Citat:
Ursprungligen postat av
Kaffemedaffe
Sluta bortförklara. Lärarutbildningen är ingen svår utbildning. Det är absolut inte omöjligt att 0,3

r baxas igenom skiten. Olämpligt är det däremot.
Det beror självfallet vilken typ av lärarutbildning det rör sig om. Pratar vi om ämneslärare i matematik för gymnasiet eller F-3 lärare? Vissa lärarutbildningar tar inte ens 1/4 examen.
Jag är förvisso färgad eftersom jag själv arbetar som lärare men de ENDA lärarna jag känner till där det har varit problem har samtliga varit obehöriga. I jämförelse med andra europeiska länder så är svenska lärare välutbildade men vi är bakbundna av ett idiotiskt skolsystem och helt inkompetenta politiker. Det säger sig självt att att hobbypolitiker som har noll kunskap om skolan eller knappt någon annan form av utbildning, inte är lämpade för att styra skolan. Samtidigt så har vi ett skolsystem där skolor ska konkurrera med varandra, friskolekoncerner ska göra så stor vinst som möjligt vilket gör att vinst skapas genom att ha stora klasser, obehöriga lärare med låga löner, man kapar på kringpersonalen som elevassistenter, skolsköterskor, kuratorer, speciallärare samt fuskar med lokalerna.
Sedan din kommentar att vissa studenter "baxas" igenom utbildningen är förvisso sant men det är tyvärr ett resultat av hela utbildningssystemet och inte utbildningen i sig. Resurser tas bort, skolorna vill ha höga meritvärden så skolorna sätter glädjebetyg. De slussas sedan vidare till gymnasier som också vill ha ett högt rykte. Dessa elever hamnar sedan på universitetet men som knappt kan läsa och skriva ordentligt. Universiteten i sin tur får sin finansiering efter hur många studenter som examineras. Titta på dokumentären Skrivglappet. Där kan man se en skymt av den svenska skolans förfall.