2021-06-02, 16:26
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Det är en halvsanning eftersom du först skrev: ”Noterbart är däremot att veteranen Bart van Hintum har gjort en strålande säsong till vänster i backlinjen (spelat vänsterback både i fyrbackslinje och trebackslinje)”. Här nämner du inget om att Bart Van Hintum spelat mittback i 80 % av matcherna då Gabriel gjort en assist som vänsterback i en fyrbackslinje. Att mittbacken följer och täcker upp defensivt är rätt så normalt för den internationella fotbollen och bör alltså inte vara ett argument för att Gabriel inte skulle ha en större betydelse trots poängskörden som renodlad vänsterback. Det är en enorm skillnad på att spela renodlad vänsterback utan någon bakom dig och stå för assist eller att spela wingback med en annan vänsterback bredvid/bakom dig. Och det är alltså under det förstnämnda där Gabriel stått för majoriteten av sin poängproduktion. Därför stämmer inte din analys om att Gabriel skulle presterat bättre (poängproduktion) med Hintum till vänster bakom sig. Det är felaktigt.

Jag har inte pratat om poängproduktion. Det är du som klamrat dig fast vid Gudmundssons fem assist, som om dessa summerar hans tillvaro på planen, samtidigt som du medger att du inte ens sett honom spela. En märklig utgångspunkt. Sen kan man vända och vrida på statistiska anekdoter bäst man vill.

Det finns liksom inget att diskutera i frågan; Gudmundsson är en utpräglat offensiv spelare med defensiva brister. Att påstå annat är bara att antingen ljuga eller inte veta.
Senast redigerad av Korder 2021-06-02 kl. 17:00.
Citera
2021-06-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Tror också mer på Helander och Lindelöf än Lindelöf/Jansson. Inte minst när man tittar på motståndet i gruppspelet, där det i princip bara är Polen som har en fysiskt stark jobbig forward att hantera, där kan det vara att föredra Pontus Jansson som punktmarkerar Lewandovski. Problempositionen i detta landslag som jag ser det är annars högerbacken, där kommer vi få stora problem i EM.
Inte för att jag tycker att Emil Krafth är speciellt bra, men det känns verkligen som att han just nu är en bättre högerback än Lustig. Lustig känns helt klart närmast helt slut på denna nivå, och har egentligen bara rutinen som fördel jämfört med Krafth.
Citera
2021-06-02, 16:45
Medlem
Citat:
Ja, tyvärr finns ju inte Nilsson att tillgå. Mycket svårt att välja men håller med om att Danielson gjort det bra i landslaget, i grunden däremot tror jag Jansson är något skarpare som mittback. Han har en ledare i sig. Spelade också som kapten i finalen mot Swansea. Var väl också kapten i Leeds? Men han måste ju slipa på sina misstag under matcherna om han ska övervägas under EM. Hade velat se honom mot Armenien däremot.
Problemet med Jansson är väl att hans brister som spelare syns extremt mycket om man spelar offensivt med en högt stående backlinje, som Sverige gjorde i nations league. Då försvinner alla hans styrkor helt och han blir på pubbnivå. Jansson är en klassisk fysiskt tung mittback som är stark i nickdueller, men rätt långsam i spelvändningar, så vill man få ut det mesta av honom känns en lågt stående backlinje som enda valet. Inte speciellt konstigt att Jansson varit en riktigt bra mittback i Championship, då den klassiska brittiska fotbollen älskar mittbackstyper som Jansson. Jansson är ju en sämre version av Olof Mellberg, om man säger som så.
Citera
2021-06-02, 17:11
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Jag har inte pratat om poängproduktion. Det är du som klamrat dig fast vid Gudmundssons fem assist, som om dessa summerar hans tillvaro på planen, samtidigt som du medger att du inte ens sett honom spela. En märklig utgångspunkt.

Du hävdade också "att det är dennes (Bart Van Hintums) defensiva arbete som möjliggjort Gudmundssons offensiva prestationer då hans defensiva ansvar är begränsat". Frågan här är väl vad du menade med offensiva prestationer som inte är assist eller mål? Du har inte pratat om poängproduktion säger du men vad pratar du om då? En löpning som resulterat i ett inlägg som inte resulterat i mål eller vad menar du med offensiva prestationer? Går inte att tolkas som något annat än poängproduktion huvudsakligen. Sedan har du bevisligen fel angående att Hintum möjliggjort Gabriels offensiva prestationer (mål och assist som jag tolkar det) genom att Hintum spelat vänsterback i en 3-backs eller 4-backslinje som du också först hävdade med Gabriel som LW vilket är direkt felaktigt vilket statistiken tydligt också visar på Whoscored, Transfermarkt och Sofascore om det nu duger för dig.

Då återigen: Det faktiskt har varit Gabriel som spelat renodlad vänsterback och Hintum varit mittback i majoriteten av gångerna Gabriels offensiva prestationer gett mest utdelning, mål och assist. Känns mest som att du försöker ta äran från hans insatser av någon anledning och att du inte erkänner att du har fel. Då jag har mycket svårt att tro att du egentligen menar att Gabriels offensiva prestationer i form av löpningar, inlägg och skott som inte resulterat i mål eller assist överträffar faktisk poängproduktion. Men om det nu är så du verkligen tänker så har ju Hintum som vänsterback och Gabriel som LW poängmässigt varit mycket sämre, därför blir det också konstigt när du vill framhäva Hintums roll i Gabriels offensiva framgångar - när den egentligen statistiskt är mycket sämre än Gabriel som vänsterback. Detta är en onödig diskussion så jag släpper det nu.
Senast redigerad av OvissFramtid 2021-06-02 kl. 17:16.
Citera
2021-06-02, 17:20
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Inte för att jag tycker att Emil Krafth är speciellt bra, men det känns verkligen som att han just nu är en bättre högerback än Lustig. Lustig känns helt klart närmast helt slut på denna nivå, och har egentligen bara rutinen som fördel jämfört med Krafth.

Kanske. Känns kanske inte aktuellt att göra en rockad där precis lagom till EM, dock? Men vi behöver hitta någon ny till höger snart - jag är inte heller något fan av Krafth.

Citat:
Detta är en onödig diskussion så jag släpper det nu.

Hahaha, fast det gjorde du ju inte. Du skrev två paragrafer med märklig semantisk dynga på autistisk nivå för att sedan avsluta med att du släpper det. Men jag ignorerar att svara på resten av inlägget just därför.
Citera
2021-06-02, 17:23
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

Hahaha, fast det gjorde du ju inte. Du skrev två paragrafer med märklig semantisk dynga för att sedan avsluta med att du släpper det. Men jag ignorerar resten av inlägget just därför.

Vilken mogen replik, blir du alltid så arg när du motbevisas med fakta?
Citera
2021-06-02, 17:42
Medlem
Citat:
Det är inte en halvsanning - det är så det ligger till. Även i de matcher då Gudmundsson faktiskt spelat vänsterback så har det varit van Hintum som spelat vänster mittback och täckt upp defensivt tillsammans med defensiva innermittfältare. Så även i matcherna du nämner. Gudmundsson är extremt offensiv i sin spelstil. Extrem som vänsterback dvs, i en mer offensiv utgångsposition är han mer "normal".

EDIT: Det i sig är inte så konstigt förstås, då han är yttermittfältare i grunden, men poängen är att jag har jävligt svårt att se hur han skulle vara den "statistiskt bästa vänsterbacken" i Eredivisie då han A) blott har spelat ett tiotal matcher som vänsterback och B) är svag defensivt.

Vad bra - då kan vi ju bekräfta att jag har rätt även enligt dina källor. Går du in på de 12 matcher han påstås ha spelat "LB" av transfermarkt så ser du att han i två av dessa (Heracles hemma och Utrecht borta) har spelat wing back. Således 10 matcher som vänsterback, precis som jag skrev.
Kan konstatera att det står LB (left back) vilket ord för ord översätts till vänsterback. I fall du i dessa fall du nämner vill kalla vänsterbacken för wingback får du så klart göra det. En wingback är dock en form av ytterback, så han har med andra ord spelat merparten av matcherna som vänsterback.
Citera
2021-06-02, 17:47
Medlem
Citat:
Lustig har varit slut ganska så länge. Kunde ju se det redan i Nations League och Janne borde skiftat för länge sedan, men han favoriserar tyvärr en del spelare och det kommer vi få lida av i EM.
Citera
2021-06-02, 18:05
Medlem
Citat:
Kan konstatera att det står LB (left back) vilket ord för ord översätts till vänsterback. I fall du i dessa fall du nämner vill kalla vänsterbacken för wingback får du så klart göra det. En wingback är dock en form av ytterback, så han har med andra ord spelat merparten av matcherna som vänsterback.
Sedan handlar det naturligtvis lite om Gudmundsson som är en vänsterback i holländskt 4-3-3 system passar in i svensk 4-4-2. Holland är ju en helt annan fotbollskultur än Sverige på gott och ont, där vänsterbackar där ska vara väldigt offensivt vassa medan svenska ytterbackar ska vara starka defensivt. Sverige lirar liksom inte holländsk totalfotboll.
Citera
2021-06-02, 18:07
Medlem
Korders avatar
Citat:
Vilken mogen replik, blir du alltid så arg när du motbevisas med fakta?

Tyckte du sa att du hade släppt det? Guess not. Arg? Jag summerade bara ditt inlägg, jag blir inte arg över att någon tycker annorlunda. När du får för dig att göra ett semantiskt djupdyk istället för att hålla dig till ämnet får du dock leva med att det påpekas. Huruvida det du skriver är fakta kan vi låta vara osagt.

Citat:

Ojdå, här försöker vi minsann flytta målstolparna och ändra definitioner. Du skrev själv tidigare att han hade gjort "12 matcher som vänsterback och 5 som wingback" - men nu tycker du plötsligt att detta är samma sak och skulle givetvis aldrig få för dig att göra något så oortodoxt som att hålla isär begreppen. Det passar ju inte ståndpunkten längre.

Inlägget i fråga;

Citat:
Han har spelat 12 matcher som vänsterback och 5 matcher som wingback därtill 2 som vänsterytter. Med statistik avses flera variabler som används för att utvärdera spelare.

---

Citat:
Sedan handlar det naturligtvis lite om Gudmundsson som är en vänsterback i holländskt 4-3-3 system passar in i svensk 4-4-2. Holland är ju en helt annan fotbollskultur än Sverige på gott och ont, där vänsterbackar där ska vara väldigt offensivt vassa medan svenska ytterbackar ska vara starka defensivt. Sverige lirar liksom inte holländsk totalfotboll.

Du har helt rätt, och det är just på grund av detta som Gudmundsson inte är ett namn för landslaget. Inte så som vi spelar idag. Om vi i framtiden spelar på ett sätt som bättre passar Gudmundsson (eller om Gudmundsson utvecklar sitt defensiva spel) så kan han dock vara ett intressant namn.

EDIT: Sen finns förstås också möjligheten att han bara blir så bra offensivt att han tar en plats i truppen som vänsterytter istället.
Senast redigerad av Korder 2021-06-02 kl. 18:13.
Citera
2021-06-02, 18:29
Medlem
Citat:
Tyckte du sa att du hade släppt det? Guess not. Arg? Jag summerade bara ditt inlägg, jag blir inte arg över att någon tycker annorlunda. När du får för dig att göra ett semantiskt djupdyk istället för att hålla dig till ämnet får du dock leva med att det påpekas. Huruvida det du skriver är fakta kan vi låta vara osagt.

Ojdå, här försöker vi minsann flytta målstolparna och ändra definitioner. Du skrev själv tidigare att han hade gjort "12 matcher som vänsterback och 5 som wingback" - men nu tycker du plötsligt att detta är samma sak och skulle givetvis aldrig få för dig att göra något så oortodoxt som att hålla isär begreppen. Det passar ju inte ståndpunkten längre.

Inlägget i fråga;

---

Du har helt rätt, och det är just på grund av detta som Gudmundsson inte är ett namn för landslaget. Inte så som vi spelar idag. Om vi i framtiden spelar på ett sätt som bättre passar Gudmundsson (eller om Gudmundsson utvecklar sitt defensiva spel) så kan han dock vara ett intressant namn.

EDIT: Sen finns förstås också möjligheten att han bara blir så bra offensivt att han tar en plats i truppen som vänsterytter istället.
Korrekt, han har egentligen spelat 17 matcher som vänsterback, varav fem i en mer framskjuten roll sk wingback.
Citera
2021-06-02, 18:34
Medlem
Citat:
Det känns mindre relevant eftersom Sveriges framgångsrecept är just att LÄRA offensiva spelare spela defensivt, snarare än att ta ut 11 defensiva spelare utan offensiv begåvning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in