Citat:
Ursprungligen postat av
nerdnerd
Men är det verkligen så? Vi (iaf jag...) äter en massa crap fast vi vet att det inte är bra för oss. På jobbet och hemma prokastrinerar man och gör lite för ofta annat som ger mer omedelbar tillfredsställelse. Och varför är det så jäkla trögt att komma igång med den där träningen som vi vet är bäst för oss? Vi gör ju inte alls alltid det vi bedömer vara det bästa.
Det är inte objektivt bättre att träna än att äta en massa crap. Vad som är bäst beror på vilka värderingar man har i livet, hur högt man skattar olika typer av kortsiktiga och långsiktiga tillfredsställelser.
Citat:
Men om alternativen faktiskt upplevs som lika bra då? Donken eller Max på samma avstånd? Värderingar kan nog påverka en t ex till att skippa allt kött öht och istället köpa en falaffel, men vilka värderingar påverkar valet av hamburgare?
Då är det små detaljer som avgör. Man kanske föredrar att välja det alternativ man kom att tänka på först, eller det vars namn man gillar mest.
Citat:
Bara en liten invändning mot detta: "bäst" på.vilket sätt då? För mig personligen? För min familj? För samhället, enl vad jag tror? För klimatet? För fred på jorden? Tycker själv att den sortens dilemma är rätt vanligt. Inre konflikt, som i slutändan bara löses genom ett val.
Bäst enligt vad vi under livets lopp har lärt oss vara bäst, det vi har lärt oss att man bör sträva efter. Därför har folk olika värderingar, på grund av olika erfarenheter.
Citat:
Du glömmer den viktiga analysen. Vilka slutsatser kan man dra av en en viss erfarenhet? Hur väljer du att se på en viss händelse?
Slutsatsen man drar handlar om om de olika handlingarna relaterade till erfarenheten gav, eller kunde ha gett, positiva eller negativa resultat. Resultat vi fann behagliga eller obehagliga.