Citat:
Ursprungligen postat av
Kablammo
Att de förvägrade barnen matematiken och naturvetenskapens under, som kan erbjuda sådana fantastiska upptäcktsfärder och perspektiv på världen och nära både kritiskt och kreativt tänkande, visar också på dessa lärares egna "futtighet", bristande intellekt och inskränkta världsbild. Man har bytt en futtighet mot en annan, och på samma gång gett barnen usla förutsättningar att klara sig i vuxenlivet.
Exakt. De har en inskränkt världsbild på lek.
Matematik, bildning, intellekt är ju en fortsatt lek och extremt stimulerande för livet och ger en fördjupad lekglädje, i det man väljer att intressera sig för. Men alla väljer ju sina intresseområden. Min sambo är helt otrolig då det gäller snickarglädje. Han är extrem då det gäller hantverkarjobb med hus och sånt. Jag har tummen mitt i hand, och kan inte ens hantera en skruvdragare
Sambon kan däremot inte ens rita en fågel. Jag målar och ritar. Han sjunger falskt, men spelar ett instrument som en gud.
Jag är en fena på skrivkonsten och skriver oerhört mycket. Jag älskar vårt svenska språk.
Och är också musikalisk.
Sambon skriver aldrig.
Men han är en läsmal och läser tjocka böcker oerhört snabbt. Han är MENSA-smart och allmänbildad.
Jag har inte sån smarthet men är beroende av att förkovra mig i vissa akademiska studier.
Jag blir olycklig att inte vidga mitt intellekt. Och ja, det är en fortsättning på leken.
Pär har alla rätt i sin video, men har precis som du säger en extremt inskränkt syn på lek.
Och även antroposoferna i deras vidare syn. De har inte fattat vad lek är, överhuvudtaget.
Så bra sagt.
Den där skolan har ju placerat in ungarna i fack. De blir jätteledsna av att bli stämplade, samt att "viss lek" värderas högre.