2021-06-03, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Om de skulle sätta upp elstängsel så måste det ha funnits el utdraget till platsen.
Någonstans i närheten fanns kanske ett eluttag med 230 V?
Kan man begå självmord med elchock?
Man måste väl nästan stå i vatten för att det ska fungera säkert?
Risken kanske annars är stor att man bara tuppar av och riskerar att bli återupplivad?
Spekulationer förstås

Ja elchock kan man bara sia om.

Men eftersom det låg ett par handskar uppe på jordborren i pressens bild och de/han höll på att sätta stängselstolpar då antagligen så fanns nog rullen med ”elstängslet” nära tillhands.

Sånt här band är ju väldigt vanligt om man har hästar då banden syns bättre än tråd:

https://www.granngarden.se/elstangselband-granngarden-super-38-mm-200-m?gclid=EAIaIQobChMI8OOm-_f68AIVi-myCh3cBwX8EAQYBSABEgK8e _D_BwE
Citera
2021-06-03, 09:29
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det är väl inte brottsligt att hjälpa någon till självmord, om man inte gör något aktivt utan bara tar fram redskapen?

Du kanske har rätt?
Mer än jag vet, men när du säger det så tror jag att du har rätt.

Var det inte en läkare som hjälpte en man med ALS att ta självmord genom att skriva ut en dödlig dos läkemedel? De ville inte vänta tills mannen blev så sjuk att han inte kunde ta medlet själv, dvs för egen hand, just pga detta.

Och läkaren blev väl friad från medhjälp?

Däremot kan han väl inte ha kvar läkarlegitimationen. Men det är en annan femma.
Citera
2021-06-03, 09:47
Medlem
Hur vet vi att SOA var på plats från första början? Om SD hade en plan att ta livet av sig vid fällande dom så är väl det bästa att vara helt själv ute på landet. Då kan ju ingen hindra eller rädda fort?
Citera
2021-06-03, 09:58
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Du kanske har rätt?
Mer än jag vet, men när du säger det så tror jag att du har rätt.

Var det inte en läkare som hjälpte en man med ALS att ta självmord genom att skriva ut en dödlig dos läkemedel? De ville inte vänta tills mannen blev så sjuk att han inte kunde ta medlet själv, dvs för egen hand, just pga detta.

Och läkaren blev väl friad från medhjälp?

Däremot kan han väl inte ha kvar läkarlegitimationen. Men det är en annan femma.
Jag tror inte att läkaren utreddes för något brott.
Jag tror att den omskrivna utredningen bara handlade om läkarlegitimationen.
Jag har missat hur det slutade.
Om han blev friad så gissar jag att det handlade om att han fick behålla läkarlegitimationen.
Citera
2021-06-03, 09:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krussiluskan
Hur vet vi att SOA var på plats från första början? Om SD hade en plan att ta livet av sig vid fällande dom så är väl det bästa att vara helt själv ute på landet. Då kan ju ingen hindra eller rädda fort?
Plan A var nog att han skulle bli friad.
Då kanske han ville ha någon att fira med.
Självmordet var troligen plan B.

Fast som du säger så vet vi inte om SOA verkligen var där.
Vi vet inte ens säkert om det är SOA som är den misstänkte.
Citera
2021-06-03, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
När SD uttalade orden ,citat:
-Hon är Död ,emot min vilja.....

då funderar jag på VEM som ville döda henne ?och VAD som gjorde att han genomförde det hela trots att han inte ville att hon skulle dö ?

Sorgligt att han inte kunde stå emot att göra något som han egentligen inte ville !?

(spekulation)

Tack, du är först ut, efter hans suicid, med detta knepiga uttalande i TR. Jag har skrivit en del annat ang. ev anstiftare eller medhjälpare (HD). Det finns uppenbarligen flera skribenter som anar att mordet på LW inte är 100% löst ännu och ungefär lika många som lutar sig tillbaka och är nöjda.
Om man lyssnar på den biten från ljudupptagningen i TR kan man notera på vilket sätt han säger just "mot min vilja".
Sen kan man fundera på varför han säger det överhuvudtaget. Om vi ska tro att SD är lite mystisk och klurig i övriga bitar varför ska vi bortse från att detta uttryck kan ha mer innebörd än vad som sägs rätt ut?

(spekulation)
Citera
2021-06-03, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Filmat meddelande kanske... 😱
Kanske glömde att sätta på inspelningen och tog en bild, så han var tvungen att göra om det, Stefan mannen som dog 2 gånger..
Nej, ingenting skulle förvåna mig mindre, att han spelat in meddelande till eftervärlden.
Han var en tekniknörd, även om jag inser att han inte såg sig själv som skyldig, utan att Lena hade skuld i att han var tvungen att oskadliggöra henne, hon vägrade lyssna och lyda.
Stefans extraliv gällande att få en omstart med HD, som han naivt inte kunde förstå var otrogen och sexade med sillen, där hade han tilltro på hennes ord "bara vänner".
Han väntade tålmodigt på sin HD, tog alla tillfällen att visa att de levde och sov ihop, cachande genom landet, medan HD själv inte lagt upp någon bild på Stefan, endast benämnt honom med cachenamnet Herrteamdavidsson, som vem som helst.
Jag undrar om HD verkligen hade tänkt att de skulle gifta om sig, efter att Stefan friats och fått skadestånd? Hon klarade sig och fick pengar för sitt frihetsberövande, så vad tänkte hon skulle hända?
Någonting säger mig att hon skulle flyttat "hem" igen, blivit fru Davidsson och haft Stefan runt lillfingret.
Att de skulle leva som den perfekta familjen var viktigast av allt.
Synd att hon inte kan kalla sig sörjande änka och få änkepension
Citera
2021-06-03, 10:14
Medlem
Citat:
Plan A var nog att han skulle bli friad.
Då kanske han ville ha någon att fira med.
Självmordet var troligen plan B.

Fast som du säger så vet vi inte om SOA verkligen var där.
Vi vet inte ens säkert om det är SOA som är den misstänkte.
Jag undrar fortfarande vart BA, HD samt SOA och flickorna befann sig?
Citera
2021-06-03, 10:19
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag undrar fortfarande vart BA, HD samt SOA och flickorna befann sig?

Jobb? Skola? Lundby? Hemma hos HD?

Jag tror dock att de var samlade för gofika och firande i Folketorp.

Det är ändå ganska förvånande att inget framkommit om var de var.
Citera
2021-06-03, 10:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
OK. Jag kommenterade egentligen bara ditt påstående om att det var svårt att skära av ett tjockt rep med kniv. Det var av den anledningen jag föreslog fiskelina. När man tänker efter ett varv till skulle det ju bli dubbel effekt. Både knäckt nacke och avskuren halspulsåder.

Lycka till med era fortsatta spekulationer. Själv väntar jag på info i helgen från en geocashare i regionen som tillhört den "innersta kretsen".

Ja, det är ingen mening i att spekulera om tillvägagångssättet egentligen, och vi kommer förmodligen inte få ett tydligt svar. Man kommer från polis säkert vara väldigt försiktig med vad man släpper ut.

Och mitt svar (som handlade om repet) handlade egentligen också bara om att det kanske inte inte var så "lätt att ta ner någon som man kan tro".
Citera
2021-06-03, 10:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag tror inte att läkaren utreddes för något brott.
Jag tror att den omskrivna utredningen bara handlade om läkarlegitimationen.
Jag har missat hur det slutade.
Om han blev friad så gissar jag att det handlade om att han fick behålla läkarlegitimationen.

Ok, jag vet inte heller. Bara en tanke som slog mig när du skrev att det kanske inte är ett brott att bistå någon vid självmord.

Min tanke är ändå, att SD är den som får veta 18 år, (11, 4) och det är han som ständigt har haft döden i tankarna för folk i hans närhet.

Det mest rimliga är för mig att SD är den som själv är ansvarig för detta.Och att han har bara tänkt på sig själv, haft offerkoftan på som tidigare och ser döden som ett bra alternativ istället för att erkänna.
Citera
2021-06-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
När SD uttalade orden ,citat:
-Hon är Död ,emot min vilja.....

då funderar jag på VEM som ville döda henne ?och VAD som gjorde att han genomförde det hela trots att han inte ville att hon skulle dö ?

Sorgligt att han inte kunde stå emot att göra något som han egentligen inte ville !?

Det måste ju kännas bedrövligt sen efteråt ?

Men var han så pass styrd utav någon annan, så att han inte kunde tänka själv ??

(spekulation)

Man kan ju tolka det så att han menade att LW hade kunnat förhindra att han tog livet av henne. I hans hjärna var det väl kortslutning så han skyllde sitt handlande på henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in