2021-06-08, 08:58
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Vad tänker du kring de "miljontals" läkare som spelade ner riskerna för tobak när det begav sig? Var dessa med i en världsomfattande mordkomplott?

Själv tror och anser jag inte det. Men fel hade de likväl. Läkare fungerar nog som folk fungerar i allmänhet. Det är behagligt och relativt riskfritt att följa med strömmen.

Nu är det inte jag dom tror att hela västvärldens läkar och forskarkår plus kontrollorgan är inkompetenta, lata, lättduperade, och i vissa fall mordiska.

Det är andra i tråden som får stå för den åsikten, jag försöker bara förstå deras spännande konspirationsteori.

Fråga dom som faktiskt står för den åsikten.
Citera
2021-06-08, 09:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Tonåringar och unga vuxna söker allt oftare hjälp för luktproblem efter covid-19.

https://sverigesradio.se/artikel/unga-coviddrabbade-tappar-lukt
Intressant.

Det finns en tydlig koppling mellan antikroppar och luktbortfall.
Citera
2021-06-08, 09:08
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Intressant.

Jaså det säger du. Vad baserar du det på?
Då borde vi höra om en massa som tappar lukt och smak efter vaccination också.
Citera
2021-06-08, 09:09
Medlem
Citat:
Tonåringar och unga vuxna söker allt oftare hjälp för luktproblem efter covid-19.

https://sverigesradio.se/artikel/unga-coviddrabbade-tappar-lukt

Gissar att det har med den stora ökningen av unga som haft covid att göra..
Citera
2021-06-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vad har Trump med Ivermectin att göra. Var det verkligen det bästa argumentet du kunde komma på

Han hade också teorier om nya ”dundermediciner”
Då hette dessa något annat..
Citera
2021-06-08, 09:12
Medlem
Citat:
Intressant.

Kausalitet kontra korrelation. De som haft en covid-infektion lär ha antikroppar, däremot så lär det inte vara antikropparna som orsakar luktbortfallet. Vore det så skulle en hel drös av alla vaccinerade har luktbortfall, något som inte jag hört talas om i alla fall.
Citera
2021-06-08, 09:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Kausalitet kontra korrelation. De som haft en covid-infektion lär ha antikroppar, däremot så lär det inte vara antikropparna som orsakar luktbortfallet. Vore det så skulle en hel drös av alla vaccinerade har luktbortfall, något som inte jag hört talas om i alla fall.
Du kanske fick hörselbortfall istället.

Nej, jag har inte heller hört att man tappar smak och luktsinne när man vaccinerat sig, men
Det kommer nog som en biverkning inom bara några år.
Citera
2021-06-08, 09:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag skulle bli väldigt trött på ost om jag skulle äta 5 kg/dag!
Jag kan ha tänkt fel, men eftersom mejeriprodukter har lågt D-vitamininnehåll så tror jag inte det är så.

Edit
Livsmedelsverket rekommenderar 10 µg/dag.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/vitaminer-och-antioxidanter/d-vitamin#Hur_f%C3%A5r_vi_i_oss_D-vitamin

Ost (26 % fett) innehåller 0,18 µg D-vitamin/100 g, varierar säkert lite beroende på fetthalt.
https://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/79?sokord=Ost&soktyp=1&kategoriId=

Vispgrädde, 0,09 µg/100 g
https://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/1715?sokord=Vispgr%C3%A4dde&soktyp=1&kategoriId=

Räkna själv så att du är säker på att det blir rätt!

Ja fast du får även d-vitamin från solen. Men rådet/tvånget under pandemin var att stanna hemma inomhus. En förbannat dålig idé.
Citera
2021-06-08, 09:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Veganskt tjafs var det väl jag skrev? Vegetariskt är det inget fel på. Det vore bra om fler åt mer vegetariskt absolut.

Problemet med forskning via enkätundersökningar är de inte är helt 100%. Man har på detta sätt bland annat försökt att misskreditera rött kött genom att skylla på köttet när risken för cancer visat sig högre för köttätare. Något som naturligtvis inte kommer från själva köttet, utan från de femtielva tillbehören fullproppade med socker och dåliga vegetabiliska fetter/oljor.

Ska du göra en sån där undersökning på ett mer rättvist sätt måste veta EXAKT vad folk stoppar i sig och hur mycket.

No shit! Fullproppat med D-vitamin i fisken. Mycket bra kost att äta under en pandemi givetvis. Det kan vara därför japanerna klarar sig så pass bra.

Du verkar ha blandat ihop vegansk kost med vegetarisk. Det är inte samma sak. Vegansk kost saknar i prinicip helt vitamin D.
Det handlar väl snarare om att det är en fördel att utesluta kött, då animaliskt fett ger hjärt och kärlsjukdomar. När det gäller D-vitaminer och veganer är de ofta duktiga på att ta tillskott. Är man vegan behöver man tillskott på b-12 också.
Citera
2021-06-08, 09:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nu är det inte jag dom tror att hela västvärldens läkar och forskarkår plus kontrollorgan är inkompetenta, lata, lättduperade, och i vissa fall mordiska.

Det är andra i tråden som får stå för den åsikten, jag försöker bara förstå deras spännande konspirationsteori.

Fråga dom som faktiskt står för den åsikten.
Det är faktiskt ingen i tråden som har skrivit så utan det enbart du som utryckt den åsikten, när du tolkar andra. Jag läste konversationen i går och jag upplevde inte att någon hyste de åsikterna hur gärna du en försökte få det till det.
Citera
2021-06-08, 09:43
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jaså det säger du. Vad baserar du det på?
Då borde vi höra om en massa som tappar lukt och smak efter vaccination också.

Vänta lite nu....
Vid virusangrepp kommer viruset in via näsa och svalg (entrédörren)
En vaccination via muskler går ut i blodet (köksvägen).

Så receptorerna i näsan och mun/svalg tar alltså mycket stryk av viruset då det uppskattningsvis jobbar ostört i typ 2-3 dagar innan det sen sticker vidare i blodomloppet via lungorna..
Citera
2021-06-08, 09:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det handlar väl snarare om att det är en fördel att utesluta kött, då animaliskt fett ger hjärt och kärlsjukdomar. När det gäller D-vitaminer och veganer är de ofta duktiga på att ta tillskott. Är man vegan behöver man tillskott på b-12 också.

Det är inte köttet som är problemet, utan tillbehören. Tvärtom är kött nyttigt och är rena rama hälsokosten om du enbart håller dig till kött och grönsaker.

Tillskott är inte samma sak som att få det naturligt från kost och solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in