2021-06-03, 12:13
Bannlyst
Det är determinerat att de flesta kommer att göra det som är gynnsamt för det egna DNA:ts fortbestånd istället för det som är förnuftigt, åtminstone inom överskådlig tid, så majoriteten kommer alltid eller åtminstone mycket länge framöver att ljuga för sig själva och andra och säga att det finns fri vilja, att livet är mer njutning än lidande etc. I princip samma typ av lögn som ligger bakom religionerna, även om dessa är så övertydligt falska att åtminstone de flesta människor i upplysta länder har slutat att tro på dem.
Citera
2021-06-03, 12:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är determinerat att de flesta kommer att göra det som är gynnsamt för det egna DNA:ts fortbestånd istället för det som är förnuftigt, åtminstone inom överskådlig tid, så majoriteten kommer alltid eller åtminstone mycket länge framöver att ljuga för sig själva och andra och säga att det finns fri vilja, att livet är mer njutning än lidande etc. I princip samma typ av lögn som ligger bakom religionerna, även om dessa är så övertydligt falska att åtminstone de flesta människor i upplysta länder har slutat att tro på dem.
Du kallar alla alla för lögnare som inte tycker precis som du. Sedan när är det öht ett argument? I Filosofi?? Skärp dig.
Citera
2021-06-03, 12:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Och eftersom du inte styr din vilja, så styr du inte heller de delar av nervsystemet som är "viljestyrda"?
Svar 2. Har du kollat upp det där egentligen om hur det autonoma nervsystemet fungerar? Vad har det egentligen att göra med vår ev fri vilja i vår hjärna?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Perifera_nervsystemet
Citera
2021-06-03, 12:25
Medlem
Jag har fri vilja jag kan både följa med och ändra i mitt eget program. -Nej nej dumfan, jag programmet styrs av deterministiska processer "du" kan inte påverka mig..Eller?
Citera
2021-06-03, 12:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TryggaRekan
Jag har fri vilja jag kan både följa med och ändra i mitt eget program. -Nej nej dumfan, jag programmet styrs av deterministiska processer "du" kan inte påverka mig..Eller?

Du är en biologisk robot som alla andra. Detaljerna är komplicerade men själva principen kan förstås av ett barn.
Citera
2021-06-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Men är det verkligen så? Vi (iaf jag...) äter en massa crap fast vi vet att det inte är bra för oss. På jobbet och hemma prokastrinerar man och gör lite för ofta annat som ger mer omedelbar tillfredsställelse. Och varför är det så jäkla trögt att komma igång med den där träningen som vi vet är bäst för oss? Vi gör ju inte alls alltid det vi bedömer vara det bästa.
Det är inte objektivt bättre att träna än att äta en massa crap. Vad som är bäst beror på vilka värderingar man har i livet, hur högt man skattar olika typer av kortsiktiga och långsiktiga tillfredsställelser.

Citat:
Men om alternativen faktiskt upplevs som lika bra då? Donken eller Max på samma avstånd? Värderingar kan nog påverka en t ex till att skippa allt kött öht och istället köpa en falaffel, men vilka värderingar påverkar valet av hamburgare?
Då är det små detaljer som avgör. Man kanske föredrar att välja det alternativ man kom att tänka på först, eller det vars namn man gillar mest.
Citat:
Bara en liten invändning mot detta: "bäst" på.vilket sätt då? För mig personligen? För min familj? För samhället, enl vad jag tror? För klimatet? För fred på jorden? Tycker själv att den sortens dilemma är rätt vanligt. Inre konflikt, som i slutändan bara löses genom ett val.
Bäst enligt vad vi under livets lopp har lärt oss vara bäst, det vi har lärt oss att man bör sträva efter. Därför har folk olika värderingar, på grund av olika erfarenheter.
Citat:
Du glömmer den viktiga analysen. Vilka slutsatser kan man dra av en en viss erfarenhet? Hur väljer du att se på en viss händelse?
Slutsatsen man drar handlar om om de olika handlingarna relaterade till erfarenheten gav, eller kunde ha gett, positiva eller negativa resultat. Resultat vi fann behagliga eller obehagliga.
Citera
2021-06-03, 14:00
Medlem
Citat:
Hur skiljer man mellan "du" och "din vilja"? Det är ju samma sak.

Ok. Men om något styr sig självt, så betyder det ju ingenting. Om "du" och din vilja är samma sak, så styr du inte din vilja...
Citera
2021-06-03, 14:04
Medlem
Citat:
Svar 2. Har du kollat upp det där egentligen om hur det autonoma nervsystemet fungerar? Vad har det egentligen att göra med vår ev fri vilja i vår hjärna?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Perifera_nervsystemet

Jo, har försökt. Så vitt jag kan se så tillåter inget i det vi vet om nervsystemet något som kan kallas fri vilja...?
Citera
2021-06-03, 14:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ok. Men om något styr sig självt, så betyder det ju ingenting. Om "du" och din vilja är samma sak, så styr du inte din vilja...
"I am a strange loop"
(Bok av Douglas Hofstadter, som ju annars också är känd för sin bok "Gödel, Escher, Bach").

Verkar tillämpbart även här tycker jag.

Men vad är liksom alternativet? Att Gud detaljstyr oss alla? Inte ens kristna ser det ju så. VI styr oss själva.
Citera
2021-06-03, 14:13
Bannlyst
Citat:

Därav Schopenhauers ironiska kommentar: Der Mensch kann zwar machen, was er will; aber er kann nicht wollen, was er will.
Citera
2021-06-03, 14:19
Medlem
Citat:
Men vad är liksom alternativet? Att Gud detaljstyr oss alla? Inte ens kristna ser det ju så. VI styr oss själva.
Om självstyret kommer från att man identifierar ditt och datt som sig själv så ligger alternativet i vad man identifierar med. Identifierar du med alltet så detaljstyr du allting, och det är inte kvalitativt annorlunda mot att identifiera sig med sina tankar eller sin vilja eller sin andning eller nåt annat. Nåja, åtminstone om man köper tanken om att man styr det man identifierat sig med.
Citera
2021-06-03, 14:21
Bannlyst
Citat:
Jo, har försökt. Så vitt jag kan se så tillåter inget i det vi vet om nervsystemet något som kan kallas fri vilja...?

Den där pajasen håller på i flera trådar och glider på betydelserna och fintar hit och dit när han inte gillar otrevliga fakta som att allt är determinerat, att livet till helt övervägande delen är lidande och att det är bäst att aldrig ha blivit född. Sluta svara på hans inlägg bara. Jag svarar inte på någons inlägg längre om jag ser att de ljuger i dessa tre trådar.

Jag kan inte komma på någon ärlig invändning mot determinismen, såvida det inte mot all förmodan finns en Gud som kan göra saker enligt en logik som vi inte kan förstå, och likadant finns ingen hållbar invändning mot pessimismen/antinatalismen/efilismen, såvida det är en korrekt uppfattning att världen och medvetandet är "verkliga".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in