2021-06-01, 18:01
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Ganska bra siffror än då. Jag tolkar det som att endast cirka 10% av de vaccinerade får symtom?

Gäller den slutsatsen även för dom som vaccinerats med Astras vaccin??
Citera
2021-06-01, 18:04
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker du blandar ihop två saker. Finns nog ingen som tycker att viruset är speciellt trevligt.
Meningsskiljaktigheterna här rör ju graden av åtgärder stat och myndigheter satt in. Jag ser det inte som att stat och myndigheter har vidtagit några större tvingande åtgärder. Att man sagt åt folk att det är bra att arbeta hemma och hålla avstånd, helst handla ensam osv upplever inte jag som särskilt tvingande. Det är något man kan göra, eller välja att låta bli att göra.
Tror säkert att det är flera som längtar efter att kunna resa som vanligt igen, inte minst mellan olika länder. De flesta fattar dock att det inte är speciellt lämpligt nu.
Min poäng är bara att vi inte kan låtsas som att viruset inte existerar. Tror många inte fattar att anledningen till att krogar har tappat 75% av omsättningen inte beror på staten utan på viruset.

Du kan resa. Du kan umgås, du kan träna, du kan vara på arbetet. Det har du i princip kunnat göra genom hela pandemin, men grejen är ju den att väldigt många INTE VILL av helt logiska anledningar. Och varför vill folk inte?Jo, för vi har ett farligt virus! Nu är det som det är. Det är liksom bara att acceptera.

Oavsett om man stannar hemma av rädsla eller förnuft så betyder det ju rekommendationen har en effekt. Om du kommer fram till en sjö på vintern där det finns en skylt som avråder att gå ut på sjön på grund av tunn is. Går du då ut på sjön om du inte för böter?
Citera
2021-06-01, 18:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Oavsett om man stannar hemma av rädsla eller förnuft så betyder det ju rekommendationen har en effekt. Om du kommer fram till en sjö på vintern där det finns en skylt som avråder att gå ut på sjön på grund av tunn is. Går du då ut på sjön om du inte för böter?

Nej, jag kontrollerar möjligen istjockleken. Däremot skulle jag aldrig klandra den som satt upp skylten för att isen är för tunn. De som klagar på att det finns uppmaningar på att jobba hemma borde fundera på varför dessa uppmaningar finns. Inte att de finns.
Citera
2021-06-01, 18:18
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Nej, jag kontrollerar möjligen istjockleken. Däremot skulle jag aldrig klandra den som satt upp skylten för att isen är för tunn. De som klagar på att det finns uppmaningar på att jobba hemma borde fundera på varför dessa uppmaningar finns. Inte att de finns.

Slutsats skylten hade en effekt på ditt handlade. Jag pratar inte om vilka som klagar på rekommendationer utan att de HAR effekt
Citera
2021-06-01, 18:25
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Slutsats skylten hade en effekt på ditt handlade. Jag pratar inte om vilka som klagar på rekommendationer utan att de HAR effekt
Finns det något som styrker ditt påstående?
Citera
2021-06-01, 18:27
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Finns det något som styrker ditt påstående?

Hela samhället är förändrat . 32 % arbetar hemma samt 2 % innan pandemin som en följd av rekommendationer bla
Citera
2021-06-01, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nej, nu fantiserar du fritt.

https://www.businessinsider.com/covid-vaccine-one-shot-effectiveness-pfizer-moderna-astrazeneca-vaccines-dose-2021-3?r=US&IR=T

Citat:
Pfizer's shot was 52.4% effective at protecting against COVID-19 with symptoms between the first and second dose, according to the FDA documents. But the 52.4% figure includes the 11 days before protection kicks in after the first dose, so the real percentage could well be higher.

The true value lies between 29.5% and 84.5%, according to the FDA documents. There was a wide range because not many people caught COVID-19 in the trial during this time period.

Professor Stephen Evans
Professor Stephen Evans. Professor Stephen Evans
Pfizer's shot was 100% effective at protecting against hospitalization and death. This was based on a small number though — only four people got severe COVID-19 in the trial after receiving placebo rather than the vaccine.

Evans said there was "pretty clear evidence" that you get at least 80% protection — and "probably" better than 90% — for Pfizer's vaccine against COVID-19 with symptoms after a single dose. He said you couldn't be absolutely sure what happens after 21 days because it hadn't been fully tested.
Citera
2021-06-01, 18:31
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Har man arbetat hemma så har man sannolikt gjort det av egen fri vilja. staten har inte tvingat någon att arbeta hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av Minkapten
Beror på hur man ser det. Mitt jobb förbjuder oss att vara på kontoret..
Citat:
Då får du väl gnälla på din arbetsgivare som är så mån om sin personal, att de vill skydda sina anställda från en samhällsfarlig sjukdom. Du kanske skulle ta fallet till Arbetsdomstolen så vi får ett prejudikat?
Citat:
Vad är det du inte förstår ? Symboliska rekommendationer är det du som tog upp. Det bestrider jag med att rekommendationer i Sverige utifrån empiri och fakta gett stora effekter på samhället och beteende. Det har ju inget med tvång att göra. Sedan kan jag bara säga att på min och flera andra arbetsplatser är det inte frivilligt utan alla arbetar hemma om det inte finns hinder. Skulle du vilja ha ett Sverige då staten bestämmer över företagen och skall avgöra vem som kan göra vad ?
Citat:
Förstår inte problemet. Vi lever i en pandemi. Vi lever under hot av att smittas med ett farligt virus.
Staten rekommenderar folk att arbeta hemma. Din arbetsgivare ställer upp på det. Vad är problemet?
Trivs du inte hemma? Kontakta din arbetsgivare så kan du säkert få tillstånd för att vara på kontoret. Bör ju inte vara så stor smittrisk om det ändå är tomt. Så löser de flesta det.
Det finns uppenbarligen olika erfarenheter av att arbeta hemmifrån.

Där vi bor bor det också många barnfamiljer och de flesta tycker att vardagen blivit lättare och de är mycket nöjda med att hemarbeta. Givetvis saknar de också sin arbetsplats, men fördelarna överväger nackdelarna.

Jag har kännedom om två myndighetskontor, ett på Migrationsverket och ett på Kriminalvården.
Inget av dessa kontor har varit särskilt aktiva när det gäller möjligheten att arbeta hemifrån.

Det finns även privata arbetsgivare som motarbetat hemarbete, men också de som varit snabba med att buda hem den utrustning, de möbler och allt övrigt de anställda önskat för att kunna arbeta effektivt hemifrån.

Många varianter verkar förekomma, hörde att Ericsson planerar att minska tiden för de anställda på kontoret till runt 50 %, men än så länge är beskedet, i alla fall för vissa, hemarbete året ut.
Citera
2021-06-01, 18:36
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det finns uppenbarligen olika erfarenheter av att arbeta hemmifrån.

Där vi bor bor det också många barnfamiljer och de flesta tycker att vardagen blivit lättare och de är mycket nöjda med att hemarbeta. Givetvis saknar de också sin arbetsplats, men fördelarna överväger nackdelarna.

Jag har kännedom om två myndighetskontor, ett på Migrationsverket och ett på Kriminalvården.
Inget av dessa kontor har varit särskilt aktiva när det gäller möjligheten att arbeta hemifrån.

Det finns även privata arbetsgivare som motarbetat hemarbete, men också de som varit snabba med att buda hem den utrustning, de möbler och allt övrigt de anställda önskat för att kunna arbeta effektivt hemifrån.

Många varianter verkar förekomma, hörde att Ericsson planerar att minska tiden för de anställda på kontoret till runt 50 %, men än så länge är beskedet, i alla fall för vissa, hemarbete året ut.

Poängen som diskussionen började med var att Imbilden påstod att ingen av de rekommendationer som Sverige infört gett någon effekt utan bara varit symboliska.. sedan blev det stickspår såklart 😀
Citera
2021-06-01, 18:43
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Genomliden infektion ger i allmänhet ett bättre skydd än vaccin.
Kanske "i allmänhet", men SARS-CoV-2 tycks vara ett exempel på ett virus där detta inte är fallet.

https://youtube.com/watch?v=6aOMs1loXN0&t=14m02s
Citera
2021-06-01, 18:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur många kommer lyda WHO och prata grekiska bokstäver istället för att säga indiska varianten?

Covid: WHO renames UK and other variants with Greek letters

https://www.bbc.com/news/world-57308592

Sveriges Televion rapporterar samma sak.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering, 1:a juni 2021 klockan 04:41:
WHO byter namn på virusvarianter

Världshälsoorganisationen (WHO) uppmanar omvärlden till att hädanefter benämna olika varianter av coronaviruset med grekiska bokstäver.
...
"Det leder till att människor ofta benämner varianterna utifrån var de först upptäcktes, vilket kan vara stigmatiserande och diskriminerande (...) För att undvika detta och förenkla de offentliga samtalen uppmanar WHO myndigheter, medier och andra att anamma de nya beteckningarna", skriver organisationen.
Suck. Det är löjligt. WHO, liksom många andra, lyckas hitta diskriminering i allt.

Dom geografiska namnen är bekväma och lätta att minnas. Geografiska namn borde ha använts redan från början, så att vi hade sluppit det otympliga namnet "SARS-CoV-2". Vi hade istället helt enkelt kunnat säga "Wuhan-viruset" eller "kines-viruset".

Låt den brittiska varianten få heta just brittiska varianten.
Citera
2021-06-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Sveriges Televion rapporterar samma sak.

Citat från Sveriges Televisions löpande rapportering, 1:a juni 2021 klockan 04:41:
WHO byter namn på virusvarianter

Världshälsoorganisationen (WHO) uppmanar omvärlden till att hädanefter benämna olika varianter av coronaviruset med grekiska bokstäver.
...
"Det leder till att människor ofta benämner varianterna utifrån var de först upptäcktes, vilket kan vara stigmatiserande och diskriminerande (...) För att undvika detta och förenkla de offentliga samtalen uppmanar WHO myndigheter, medier och andra att anamma de nya beteckningarna", skriver organisationen.
Suck. Det är löjligt. WHO, liksom många andra, lyckas hitta diskriminering i allt.

Dom geografiska namnen är bekväma och lätta att minnas. Geografiska namn borde ha använts redan från början, så att vi hade sluppit det otympliga namnet "SARS-CoV-2". Vi hade istället helt enkelt kunnat säga "Wuhan-viruset" eller "kines-viruset".

Låt den brittiska varianten få heta just brittiska varianten.
Märkligt också att det blev ett problem först när det kom en indisk variant. Är det inte dags att byta namn på Sp*n*k* sjukan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in