2021-06-01, 20:07
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hård träning ökar risken för infektioner.
Nej, överträning gör det. Inte hård träning per se.
Citera
2021-06-01, 20:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är aldrig fel att hålla sig i form, och att vara överviktig är inget man måste vara. Problemet med fetma är att det leder till andra allvarliga sjukdomar. Så att hålla sig smal ger ett bra universalskydd.

Och nej det är inte plågsamt att hålla sig smal. Det handlar mer om kunskap. Det går att njuta av god mat och vara smal också.
Du tycker som du tycker och andra kan tycka anorlunda.

Just covid-19 har visat sig ge större problem för överviktiga än för andra och det beror troligen på att lungorna och syresättningen påverkas av sjukdomen.

En sjukdom som slår mot mag- och tarmkanalen kommer troligen att gynna de överviktiga snarare än tvärt om.

Jag tror som sagt att de flesta mår bäst av att leva som de vill utan att det går till överdrift.
Hur som helst är ingen intresserad av att anpassa sin kropsvikt uppåt eller nedåt för att klara nästa pandemi bättre, eller om det råkar bli sämre.

Det finns det som talar emot att det är så nyttigt att vara smal, bara att prata om att smal är bra skapa problem för vissa.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-01 kl. 20:12.
Citera
2021-06-01, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nej, överträning gör det. Inte hård träning per se.
Nja det kan i alla fall öka risken.

Citat:
Hård träning kan öka risken för infektioner
Många forskningsgrupper har studerat träning och immunförsvar hos människa och då först och främst omedelbara effekter av muskelarbete.
I detta sammanhang är det viktgit att karaktärisera tränngen beroende på intensitet och varaktighet.
Pedersen och medarbetare har visat att NK-cellernas funktion ökar under moderat och hård träning, men en minskning i NK-cellernas aktivitet kan iaktagas omedelbart efter ett mycket hårt träningspas. Om man tränar ofta och intensivt kan man således minska immunförsvarets funktion och därmed öka risken för infektioner.

https://www.marathon.se/halsa/traning-bra-immunforsvaret/traningseffekter
Citera
2021-06-01, 20:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Poängen som diskussionen började med var att Imbilden påstod att ingen av de rekommendationer som Sverige infört gett någon effekt utan bara varit symboliska.. sedan blev det stickspår såklart 😀

Min poäng är och var att även utan rekommendationer tror jag effekten blivit densamma. Tag bara exemplet om svag is. Även utan en sådan rekommendation kommer det garanterat vara färre personer på isen när isen är svag, än när den är stark.

Att inte tillåta fler än 8 personer samlas på ett torg känns symboliskt när man tillåter 2 miljoner att samlas i skolan varje dag. Att inte tillåta fler än 1 person vid ett bord känns lite märkligt när man tillåter 100 personer på en ledbuss i rusningstrafiken. Bara för att ta några exempel. Visst har vi många symboliska åtgärder. Ärligt talat tror inte heller jag att de "lättnader" man nu inför kommer öka smittspridningen speciellt mycket. Frågan är i vilken utsträckning de ens bidrog till att sänka smittspridningen? Den kraftfullaste rekommendationen FHM lämnat är väl just den om hemarbete. Det är nog när man tar bort den det blir allvar på riktigt, men den rekommendationen hänger nog kvar en bra bit in på hösten skulle jag tro. Alla ska nog ha blivit erbjuda två doser vaccin först, innan man skrotar den rekommendationen. Tror inte man vågar annat.
Citera
2021-06-01, 20:14
Medlem
Citat:
Se till att inte vara överviktig och tänk lite på vad och hur ofta du äter så behöver du inte tillhöra Adam Alsings riskgrupp.

Att ta upp honom som exempel är körsbärsplockeri. Han tillhörde en riskgrupp och för honom var covid livsfarligt.

Ja covid är farligt för riskgrupper. Men för de allra flesta är det helt ofarligt. Och tur är väl det?

Då är vi överens om det.

Vad har Vietnam för medellivslängd? De ligger under oss skulle jag tro och därmed tillhör färre kategorin 80+ år.

Allt handlar inte om strategi.

Jag vet att Japan har högre medelålder än Sverige och dom har klarat sig bättre, så den jämförelsen är inte helt säker.
Citera
2021-06-01, 20:15
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det kan du glömma att jag kommer att sätta på mig. Jag har redan haft covid, så vem ska jag smitta?

Sedan åker jag iof inte buss eller t-bana. Men men.

Skaffa dig en bra hälsa. Det är det bästa skyddet du kan ha.

Det finns många med bra hälsa som hamnat på IVA ändå så det är inte hela sanningen.
Citera
2021-06-01, 20:17
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Ja jag såg det någonstans, om det var på svt.se de hade en artikel om det, jag minns inte. Med tanke på det så borde man bett alla som genomgått sjukdomen att vänta med vaccination tills resten är vaccinerade.
Ja jag skulle säga att det är lite beroende av situation. En dos kan kanske vara värt att lägga på konvalescerade under förutsättning att nya varianter börjar hota oss i Sverige, där de "naturligt" immuniserade har ett betydligt smalare skydd.
Citera
2021-06-01, 20:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har inte hört något sådant. Känns mer som att det varit huggsexa om tiderna, först till kvarn liksom.
Det har väl inte direkt varit någon kampanj, men nog har det nämnts ibland.

De jag känner som haft covid har själva insett att de gör mest nytta om de avvaktar lite med vaccinationen.
Citera
2021-06-01, 20:19
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
1. Vi har ett farligt virus som cirkulerar i samhället.
2. Många vill inte bli smittade för att man fruktar sjukdomen.
3. Myndigheterna upprättar rekommendationer om att exempelvis inte sitta mer än 1 vid ett bord. Man inför begränsningar i syfte att undvika trängsel.

Om nu restaurangen förlorar intäkter pga vikande besöksantal. Vems är då felet?
Somliga skyller allt på myndigheternas råd, rekommendationer och regler.
Jag vill hävda att vi hade haft liknande påverkan även utan dessa rekommendationer och regler. Det är viruset som gör att dessa branscher förlorar pengar. Inte restriktionerna.

Du säger i ena andetaget att du önskat en tvingande lagstiftning och i andra andetaget att människor har ett beteende där de tänker själva och tar ansvar . Blir svårt att förstå dig mer än att du inte gillar sossar.
Citera
2021-06-01, 20:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja jag skulle säga att det är lite beroende av situation. En dos kan kanske vara värt att lägga på konvalescerade under förutsättning att nya varianter börjar hota oss i Sverige, där de "naturligt" immuniserade har ett betydligt smalare skydd.

Ja jo allt är ju inte svart eller vitt, men vi hade fått en bredare immunitet snabbare i en större del av populationen. Hade jag själv genomgått infektion hade jag ju inte ställt mig först i kön för sprutan.
Citera
2021-06-01, 20:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det har väl inte direkt varit någon kampanj, men nog har det nämnts ibland.

De jag känner som haft covid har själva insett att de gör mest nytta om de avvaktar lite med vaccinationen.

Kloka vänner du har.
Citera
2021-06-01, 20:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Du säger i ena andetaget att du önskat en tvingande lagstiftning och i andra andetaget att människor har ett beteende där de tänker själva och tar ansvar . Blir svårt att förstå dig mer än att du inte gillar sossar.

Nej, då har du inte läst vad jag skrivit. Jag har skrivit att de rekommendationer som regeringen och Folkhälsomyndigheten kommit med i mångt och mycket inte haft någon större effekt på smittspridningen. Annat än den om hemarbete då. I övrigt mest symbolåtgärder.

Klart är att man hade kunnat gå mycket längre. Då hade färre blivit smittade och färre hade dött, men det valet gjorde aldrig regeringen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in