2021-06-01, 10:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Finner också tidslinjen lite knepig.

Men Kriminalvården hade nog inte alls någon roll i detta läge. Det fanns ju givetvis inget beslut om inställelse för att börja avtjäna straff.
Sedan är det ju inte polisen som ber om handräckning, handräckningar skickas till polisen. I detta fall var det ju HR som skickade en sån i samband med att domen meddelades.

Se min edit i mitt förra svar: polisen kunde inte veta att SD skulle fällas, alltså att han skulle häktas.

Tycker annars att dina tankar om prickskyttar och insatsstyrka redo låter helt ok.👍
Lite vanligt polisarbete, sitta och käka munkar och dricka kaffe under diskret spaning, jag menar åklagarna har ingen skuld, de har yrkat på häktning, att domaren vid hovrätten som formellt är ansvarig, glömde bort att se till så att Stefan kunde häktas omedelbart, likt åklagarna yrkat på.
Hans svammel om kristallkulor och utförlig P7a (3 år gammal!)
Varför visades hans hotbrev och domkraftskaftsvideo upp?
De förstod alla indicier och dömde Stefan, trodde de i sin enfald att han skulle cyckla glatt och inställa sig vid polisen? Seriöst? 18 års fängelse, Hepp! Här är jag! Ingen levande människa skulle göra det, särskilt inte en så kränkt bruten stressad man som Stefan "ollad tårtros" Davidsson.
Åklagarna var mycket tydliga i sin sakframställan och slutplädering.
Citera
2021-06-01, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, det låter ju konstigt?
Men om huset inte är avspärrat, då borde det ju vara ok, om än olämpligt.
Polisen i Örebro 2.0 som en ny säsong av Hjärstamordet.
Citera
2021-06-01, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Stefan tänkte bara på sig själv och offrade sig inte för någon.
Citat:
Hade han tänkt på sina nära efterlevande så hade han inte begått självmord på en plats de tyckte om.
Nu påminns de om det här tragiska fallet varje gång de är på sommarstället.

Det var nog en del i Stefans planering.

Är långt ifrån trådslutet, visar det sig stämma att aset SD verkligen begick självmordet på svärföräldrarnas landställe, så har han ju berövat sina egna döttrar en plats av kanske trygghet från barndomen, en plats att umgås i lugn o ro med morföräldrarna.
Nädå, nu ska även den platsen präglas av mörker o död, pga ett egoist-as till pappa.
Citera
2021-06-01, 10:52
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Fy fan, vaknade med en klar bild av att han sköt bort sitt flin
Det har startat en förundersökning, finns det någon som vet om mannen utan ålder blev anhållen, då borde det finnas beslut på det, att begära ut?
Advokat behöver man väl inte om man är helt oskyldig?

Jo, alla dagar i veckan när misstanken gäller ett brott som kan ge livstids fängelse.
LW:s fall är ett gott exempel på hur vår rättsapparat gör bort sig gång på gång. Man behöver ha någon som skyddar ens intressen och är insatt ordentligt i juridiken (oavsett om man är skyldig/oskyldig till brottet).

För mig är SD:s död ett solklart självmord (ett planerat gensvar på den fällande domen). Lika planerat som hans mord på LW. Han använde död som lösning på sina problem.
Citera
2021-06-01, 11:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Håller helt, helt med! Så som domen var formulerad lämnar på gott och ont inget utrymme för fler GMs men HD, JG och SOA borde verkligen granskas närmre ur perspektiven anstiftan respektive skydd av brottsling.

Och, alla s k "misstag" som skedde initialt relaterat till mördarens vänskap eller kontakter inom lokalt polishus, inte allra minst kring teknik, borde föranleda en rejäl granskning av opartisks ej lokala ögon.

Säger det igen: någon som har koll får gärna sammanställa en lista på exalt alla de poliser eller till polisen kopplade personer som paret D nästlat in sig hos. Precis som HD upprepat slunkit ut nätet så fort det börjats dra in genom trådoroligheter och planterade trådsanningar så har detta kring polisers ev jävighet/närhet till GM gång på gång fintars bort i tråden genom tjäbbel, halmdockor och att man förvirrat genom att blanda samman olika poliser. En lista på var och en, hens befattning, när hens nämns i FUP, hens relation till SD/HD/SOA/JG och hens ev relation till BO vore bra för att ett belysande skulle bli metodiskt och utan chans till förvirrning.

De namn jag spontant vet florerat i tråden på olika vis är: TM, Maarko, PW, AS. Fler?
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det skulle ju isof kanske kunna tolkas som att Avels mfl trådisars arbete ändå gav resultat.
För Teliakillens vittnesförhör ersatte väl A*ette S*randl*s dito som först var inplanerat men ändrades efter ÅH mottagit Avels 70-sidorstext med fel i den delen av utredningen.
Finns det någon i tråden som har koll på alla relationer och kan sammanställa en lista på vilka personer i utredningen som har varit jäviga och om de har varit inblandade i att skapa alla förseningar och felaktigheter?
En sådan sammanställning skulle vara mycket intressant.

Sedan undrar jag vem det är inom rättsväsendet som kan besluta om att starta en internutredning av hur det här fallet har hanterats av polisen?
Det är väl ungefär femte gången jag ställer samma fråga men ingen verkar vilja svara.
Citera
2021-06-01, 11:05
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Minns de här orden från KN. Förhöret är visserligen 13 juni- 18, så SD menar häktnigen som var innan förhöret.
Efter det satt ju SD i häkte en längre tid, tror att det var 8 månader?

A 150/506
"Stefan sa om tiden han satt i häkte att det var det mest otäcka han varit med om. Han mådde
väldigt dåligt av det. Han sa att han skulle behöva ha medicin om han blev häktad igen.
Stefan tror att han kommer bli häktad igen på grund av att polisen kommer hitta blod efter
Lena hemma hos honom.
"

Om det var självmord som SD gjorde (vilket är det mest sannolika), då tror jag ändå inte att just det här är det värsta för honom.

Jag börjar tänka på hur desperat SDs film var om kvastskaftet, hans avslutande försvarstal på förandlingen, hur sliten han sett ut i ansiktet och avmagrad på filmen.

Jag undrar om inte SD under en lång tid varit väldigt pressad, känt sig nerpetad från sin tron. Människor har tittat snett på honom, vänner har vänt honom ryggen. Grannar hr inte stannat till och pratat som tidigare och hans psyke har kanske varit nere i botten länge.

Den glättiga ytan, den är just bara det.

Jag var inte med under rättegången, men när jag läste rapporteringen i NA, kändes det som att åklagarna hade fått mycket på plats, och att den lite snälla tonen från TR hade övergått till ett självförtroende. De gick igenom sakframställan rappt och säkert och länkade ihop de lösa ändarna med varandra så att budskapet gick fram.

Även till SD kanske.

Kanhända att SD redan där kände hur utgången skulle bli. Det känns så i hans tal, där han säger att han inte trodde att Sverige var så rättsosäkert (ungefär).

Han hade förberett sig, det är vad jag börjar luta åt.
Sett till att det fanns ett laddat vapen bakom vedstapeln och att familjen inte var på plats.
Den knappa tiden tills larmet kommer tyder på det.

Håller med dig. Kikade igenom hans bildgalleri/loggar på geocachingsidan och slogs av det tydliga förfallet.
Precis innan mordet på LW såg han ung, fräsch och glad ut och efter mordet allt slitnare, tunnare och glättigare i framtoningen. Som om han åldrats tjugo år i slutändan -när det bara gått tre.

Även HD:s förfall är tydligt. Innan LW:s mord nådde leendet ögonen, efteråt inte alls.

Bara hoppas att något framtida psykopatweirdo tar lärdom av detta och inser att mord inte är en hållbar lösning på problemet. Utan tvärtom drar upp varenda liten detalj till hela världens beskådan!
Citera
2021-06-01, 11:11
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Soa, hur väl granskades han gällande mordet på Lena?
Tänk om de facto är han som är den egentlige mördaren? Hans hämd på Stefans lilla misstag?
Rätt ska vara rätt / Grumpy

Vad skulle SOA:s motiv vara i LW:s fall? Han hade garanterat inte en susning om relationen innan LW:s död (av vad som framkommit i FUP pratar de inte ens om problem i den familjen). Rätt ska vara rätt som i öga för öga borde isåfall vara exakt det HD gjorde: sneknulla tillbaka!
Citera
2021-06-01, 11:17
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Jag tror att dokument om anhållan inte är offentliga.
Efter tre dagars anhållning måste häktning ske, då blir det offentligt.
Eftersom han släpptes samma kväll blir det inte aktuellt (som det verkar nu i alla fall) med häktning.
Så vi får sväva i ovisshet om vem den misstänkte är.

Information om vem som är misstänkt brukar komma ut blixtsnabbt på Flashback.
Varför har det inte kommit ut ännu?
Det kommer inom kort att övergå i en sk dödsfallsutredning och då får inte en kotte veta någonting.
Citera
2021-06-01, 11:29
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Vad skulle SOA:s motiv vara i LW:s fall? Han hade garanterat inte en susning om relationen innan LW:s död (av vad som framkommit i FUP pratar de inte ens om problem i den familjen). Rätt ska vara rätt som i öga för öga borde isåfall vara exakt det HD gjorde: sneknulla tillbaka!
Citat:
Han hade garanterat inte en susning om relationen innan LW:s död

Det är klart att han visste om relationen.
När HD avslöjade dem så tog hon en timeout hos sina föräldrar innan hon bestämde sig för att ge SD en andra chans.
Hon hade begärt skilsmässa och flyttat från SD. Givetvis visste föräldrarna varför.
Citera
2021-06-01, 11:33
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Det är klart att han visste om relationen.
När HD avslöjade dem så tog hon en timeout hos sina föräldrar innan hon bestämde sig för att ge SD en andra chans.
Hon hade begärt skilsmässa och flyttat från SD. Givetvis visste föräldrarna varför.

Just ja, får ta tillbaka det! Men ser forfarande inget motiv för SOA här, framförallt inte utifrån att rätt ska vara rätt.
Citera
2021-06-01, 11:41
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja, det vore för jävligt om man släppte detta ofullbordade fall nu medan det fortfarande är på tapeten. Det är långt ifrån färdigutrett. Iaf som jag ser det. Sk brist på resurser, som det så gott som alltid skylls på hos polisen, får inte
hindra att man går till djupet i detta sorgliga fall, om det finns minsta tveksamheter om andra ev inblandade. Skulle någon skyldig går fri är det helt åt helvete.

Citat:
Har du missat att det pågår en ny mordutredning?
Den misstänkte är med största sannolikhet samma person som fanns med i den förra mordutredningen.

Har du missat vad jag svarade på?

Zilvereko vill att HD och JG ska dömas till livstids fängelse för att de var "elaka" mot och "mobbade" LW.
Citera
2021-06-01, 11:45
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Det har jag också tänkt på speciellt med tanke på Smokey som låtsas att hon vill varna andra för bete sig som LW.
Det är mer på sin plats att andra som funderar på mord tar varning och inser hur illa det kan gå.

Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Ja!👊

Problemet är att psykopatweirdon inte tar varning. De är som de är. Ingen kan ändra på det. Det är bara deras offer som kan påverka situationen. Genom att bryta all kontakt och att se till att kunna försvara sig om det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in