2021-06-05, 23:40
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientology
Förefaller berätta om sina upplevelser av filmatiseringen redan 2006 Jasper Lake förefaller ha belyst delar av problematiken med en motvillig huvudperson (tolkar jag det som)

Jag har inte sett filmen än men det verkar som att styvfadern medverkade och att Lake kom till en försoning. Men sedan var det alltså så att ansvarig utgivare, som verkar heta Doc Lounge, beslutade att stoppa filmen. Lake har skrivit till mig att det inte var hans beslut. Och han uttrycker motsatsen till att ha försonat sig med styvfadern. Varför han inte exponerade styvfadern i De utvalda barnen säger han beror på att styvfadern inte ville låta sig intervjuas. Jag tycker ändå att det är konstigt att han inleder dokumentären med att allt var så nice för just honom. Tydligen hade han ett helvete i hemmet med styvfadern, så hur kan det ha varit så bra för honom i skolan? Styvfadern var ju en av de informella ledarna där.
Citera
2021-06-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grodanbollekalle
Blev hon antroposofläkare eller vanlig läkare?

Antroposofiska läkare har en vanlig läkarexamen i grunden. Mig veterligen är tjejen vanlig läkare
Citera
2021-06-06, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Det gläder mig att höra att vansinnet verkar vara eller varit mer eller mindre centrerat till Solviksskolan, även om jag nog aldrig kommer sluta vara ytterst skeptisk till friskolor överhuvudtaget.

Solviksskolan verkar haft en syn på utbildning likt ett gäng Dramatentjackpundare och en människosyn á la Tredje Riket. Det bäddar för katastrof.

Alltså jag tror inte och har aldrig trott på Solvik som skola men jag vet att många faktiskt idag är välutbildade. Personer i Lakes ålder och yngre.

Du ska nog också förstå vad Lake ville med programmet och att han valt ut de missnöjda eleverna.
Sen ska du veta att de två riktiga djävulslärarna på skolan inte ställde upp på någon intervju och går därmed fria.

Den som kom in med ordning och reda var Helena W ä t t e. Hon får enligt en fd elev oförtjänt mycket kritik. Den eleven menade att HW aldrig mobbat någon, vad ska man tro? Den eleven har f.ö satt alla sina barn i kommunal skola men trivdes bra på Solvik.
Citera
2021-06-06, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Alltså jag tror inte och har aldrig trott på Solvik som skola men jag vet att många faktiskt idag är välutbildade. Personer i Lakes ålder och yngre.

Du ska nog också förstå vad Lake ville med programmet och att han valt ut de missnöjda eleverna.
Sen ska du veta att de två riktiga djävulslärarna på skolan inte ställde upp på någon intervju och går därmed fria.

Den som kom in med ordning och reda var Helena W ä t t e. Hon får enligt en fd elev oförtjänt mycket kritik. Den eleven menade att HW aldrig mobbat någon, vad ska man tro? Den eleven har f.ö satt alla sina barn i kommunal skola men trivdes bra på Solvik.

Vem är den andra djävulsläraren förutom Lakes styvfar?
Citera
2021-06-06, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmooos
Vem är den andra djävulsläraren förutom Lakes styvfar?

I v a r H. Enligt den fd elev jag talat med.
Citera
2021-06-06, 02:23
Medlem
Intressant dokumentär. Kritiken som skolans grundare riktar mot den vanliga skolans "futtighet" är ju fullt befogad, men det de byggt upp som alternativ verkar knappast bättre. Att ge större utrymme för lek, fysisk aktivitet och konstnärlighet är väl lovvärt, men deras bisarra och godtyckliga regler för t.ex. hur man ska måla och skulptera är ju helt idiotiska och de rigida idéerna om "de fyra temperamenten" är skrattretande

Att de förvägrade barnen matematiken och naturvetenskapens under, som kan erbjuda sådana fantastiska upptäcktsfärder och perspektiv på världen och nära både kritiskt och kreativt tänkande, visar också på dessa lärares egna "futtighet", bristande intellekt och inskränkta världsbild. Man har bytt en futtighet mot en annan, och på samma gång gett barnen usla förutsättningar att klara sig i vuxenlivet.

Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag har lyssnat lite på andra delen nu, och man kan ju undrar varför Saltå kvarns produkter får härja i vanliga livsmedelsaffärer. Mat odlad utefter riter och kosmiska krafter.
Hur kan vi stödja att mat har odlats fram efter häxkonstens alla medel?
Det är skruvat.
Coop, Ica osv.
Måste invända och säga att Saltå Kvarn har en del utmärkta produkter. Exempelvis är deras russin mycket goda och har både lägre sockerinnehåll och högre fiberinnehåll än t.ex. det dominerande russinmärket Sun-Maid. Deras fullkornspasta är också i mitt tycke den överlägset godaste på marknaden. De har även goda havregryn, mandlar m.m. Om de tror på kosmiska krafter eller så tillber djävulen själv när de plöjer sina fält är väl helt oväsentligt i sammanhanget, bra matvaror är bra matvaror.
Citera
2021-06-06, 13:24
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kablammo
Att de förvägrade barnen matematiken och naturvetenskapens under, som kan erbjuda sådana fantastiska upptäcktsfärder och perspektiv på världen och nära både kritiskt och kreativt tänkande, visar också på dessa lärares egna "futtighet", bristande intellekt och inskränkta världsbild. Man har bytt en futtighet mot en annan, och på samma gång gett barnen usla förutsättningar att klara sig i vuxenlivet.

Exakt. De har en inskränkt världsbild på lek.
Matematik, bildning, intellekt är ju en fortsatt lek och extremt stimulerande för livet och ger en fördjupad lekglädje, i det man väljer att intressera sig för. Men alla väljer ju sina intresseområden. Min sambo är helt otrolig då det gäller snickarglädje. Han är extrem då det gäller hantverkarjobb med hus och sånt. Jag har tummen mitt i hand, och kan inte ens hantera en skruvdragare

Sambon kan däremot inte ens rita en fågel. Jag målar och ritar. Han sjunger falskt, men spelar ett instrument som en gud.

Jag är en fena på skrivkonsten och skriver oerhört mycket. Jag älskar vårt svenska språk.
Och är också musikalisk.

Sambon skriver aldrig.
Men han är en läsmal och läser tjocka böcker oerhört snabbt. Han är MENSA-smart och allmänbildad.

Jag har inte sån smarthet men är beroende av att förkovra mig i vissa akademiska studier.
Jag blir olycklig att inte vidga mitt intellekt. Och ja, det är en fortsättning på leken.

Pär har alla rätt i sin video, men har precis som du säger en extremt inskränkt syn på lek.
Och även antroposoferna i deras vidare syn. De har inte fattat vad lek är, överhuvudtaget.
Så bra sagt.

Den där skolan har ju placerat in ungarna i fack. De blir jätteledsna av att bli stämplade, samt att "viss lek" värderas högre.
Senast redigerad av dialektiker 2021-06-06 kl. 13:32.
Citera
2021-06-06, 13:40
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
I v a r H. Enligt den fd elev jag talat med.

Han har det pratats om i tråden ja.
Citera
2021-06-06, 14:01
Medlem
dialektikers avatar
Citat:

Du kan gärna PM:a vilka som är välutbildade i Jaspers klass. Jag vet redan några ur den klassen.
Jag kan lätt ta reda på vilka som är välutbildade av antroposoferna i Järna om jag vill.
Citera
2021-06-06, 17:20
Medlem
BobboSundgrens avatar
Citat:

Och även antroposoferna i deras vidare syn. De har inte fattat vad lek är, överhuvudtaget.
Så bra sagt.

Den där skolan har ju placerat in ungarna i fack. De blir jätteledsna av att bli stämplade, samt att "viss lek" värderas högre.

Exakt. Måla i skikt utan konturer och rita utan svart med lätta hartassar. Låt barnen meditera över ärkeängeln Mikael som dödade draken (psssst, Ahriman!) och läsa morgonvers som ger en intuitiv förståelse av väsensleden, så är allt bäddat för Antroposofiska Sällskapet när de blir vuxna. Det är fin lek det, precis som Goethe, Schiller och Nietzsche hade velat ha den (psssst, de var redan påpassligt döda när Steiner hänvisade till dem!)
Citera
2021-06-06, 18:58
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobboSundgren
Exakt. Måla i skikt utan konturer och rita utan svart med lätta hartassar. Låt barnen meditera över ärkeängeln Mikael som dödade draken (psssst, Ahriman!) och läsa morgonvers som ger en intuitiv förståelse av väsensleden, så är allt bäddat för Antroposofiska Sällskapet när de blir vuxna. Det är fin lek det, precis som Goethe, Schiller och Nietzsche hade velat ha den (psssst, de var redan påpassligt döda när Steiner hänvisade till dem!)

Ja, typiskt sekteristiskt att misstolka allt. Och denna skit håller andra Waldorfskolor på med, exakt denna skit.
Såg man ju bara av dokumentären om Kristofferskolan.
Inte konstigt att ungarna får begränsade bildningskunskaper. Det handlar inte bara om att de inte öppnar böcker,
utan det handlar också om att de begränsar ungarnas lek.
Ungarna får inte vara fria och utvecklas i sin lek. Det måste göra dem jäkligt hämmade.
Citera
2021-06-06, 19:12
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ja, typiskt sekteristiskt att misstolka allt. Och denna skit håller andra Waldorfskolor på med, exakt denna skit.
Såg man ju bara av dokumentären om Kristofferskolan.
Inte konstigt att ungarna får begränsade bildningskunskaper. Det handlar inte bara om att de inte öppnar böcker,
utan det handlar också om att de begränsar ungarnas lek.
Ungarna får inte vara fria och utvecklas i sin lek. Det måste göra dem jäkligt hämmade.

Dock skulle jag ändå vilja hävda att antroposofer inte är så skadade utåt sett, som Knutby-sekt-medlemmar är.
Utan det är många som är välmående ändå tycker jag.
Men jag fattar att det finns väldigt många paralleller som Emma Gembäck och Rigmor tar upp i Sektpodden.

Folk har väl tagit mycket mer skada av den lilla Knutbysekten?

Många antroposofer som är välmående.
Men vilken jävla skit deras skolor håller på med, och vad de missat hela grejen med lek och frihet.
Senast redigerad av dialektiker 2021-06-06 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in