Citat:
Ursprungligen postat av
Epimanes
Gick en sommarkurs inom matematik. lärarstudenter då var helt kassa. Kontrasten med en gammal räv som nöjesläste Galois-teori som var klart vassare än mig.
Den spännvidden mellan det gamla gardet som gått i pension nu och de som nu kommit in i yrket är avgrundsdjup. Om lärarstudenterna har hunnit bli ännu sämre i dagsläget så sitter Sverige i skiten. Vi har då övergett den kommande generationen.
Det har jag läst en del om. Att glappet mellan gymnasisters matematiknivå och grundkursen i matematik har vuxit det senaste par decenierna att majoriteten av studenterna helt enkelt inte klarar grundkursen.
Matematikinstitutionerna har fått försökt lösa det som gymnasieskolorna inte klarat av, nämligen att anordna sommarkurser, eller ge ut material för självstudier innan de börja läsa matematik.
Jag är dålig på matematik så för ett par år sedan laddade jag hem en självstudiekurs i matematik från nåt universitet/högskola. Riktigt bra material. Då kunde jag själv sitta och kämpa med vad de ansåg att man behövde kunna innan du började grundkursen. Jag gjorde det för skoj skull. Men det var väldigt pedagogiskt och började verkligen från grunden. Som en som inte gick N eller T på gymnasiet.
Det är dock sorgligt att utbildningsväsendet sjuker så. Högskolorna/universiteten rapporterar om studenter med brister i grundläggande saker som läsförmåga, skrivförmåga och räkneförmåga.
Gymnasierna i sin tur tycker eleverna från grundskolan är för dåliga på samma grunder likaså.
Det enda som är verkar vara en fast punkt är de hårdare vetenskaperna. Naturvetenskaperna och i synnerhet matematisk. Många ämnen kan man nog släta över en del, med enklare och flummigare frågor. Men försök frisera matematik, antingen kan du det eller inte. Och framförallt det är lätt för omvärlden att kontrollera, då det matematiska språket är universiellt. Så du kan inte gömma dig inför omvärldens ögon. Skicka några tentor till toppuniversiteten runt i världen och du kan nog få feedback på nivån enkelt.
Detta tyder på att hela grundskolesystemet sjuker, och gymnasiet likaså (eller därmed).
Så håll koll på matematikinstitutionerna. Vad de säger om studenternas färdighet säger väldigt mycket om hela kommunala skolsystemets förmåga. Ett lakmustest.