2021-06-04, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Skulle säga att du får det svårt att hitta mer karismatiska 88-åringar ån så. Sedan följer inte människor intelligenta personer utan de som är roliga och som sprider energi. Han passar bra in på det.

På Solvik och andra ställen där Pär A. bjuds in för att föreläsa så ser man upp till honom för att han har ansetts vara ”klarseende” (vilket Steiner också anses ha varit), dvs man ser hur världen och framför allt andevärlden fungerar. Man vet och kan något som ingen annan kan. Man har därtill en förmåga att manipulera och man är karismatisk, verbal. Det är sådana personer som vissa lätt faller för och följer utan att ifrågasätta. Det handlar i allra högsta grad om intelligens.
Vara rolig och karismatisk enbart får man inga följare av. Det är därför vi inte finner några kända sektledare som varit kända för att bara ha varit roliga och haft mycket energi.
Citera
2021-06-05, 00:05
Medlem
dialektikers avatar
ALLT, precis allt, Pär Ahlbom, säger i denna video, håller jag med om https://youtu.be/89inzIu1WjQ.
Så nog resonerar han klokt och är karismatisk.

Men till att börja med, varför är leken så viktig då?
Jo, den ger oss sociala färdigheter att interagera med andra människor, den lär oss att erövra språket, kunna formulera tankar, utveckling av våra kognitiva förmågor, utvecklar förståelse och empati för medmänniskor, skapar utbildningshunger, utvecklar hela vår förmåga att i bildning och relationer ta oss vidare i livet.

Men HUR tillämpar då Pär Ahlbom och co-antroposofin detta?

Jo, då är de än värre än det samhället de klagar på (att folk ska matchas in i fållor) genom att toppstyra ungarnas lek i skolan.
De måste måla på ett visst sätt, de ska dansa på ett visst sätt. De måste skapa figurer på ett visst sätt. De måste leka på ett visst sätt.
De skapar inkapabla barn då de tillåter mobbing.
(Ja, kom ihåg vad jag sa. Lek är viktigt för att vi ska lära oss interagera med andra och omgivningen.

Barn som lär sig att omgivningen har behov, blir empatiska.
Att klara av socialt samspel, gör att man blir omtyckt av andra, och umgänge och relationer är väl ändå något av det viktigaste att utveckla för att få ett roligt liv framöver?
Tänk så mycket diagnoskoder och ensamhet det är nu ute i samhället bland människor.
Och tänk så förtvivlade dessa människor är av att inte kunna hantera andra människor och kunna umgås socialt.)

Och så lär Pär A med co ut att ungarna får mobbas. Med detta sätter de enorma käppar i hjulet för barnen att ha empati för medmänniskor. Att göra så är att uppfostra egocentriska monster.
Lärarna mobbar också och favoriserar ungar.

Inte ett rätt i deras pedagogik, för att skapa fria barn.
Inte ett rätt, av det de predikar.

Fortsätter i nästa inlägg om vad han säger för bra saker i den där videon jag länkat till.
(Som han tyvärr inte lever upp till i sin pedagogik.)
Senast redigerad av dialektiker 2021-06-05 kl. 00:53.
Citera
2021-06-05, 00:27
Medlem
dialektikers avatar
Jo, han pratar vidare om nuet i sin video https://youtu.be/89inzIu1WjQ
på ett jättesympatiskt sätt.
Jag håller med om att det finns en resultat-press i samhället.
Dessutom har vi dille på att mäta allt, och placera in folk i fack.

(Därför så tyckte jag att det var viktigt med mycket lek efter skolan då barnet var litet.
Allvaret kom när det kom.
Sen blev det natur i gymnasiet och studiemotiverad tjej. Det kanske var för att jag inte pressade på?)

MEN så gör Pär och co, och antroposofin alla fel i handboken även där.

De delar in folk i fack, och där får de vara!
De sätter en stämpel på folk "SÅN är du! Och det går inte att ändra på."
(Temperamentsindelningen)
Jag anser att vi även i övriga samhället har för mycket dille på att sätta diagnoser på folk.
Vissa är lättade att få en diagnos, andra kan känna sig oerhört trängda och stämplade då de fått en diagnos.
De blir "sin bokstavsdiagnos". Det blir en självuppfyllande profetia.
Senast redigerad av dialektiker 2021-06-05 kl. 00:54.
Citera
2021-06-05, 00:41
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker

Citat:
.

Så fel det kan bli, när man vill skapa något annat, än det samhälle man kritiserar.

Och så vandrar man istället totalt vilse i sin sekterism och skapar något värre.
Barnen skulle bli fria, men antingen blev de egocentriska och självupptagna med en övergrandios uppfattning om sig själva (=de ungar som favoriserats), eller så blev de nedtryckta, mobbade och totalt vilsna med sitt jag. Dessutom, då de inte erbjuder bildning i skolan, så begränsar de ju lusten att vilja lära (och även i det sätter de ju käppar i hjulet för att skapa fria individer. Att lära sig saker är ju en förlängning av leken. Hur kan man då att ett urbildningsförakt?)

Ja, sektpodden sa ju att hela antroposof-byn nu är traumatiserade när allt kommer upp till ytan och de inser både vad antroposofin i stort innebär, samt vad skolan gjort med dem.

Ja, invånare mailar ju till Sektpodden och pratar om hela antroposofi-läran i stort samtidigt. Inte bara Solvik-skolan
Senast redigerad av dialektiker 2021-06-05 kl. 01:04.
Citera
2021-06-05, 09:38
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
”Jasper Lakes okända film” - Premiumartikel i Expressen nu, någon som läst artikeln? Om anhörigrelation Lake haft till lärare.

Jag skrev detta om denne man på Facebook 7 maj och tipsade Expressen:

SOLVIKSMANNEN DÖMD FÖR OLAGA FRIHETSBERÖVANDE OCH SKADEGÖRELSE

I De utvalda barnen - dokumentären av Jasper Lake på SVT om Solvikskolan - berättar fd elever och Pär Ahlbom om en manlig fd lärare, som klättrade i träd och gjorde sjuka saker mot barnen, som att tillåta en flicka att sparka och slå en annan flicka samt att kväva barnen som en utmaning.

Denna man har erkänt till mig via Messenger 2016 att han hade en 18-årig elev som älskarinna i Västerås 1999.

När han var lärare på Solvikskolan gick det rykten om att han hade sex med eleverna på Örjanskolan och Solvikskolan.

2013 slutade han som SD-politiker - efter att ha förnekat Förintelsen på en anonym blogg.

Idag fick jag veta att han är dömd 2015, för brott som han utförde 2014: Han erkände att han hade kvarhållit sin dåvarande fru i sin bil mot hennes vilja - och även krossat hennes mobiltelefon. Jag har läst domen.

Så här skrev han om denna partner 2011 på en blogg under sitt autentiska namn:

”Inte för att förringa min egen person, men det bästa med mig är helt klart min fru. Hon är helt enkelt min favoritmänniska. På de nio år -- de tre gånger tre år -- vi levt, älskat och arbetat tillsammans har min respekt för henne bara ökat och ökar”

Hans nuvarande fru är 27 år. Han är 58.

Han var Jasper Lakes styvfar hela Jaspers barndom.

Solviksmannens fd elever på Solvikskolan har berättat att han spikade fast en stökig elevs tröja i bänken en gång. Flickor som då var 10-12 har berättat att han rörde vid dem på ett sexuellt sätt, när han hjälpte dem i repgungan. 1997 bodde jag i Järna och var hemma hos honom flera gånger. Han berättade då att han hade döpt en av pojkarna i Solvikskolan i en sjö och att denna pojke hade blivit besviken på honom efter det. Här finns det alltså fler saker att gräva fram om de ansvariga vuxna på Solvikskolan.

Jasper Lake gjorde en film om Solviksmannen som var klar 2007: Styvfar och demonen.

”När filmaren Jasper Lake efter lång tid med kameran i hand tar kontakt med sin styvfar A är det för att hämnas och för att avslöja hans egocentriska, flummiga och perversa värld. Men trots att det mesta av Jaspers föreställningar om styvfadern besannas blir detta en resa mot förståelse och försoning men inte nödvändigtvis medhåll.”

Jasper har svarat mig på sms:

”Filmen sändes aldrig av olika orsaker, så den får vackert ligga och dö i nån låda på vinden. Allt gott! Jasper”.

Enligt uppgift var Solviksmannen aktiv på BDSM-sidan Darkside fram till 2014 med en profil kallad ”jn”. Han ska bl.a. ha pratat om aga.

”De som varit värst på skolan gömmer sig, de är fega kräk” har Jasper Lake sagt till LT (210526).
Citera
2021-06-05, 13:32
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
Jag skrev detta om denne man på Facebook 7 maj och tipsade Expressen:

SOLVIKSMANNEN DÖMD FÖR OLAGA FRIHETSBERÖVANDE OCH SKADEGÖRELSE

I De utvalda barnen - dokumentären av Jasper Lake på SVT om Solvikskolan - berättar fd elever och Pär Ahlbom om en manlig fd lärare, som klättrade i träd och gjorde sjuka saker mot barnen, som att tillåta en flicka att sparka och slå en annan flicka samt att kväva barnen som en utmaning.

Denna man har erkänt till mig via Messenger 2016 att han hade en 18-årig elev som älskarinna i Västerås 1999.

När han var lärare på Solvikskolan gick det rykten om att han hade sex med eleverna på Örjanskolan och Solvikskolan.

2013 slutade han som SD-politiker - efter att ha förnekat Förintelsen på en anonym blogg.

Idag fick jag veta att han är dömd 2015, för brott som han utförde 2014: Han erkände att han hade kvarhållit sin dåvarande fru i sin bil mot hennes vilja - och även krossat hennes mobiltelefon. Jag har läst domen.

Så här skrev han om denna partner 2011 på en blogg under sitt autentiska namn:

”Inte för att förringa min egen person, men det bästa med mig är helt klart min fru. Hon är helt enkelt min favoritmänniska. På de nio år -- de tre gånger tre år -- vi levt, älskat och arbetat tillsammans har min respekt för henne bara ökat och ökar”

Hans nuvarande fru är 27 år. Han är 58.

Han var Jasper Lakes styvfar hela Jaspers barndom.

Solviksmannens fd elever på Solvikskolan har berättat att han spikade fast en stökig elevs tröja i bänken en gång. Flickor som då var 10-12 har berättat att han rörde vid dem på ett sexuellt sätt, när han hjälpte dem i repgungan. 1997 bodde jag i Järna och var hemma hos honom flera gånger. Han berättade då att han hade döpt en av pojkarna i Solvikskolan i en sjö och att denna pojke hade blivit besviken på honom efter det. Här finns det alltså fler saker att gräva fram om de ansvariga vuxna på Solvikskolan.

Jasper Lake gjorde en film om Solviksmannen som var klar 2007: Styvfar och demonen.

”När filmaren Jasper Lake efter lång tid med kameran i hand tar kontakt med sin styvfar A är det för att hämnas och för att avslöja hans egocentriska, flummiga och perversa värld. Men trots att det mesta av Jaspers föreställningar om styvfadern besannas blir detta en resa mot förståelse och försoning men inte nödvändigtvis medhåll.”

Jasper har svarat mig på sms:

”Filmen sändes aldrig av olika orsaker, så den får vackert ligga och dö i nån låda på vinden. Allt gott! Jasper”.

Enligt uppgift var Solviksmannen aktiv på BDSM-sidan Darkside fram till 2014 med en profil kallad ”jn”. Han ska bl.a. ha pratat om aga.

”De som varit värst på skolan gömmer sig, de är fega kräk” har Jasper Lake sagt till LT (210526).

Är det efter ditt tips som Expressen gått på i sin artikel, Bobbo?
Hade du källor till dem också?
De har väl förstås som dagspress fått tag på filmen själva?
Citera
2021-06-05, 13:42
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Är det efter ditt tips som Expressen gått på i sin artikel, Bobbo?
Hade du källor till dem också?
De har väl förstås som dagspress fått tag på filmen själva?

Jag lämnade allt i min text via mail men de ringde inte tillbaka för källorna. De kollade väl upp saken själva. Ja, som press har de nog andra möjligheter på Filminstitutets bibliotek än vi dödliga under restriktionerna.
Citera
2021-06-05, 13:53
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Jag lämnade allt i min text via mail men de ringde inte tillbaka för källorna. De kollade väl upp saken själva. Ja, som press har de nog andra möjligheter på Filminstitutets bibliotek än vi dödliga under restriktionerna.

Jag har inte läst artikeln. Skrev de mycket om själva filmen?
Citera
2021-06-05, 14:22
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Jag har inte läst artikeln. Skrev de mycket om själva filmen?

De skrev om innehållet på ett sätt som visade att de har sett den. Jasper skrev till mig och var arg på att de tolkar det som att han skyddar sin styvfar. Han vill inte skydda honom utan har bara inte fått honom att medverka i De utvalda barnen. Publicerings-etik osv. Jasper skrev till mig i starka ordalag om sin styvfar, men jag har gett mitt ord till honom att inte läcka det.
Citera
2021-06-05, 16:57
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
De skrev om innehållet på ett sätt som visade att de har sett den. Jasper skrev till mig och var arg på att de tolkar det som att han skyddar sin styvfar. Han vill inte skydda honom utan har bara inte fått honom att medverka i De utvalda barnen. Publicerings-etik osv. Jasper skrev till mig i starka ordalag om sin styvfar, men jag har gett mitt ord till honom att inte läcka det.

Men i så fall gillar han väl inte att du tipsade Expressen?
Citera
2021-06-05, 18:00
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Men i så fall gillar han väl inte att du tipsade Expressen?

Han gillar inte vinkeln. Det var ju jag som vinklade det så här, att han verkar skydda Solviksmannen. Expressen tog den vinkeln litet grann. De frågade varför han inte exponerade att det var en närstående som gjorde de värsta grejerna. Det kan man ju faktiskt undra.
Citera
2021-06-05, 20:44
Medlem
Scientologys avatar
Filmen Styvfar och demonen ser ut att finnas hos SFI på DVD 67 min publicerad 2006, dock inte enkelt låningsbar pga av att det rör sig om opublicerat material.
http://libris.kb.se/bib/10610370
Jasper Lake förefaller ha berättat om Styvfar och demonen i TV vid några tillfällen

Citat:
SVT1 UR, 2006-09-27 11:00-11:30
Hur kan man på olika sätt nå ut med sin historia? Vi möter några unga personer som valt att föra fram sina historier på personliga sätt. Josefin Adolfsson har skrivit boken "Kårnulf Was Here" -en dokumentärroman om det som skaver. Jasper Lake har filmat sin egen uppgörelse med sin styvfar i dokumentären "Styvfar och demonen".
Förefaller berätta om sina upplevelser av filmatiseringen redan 2006
Citat:
SVT1 UR, 2007-03-16 11:15-11:45

Att komma riktigt nära. Vilka konsekvenser har det att medverka i en dokumentärfilm? Hur gör man när den man vill skildra inte vill eller kan medverka själv, och vilket ansvar har filmaren? Vi möter skaparna av filmerna Prostitutionen bakom slöjan, Styvfar och demonen
Jasper Lake förefaller ha belyst delar av problematiken med en motvillig huvudperson (tolkar jag det som)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in