2021-06-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Okej... då är där 15 - 20 fysiklärare. Md en snittålder på 50 bör ju ett par tre snart gå i pension? Någon kanske denna sommar.

Låt dig inte nedslås. Vad är det med er unga, tål ni inget motstånd alls?

Jag gav upp när jag blev ersatt av en "behörig" lärare som hade läst totalt 2 kurser I fysik.
Citera
2021-06-08, 11:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eisenhoovermachine
Antagningspoäng baseras på hur många som söker utbildningen. Det är ingenting som justeras manuellt.

Visserligen verkar du vara skåning, vilket är en genetiskt underlägsen folkgrupp, så jag borde väl inte ha för stora förväntningar.

Hejpåre!
Så vad har du för förklaring till den, till efterblivenhet gränsande, kvalitén på nya lärare?
Citera
2021-06-08, 11:47
Medlem
ingenios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
+1👍🏻
Bara Chile som testat samma spår som Sverige. De övergav det snabbt pga sjunkande kvalitet och ökad betygsinflation. Övriga världen ser Sverige gå mot fördärvet.

Källa på det? Menar du att det bara är Sverige som har kvar den här typen av privata skolor?
Citera
2021-06-08, 13:41
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Är det inte som det alltid varit - nästan ingen utbildar sig till mattelärare men alla utbildar sig till SO-lärare? Klart det blir en skev fördelning.

En polare till mig som utbildat sig till el-lärare på gymnasiet har hur många jobb som helst att välja på. Sjuk brist på lärare inom bygg på gymnasienivå.
Ja men då ska media inte skriva så brett om ”lärarbrist!"
Senast redigerad av mr-mystic 2021-06-08 kl. 13:55.
Citera
2021-06-08, 13:55
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Med tanke på att det krävts typ 0.1 på Högskoleprovet för att komma in på lärarutbildningen så kanske de nyexade håller alltför låg standard? Skolorna kanske anställer olegtimerade med högre intellektuell kapacitet istället?
Som nån redan var inne på är väl d olagligt typ.

Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är inte bara lärare som sitter i den sitsen, det råder en stor skillnad i vad som rapporteras, och hur verkligheten förhåller sig.

Företag som slimmar eller faktiskt försvinner eller står på standby har inte något behov, och att det Då ”råder brist” Säger inget, Då den siffran kan uppkomma lite hursomhelst, exempelvis genom att
”åh, det utbildas 5000 frisörer mindre i år, det blir ett bristyrke!!!”

Nej inte direkt du..
Jag?

Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Lärare brukar vara vänstervridna, godhetsknarknande pk-människor.

De har väl inga problem med att arbeta i invandrartäta förorter? Eller är de hycklare?
Hycklare…. Nja när det gäller Maria lutar jag 95 % mot att hon aldrig skulle våga säga nånting kontroversiellt på campus o dyl. Sen kanske att hon skriver anonymt men som kvinna så tvivlar jag på det. Av infon att dömma är hon väl nån som har svårt med studier & jobb. Många som går sånna utbildningar vill helt enkelt ha ett jobb d klarar av & som det kan trivas med. Man vill att alla elever ska trivas på aktuell skola sen att det rent generellt är åt skogen att importera flera hundratusen asylmuslimer osv pallar hon ej att gräva i när det gäller skiten hon sitter i.
Citera
2021-06-08, 14:10
Medlem
mr-mystics avatar
När d gäller vissa utbildningar åt det mer lägre åldrarna (för att inte tala om dagisfröknar etc) så har jag fått höra att det är många invandrare där. Min bror sa att det är typ drygt 35 % invandrare som går utbildningen.
Det aldra flesta av dom var klart separerade från svenskarna. Ungefär så här….. Svenskarna med ett mindre antal ”snälla killar” men framfört allt PK kvinnor i spetsen (visserligen ofta shyst folk så länge man inte sa nått kontroversiellt antar jag) pratade mer än gärna under lektionen om värdegrund, och inkludering o dyl.
Invandrarkillarna va mest sociala genom att ganska omoget skämta men kunde ibland ha iaf lite åsikter om nått samhällsfenomen osv.
Det mest asociala var den stora grupp invandrarkvinnor (förutom nån enstaka latina). De satt bara tyst o höll käften även när det skulle vara gruppdiskution (vissa kunde knappt språket). Blev rätt så ironiskt hur separerat det var trotts närhet till invandringsvurmande vänsterkvinnor.

Jag har svårt att se hur dessa tjejer (ibland även muslimer) ska ens ha sportslig chans att få fast jobb inom ett så socialt yrke. Möjligtvis att dom e poppis i ghettot ?

Emellertid verkar det ju märkligt att ”Maria” ratas även i utanförskapsområden. Kanske man ej tror hon pallar trycket från kaoselever?
Citera
2021-06-08, 14:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-mystic
Ja men då ska media inte skriva så brett om ”lärarbrist!"

Det håller jag med om. ”Mattelärarbrist!” vore en bättre rubrik.
Citera
2021-06-08, 15:36
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Det har jag läst en del om. Att glappet mellan gymnasisters matematiknivå och grundkursen i matematik har vuxit det senaste par decenierna att majoriteten av studenterna helt enkelt inte klarar grundkursen.

Matematikinstitutionerna har fått försökt lösa det som gymnasieskolorna inte klarat av, nämligen att anordna sommarkurser, eller ge ut material för självstudier innan de börja läsa matematik.

Jag är dålig på matematik så för ett par år sedan laddade jag hem en självstudiekurs i matematik från nåt universitet/högskola. Riktigt bra material. Då kunde jag själv sitta och kämpa med vad de ansåg att man behövde kunna innan du började grundkursen. Jag gjorde det för skoj skull. Men det var väldigt pedagogiskt och började verkligen från grunden. Som en som inte gick N eller T på gymnasiet.

Det är dock sorgligt att utbildningsväsendet sjuker så. Högskolorna/universiteten rapporterar om studenter med brister i grundläggande saker som läsförmåga, skrivförmåga och räkneförmåga.

Gymnasierna i sin tur tycker eleverna från grundskolan är för dåliga på samma grunder likaså.

Det enda som är verkar vara en fast punkt är de hårdare vetenskaperna. Naturvetenskaperna och i synnerhet matematisk. Många ämnen kan man nog släta över en del, med enklare och flummigare frågor. Men försök frisera matematik, antingen kan du det eller inte. Och framförallt det är lätt för omvärlden att kontrollera, då det matematiska språket är universiellt. Så du kan inte gömma dig inför omvärldens ögon. Skicka några tentor till toppuniversiteten runt i världen och du kan nog få feedback på nivån enkelt.

Detta tyder på att hela grundskolesystemet sjuker, och gymnasiet likaså (eller därmed).

Så håll koll på matematikinstitutionerna. Vad de säger om studenternas färdighet säger väldigt mycket om hela kommunala skolsystemets förmåga. Ett lakmustest.
Jag måste korrigera mig själv. Jag har inget emot kommunala skolor. Jag märker inte att de skulle vara sämre än friskolor. Kanske tvärom med tanke på deras glädjebetyg.
Citera
2021-06-08, 15:44
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Jag?

Nä, det blev ju fel, ”du” språkligt.
Citera
2021-06-08, 21:59
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Nej, det krävdes inte 0,3 för att bli lärare. Det krävdes 0,3 för att bli antagen till utbildningen. Lärarutbildningen lider av enorma avhopp eftersom många inte är kapabla att klara av utbildningen. Sedan är det även frågan vilken form av lärarutbildning det gällde. 0,3 för att bli antagen till ämneslärarutbildningen för kemi är inte konstigt då knappt någon vill bli kemilärare idag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mBlrWO/stora-avhopp-fran-lararutbildningar Bra artikel som tar upp mitt exempel.
Sluta bortförklara. Lärarutbildningen är ingen svår utbildning. Det är absolut inte omöjligt att 0,3r baxas igenom skiten. Olämpligt är det däremot.
Citera
2021-06-08, 22:02
Medlem
Citat:
När d gäller vissa utbildningar åt det mer lägre åldrarna (för att inte tala om dagisfröknar etc) så har jag fått höra att det är många invandrare där. Min bror sa att det är typ drygt 35 % invandrare som går utbildningen.
Det aldra flesta av dom var klart separerade från svenskarna. Ungefär så här….. Svenskarna med ett mindre antal ”snälla killar” men framfört allt PK kvinnor i spetsen (visserligen ofta shyst folk så länge man inte sa nått kontroversiellt antar jag) pratade mer än gärna under lektionen om värdegrund, och inkludering o dyl.
Invandrarkillarna va mest sociala genom att ganska omoget skämta men kunde ibland ha iaf lite åsikter om nått samhällsfenomen osv.
Det mest asociala var den stora grupp invandrarkvinnor (förutom nån enstaka latina). De satt bara tyst o höll käften även när det skulle vara gruppdiskution (vissa kunde knappt språket). Blev rätt så ironiskt hur separerat det var trotts närhet till invandringsvurmande vänsterkvinnor.

Jag har svårt att se hur dessa tjejer (ibland även muslimer) ska ens ha sportslig chans att få fast jobb inom ett så socialt yrke. Möjligtvis att dom e poppis i ghettot ?

Emellertid verkar det ju märkligt att ”Maria” ratas även i utanförskapsområden. Kanske man ej tror hon pallar trycket från kaoselever?

Ja, det föds ju flest barn i dessa utsatta områden så nog har invandrarkvinnorna jobb där de kan prata mycket arabisk och persiska på tex förskolorna.
Citera
2021-06-08, 22:18
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Sluta bortförklara. Lärarutbildningen är ingen svår utbildning. Det är absolut inte omöjligt att 0,3r baxas igenom skiten. Olämpligt är det däremot.

Det beror självfallet vilken typ av lärarutbildning det rör sig om. Pratar vi om ämneslärare i matematik för gymnasiet eller F-3 lärare? Vissa lärarutbildningar tar inte ens 1/4 examen.

Jag är förvisso färgad eftersom jag själv arbetar som lärare men de ENDA lärarna jag känner till där det har varit problem har samtliga varit obehöriga. I jämförelse med andra europeiska länder så är svenska lärare välutbildade men vi är bakbundna av ett idiotiskt skolsystem och helt inkompetenta politiker. Det säger sig självt att att hobbypolitiker som har noll kunskap om skolan eller knappt någon annan form av utbildning, inte är lämpade för att styra skolan. Samtidigt så har vi ett skolsystem där skolor ska konkurrera med varandra, friskolekoncerner ska göra så stor vinst som möjligt vilket gör att vinst skapas genom att ha stora klasser, obehöriga lärare med låga löner, man kapar på kringpersonalen som elevassistenter, skolsköterskor, kuratorer, speciallärare samt fuskar med lokalerna.

Sedan din kommentar att vissa studenter "baxas" igenom utbildningen är förvisso sant men det är tyvärr ett resultat av hela utbildningssystemet och inte utbildningen i sig. Resurser tas bort, skolorna vill ha höga meritvärden så skolorna sätter glädjebetyg. De slussas sedan vidare till gymnasier som också vill ha ett högt rykte. Dessa elever hamnar sedan på universitetet men som knappt kan läsa och skriva ordentligt. Universiteten i sin tur får sin finansiering efter hur många studenter som examineras. Titta på dokumentären Skrivglappet. Där kan man se en skymt av den svenska skolans förfall.
Senast redigerad av Jannebigplay 2021-06-08 kl. 22:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in