Citat:
Ursprungligen postat av
OvissFramtid
Det är en halvsanning. I 4 av 5 matcher som Gabriel stått för en assist så har inte Bart Van Hintum spelat bakom honom, Gabriel har alltså varit renodlad vänsterback i 80 % av matcherna där han stått för en assist. Tror också jag såg någon intervju med honom eller läste på någon hemsida att han hade högst poängproduktion av alla vänsterbackar i Eredivisie i samband med att somliga storklubbar ryktats vilja ha honom. Man kan säkert diskutera hans defensiva kvaliteter, har ärligt talat aldrig sett honom spela utöver det jag sett på highlightsen men statistiken talar ju för sig själv. Ingen slump att Napoli, Ajax och Juventus visat intresse. Det är lite av den moderna vänsterbacken som har en stor offensiv verktygslåda att tillgå. I höst hoppas jag hans utveckling fortsätter och att han får en plats i truppen.
Det är inte en halvsanning - det är så det ligger till. Även i de matcher då Gudmundsson faktiskt spelat vänsterback så har det varit van Hintum som spelat vänster mittback och täckt upp defensivt tillsammans med defensiva innermittfältare. Så även i matcherna du nämner. Gudmundsson är extremt offensiv i sin spelstil. Extrem som vänsterback dvs, i en mer offensiv utgångsposition är han mer "normal".
EDIT: Det i sig är inte så konstigt förstås, då han är yttermittfältare i grunden, men poängen är att jag har jävligt svårt att se hur han skulle vara den "statistiskt bästa vänsterbacken" i Eredivisie då han A) blott har spelat ett tiotal matcher som vänsterback och B) är svag defensivt.
Citat:
Ursprungligen postat av
TheNerfHerder
Vad bra - då kan vi ju bekräfta att jag har rätt även enligt dina källor. Går du in på de 12 matcher han påstås ha spelat "LB" av transfermarkt så ser du att han i två av dessa (Heracles hemma och Utrecht borta) har spelat wing back. Således 10 matcher som vänsterback, precis som jag skrev.