2021-08-31, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Hej Sherlock! Du vet att rättegången är avslutad och dom fallit? Det bedrivs ingen som helst utredning av fallet. Det finns ingen som helst misstanke mot någon annan person. Allt är avslutat. Förutom i ditt huvud
Är du riktigt säker på det?
Citera
2021-08-31, 14:39
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har jag missat. Har du en länk?

Ingen länk men AB 165, sid 658. Där ser man ett tydligt glapp.
Tyvärr kan jag inte citera.

Inte detta jag sett förut men men.

Det har väl både raderats och låtits bli att kommuniceras så vitt jag förstår.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-08-31 kl. 14:59.
Citera
2021-08-31, 14:51
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Är du riktigt säker på det?

Menar du att utredningen pågår?
Citera
2021-08-31, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Eller också tog han livet av sig för att han inte orkade med att sitta inne för nått han inte gjort. Är nog det enda jag personligen skulle tänka mig att ta livet av mig för, om man blir dömd till ett långt straff för nått man inte gjort

Själv tror jag tvärtom = att man skulle kämpa för sin frihet och gjort allt jag kunde för att bevisa att de som dömde mig hade fel.
Citera
2021-08-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Han har inte förnekat mordet, har aldrig ens yppat att han är oskyldig
En oskyldig person skulle väl hjälpt till? Visat och inte raderat sin kontakt med den försvunne bästa vännen?

Precis. Vad jag vet har han aldrig sagt att han är oskyldig. Tror att man skulle bli helt förtvivlad om man var oskyldig och visa det på alla sätt, inte dölja saker och försvåra utredningen.
Citera
2021-08-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Nej, så menar jag inte.
Jag menar man kan se om det pågår aktiviter hemma hos en person genom att undersöka elförbrukningen för den aktuella tidsperioden.
Vissa har skrivit att SD använde tårkskåp för att torka skorna(nu ör det iofs bekräftad att han aldrig tvättade skorna). Då kan man se det på elförbrukningen i så fall.
Om han kokade kaffe eller bryggde te då kan man se det på elförbrukningen. Alltså jag menar vardagliga aktiviteter.

Han har absolut rengjort skorna på något vis, det tror jag (och varför hade han parkerat dem i Folketorp?).
När det gäller elförbrukningen så låter det skumt att en kopp bryggkaffe skulle ge något utslag som skiljer sig från normalt. Tvättmaskinen hade han använt, det vet vi.
Att vattenförbrukningen borde ha synts efter rejäl användning av vattenslangen, troligen, men han hade ju "vattnat gräset" mitt i natten (med släckt fasadbelysning för en gångs skull!).
Hade han torkskåp? Torktumlare verkar han inte ha haft eftersom han hängde upp tvätten på tork.
Citera
2021-08-31, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Som jag skrivit tidigare är icke-utredandet av 23.34-aktiviteten och och slutsatserna som drogs av det ett sorgligt kapitel som drar skam över både HR- och TR-domarna. Att kalla det för expertutlåtande är ett skämt.

Det har ältats till förbannelse men det ger inget alibi. Vilken expert ska man tro på?
Citera
2021-08-31, 16:03
Medlem
Jag läser NFC protokollbilagan och blir mer och mer övertygad.
Cykel pedal: inga blod spår.
Vattenlås under handfat, vattenlås i badrum: inga blod spår
Karln varkar inte tvättat varken händerna eller duschat efter gärningen. Satt med stor sannolikhet inte på sin cykel heller efter mordet.
20 mikro mililiter för DNA analys av ringen. Herre gud, hur många celler ska man hittat i den mängden !
Ska inte fasta rejäll med gärningsmannens hus i ringen om det var en kamp ?!
Citera
2021-08-31, 16:14
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Jag läser NFC protokollbilagan och blir mer och mer övertygad.
Cykel pedal: inga blod spår.
Vattenlås under handfat, vattenlås i badrum: inga blod spår
Karln varkar inte tvättat varken händerna eller duschat efter gärningen. Satt med stor sannolikhet inte på sin cykel heller efter mordet.
20 mikro mililiter för DNA analys av ringen. Herre gud, hur många celler ska man hittat i den mängden !
Ska inte fasta rejäll med gärningsmannens hus i ringen om det var en kamp
?!
Vad drar du för slutsats av det?
Ingen GM?
Behandskad GM?
Ingen kamp?

Du tycker inte att det är intressant att den ende som lämnat något DNA förutom LW är SD?
Citera
2021-08-31, 16:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Han har absolut rengjort skorna på något vis, det tror jag (och varför hade han parkerat dem i Folketorp?).
När det gäller elförbrukningen så låter det skumt att en kopp bryggkaffe skulle ge något utslag som skiljer sig från normalt. Tvättmaskinen hade han använt, det vet vi.
Att vattenförbrukningen borde ha synts efter rejäl användning av vattenslangen, troligen, men han hade ju "vattnat gräset" mitt i natten (med släckt fasadbelysning för en gångs skull!).
Hade han torkskåp? Torktumlare verkar han inte ha haft eftersom han hängde upp tvätten på tork.

SDs tvättstuga med torktumlare:

https://www.bildtagg.se/bild/orq1kewtmna1yi39gzqpia0j
Citera
2021-08-31, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Då fortsätter du att kämpa för att bevisa att du är oskyldigt dömd, inte fan tar du livet av dej, titta bara på Kaj Rinna.

Apropå Kaj Linna, var det fruktansvärd dålig arbetsmiljö i polishuset. Polisen gick ut med att han var en mördare innan man ens hade hört honom. Senare uppgav dom att man hittat hans DNA på brottsplatsen, men snusprillan på infarten visade sig vara ambulansförarens... suck

Känns som att de hade dålig arbetsmiljö även i polishuset i Örebro. Funderade över detta att man uppgav att försvinnandet av Lena hade med svartsjuka att göra, och att en av de inblandade ville mer än den andra.

Och det var innan man ens hittat Lenas kropp. Har för mig att Chefen där hade ett horn i sidan till Peter Springare, som var obekväm, antar det var därför de tog bort honom och en annan utredare (minns ej namnet nu) från utredningen. Springare fick också mkt kritik för att han tog semester men den var ju planerad (har för mig att det bara rörde sig om en helg, rätta mig om jag har fel) Om man inte tagit bort dom hade förmodligen utredningen varit klar för längesen, i stället tog det 3 år innan dom. Så djälva onödigt, i både tid och pengar
Citera
2021-08-31, 17:00
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det har ältats till förbannelse men det ger inget alibi. Vilken expert ska man tro på?
Ja det är sant, det är inget alibi. Med stor säkerhet är det dock någon och inte något som genererat aktiviteten, men vi vet inte vem det var och var datorn befann sig. Åklagare TJ menade att datorn "levde ett eget liv" men det fanns bara två sådana "aktiviteter" under kvällen/natten under en 11 timmars-period (20.29 och 23.34) och SD:s förklaring i brevet till TR känns inte orimlig. Han fick ett jobbmejl 23.32 och behövde kanske komma åt det där PDF-dokumentet (som låg lokalt på datorn) som han öppnade drygt 20 minuter senare. Jag vet inte om det dokumentet hade någon koppling till det ärende som SD och ett par till diskuterat via mejl under kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in