2021-06-21, 19:40
Medlem
BobboSundgrens avatar
Från säker källa: Pär Ahlboms fru Karin Lindborg hade ju som ni kanske vet 5 barn.

P som är äldst har berättat för min källa att det var Karin som placerade honom hos den extrema maoistiska 68-rörelsen Rebellerna och att hon inte ville säga till hans pappa A var P var.

Hon har 3 barn med en man mellan A och Pär och endast Gudmund med Pär.

Karin kunde vara iskall om barnen var trotsiga. Min källa såg henne en gång ge Gudmund en hård örfil. De uppskattade att hon tog sig tid att ge dem visdom om livet - men de kände sig inte älskade.

Min källa anser att det gjorde Karin ”helt galen” att leva med Pär.
Citera
2021-06-21, 19:56
Medlem
olasvenssons avatar
Vi hade ett dagbarn som hette Mikael Waldorf.
Citera
2021-06-22, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren

Dottern som framträdde i filmen presenterades
ju som Pärs dotter?

På vilket sätt blev Karin galen av att leva med
Pär?
Citera
2021-06-22, 08:20
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Dottern som framträdde i filmen presenterades
ju som Pärs dotter?

På vilket sätt blev Karin galen av att leva med
Pär?

Pär har totalt 9 barn, så han har barn med andra än Karin, vilket jag får kolla med min researchgrupp vilka de är, för det har jag inte koll på.

Jag tolkar det som att Karin hade lätt att ta till sig det sekteristiska. Jag glömde skriva att hon i intervjuer har sagt att Rebellrörelsen tvingade henne att lämna ifrån sig sin äldste son - men enligt min källa som levt nära sonen säger sonen att Karin lämnade honom frivilligt och undanhöll informationen om var han var för pappan.
Citera
2021-06-22, 11:04
Medlem
BobboSundgrens avatar
Jag fick ett brev…

”1986-1989 bodde jag på antroposofiska Mikaelgården i Järna, som både var boende och skola för barn och ungdomar i ålder 7-17 med intellektuella funktionsnedsättningar - eller sådana som Socialtjänsten hade en plats åt för att de hade ”problem”. Mikaelgården finns kvar och har idag sex boenden: Två av dessa är LSS och de övriga HVB.

Sex var bannlyst och då menar jag allt från kyssar och onani till samlag. De ansvariga menade att sex bara var till för att avla barn. Men det förekom givetvis saker ändå. Även att vara ifrågasättande mot Rudolf Steiner var en dödssynd. De sa som exempel att de fanns två Jesusbarn, de blandade friskt saker.

De blandade olika barn/ungdomar med: Neurologiskt typiska och otypiska barn fick samma aktiviteter ihop.

Personalens barn gick på Örjansskolan eller Solviksskolan (den hette då Nibbleskolan). Undervisningen var ett mellanting av Solviksskolan och Örjanskolan (två Waldorfskolor i Järna).

Det fanns grader på Mikaelgården. Alla barn var inte lika mycket värda: Personalens barn fick leva som ungdomar skulle. Och personalen hade ”gullegrisar”. Jag minns en kille som redan var lite småkriminell, som var en ”gullegris”. Han var duktig i idrott och han fick förmåner. En annan tjej som lydde jämt var också gullegris.

Jag var den som hade rekord med ”vilodagar”. Det var ett straff som bestod av att ligga i sin säng en hel dag. Jag var ju så långt från antroposofisk man kan bli. De sa att jag klädde mig som ett ”popsnöre”, vilket ej accepterades. De ville klippa av min lösfläta. Ja du kan ju ana vilka uppror jag gjorde senare.

Personalen behandlade de funktionsnedsatta sämst. De drog med andra barn i mobbning av dem. De hånade dem när de kissade på sig, satte en trasa i en flickas mun om hon gjorde konstiga ljud och gav henne en skorpa och vatten som enda frukost, när hon inte kunde äta långfilen. Ett av de funktionsnedsatta barnen fick bo med en av de i personalen som slog barn. En av de som var personal då är föreståndare nu. En av lärarna som slog barn är kvar.”
Citera
2021-06-22, 15:23
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Det fanns grader på Mikaelgården. Alla barn var inte lika mycket värda: Personalens barn fick leva som ungdomar skulle. Och personalen hade ”gullegrisar”.

Så himla grymt.
"De utvalda" återigen.

Alla "de utvalda" är väl nöjda med pedagogiken.
(Tja, inte Jasper Lake förstås.)

Och Kjell Häglund säger om Jasper Lakes dokumentär, https://www.lararen.se/specialpedago...ma-undan-igen/

"Specialpedagogiks Kjell Häglund vill inte se den som en slutpunkt för en enskild skolas gamla misstag – utan som ett avstamp för en verklig granskning av hur antroposofin ser på barn med NPF."

PS. Jag har sett hur waldorf-entusiaster bråka friskt både om att Solvikskolan är ett undantag inom antropsofin och dessutom bråkar de naturligtvis om Kjell Häglunds artikel, i facebookgrupper.
Locket på (vill de som har barn som trivs på skolorna/verksamheterna?).
Senast redigerad av dialektiker 2021-06-22 kl. 15:29.
Citera
2021-06-22, 19:20
Medlem
dialektikers avatar
Synd att man inte hann läsa i kommentatorsfältet på waldorffederationens facebook-sida. Den stängde ner, tydligen.

Här skriver en bloggare hur man kunde läsa kritik i kommentatorsfälten på waldorffederationens facebook-sida (trots att de flesta var positiva till waldorf, eftersom de var starka waldorfanhängare).

https://zooey.wordpress.com/2021/05/...alda-barnen-5/

Citat:
Varje gång någon antroposofisk verksamhet är på tapeten kan man ögna igenom kommentarsfält, och där återkommer dessa berättelser — varenda gång.

(Mängder av människor som berättat om sina negativa erfarenheter av waldorfskolan, alltså, pratar bloggaren om.)

Vidare skriver hen:

Citat:
Inget har lett till något, så vitt man har kunnat se, bara fortsatt självglorifiering från waldorfrörelsens sida — och så det, förstås, att de som har varit kritiska riskerat att utpekas som hämndgiriga, bittra eller psyksjuka (till och med av en dåvarande anställd på Federationen).

Citat:
När utgångspunkten är att ingen kan vara missnöjd med waldorf, om det inte är något fel på den personen, då finns det ingen anledning att någonsin lyssna.
Senast redigerad av dialektiker 2021-06-22 kl. 19:25.
Citera
2021-06-22, 21:04
Medlem
Citat:
Pär har totalt 9 barn, så han har barn med andra än Karin, vilket jag får kolla med min researchgrupp vilka de är, för det har jag inte koll på.

Jag tolkar det som att Karin hade lätt att ta till sig det sekteristiska. Jag glömde skriva att hon i intervjuer har sagt att Rebellrörelsen tvingade henne att lämna ifrån sig sin äldste son - men enligt min källa som levt nära sonen säger sonen att Karin lämnade honom frivilligt och undanhöll informationen om var han var för pappan.

Tack för svaret.

Jag känner igen ditt namn, var du med och
gjorde Jaspers serie? Eller var du en av
eleverna som intervjuades i serien? Jag HAR
kollat, men har inte lyckats hitta nåt. Men
jag misslyckas ofta med att hitta det som
jag letar efter, så jag hoppas att du kan
upplysa mig
Citera
2021-06-23, 08:40
Medlem
Citat:
Från säker källa: Pär Ahlboms fru Karin Lindborg hade ju som ni kanske vet 5 barn.

P som är äldst har berättat för min källa att det var Karin som placerade honom hos den extrema maoistiska 68-rörelsen Rebellerna och att hon inte ville säga till hans pappa A var P var.

Karin kunde vara iskall om barnen var trotsiga. Min källa såg henne en gång ge Gudmund en hård örfil. De uppskattade att hon tog sig tid att ge dem visdom om livet - men de kände sig inte älskade.

Det måste vara Karin då som var den som åtalades för att ha slagit pojken Daniel?
Citera
2021-06-23, 11:01
Medlem
Moruroas avatar
Citat:
Jag fick ett brev…

”Även att vara ifrågasättande mot Rudolf Steiner var en dödssynd. De sa som exempel att de fanns två Jesusbarn, de blandade friskt saker.”

I den waldorfskola jag har insyn i undervisade man barnen i mellanstadiet om de två Jesusbarnen. Bakgrunden är att det finns olikheter mellan beskrivningarna av Jesus barndom i två av evangelierna i Nya Testamentet. Båda beskrivningarna kan inte vara sanna. För att förklara detta har Steiner skapat en "genialisk" lösning. Det fanns TVÅ olika barn med namnet Jesus och med en mor som hette Maria och en far som hette Josef. Först fanns Kristusmedvetandet hos det ena barnet och vid en viss ålder "hoppade" Kristusmedvetandet över till det andra Jesusbarnet!
Detta tror antroposoferna på och detta lärdes ut till barnen av religionsläraren i skolan! När föräldrar ställde sig frågande fick de till svar; "Vet ni inte det? Det står ju i Bibeln!"
Citera
2021-06-23, 12:14
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Det måste vara Karin då som var den som åtalades för att ha slagit pojken Daniel?

Varför måste det varit Karin?
Citera
2021-06-23, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Varför måste det varit Karin?

Hon nämns i princip inte alls i dokumentären trots hennes betydande roll i Solvik. Det pekar på att hon inte ville vara med precis som den där Kieding. Och vad jag minns så nämner de ingen annan kvinnlig lärare som inte ville vara med förutom den åtalade kvinnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in