2021-06-01, 19:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du får spola fram till 14 minuter och titta på just det segmentet där denna fråga diskuteras. Men kortfattat så säger professorn att vid naturlig infektion så är det en stor skillnad på ens immunförsvarsrespons från person till person. Man kan uppmäta "tillräckliga" nivåer av antikroppar etc hos dom flesta med naturlig infektion, men den är ofta rätt låg.

Bland folk som är vaccinerade (i alla fall med de vaccin som Prof Crotty hänvisar till, inte nödvändigtvis något konstigt inaktiverat virusvaccin från ett laboratorium i Indien eller Kina), så uppmäter man mycket högre nivåer av antikroppar hos i princip alla personer, och det med låg varians från person till person.
Aha tack!

Mängden antikroppar är dock inte avgörande för immunitetsbredd.
Citera
2021-06-01, 19:20
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej grundregeln är att man ska hålla avstånd.
Kan man inte hålla avstånd så kommer inte munskydd att fungera.

Munskydd är en bluff.
Det beror nog på hur länge du befinner dig nära stackarna som du eventuellt kommer att smitta med ditt SARSvirus kurt-sune.

När du stiger på bussen och börjar tjattra i din mobil, så smittar du naturligtvis ner medresenärerna med ditt SARS fortare om du inte har ett kirurgmunskydd på dig, än om du bär ett på korrekt sätt.

Vad är det som är så svårt att förstå med detta?
Citera
2021-06-01, 19:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Munskydd är inte alls perfekt, men det är svårt att spotta på någon eller blåsa ut ljus om man använder munskydd. Hostar du fastnar en del av dropparna som sprider smitta och de som passerar kommer inte så långt.

Om du är hostig har du också brutit mot en annan viktig grundregel, nämligen att du ska stanna hemma vid minsta symptom.

Munskydd stoppar inte covid då då viruset är långt mkt mindre än maskens porer. Och det läcker på sidorna. Totalt värdelöst.

Det bästa skyddet du kan skaffa dig är en bra hälsa. Men folk har blivit totalt hjärntvättade och väntar hellre på att nåt jävla läkemedelsbolag ska rädda deras arslen, istället för att ta tag i sin egen hälsa.

Är du överviktig så är det nog läge att sätta fart och ändra på det. Vad händer när nästa pandemi kommer?
Citera
2021-06-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Aha tack!

Mängden antikroppar är dock inte avgörande för immunitetsbredd.
(Nu kommer ett strängt uttalande. )

Det där är alldeles riktigt. Det är istället variationen i antigenet som ger bredden på immuniteten (bland annar); Ju mer antigenet varierar, genetiskt desto bredare immunitet.

Sedan ska man inte stirra sig blind på antikroppar övht. Att vi pratar så mycket om antikroppar beror på att de är lätta att hitta med ganska enkla analyser.

T-minnesceller (och för den delen B-celler) är minst lika viktiga för immuniteten. T-celler är däremot mycket svårare att analysera.
Citera
2021-06-01, 19:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det beror nog på hur länge du befinner dig nära stackarna som du eventuellt kommer att smitta med ditt SARSvirus kurt-sune.

När du stiger på bussen och börjar tjattra i din mobil, så smittar du naturligtvis ner medresenärerna med ditt SARS fortare om du inte har ett kirurgmunskydd på dig, än om du bär ett på korrekt sätt.

Vad är det som är så svårt att förstå med detta?

Det kan du glömma att jag kommer att sätta på mig. Jag har redan haft covid, så vem ska jag smitta?

Sedan åker jag iof inte buss eller t-bana. Men men.

Skaffa dig en bra hälsa. Det är det bästa skyddet du kan ha.
Citera
2021-06-01, 19:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
(Nu kommer ett strängt uttalande. )

Det där är alldeles riktigt. Det är istället variationen i antigenet som ger bredden på immuniteten (bland annar); Ju mer antigenet varierar, genetiskt desto bredare immunitet.

Sedan ska man inte stirra sig blind på antikroppar övht. Att vi pratar så mycket om antikroppar beror på att de är lätta att hitta med ganska enkla analyser.

T-minnesceller (och för den delen B-celler) är minst lika viktiga för immuniteten. T-celler är däremot mycket svårare att analysera
.
Det fetade;

Ja, och det är också detta som komplicerar saken om vi skulle vilja utesluta ALLA immuna ur vaccinationsprogramet.
Citera
2021-06-01, 19:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Se till att inte vara överviktig och tänk lite på vad och hur ofta du äter så behöver du inte tillhöra Adam Alsings riskgrupp.

Att ta upp honom som exempel är körsbärsplockeri. Han tillhörde en riskgrupp och för honom var covid livsfarligt.

Ja covid är farligt för riskgrupper. Men för de allra flesta är det helt ofarligt. Och tur är väl det?

Vad har Vietnam för medellivslängd? De ligger under oss skulle jag tro och därmed tillhör färre kategorin 80+ år.

Allt handlar inte om strategi.
Nej, covid är inte alls bara farligt för riskgrupper.
Det är riskgrupperna som oftast dör i covid, men uppskjuten vård gör att covid även drabbar de som aldrig insjuknar.

Sedan finns det både negativa och positiva effekter på samhället i stort. Summan av dessa effekter kommer att ta tid att se och förstå.
Citera
2021-06-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det fetade;

Ja, och det är också detta som komplicerar saken om vi skulle vilja utesluta ALLA immuna ur vaccinationsprogramet.
Precis.
Citera
2021-06-01, 19:32
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, covid är inte alls bara farligt för riskgrupper.
Det är riskgrupperna som oftast dör i covid, men uppskjuten vård gör att covid även drabbar de som aldrig insjuknar.

Sedan finns det både negativa och positiva effekter på samhället i stort. Summan av dessa effekter kommer att ta tid att se och förstå.

Ja och många tillhör riskgrupperna helt i onödan genom att vara överviktiga. Det är inget man måste vara och beror i det flesta fall på livsstilen. Det går att ändra på men allt ska vara som vanligt. Att vara ”frisk” idag är att vara vaccinerad mot covid. Och alla som inte är det anses vara sjuka smittspridare. Håhå jaja...
Citera
2021-06-01, 19:34
Medlem
Citat:
Se till att inte vara överviktig och tänk lite på vad och hur ofta du äter så behöver du inte tillhöra Adam Alsings riskgrupp.

Att ta upp honom som exempel är körsbärsplockeri. Han tillhörde en riskgrupp och för honom var covid livsfarligt.

Ja covid är farligt för riskgrupper. Men för de allra flesta är det helt ofarligt. Och tur är väl det?

*klipp*
Skitsnack. Jag är 60+ och smällfet. Min covid var som en normal influensa.

EDIT: Jag har BMI 28.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-06-01 kl. 20:20.
Citera
2021-06-01, 19:36
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Det kan du glömma att jag kommer att sätta på mig. Jag har redan haft covid, så vem ska jag smitta?

Sedan åker jag iof inte buss eller t-bana. Men men.

Skaffa dig en bra hälsa. Det är det bästa skyddet du kan ha.
Bra att du trots allt medger att munskydd har en viss effekt i de situationer där dom rekommenderas.

Vi har fortfarande för hög spridning i Sverige, så kör vidare med munskydd någon månad till. När tillräckligt många har blivit vaccinerade, så slutar vi med munskydden. Ok?

Du ska även ta en dos Moderna eller Pfizer, om du har haft tidigare naturligt infektion. Gör du det så kan du vara väldigt säker på att du inte kommer smitta ner folk i din omgivning.
Citera
2021-06-01, 19:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur många kommer lyda WHO och prata grekiska bokstäver istället för att säga indiska varianten?

Covid: WHO renames UK and other variants with Greek letters

https://www.bbc.com/news/world-57308592

BBC citerar Maria Van Kerkhove:
We're not saying replace B.1.1.7, but really just to try to help some of the dialogue with the average person. So that in public discourse, we could discuss some of these variants in more easy-to-use language.
Men det fanns ju redan en terminologi som var lätt för vanligt folk att använda. Men WHO var inte nöjda med den enkla terminologin, och väljer nu att försöka byta till en krångligare terminologi.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Märkligt också att det blev ett problem först när det kom en indisk variant.

Nja. Problemet fanns redan innan, vilket bevisas av beteckningen "SARS-CoV-2".

Syftet med geografiska namn är inte att stigmatisera. Men ett land förtjänar att stigmatiseras efter den här epidemin. Det landet har dessutom försökt att stigmatisera andra länder, genom att sprida en teori att viruset kom med importerad mat.

Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Är det inte dags att byta namn på Sp*n*k* sjukan?

Jo, men inte till ett namn med grekiska bokstäver, eftersom det kan vara stigmatiserande för greker. Namnet får inte heller innehålla arabiska siffror, av samma anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in