Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Har man arbetat hemma så har man sannolikt gjort det av egen fri vilja. staten har inte tvingat någon att arbeta hemma.
Citat:
Ursprungligen postat av
Minkapten
Beror på hur man ser det. Mitt jobb förbjuder oss att vara på kontoret..
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Då får du väl gnälla på din arbetsgivare som är så mån om sin personal, att de vill skydda sina anställda från en samhällsfarlig sjukdom. Du kanske skulle ta fallet till Arbetsdomstolen så vi får ett prejudikat?
Citat:
Ursprungligen postat av
Flugpappa
Vad är det du inte förstår ? Symboliska rekommendationer är det du som tog upp. Det bestrider jag med att rekommendationer i Sverige utifrån empiri och fakta gett stora effekter på samhället och beteende. Det har ju inget med tvång att göra. Sedan kan jag bara säga att på min och flera andra arbetsplatser är det inte frivilligt utan alla arbetar hemma om det inte finns hinder. Skulle du vilja ha ett Sverige då staten bestämmer över företagen och skall avgöra vem som kan göra vad ?
Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Förstår inte problemet. Vi lever i en pandemi. Vi lever under hot av att smittas med ett farligt virus.
Staten rekommenderar folk att arbeta hemma. Din arbetsgivare ställer upp på det. Vad är problemet?
Trivs du inte hemma? Kontakta din arbetsgivare så kan du säkert få tillstånd för att vara på kontoret. Bör ju inte vara så stor smittrisk om det ändå är tomt. Så löser de flesta det.
Det finns uppenbarligen olika erfarenheter av att arbeta hemmifrån.
Där vi bor bor det också många barnfamiljer och de flesta tycker att vardagen blivit lättare och de är mycket nöjda med att hemarbeta. Givetvis saknar de också sin arbetsplats, men fördelarna överväger nackdelarna.
Jag har kännedom om två myndighetskontor, ett på Migrationsverket och ett på Kriminalvården.
Inget av dessa kontor har varit särskilt aktiva när det gäller möjligheten att arbeta hemifrån.
Det finns även privata arbetsgivare som motarbetat hemarbete, men också de som varit snabba med att buda hem den utrustning, de möbler och allt övrigt de anställda önskat för att kunna arbeta effektivt hemifrån.
Många varianter verkar förekomma, hörde att Ericsson planerar att minska tiden för de anställda på kontoret till runt 50 %, men än så länge är beskedet, i alla fall för vissa, hemarbete året ut.