Citat:
Ursprungligen postat av
mr-mystic
Jag kan själv vittna om att länken iaf delvis far med sann info då min bror (dock inte exakt samma inriktning som kvinnan i reportaget) är nyexad och har inte direkt blivit uppvaktad med fjäskande arbetsgivare liksom (om ni hajar vad jag menar).
Jag tycker ändå att detta är nån slags miss av kommunikatörer , informatörer samt journalister.
Hur kan man använda ord som typ EXTREM LÄRARBRIST om folk faktiskt inte får jobb på en utbildning som iaf till viss del har sin största dragningskraft i kontexten av att framtidsprognosen är så ljus att man aldrig ska behöva vara orolig för arbetslöshet i princip?
Visst jag hajar också att erfarenhet alltid är guld värt men om det i så stor utsträckning finns gamla rävar o dyl som tar det lediga jobben så e väl d en myt att lärarbristen e fundamental?
Kan tänka mig att d känns snopet att behöva jobba som vikarie el ta anställning som svensk i ghettoförort (inte ens där ville dom anställa) när man ändå har gått flera år för o bli skolfröken/magister.
Stämmer verkligen detta?
https://www.lararen.se/nyheter/lararbrist/nybakade-larare-larmar-omojligt-att-fa-jobb
Det är inte bara lärare som sitter i den sitsen, det råder en stor skillnad i vad som rapporteras, och hur verkligheten förhåller sig.
Företag som slimmar eller faktiskt försvinner eller står på standby har inte något behov, och att det Då ”råder brist” Säger inget, Då den siffran kan uppkomma lite hursomhelst, exempelvis genom att
”åh, det utbildas 5000 frisörer mindre i år, det blir ett bristyrke!!!”
Nej inte direkt du..