2021-06-07, 11:26
Medlem
Som många här säger är det stor skillnad på lärare och lärare. Ämnen som matematik, teknik och naturvetenskap är eftertraktade. Läser du historia eller samhällskunskap får du inte jobb. Simple as that som med alla andra utbildningar.
Citera
2021-06-07, 11:29
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Alla vet att lärarstudenter är dom absolut mest korkade studenterna. Går att komma in på lärarprogram med typ 0.1 HP. Folk (idioter) söker till lärare för det är det program som tar in typ alla oavsett betyg.

Oanställbara idioter innan dom sökte lärarprogrammet. Oanställbara idioter när dom gått klart lärarprogrammet.

Då får man räkna med att av dom som gått ut lärarprogram, förblir en större andel oanställbara, än hos dom flesta andra program.
Citera
2021-06-07, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Problemet är kanske att vem som helt kommer in på lärarutbildningen. Till den grad att folk utan lärarutbildning sannolikt är mer kompetenta.
Lärarutbildningen blev en slasktratt för de som inte kom in på andra utbildningar helt enkelt. Man slopade kompetenskrav och nu har vi ett överflöd av inkompetenta "lärare" som ingen vill ha.

Vilken jävla soppa till samhälle svenska folket har skapat.
Citera
2021-06-07, 11:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Lärarutbildningen blev en slasktratt för de som inte kom in på andra utbildningar helt enkelt. Man slopade kompetenskrav och nu har vi ett överflöd av inkompetenta "lärare" som ingen vill ha.

Det är svårt att inte vara konspiratorisk här. Att dessa banala antagningskrav kommit till för att enbart korkade vänsteraktivister skall bli lärare & sedan indoktrinera barnen till invandringsvurmare, klimathysteriker & att vilja skära av sig kuken för att "byta kön".
Citera
2021-06-07, 11:51
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
jag har samma bild, nyexade lärare har svårt att få jobb.

Detta är i stark kontrast till den upplevda bilden av att det är enorm lärarbrist och att prognosen för framtiden visar på enormt underskott.

Till viss del anställer en del skolor obehöriga men jag tror inte den omfattningen är såpass stor som lärarnas riksförbund vill hävda.

Väldigt konstigt detta, jag har inte tittat djupare på det,

De får sänka sina lönekrav..Allt handlar om pengar i dagens läge. Gå ner 5000 så skall du se att du får jobb ganska omgående.
Citera
2021-06-07, 11:55
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81

Sänka intagnings poäng samt sänkta krav på betygen skapar detta. Socialens "alla är lika bra/duktiga" håller inte. En arbetsgivare vill ha valuta för sina pengar och inte halvmessyrer som inte kan fungera socialt på en arbetsplats eller som har medel måttliga betyg i sina ämnen.

Är man bäst i klassen så finns det arbeten.. inte om man är medel eller kommer ut med kassa betyg.
Citera
2021-06-07, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Alla vet att lärarstudenter är dom absolut mest korkade studenterna. Går att komma in på lärarprogram med typ 0.1 HP. Folk (idioter) söker till lärare för det är det program som tar in typ alla oavsett betyg.

Oanställbara idioter innan dom sökte lärarprogrammet. Oanställbara idioter när dom gått klart lärarprogrammet.

Då får man räkna med att av dom som gått ut lärarprogram, förblir en större andel oanställbara, än hos dom flesta andra program.

Skillnaden är att det är krav på att behöriga lärare har företräde vid anställning oavsett om de är inkompetenta eller ej.
Citera
2021-06-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajplats
Som många här säger är det stor skillnad på lärare och lärare. Ämnen som matematik, teknik och naturvetenskap är eftertraktade. Läser du historia eller samhällskunskap får du inte jobb. Simple as that som med alla andra utbildningar.

Så enkelt är det inte, jobbet ska i första hand gå till ämnesbehörig lärare. I andra hand ska det gå till en behörig lärare, det spelar ingen roll om läraren kan undervisningsämnet eller ej.
Citera
2021-06-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Jag kan själv vittna om att länken iaf delvis far med sann info då min bror (dock inte exakt samma inriktning som kvinnan i reportaget) är nyexad och har inte direkt blivit uppvaktad med fjäskande arbetsgivare liksom (om ni hajar vad jag menar).

Jag tycker ändå att detta är nån slags miss av kommunikatörer , informatörer samt journalister.

Hur kan man använda ord som typ EXTREM LÄRARBRIST om folk faktiskt inte får jobb på en utbildning som iaf till viss del har sin största dragningskraft i kontexten av att framtidsprognosen är så ljus att man aldrig ska behöva vara orolig för arbetslöshet i princip?
Visst jag hajar också att erfarenhet alltid är guld värt men om det i så stor utsträckning finns gamla rävar o dyl som tar det lediga jobben så e väl d en myt att lärarbristen e fundamental?

Kan tänka mig att d känns snopet att behöva jobba som vikarie el ta anställning som svensk i ghettoförort (inte ens där ville dom anställa) när man ändå har gått flera år för o bli skolfröken/magister.
Stämmer verkligen detta?

https://www.lararen.se/nyheter/lararbrist/nybakade-larare-larmar-omojligt-att-fa-jobb

Med tanke på att det krävts typ 0.1 på Högskoleprovet för att komma in på lärarutbildningen så kanske de nyexade håller alltför låg standard? Skolorna kanske anställer olegtimerade med högre intellektuell kapacitet istället?
Citera
2021-06-07, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Med tanke på att det krävts typ 0.1 på Högskoleprovet för att komma in på lärarutbildningen så kanske de nyexade håller alltför låg standard? Skolorna kanske anställer olegtimerade med högre intellektuell kapacitet istället?

Isåfall bryter de mot lagen.
Citera
2021-06-07, 12:13
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Jag kan själv vittna om att länken iaf delvis far med sann info då min bror (dock inte exakt samma inriktning som kvinnan i reportaget) är nyexad och har inte direkt blivit uppvaktad med fjäskande arbetsgivare liksom (om ni hajar vad jag menar).

Jag tycker ändå att detta är nån slags miss av kommunikatörer , informatörer samt journalister.

Hur kan man använda ord som typ EXTREM LÄRARBRIST om folk faktiskt inte får jobb på en utbildning som iaf till viss del har sin största dragningskraft i kontexten av att framtidsprognosen är så ljus att man aldrig ska behöva vara orolig för arbetslöshet i princip?
Visst jag hajar också att erfarenhet alltid är guld värt men om det i så stor utsträckning finns gamla rävar o dyl som tar det lediga jobben så e väl d en myt att lärarbristen e fundamental?

Kan tänka mig att d känns snopet att behöva jobba som vikarie el ta anställning som svensk i ghettoförort (inte ens där ville dom anställa) när man ändå har gått flera år för o bli skolfröken/magister.
Stämmer verkligen detta?

https://www.lararen.se/nyheter/lararbrist/nybakade-larare-larmar-omojligt-att-fa-jobb
Det är inte bara lärare som sitter i den sitsen, det råder en stor skillnad i vad som rapporteras, och hur verkligheten förhåller sig.

Företag som slimmar eller faktiskt försvinner eller står på standby har inte något behov, och att det Då ”råder brist” Säger inget, Då den siffran kan uppkomma lite hursomhelst, exempelvis genom att
”åh, det utbildas 5000 frisörer mindre i år, det blir ett bristyrke!!!”

Nej inte direkt du..
Senast redigerad av scoremax 2021-06-07 kl. 12:22.
Citera
2021-06-07, 12:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Stämmer verkligen detta?

Är det inte som det alltid varit - nästan ingen utbildar sig till mattelärare men alla utbildar sig till SO-lärare? Klart det blir en skev fördelning.

En polare till mig som utbildat sig till el-lärare på gymnasiet har hur många jobb som helst att välja på. Sjuk brist på lärare inom bygg på gymnasienivå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in