2021-06-03, 11:42
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Exakt så (men helt ensam gärningsman)! SD tyckte nog att det verkade jätterimligt. Varför han backade är dock mer oklart, jag har flera teorier om det.

Du menar varför han gav upp fredagsplanen?

Jag tror det helt enkelt var pga det faktum av att polisen faktiskt åkte och kollade till hans "snorungar". Som den listige man han är utgick han givetvis från att polisen skulle vara alldeles för upptagna vid midnatt en fredagskväll för att bedöma sig att kolla upp detta tips.
Citera
2021-06-03, 11:50
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick

Jag tror det helt enkelt var pga det faktum av att polisen faktiskt åkte och kollade till hans "snorungar". Som den listige man han är utgick han givetvis från att polisen skulle vara alldeles för upptagna vid midnatt en fredagskväll för att bedöma sig att kolla upp detta tips.
Precis så.
Citera
2021-06-03, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otto Flick

Uppgivandet av fredagsplanen kan ha berott på det du skriver, men tror att han ville visa sig som den ”hjälte” han ansåg sig vara, nattens vita riddare, så att han skulle undgå att bli misstänkt för mordet på LW
Senast redigerad av Fleudhesten 2021-06-03 kl. 12:03.
Citera
2021-06-03, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Fup och tråden har funnits länge. SOA har dessutom suttit i egna polisförhör och rättegång x2. Han har levt väldigt nära familjen. Dessutom har media skrivit om de bevis som finns. NA som han antagligen läser publicerade skaftfilmen. Vad skulle vara nytt för SOA i domen som han inte redan vetat?

Min fråga gällde vad som får vissa i tråden tycks tro att SOA vänt på en femöring efter den fällande domen blev offentlig.

EDIT. Och "i synnerhet om man läser en så bra och välskriven dom"; menar du att han skulle ha hunnit läsa den och sedan reagera på det han läst på de 18 minuter mellan domens offentliggörande och larmsatalet till 112?

Klart att han inte har hunnit läsa domen!
Både du och jag och andra kan bara spekulera i vad SOA känner i dagsläget. Men en sak kan vi vara överens om - att han lär må väldigt dåligt. Tycker synd om honom, såsom han har kämpat för SDs skull.

Undrar också hur HD har tagit detta.
Citera
2021-06-03, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om jag förstår rätt så innebär det att Göteborg Tingsrätt har någon slags kvällsjour (som Örebro saknar) som även hanterar andra områdens akuta ärenden, dvs i det här fallet att utse en offentlig försvarare.

Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Fup och tråden har funnits länge. SOA har dessutom suttit i egna polisförhör och rättegång x2. Han har levt väldigt nära familjen. Dessutom har media skrivit om de bevis som finns. NA som han antagligen läser publicerade skaftfilmen. Vad skulle vara nytt för SOA i domen som han inte redan vetat?

Min fråga gällde vad som får vissa i tråden tycks tro att SOA vänt på en femöring efter den fällande domen blev offentlig.

EDIT. Och "i synnerhet om man läser en så bra och välskriven dom"; menar du att han skulle ha hunnit läsa den och sedan reagera på det han läst på de 18 minuter mellan domens offentliggörande och larmsatalet till 112?

Ditt Edit: när vi som har läst domen, borde jag givetvis ha skrivit.
Citera
2021-06-03, 12:55
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Både du och jag och andra kan bara spekulera i vad SOA känner i dagsläget. Men en sak kan vi vara överens om - att han lär må väldigt dåligt. Tycker synd om honom, såsom han har kämpat för SDs skull.

Ja SOA lär inte må så bra, inte HD heller kan man tycka.

Om man vill se självmordet med lite poetiska ögon så ser det nästan ut som om SD väljer att återförenas med LW i livet efter döden i stället för att leva med HD i det verkliga livet.
Citera
2021-06-03, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det tror jag också. Berövad möjligheten att skriva kryptiska cach-loggar och planera för ”lagom olaglig hämnd” fann han inte livet värt att leva.

Jag utesluter heller inte att det (troliga) självmordet inkluderar inslag av hämnd mot ÅH. Jag blir inte ett dugg förvånad om han lämnat någon form av meddelande till henne med innebörden: ”Det här är ditt verk. Är du nöjd nu?”

Tänker att det är konstigt att lasta åklagaren. SD var ju relativt välutbildad och borde vetat att åklagare är ett yrke och att ÅH inte var ute efter honom för något personligt. Men ok: är man uppriven så kanske det känns så?
Citera
2021-06-03, 13:15
Medlem
Citat:
Plan A var nog att han skulle bli friad.
Då kanske han ville ha någon att fira med.
Självmordet var troligen plan B.

Fast som du säger så vet vi inte om SOA verkligen var där.
Vi vet inte ens säkert om det är SOA som är den misstänkte.

Citat:
Tidigare har han sagt att Lena mördades "mot min vilja".
Nu säger han att mordet är för klantigt gjort för att han ska vara skyldig.

Är båda dessa uttalanden en hint om att det faktiskt inte var han som slog ihjäl Lena?

Vore han oskyldig har jag ytterst svårt att tro att han hade tagit livet av sig. Inte heller skulle han ha sagt och betett sig så mysko om så vore fallet.
Citera
2021-06-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Hur synd är det egentligen om SOA? Farbror har suttit med SD i hovrätten och stöttat fd svärsonen. Under tiden får han höra hur SD hatar Åsa, mordhotar Lena på band. Upplyses om att SD mordhotar Lenas minsting A och olika varianter på önskningar att Lena ska dö. Klart gubben fattar att SD tagit död på älskarinnan. Saken är att han inte bryr sig. För Lena är inte hans dotter. A inte hans barnbarn. Han ursäktar SD för han gillar SD, och SD har aldrig gjort SOA något ont. Det räcker för honom.

HD som firat halva livet ihop med SD i en häktescell i USA, får fira nästa del ensam, utan ny vigselpräst och brudgum. Hon behöver ingen avprogrammering, hjälp med medberoendeproblematik, eller medicinering längre. En bra början är en dos ärlighet, då blir hon frisk. Om hon vågar.

SD pallade inte trycket när masken drogs av.
Citera
2021-06-03, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
En spekulation om hur det kan ha gått till i samband med att domen blev offentliggjord.

SD/SOA befann sig i Folketorp.

Båda är ute och jobbar på gården, på olika ställen. SD vill vara ensam när han tar emot samtal från advokaten. Det tar ett tag innan SOA börjar leta efter SD... det gemensamma 11-kaffet blir väldigt försenat och han börjar ana ugglor i mossen och går ut och letar.

SD får samtal från advokaten strax före 11 och han frågar var han är någonstans. SD får reda på utslaget och blir nog chockad. Avbryter samtalet bryskt.

Advokaten funderar på det här och misstänker att SD kan göra sig illa, ringer en polis och berättar var SD befinner sig. Därav omdirigeras patrull/er mot Folketorp vid 11.51.

På väg ut dit ringer patrullen eller från stationen 112 strax efter 12 och undrar om det kommit in något om ett dödsfall (vill höra om det kommit något samtal från gården).

Håller med om ditt scenario utom en liten detalj. Hade 112 fått samtal av den karaktären så skulle patrullen fått veta det direkt av ledningscentralen via polisradion. Speciellt om de var närmsta patrull. Men allt skedde nog väldigt snabbt. Speciellt om en patrull redan var på väg mot Folketorp.
Citera
2021-06-03, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Hur synd är det egentligen om SOA? Farbror har suttit med SD i hovrätten och stöttat fd svärsonen. Under tiden får han höra hur SD hatar Åsa, mordhotar Lena på band. Upplyses om att SD mordhotar Lenas minsting A och olika varianter på önskningar att Lena ska dö. Klart gubben fattar att SD tagit död på älskarinnan. Saken är att han inte bryr sig. För Lena är inte hans dotter. A inte hans barnbarn. Han ursäktar SD för han gillar SD, och SD har aldrig gjort SOA något ont. Det räcker för honom.

HD som firat halva livet ihop med SD i en häktescell i USA, får fira nästa del ensam, utan ny vigselpräst och brudgum. Hon behöver ingen avprogrammering, hjälp med medberoendeproblematik, eller medicinering längre. En bra början är en dos ärlighet, då blir hon frisk. Om hon vågar.

SD pallade inte trycket när masken drogs av.

Ja så tror jag med. SOA har nog vetat hela tiden men resonerat lite som Smokey, att LW hade sig själv att skylla och han gillade som sagt SD.

SOA har ju fått höra och läsa redan i första tingsrätten hur illa SD betett sig mot HD -SOAs egen dotter- samt mot andra personer. Hånat HDs utseende, kropp och person. Svikit löften till HD gång på gång. Plågat henne psykiskt genom att fortsätta umgås med LW. Köpt guld till älskarinnan LW och silver till sin dåvarande fru, SOAs dotter. Ändå valde SOA att sitta med som stöd till SD i hovrätten. Och låta SD husera hos honom på Folketorp, sota (utan licens) och städa hans stökiga hus efter mordet osv.

Nu kommer antagligen SOA vara den som styr upp det praktiska för att se till att det går rätt till med arv och dödsbo. Finnas där för HD och flickorna som en klippa.
Citera
2021-06-03, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag kan bara konstatera att HD inte såg välmående och glad ut, exakt en månad innan mordet på Lena.
Hon ser manisk ut
https://img.geocaching.com/cache/log/94ff1085-d02d-4fb4-92a0-c7fb29e1a447.jpg

Tack. Exakt vad jag alltid sagt när trådisar påstått att HD ser glad och välmående ut på bilder från tiden efter mordet. Hon ser manisk ut och alla leenden ser stela och pressade ut. Ingen äkta glädje i blicken. Täck över nedre halvan av ansiktet så synd det tydligt.
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-03 kl. 14:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in