Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
"Nu är det ett nytt läge män och kvinnor. Anpassa beteendet efter de nya förutsättningarna och undvik oönskade graviditeter som Ni inte bedömer att Ni kan hantera."
Vadå ”ni”?
Det blir enkom ett nytt läge för kvinnor med din politik, män kan ju fortsätta som förut. Inget kommer straffa eller drabba eller TVINGA dem.
Citat:
Visst är de, men de sker mera gradvis och är mindre uppenbart som startpunkt för något. Vi har två tydliga omslagspunkter: konceptionen och födseln. Där emellan sker en process.
Och vad spelar det för roll för något av betydelse för varför vi stiftar vissa lagar?
Du är sanslöst irrationell.
Uuuuuh! Vi kan inte veta exakt när någon blev mördad, alltså kan vi inte döma för mord. Vi vet inte exakt när någon blev sjuk i cancer, herregud! vederbörande kan ju gått runt med cancerceller i flera år innan, då kan vi inte ha lagar som ger sjukvård för cancer.
Vi vet att efter en viss tid så klarar foster vissa vitala saker och det finns goda skäl anta att där kan existera ett medvetande och känsel, DETTA värderar vi som skäl att respektera mänskligt liv och inte nått konceptionsögonblick, då sätter vi det bortre abortdatumet ett par veckor innan.
Inte speciellt svårt vare sig juridiskt, logiskt eller moraliskt.
Citat:
Abort är inget preventivmedel, av lätt insedda skäl. Varken moraliskt eller demografiskt går sådant att försvara.
Nej abort är abort.
Och alltså det som behövs utöver preventivmedel för att garantera trygghet och säkerhet för människor kring reproduktionen.
Både de som ska ta hand om födda och de som föds.
Citat:
Värdet av ansvar för sina handlingar och skyddet av det ofödda livet.
Du menar KVINNORS ansvar för mäns handlingar. För ansvaret för mäns sexuella handlingar ska ju enligt dig bara ansvaras för av kvinnor. Män är ju Såååååå ofugliga enligt dig som föräldrar.
Skyddet för ofött liv är ju just fri aborträtt.
Citat:
Hur har det gått i Polen?
Det vet du, det har vi redan gått igenom och jag har länkat dig källor. Polska kvinnor aborterar i ungefär lika hög grad som de alltid gjort.
Citat:
Jag tror inte att det har prövats just å mitt ätt. Varför skulle det vara ett argument emot? När sexköpslagen infördes så var den unik för Sverige - var det dåligt enligt Dig?
Polen! Malta!
Stora delar av Sydamerika, massa länder har förbud mot fri aborträtt.
Många av dem har säkerligen detta även i kombination av inget barnbidrag...vissa har också extremt stränga straff för kvinnor som har sex före ett äktenskap,
Låter väl som rätt mycket dina idéer.
Och jepp! Massa barnhem, skadade och döda kvinnor, misshandlade ungar, gatubarn etc etc
Toppenbra Uven! Precis sånt du gillar. Människor som far illa.
Sexköpslagen genomgår självklart div utvärderingar och forskning på hur den fungerar, vilka konsekvenserna blir etc.
Skulle det visa sig inte fungera eller ge extremt dåliga konsekvenser så skulle den behövas omprövas.
Det är inte min sida av politisk ideologi som skiter i fakta, forskning över konsekvenserna av en lag.
Det är din.