2021-06-02, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaconBacon
Hypotetisk fråga: Om Zlatan varit tillgänglig, och det bara hade varit 23-mannatrupper som vanligt, vilka fyra spelare hade fått stanna hemma då? Granen är ju en, det har Janne redan bekräftat. I övrigt tror jag på Jordan Larsson, Cajuste och Sema. Lite osäker på Sema dock, hade möjligen kunnat bli Svanberg eller Gustav Svensson istället. Gissar alltså att detta var Jannes 23-mannatrupp fram till 4 maj då 26 spelare blev tillåtet.

Målvakter: Olsen, Nordfeldt, Johnsson
Försvarare: Lindelöf, Jansson, Danielson, Helander, Lustig, Krafth, Augustinsson, M Olsson
Mittfältare: Ekdal, K Olsson, Svensson, Svanberg, Larsson, Forsberg, Claesson, Kulusevski
Anfallare: Berg, Isak, Ibrahimović, Quaison

Sedan lades Sema, Cajuste och Granen till när truppen utökades och slutligen blev Zlatan ersatt av Jordan Larsson.

För övrigt anser jag att Pierre ska in i truppen.
Troligtvis hade en av Svensson/Svanberg fått stanna hemma, då man ändå behöver en andra vänsterytter som kan byta med Forsberg. Du behöver däremot inte fem innermittfältare när du spelar 442. I övrigt har du fullt rätt.
Citera
2021-06-02, 13:22
Medlem
Vad tror vi om elvan mot Armenien? Gissar på

Olsen
Lustig, Lindelöf, Danielson, Bengtsson
S Larsson, Ekdal, Olsson, Forsberg
Isak, Kulusevski

Antagligen för tidigt för Ludde, Ponne eller Helander att kliva in.
Citera
2021-06-02, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojk-ansikte
Du. Vi har ett gäng dassgubbar till vänstebackar så lika bra att ge talangen chansen så han får visa upp sig. I matchen mot Finland exempelvis.
Måste säga att det är väldigt imponerande att vara statistiskt bästa vänsterback i ett mediokert lag som Groningen. Inte minst när du har klassbackar som Tagliafico att konkurrera med, som därtill åker statistisk snålskjuts på att spela i väldigt bra lag. Kan för övrigt notera att Jesper Karlsson är statistiskt näst bäst på sin position i Holland. Bara Dusan Tadic är bättre vänsterytter och han spelar i ett grymt bra Ajax.
Senast redigerad av TheNerfHerder 2021-06-02 kl. 14:10.
Citera
2021-06-02, 14:38
Medlem
Korders avatar
Här har vi i alla fall en talang med dubbla medborgarskap som inte väljer bort Sverige; https://www.fotbollskanalen.se/england/elanga-om-landslagsframtiden-skulle-vara-en-drom-att-spela-for-sveriges-a-land/

Citat:
- Jag är född i Sverige och det här landet betyder väldigt mycket för mig. Så fort jag fick möjligheten att representera Sverige tänkte jag inte på andra alternativ. Det skulle vara en dröm att få representera A-landslaget. Jag måste bara fortsätta jobba hårt med mina grabbar i U21-laget, säger Elanga till Fotbollskanalen efter onsdagens träning.

--

Citat:
Ursprungligen postat av TheNerfHerder
Måste säga att det är väldigt imponerande att vara statistiskt bästa vänsterback i ett mediokert lag som Groningen. Inte minst när du har klassbackar som Tagliafico att konkurrera med, som därtill åker statistisk snålskjuts på att spela i väldigt bra lag. Kan för övrigt notera att Jesper Karlsson är statistiskt näst bäst på sin position i Holland. Bara Dusan Tadic är bättre vänsterytter och han spelar i ett grymt bra Ajax.

Vad menar du med "statistiskt"? Vilken statistik är det du baserar detta på? Det låter ganska osannolikt med tanke på att Gudmundsson spelat merparten av matcherna som wing back eller ytter. Noterbart är däremot att veteranen Bart van Hintum har gjort en strålande säsong till vänster i backlinjen (spelat vänsterback både i fyrbackslinje och trebackslinje), och att det är dennas defensiva arbete som möjliggjort Gudmundssons offensiva prestationer då hans defensiva ansvar är begränsat.
Senast redigerad av Korder 2021-06-02 kl. 14:47.
Citera
2021-06-02, 15:06
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Nilsson... Men okej, Danielson då. Jansson spelar på högre nivå i klubblaget, men i landslaget övertygar han sällan medan Danielson sett stabil ut de få gånger han spelat.

Ja, tyvärr finns ju inte Nilsson att tillgå. Mycket svårt att välja men håller med om att Danielson gjort det bra i landslaget, i grunden däremot tror jag Jansson är något skarpare som mittback. Han har en ledare i sig. Spelade också som kapten i finalen mot Swansea. Var väl också kapten i Leeds? Men han måste ju slipa på sina misstag under matcherna om han ska övervägas under EM. Hade velat se honom mot Armenien däremot.
Senast redigerad av OvissFramtid 2021-06-02 kl. 15:08.
Citera
2021-06-02, 15:10
Medlem
Citat:
Här har vi i alla fall en talang med dubbla medborgarskap som inte väljer bort Sverige; https://www.fotbollskanalen.se/england/elanga-om-landslagsframtiden-skulle-vara-en-drom-att-spela-for-sveriges-a-land/

--

Vad menar du med "statistiskt"? Vilken statistik är det du baserar detta på? Det låter ganska osannolikt med tanke på att Gudmundsson spelat merparten av matcherna som wing back eller ytter. Noterbart är däremot att veteranen Bart van Hintum har gjort en strålande säsong till vänster i backlinjen (spelat vänsterback både i fyrbackslinje och trebackslinje), och att det är dennas defensiva arbete som möjliggjort Gudmundssons offensiva prestationer då hans defensiva ansvar är begränsat.
Han har spelat 12 matcher som vänsterback och 5 matcher som wingback därtill 2 som vänsterytter. Med statistik avses flera variabler som används för att utvärdera spelare.
Citera
2021-06-02, 15:20
Medlem
Korders avatar
Citat:
Han har spelat 12 matcher som vänsterback och 5 matcher som wingback därtill 2 som vänsterytter. Med statistik avses flera variabler som används för att utvärdera spelare.

Okej, så du vill inte delge vilken statistik du utgått ifrån, alltså? Då får vi helt enkelt anta att den är hämtad från röven (dvs typ WhoScored). Är väl en lågoddsare med tanke på att dina siffror rörande hans position är felaktiga. Han har spelat 10 av 23 ligamatcher som vänsterback. Resten har han som sagt spelat som wing back eller ytter.
Citera
2021-06-02, 15:26
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

--

Det är en halvsanning. I 4 av 5 matcher som Gabriel stått för en assist så har inte Bart Van Hintum spelat bakom honom, Gabriel har alltså varit renodlad vänsterback i 80 % av matcherna där han stått för en assist. Tror också jag såg någon intervju med honom eller läste på någon hemsida att han hade högst poängproduktion av alla vänsterbackar i Eredivisie i samband med att somliga storklubbar ryktats vilja ha honom. Man kan säkert diskutera hans defensiva kvaliteter, har ärligt talat aldrig sett honom spela utöver det jag sett på highlightsen men statistiken talar ju för sig själv. Ingen slump att Napoli, Ajax och Juventus visat intresse. Det är lite av den moderna vänsterbacken som har en stor offensiv verktygslåda att tillgå. I höst hoppas jag hans utveckling fortsätter och att han får en plats i truppen.
Citera
2021-06-02, 15:30
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:

Precis, angående Jesper så är det också intressant att klubbkamraterna Koopmeiners (som spelar winger bakom Jesper till vänster) ryktats till Liverpool och Wijndal som är vänsterback ryktats till Barcelona. Jesper har alltså presterat på en riktigt hög nivå och har all potential att gå till en liknande klubb.
Citera
2021-06-02, 15:30
Medlem
Citat:
Okej, så du vill inte delge vilken statistik du utgått ifrån, alltså? Då får vi helt enkelt anta att den är hämtad från röven (dvs typ WhoScored). Är väl en lågoddsare med tanke på att dina siffror rörande hans position är felaktiga. Han har spelat 10 av 23 ligamatcher som vänsterback. Resten har han som sagt spelat som wing back eller ytter.
Kan ta random statistiksida, de använder sig av samma data (Opta).

https://www.transfermarkt.com/gabriel-gudmundsson/leistungsdaten/spieler/362108
Citera
2021-06-02, 15:36
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Det är en halvsanning. I 4 av 5 matcher som Gabriel stått för en assist så har inte Bart Van Hintum spelat bakom honom, Gabriel har alltså varit renodlad vänsterback i 80 % av matcherna där han stått för en assist. Tror också jag såg någon intervju med honom eller läste på någon hemsida att han hade högst poängproduktion av alla vänsterbackar i Eredivisie i samband med att somliga storklubbar ryktats vilja ha honom. Man kan säkert diskutera hans defensiva kvaliteter, har ärligt talat aldrig sett honom spela utöver det jag sett på highlightsen men statistiken talar ju för sig själv. Ingen slump att Napoli, Ajax och Juventus visat intresse. Det är lite av den moderna vänsterbacken som har en stor offensiv verktygslåda att tillgå. I höst hoppas jag hans utveckling fortsätter och att han får en plats i truppen.

Det är inte en halvsanning - det är så det ligger till. Även i de matcher då Gudmundsson faktiskt spelat vänsterback så har det varit van Hintum som spelat vänster mittback och täckt upp defensivt tillsammans med defensiva innermittfältare. Så även i matcherna du nämner. Gudmundsson är extremt offensiv i sin spelstil. Extrem som vänsterback dvs, i en mer offensiv utgångsposition är han mer "normal".

EDIT: Det i sig är inte så konstigt förstås, då han är yttermittfältare i grunden, men poängen är att jag har jävligt svårt att se hur han skulle vara den "statistiskt bästa vänsterbacken" i Eredivisie då han A) blott har spelat ett tiotal matcher som vänsterback och B) är svag defensivt.

Citat:
Kan ta random statistiksida, de använder sig av samma data (Opta).

https://www.transfermarkt.com/gabriel-gudmundsson/leistungsdaten/spieler/362108

Vad bra - då kan vi ju bekräfta att jag har rätt även enligt dina källor. Går du in på de 12 matcher han påstås ha spelat "LB" av transfermarkt så ser du att han i två av dessa (Heracles hemma och Utrecht borta) har spelat wing back. Således 10 matcher som vänsterback, precis som jag skrev.
Senast redigerad av Korder 2021-06-02 kl. 15:51.
Citera
2021-06-02, 16:00
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Det är inte en halvsanning - det är så det ligger till. Även i de matcher då Gudmundsson faktiskt spelat vänsterback så har det varit van Hintum som spelat vänster mittback och täckt upp defensivt tillsammans med defensiva innermittfältare. Så även i matcherna du nämner. Gudmundsson är extremt offensiv i sin spelstil. Extrem som vänsterback dvs, i en mer offensiv utgångsposition är han mer "normal".

Vad bra - då kan vi ju bekräfta att jag har rätt även enligt dina källor. Går du in på de 12 matcher han påstås ha spelat "LB" av transfermarkt så ser du att han i två av dessa (Heracles hemma och Utrecht borta) har spelat wing back. Således 10 matcher som vänsterback, precis som jag skrev.

Det är en halvsanning eftersom du först skrev: ”Noterbart är däremot att veteranen Bart van Hintum har gjort en strålande säsong till vänster i backlinjen (spelat vänsterback både i fyrbackslinje och trebackslinje)”. Här nämner du inget om att Bart Van Hintum spelat mittback i 80 % av matcherna då Gabriel gjort en assist som vänsterback i en fyrbackslinje. Att mittbacken följer och täcker upp defensivt är rätt så normalt för den internationella fotbollen och bör alltså inte vara ett argument för att Gabriel inte skulle ha en större betydelse trots poängskörden som renodlad vänsterback. Det är en enorm skillnad på att spela renodlad vänsterback utan någon bakom dig och stå för assist eller att spela wingback med en annan vänsterback bredvid/bakom dig. Och det är alltså under det förstnämnda där Gabriel stått för majoriteten av sin poängproduktion. Därför stämmer inte din analys om att Gabriel skulle presterat bättre (poängproduktion) med Hintum till vänster bakom sig. Det är felaktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in