv att hon har diagnosen, inte heller nämner några vänner att hon har bipolaritet. Inte SD helle, eellr henns föräldrar eller syskon.

Jag ser helt enkelt inga bevis för den diagnosen här i FUP eller i tråden.
Japp, jag kommer vidhålla att jag misstänker det. Vaddå vet?
Åberopar rätten att dra slutsatser och att spekulera som du har som mantra.
Även på bas av en hel del insyn i vården.

Om du nu inte begrep mina Sic!:
▪️Quetiapin är antipsykotika och behandling vid bipolär depression.
▪️Hon nämner endast denna medicin.
▪️Behandling av depression ses inte som livslång vid unipolär.

Då drar jag slutsatsen är den är för den depression som är hennes huvudsakliga problematik historiskt sett.
Det som är allvarligt och som hon inte ska falla tillbaka till.
Att den dämpar ångest vet jag om, likaväl som att det går hand i hand med bipolär sjd.

För övrigt finns det vetenskaplig koppling mellan bipolär sjd och PPD och likaså akut katatoni vid psykossjd eller bipolär sjd.
En passus och nej, jag ställer ingen diagnos så då behöver ingen annan yla om det.

SD beskriver att hon sitter kvar där hon placeras på morgonen när han kommer från jobbet och att hon måste matas.
Det är väldigt allvarliga symtom som beskrivs med nedsatt motorik och funktionsnedsättningar. Vilket i sin grövre form är fruktansvärt att se. Om man nu sett det inom psykiatrin.

Kompletterar din (borttagna pga platsbrist) spoiler med följande:
JBE:
"Hanna mådde väldigt, väldigt dåligt, för tio år sedan fick hon en psykos när barnen var små
och det varade under en lång period, hon var sjukskriven heltid i 7-8 år. Hon kunde inte ta
hand om barnen, Stefan tog med bilnyckeln när han åkte och jobbade för han var rädd att hon
skulle gasa ihjäl sig. Hon kunde stå på ett ställe när Stefan åkte på morgonen och stod kvar på samma ställe när han kom hem på kvällen. Hon åt mediciner som inte fungerade så bra, hon upplevde själv att de inte fungerade för hon fortsatte och må dåligt."
Ab 150
Tack för diskussionen, mer kan jag inte förklara.
Citera
2021-06-09, 19:49
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Lite som Knutby, helt galet.
Jag förstår orimligheten, men någonstans måste man fråga sig vilken typ av trygghet och skydd vi medborgare vill ha?
Det finns en anledning till attinte blanda yrke och privatliv, att inte arbeta tillsammans med sin nästa/sambo/make/maka osv. Det behövs nya ögon, en förändring.
Det blir liksom inge bra när kompisar ska peta i polarnas göromål, eftersom objektiviteten "hen skulle aldrig kunna göra si eller så".
Vem känner egentligen någon annan fullt ut? Ibland vet jag inte ens vem jag själv är eller vart jag är påväg, eller ens engagerar mig i ett mord på en trebarnsmamma jag aldrig mött eller hört talas om när hon levde. Nu känns hon som en vän, tack vare hennes otroliga dokumenterande, som om hon redan visste att det skulle behövas om Stefan gjorde allvar av sina hot.

Mitt inlägg var mer en reflektion att det är bra många som kan vara insyltade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in