2021-06-07, 14:11
Medlem
CuckerTarlsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Det stämmer dock att det är brist på vissa saker. Läser du till ingenjör, system- eller datavetare vid ett bra lärosäte behöver du aldrig oroa dig över få ett bra jobb.

Fast det där är inte helt sant. Företag skriker efter dataingenjörer med ca 10 års erfarenhet men som är yngre än 50. Nyexxade däremot är inte alls eftertraktade utan ses snarare som en börda för företaget. Inte helt obefogat då det kan dröja ett år innan den nyexxade faktist börjar producera värde för företaget. Dessutom brukar folk i den åldern inte bli långvariga, det är inte ovanligt att folk byter arbetsplats redan efter 2 år då man kan få upp sin lön rejält redan på andra jobbet (vi snackar från 30k till 40k).

ONT: tyckte artikeln var rätt intetsägande, det hade varit intressant med mer statistik, vilka inriktningar är det brist på, vilka årskurser, vilka delar av landet osv. Sedan är väl 2 månader inte någon lång tid att vara arbetslös...
Citera
2021-06-07, 14:12
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Det var 15-20 år sedan, eller hur? När svenska it-företag inte förväntade sig nyutexaminerade med 10 års erfarenhet, annars får det vara och man tar in en indier istället.
Inte IT, MGM i globalt företag. Ett jobb som normalt gick till någon från ett utländskt universitet eller HHS:are. Jag hade en vän som visste vad jag gick för, och talade gott om mig.
Citera
2021-06-07, 14:12
Medlem
De flesta som läser till lärare verkar vara lite tokiga, råkade klampa in i fel sal en gång och där satt ett gäng som satt och pyssla / klippte och klistrade bokmärken med popmusik i bakgrunden, det gick inte liksom att hålla sig för skratt, det är nog det mest oseriösa jag skådat under min tid som akademiker hittils.
Citera
2021-06-07, 14:17
Medlem
Inför medborgarlön. Ju tidigare desto bättre.
Citera
2021-06-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Problemet är kanske att vem som helt kommer in på lärarutbildningen. Till den grad att folk utan lärarutbildning sannolikt är mer kompetenta.

Men du har en poäng betr. intagningspoängen. De är kusligt låga vilket innebär att att icke studiemotiverade och rent krasst, okunniga kan ta sig in på utbildningen. Dessa kommer dock att trilla bort under åren då du trots låga antagningspoäng behöver ha ett rejält kunnande i både dina ämnen samt hur man studerar.
Citera
2021-06-07, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Nu har jag inte riktigt koll på studielån. Men vad jag kan se så får man låna 7616:- i månaden. Juli-Augusti är väl undantagna.
Då har hon pluggat i nästan 8 år för att bli lärare.

Det är längre tid än vad det tar att bli hjärnkirurg.
2021-06-07, 14:28
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LHA

Men du har en poäng betr. intagningspoängen. De är kusligt låga vilket innebär att att icke studiemotiverade och rent krasst, okunniga kan ta sig in på utbildningen. Dessa kommer dock att trilla bort under åren då du trots låga antagningspoäng behöver ha ett rejält kunnande i både dina ämnen samt hur man studerar.
Jag läste någon undersökning om att ämneslärare på Gymnasiet i Tyska/Franska hade sämre kunskaper än de som tog studenten på 60-talet.
Citera
2021-06-07, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Jag kan själv vittna om att länken iaf delvis far med sann info då min bror (dock inte exakt samma inriktning som kvinnan i reportaget) är nyexad och har inte direkt blivit uppvaktad med fjäskande arbetsgivare liksom (om ni hajar vad jag menar).

Jag tycker ändå att detta är nån slags miss av kommunikatörer , informatörer samt journalister.

Hur kan man använda ord som typ EXTREM LÄRARBRIST om folk faktiskt inte får jobb på en utbildning som iaf till viss del har sin största dragningskraft i kontexten av att framtidsprognosen är så ljus att man aldrig ska behöva vara orolig för arbetslöshet i princip?
Visst jag hajar också att erfarenhet alltid är guld värt men om det i så stor utsträckning finns gamla rävar o dyl som tar det lediga jobben så e väl d en myt att lärarbristen e fundamental?

Kan tänka mig att d känns snopet att behöva jobba som vikarie el ta anställning som svensk i ghettoförort (inte ens där ville dom anställa) när man ändå har gått flera år för o bli skolfröken/magister.
Stämmer verkligen detta?

https://www.lararen.se/nyheter/lararbrist/nybakade-larare-larmar-omojligt-att-fa-jobb

Det är inte brist överallt. Din bror kan prova att söka i Rinkeby, Tensta eller Husby.
Citera
2021-06-07, 14:48
Medlem
Paris24s avatar
Bara det att kvinnan i artikeln inte skiljer på lärare och lärare, vilken inriktning man har, antyder ju klara logiska luckor och låg tankeverksamhet. Om det yttersta målet var ett jobb, inte att vara lärare, hade hon naturligtvis valt en annan inriktning. Om hon sedan bara söker i Stockholmsområdet så kan man direkt stämpla henne som offerkofta. Sådana kan man ignorera. FÖRST kollar man om och var jobben finns, SEDAN väljer man utbildning.
Citera
2021-06-07, 15:10
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Gick en sommarkurs inom matematik. lärarstudenter då var helt kassa. Kontrasten med en gammal räv som nöjesläste Galois-teori som var klart vassare än mig.

Den spännvidden mellan det gamla gardet som gått i pension nu och de som nu kommit in i yrket är avgrundsdjup. Om lärarstudenterna har hunnit bli ännu sämre i dagsläget så sitter Sverige i skiten. Vi har då övergett den kommande generationen.
Det har jag läst en del om. Att glappet mellan gymnasisters matematiknivå och grundkursen i matematik har vuxit det senaste par decenierna att majoriteten av studenterna helt enkelt inte klarar grundkursen.

Matematikinstitutionerna har fått försökt lösa det som gymnasieskolorna inte klarat av, nämligen att anordna sommarkurser, eller ge ut material för självstudier innan de börja läsa matematik.

Jag är dålig på matematik så för ett par år sedan laddade jag hem en självstudiekurs i matematik från nåt universitet/högskola. Riktigt bra material. Då kunde jag själv sitta och kämpa med vad de ansåg att man behövde kunna innan du började grundkursen. Jag gjorde det för skoj skull. Men det var väldigt pedagogiskt och började verkligen från grunden. Som en som inte gick N eller T på gymnasiet.

Det är dock sorgligt att utbildningsväsendet sjuker så. Högskolorna/universiteten rapporterar om studenter med brister i grundläggande saker som läsförmåga, skrivförmåga och räkneförmåga.

Gymnasierna i sin tur tycker eleverna från grundskolan är för dåliga på samma grunder likaså.

Det enda som är verkar vara en fast punkt är de hårdare vetenskaperna. Naturvetenskaperna och i synnerhet matematisk. Många ämnen kan man nog släta över en del, med enklare och flummigare frågor. Men försök frisera matematik, antingen kan du det eller inte. Och framförallt det är lätt för omvärlden att kontrollera, då det matematiska språket är universiellt. Så du kan inte gömma dig inför omvärldens ögon. Skicka några tentor till toppuniversiteten runt i världen och du kan nog få feedback på nivån enkelt.

Detta tyder på att hela grundskolesystemet sjuker, och gymnasiet likaså (eller därmed).

Så håll koll på matematikinstitutionerna. Vad de säger om studenternas färdighet säger väldigt mycket om hela kommunala skolsystemets förmåga. Ett lakmustest.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2021-06-07 kl. 15:27.
Citera
2021-06-07, 15:37
Medlem
Vintergrisens avatar
Så, denna "Maria" har alltså precis fått sin examen och är nu missnöjd över att hon inte hittat någon fast anställning efter att hon sökt jobb i strax över en månad?

Är det bara jag eller har "Maria" lite märklig uppfattning om hur fort saker och ting går? Lärarbrist eller inte så är väl några månaders arbetssökande knappat ovanligt och speciellt inte om man inte går direkt från ett jobb till ett annat.
Citera
2021-06-07, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
jag har samma bild, nyexade lärare har svårt att få jobb.

Detta är i stark kontrast till den upplevda bilden av att det är enorm lärarbrist och att prognosen för framtiden visar på enormt underskott.

Till viss del anställer en del skolor obehöriga men jag tror inte den omfattningen är såpass stor som lärarnas riksförbund vill hävda.

Väldigt konstigt detta, jag har inte tittat djupare på det,

Finns flera skäl.

Ett är att privata aktörer som kommit in på marknaden driver upp lönsamheten genom att justera ned lärartätheten.

Ett annat är att universitet och högskolor som utbildar lärare är medvetna om bluffen och spelar med för att få anslag till utbildningsplatser som de vet inte kommer ge några arbeten till lärarstudenterna. Tar Chalmers som exempel. De tar in KPU-studenter att läsa till lärare trots att de utbildningsansvariga på Chalmers, ex Kajsa X, Sheila Y och Samuel Z, är väl medvetna om de dystra utsikterna. De har alla dock i många år levt gott på att utbilda lärare till arbetslöshet - det håller dem själva med jobb, och deras kompisar på sektionen med lön och pensionsavsättningar. De ger blanka fan i att studenterna kastar bort år och skuldsätter sig i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in