2021-05-31, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doktor-miller
Idag lät den man som misstänks för mord på SD meddela via sin advokat att han anser sig oskyldig till den påstådda gärningen...
Du får gärna länk var du läser såna saker - svårt för oss andra annars.
Citera
2021-05-31, 20:21
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Det är exakt därför det behövs en tvingande reglering kring detta.
Om alla "gör rätt" och den dömde uppenbarligen ändå kan ta livet av sig är det ett uppenbart systemfel.

Ja, lite det jag var inne på tidigt.
Men juridiken, lagarna och relgerna runt detta är inte min grej,och det är mer komplicerat än det verkar till en början. Man kan ine helt och hållet täppa till riskerna.

Men förbättringar kan alltid göras, och inte sällan sker det efter att det hänt något.

Ganelid påpekade ju också på att P7:an gjorts. Han omnämnde den som ofattande (tror jag), vilket kan betyda att den kanske var längre än den timme som den vanligen tar.
Citera
2021-05-31, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Hm, jag är vä fel person att svara här.

Tänker att Backman företrädde SD och att efterlevande/dödsboet borde få en egen företrädare?
Backmans förordnande avslutades per automatik när SD dog. Dödsboet kan välja egen företrädare av den som skall representera dödsboet. Längre än så sträcker sig inte mina kunskaper. Men det blir väl flickorna som är dödsbodelägare, men omyndiga. Därmed träder HD in. Förhoppningsvis har man då en bouppteckningsman samt en överförmyndare som kan råda. Vilken soppa.
Citera
2021-05-31, 20:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men det står väl sen tidigt idag, det är ju det som diskuterats länge.
Hans konto har stått still sen hans sista kommentar dagen innan han dog.
Att logga in kan vara polis i en pg Fu.

Däremot om hans loggar raderas är det suspekt.

Det kan hända att det står sedan tidigt idag, men jag har sannerligen inte hunnit läsa alla inlägg, även om det som du skriver diskuterats länge.
Sitter vid tråden alldeles för mycket ändå. Det kan väl ändå inte vara kravet för att följa tråden?

Jag fattar inte varför det då skulle försvinna bilder/loggar om det var polisen som kollade?
Citera
2021-05-31, 20:26
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är svårt att utreda en tre år gammal inblandning. Inte ens om hon erkänner kan de låta henne straffas, eftersom hennes utsago måste bevisas. Och finns det sådana bevis? De bör ju då matchas mot vad man hittat i den förundersökning som pågått i nästan tre år. Det finns massor av folk som erkänner brott utan att ha begått dom. Palmemordet är ju en klassiker. 135-ish personer erkände det om jag minns rätt.
Tidigare trodde jag att så snart och om SD döms så kommer utredningen mot HD, kanske också mot JG och SOA, att fortsätta men nu tror jag inte det.
Då räknade jag också med att SD skulle glappa lite för att inte behöva ta allt straff ensam.
Nu tror jag som du att det inte blir någon fortsatt utredning.
De kan nog räkna med att förbli fria, inte för att de är oskyldiga, utan i brist på bevis.
Citera
2021-05-31, 20:29
Medlem
Citat:
Hm, jag är vä fel person att svara här.

Tänker att Backman företrädde SD och att efterlevande/dödsboet borde få en egen företrädare?

Så är det nog...
Citera
2021-05-31, 20:30
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Vad händer nu med domen?
– Den vinner laga kraft om fyra veckor.

Dödsboet kan överklaga, men det är väldigt ovanligt.
Tack, ett väldigt positivt besked att domen vinner laga kraft, speciellt efter att coli tvärsäkert hävdat motsatsen i otaliga inlägg.
Citera
2021-05-31, 20:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Det kan hända att det står sedan tidigt idag, men jag har sannerligen inte hunnit läsa alla inlägg, även om det som du skriver diskuterats länge.
Sitter vid tråden alldeles för mycket ändå. Det kan väl ändå inte vara kravet för att följa tråden?

Jag fattar inte varför det då skulle försvinna bilder/loggar om det var polisen som kollade?
Nej.
Jag skiljer på två ting.
▪️Inloggning är inte uppseendeväckande OM det är polisen.
Som du vet så uppmärksammades det samma ang LWs konto.

▪️OM det tas bort loggar är det givetvis inte ok under en pågående förundersökning.
Hans dödsfall utreds som sagt fn.
Anhöriga har absolut ingen gräddfil att logga in och söka svar.
Ett exempel och inget du påstått, bäst att tillägga...
Senast redigerad av develi 2021-05-31 kl. 20:33.
Citera
2021-05-31, 20:33
Medlem
Citat:

https://www.na.se/artikel/mannen-som-misstanks-for-stefan-davidssons-dod-forklarar-sig-oskyldig-fornekar-den-pastadda-garninge n

Artikel öppen till 21.09
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man kan tänka sig även att hans syskon eller annan anhörig har kopplat lite grepp över dödsboet vilket väl är det normala. Söker svar i den digitala världen där han rörde sig allt som oftast. De har nog mer rättigheter till det än polisen just då med tanke på servrar utomlands osv.

HD är skild från SD så vitt vi vet och även om de levt tillsynes nära nu även mot slutet så har hon väl rent juridiskt inte så stor rättighet att befatta sig med hans konton vilka de än är. Eller nåt annat som tillhör honom för den delen.

Sen kan hon ju - beroende på mental status då - kanske ha nån sorts roll som ”senior advisor” till ”dödsboet” eftersom hon lär ha haft lite bättre insyn i SD:s förehavanden om man jämför kanske med hans syskon då.

Men hans syskon har väl inget med dödsboet att göra? Han har två bröstarvingar. Ingen hustru. Dä ärver väl barnen allt? Och eftersom båda fortfarande är omyndiga kommer de att behöva någon som företräder dem.
Citera
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Sorry På NA ( Nerikes Allehanda)
Citera
2021-05-31, 20:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Men hans syskon har väl inget med dödsboet att göra? Han har två bröstarvingar. Ingen hustru. Dä ärver väl barnen allt? Och eftersom båda fortfarande är omyndiga kommer de att behöva någon som företräder dem.
Ja, äldsta tösen är väl bara 17?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in