2021-05-29, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det där vet jag för lite om för att kunna säga. Men för att spekulera tror jag dödsboet får stå för skadeståndet.
Det är iaf sekundärt, en mördare är dömd och nu död. Rättvisan hann ikapp Stefan till slut, han var inte man nog att möta den helt enkelt.

Jag tänkte angående det folk skriver om att domen inte hunnit vinna laga kraft...
Citera
2021-05-29, 07:47
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ett foto fanns i media som det gjordes jämförselse med:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Sen kom detta:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Min fråga kvarstår dock, var ligger stället?
Citera
2021-05-29, 07:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Min fråga kvarstår dock, var ligger stället?
Folketorp, sök i tråden.
Finns även koordinat dit från den som la foto, sista länken.
Citera
2021-05-29, 07:51
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag har aldrig hört om ett enda fall där advokaten fått förhandsbesked.
När domen är offentlig så är den det en viss dag och en viss tid för alla. Om media hänger på låset hos hovrätten så är det deras rätt.
Därför hade ju en häktning innan dom kunnat förhindra detta.
Vore väl ändå på något sätt vettigt, åtminstone vid en förestående morddom, att rättsväsendet kallar till sig den åtalade och dennes advokat för att ta del av domen på en särskild plats?
Citera
2021-05-29, 07:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Tack för länken.
S-E Alhem:

- ”Vi har ingen laga kraft vunnen dom och kommer aldrig få en laga kraft vunnen dom. Det innebär att den åtalade ska betraktas som oskyldig.”
”-Nu har man inget avslut i Lena Wesström fallet”

Tyvärr precis som jag skrev. LWs anhöriga får inget tilldömt skadestånd eftersom ingen giltig= lagakraft vunnen dom existerar eller kommer existera i framtiden.
Rättsprocessen är avbruten utan att en giltig dom finns.
Det verkar orimligt att domen inte ska gälla (om 4 veckor).
Det brukar finnas orsaker till att lagar och regler ser ut som de gör.
Vad skulle kunna vara orsaken till att en dömd person/dödsboet slipper skadeståndet om den dömde dör efter att dom har avkunnats men innan den har vunnit laga kraft?

Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Frågan är om inte han också tar fel på detaljen när den misstänkte avlidit. Det hade blivit som han säger om domen inte hunnit meddelas innan han dog. Men den hann meddelas och anhöriga ärver rätten att överklaga. Rättegångsbalken kapitel 21 första stycket.
Hur skulle det kunna gå att överklaga om det inte finns någon dom att överklaga?
Det kan knappast relatera till en dom som har vunnit laga kraft i HR eftersom det då kallas att söka resning om jag har fattat rätt.
Citera
2021-05-29, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Folketorp, sök i tråden.
Finns även koordinat dit från den som la foto, sista länken.
Är det Folketorp i Närkesberg?
Citera
2021-05-29, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det jag skulle kunna invända mot att ett jaktgevär har använts är att det måste vara väldigt svårt att kunna skjuta sig själv med ett sådant.

Det är väldigt långt.

Jaktgevär används rätt ofta vid suicid. Jag har ingen koll på jaktvapen men väldigt god koll på att de används vid suicid. Inte just älgstudsare kanske, men vissa typer av gevär.
Googlade, hamnade på svenska jaktforum, och det finns kortare jaktgevär som är vanliga i Sverige.
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-29 kl. 08:02.
Citera
2021-05-29, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, vill nästan inte tänka tanken...

Men det var en av dom jag hade.

Eller värre, omvänt.

Att den som skyddat honom som mest, blev så oerhört besviken på honom. Att han svikit HD och honom så djupt när han insåg sanningen.

Men nej, jag lutar absolut mest åt ett självmord.

Och om det är ett självmord, då tänker jag att det blir som ett straff från SD för alla möjliga i den här soppan; från åklagare till vittnen, till vänner som har misstänkt honom, grannar och flashback.

Jag hoppas att han isf har lämnat ett brev, som lägger lite förklaringar och ursäkt för allt. Inte minst för hans egnas barns skull, men även för alla nadras skull.

Solen skiner, men det känns som ett stort hål i hjärtat. Inte ens domen känns lindrandre just nu.

Börjar hämta mig lite efter gårdagens upp/nergång. Lyckats ta mig igenom alla inlägg från igår eftermiddag när jag slutade läsa.

Som jag ser det valde SD den fega vägen (tror det var självmord). Så knäppt att han fick reda på domen ev via nätet. Eftersom han inte var häktad tänker jag att när det kommer till ett sådant här allvarligt fall så borde han blivit kallad någon timme innan (oavsett resultat) för att få sin dom. Borde gälla alla fall av denna kaliber (när det står så mycket på spel). Kommer inte den kallade då så borde man avvakta med att publicera domen till den det gäller är hittad. Kanske blir lite bökigt iof... men SD hade faktiskt kunnat sitta med sina anhöriga som gisslan.
Tänker nog lite snurrigt och ogörligt (som det varit i mitt huvud sen igår)... hade varit bättre att plocka in honom så fort de visste vad utgången skulle bli.

Jag tror att SD/SOA var ensamma på landet. BA, HD och barnen i stan (jobb, skola) förmodligen med tanke att åka ut till landet senare på eftermiddagen. Alla hade nog berättat för barnen att pappa kommer att bli friad idag så ni behöver inte oroa er. Nu är SOA (om det är som jag tror, att det var han som var inne) släppt även fast någon misstanke kvarstår (tror det var så NA skrev).

Vad gäller ev skadestånd till LW:s anhöriga (som det skrivits mycket om sedan igår eftermiddag) tror jag att de knappt bryr sig. Den största vinsten har de nu fått... kan röra sig fritt i sin omgivning utan att någonsin mer behöva stöta på den som gjort deras mamma så fruktansvärt illa under så lång tid.
De kan nog fira Mors Dag imorgon lite mer än föregående 3 år, dock saknar de så klart att inte få någon kram... men deras mamma har äntligen fått upprättelse (via den fällande domen och att slippa se eländet igen).
Citera
2021-05-29, 07:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Får vi nånsin reda på vem som mördade Lena? Tror inte det. Stefan sa i början att "ni kommer aldrig lösa detta", eller nåt sånt, när han förhördes. Jag har aldrig trott det varit Stefan. Åsa H har gett sej fan på från början att fälla honom. Var är alla "nick" som spydde galla, lindrigt sagt över SD? Är ni så nöjda nu så ni kvävts? Den som hade mest hat mot Lena var naturligtvis Hanna, som dessutom är labil.....Lena stalkade ju deras liv. Jag hade nog haft tankar att ta bort den människan (Lena), eftersom hon aldrig slutade.
Japp på ett eller annat sätt så ledde den kärleken till varandras död. Stefan offrade sej för sina barn o sin fru är min tro.
Stefan tänkte bara på sig själv och offrade sig inte för någon.
Hade han tänkt på sina nära efterlevande så hade han inte begått självmord på en plats de tyckte om.
Nu påminns de om det här tragiska fallet varje gång de är på sommarstället.
Det var nog en del i Stefans planering.
Citera
2021-05-29, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vore väl ändå på något sätt vettigt, åtminstone vid en förestående morddom, att rättsväsendet kallar till sig den åtalade och dennes advokat för att ta del av domen på en särskild plats?

Då måste hen begäras häktad för bygger det på frivillighet hade nog väldigt många valt bort att hörsamma en sådan kallelse.
Citera
2021-05-29, 08:01
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Förutom att LWs anhöriga väl blir utan skadestånd?
De skulle fått knappt 400’ kr totalt enligt domen.
60’ var till de tre barnen och två föräldrar samt 70’ för begravningskostnader och bouppteckning mm samt ränta på allt.
Idag får de tyvärr ingenting. Dödsboet efter SD får behålla dessa pengar.

Frågan är vad som händer med de knappa 50’ som SD tilldömdes efter den friande TR domen.
Det var för att han suttit ”oskyldigt” häktat och sedan friad i TR.
Nu enligt HR domen igår skulle pengarna frysas inne och inte utbetalads till SD - eftersom SD ansågs skyldig.

Kommer SDs dödsbo nu få dessa 50’ av skattesverige?
Min gissning är tyvärr ja.
Senast redigerad av coli 2021-05-29 kl. 08:24.
Citera
2021-05-29, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Intressant! Cacheowner har plötsligt släppt 8 cacher från att aldrig tidigare varit CO?
Till den cache du länkar är ĺedtråden ordet Hängande...

Vore väldigt snällt om du kan lägga ut länkar till de övriga 7 nysläppta cacherna. Jag tror att Steffe kan ha varit delaktig i skapandet av dem.

Det är nog ett rimligt antagande eftersom det är SOA som släppt casherna. Och SD har inte FTF trots att det är på hemmaplan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in