2021-05-31, 17:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe

Vi låter fakta tala för sig själv så lägger inte jag in några värderingar i det..
Det vore klädsamt med EN källa som dementerar mina uträkningar istället för en massa ordbajseri.

Du kan börja med sidan "Learn to Calculate" som kan (på ett mycket förenklat sätt) hjälpa dig överkomma dina stora brister i logik och matematik. Länk till "How to calculate Mortality Rate"
https://www.learntocalculate.com/calculate-mortality-rate/

Källa:
https://www.cdc.gov/csels/dsepd/ss1978/lesson3/section3.html
Lesson 3: Measures of Risk / Section 3: Mortality Frequency Measures

Citat: "A mortality rate is a measure of the frequency of occurrence of death in a defined population during a specified interval."
"The cause-specific mortality rate is the mortality rate from a specified cause for a population. The numerator is the number of deaths attributed to a specific cause. The denominator remains the size of the population at the midpoint of the time period. "

https://www.reference.com/world-view/calculate-mortality-rate-7b638167a2fd76eb
"The mortality rate is calculated by taking all the deaths that occurred during a particular time period and dividing that number by the total size of the population during the same time frame."

Gällande punkt 1.. du har fått ett par källor.. dessa duger inte av någon oklar anledning samtidigt som dina egna källor lyser med sin frånvaro.

Varför visar du inte din uträkning av ovan istället... ?
Jag tror de flesta ser vem som är Pappskallen här
Vem som är pappskallen bryr jag mig inte så mycket om, men det är bra om det du presenterar som sk. fakta är korrekt.

Det är lite kul att du fortsätter att sprida länkar omkring dig som visar att du själv använder begreppet mortality rate på ett vis det i vanliga fall inte används.
Du har själv postat alla nödvändiga källor så jag ser inget behov av att göra några tillägg.
The resulting decimal is then multiplied by 1,000 or 100,000 to give a whole number.
Mortality rates are always displayed in the form of a whole number, usually in the hundreds, per 1,000 or 100,000 people. For example, a typical mortality rate is 896 deaths per 100,000 people.
Varför man presenterar mortality rate som heltal kan du fundera lite på, det blir nog lärorikt för dig.

Här ett exempel på felaktig användning av Mortality rate.
Du använder en obestämd tidsperiod och du uttrycker inte resultatet som ett heltal (whole number).
Citat:
Hahahahaha.. helvete vilken låg intellektuell nivå det är här inne.

Nu håller jag dig i handen.. här med:

Mortality rate (case specific) = antal döda I förhållande till totala befolkningen (över given period, 1 år)
= 12391 avlidna / 10.379.295 x 100 = 0,12% (för en period längre än 12 månader)

Antal avlidna: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Sveriges befolkning: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/

Formel: https://www.learntocalculate.com/calculate-mortality-rate/

Motbevisa mig!

När det gäller punkt 1 har jag inga invändningar, Socialstyrelsens sammanställning av antalet döda i covid-19 tycker jag absolut att man ska kunna använda utan att bråka om den.
Citat:
1. Tackar... då kan vi konstatera att antal avlidna enligt senaste uppdatering är totalt 13.582 personer enligt din egna källa.
Citera
2021-05-31, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Region Jönköping meddelade nyss att man slutar med sina veckovisa pressträffar gällande Covid-19. Nu börjar utfasningen och Sverige kan förhoppningsvis snart återgå till att inte bry sig om huruvida människor de inte känner är sjuka.

Exakt. Det är patetiskt att se denna fejkade omtanke från folk som annars önskar livet ur varandra för småsaker.
Citera
2021-05-31, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
När det gäller punkt 1 har jag inga invändningar, Socialstyrelsens sammanställning av antalet döda i covid-19 tycker jag absolut att man ska kunna använda utan att bråka om den.

1,36 promille döda av befolkningen på lite mer än ett år med en pandemi av ett ”farligt” virus. Och den stora majoriteten var över 80 år, var det inte så?

Det var inte mycket till pandemi det, gick ju bra som fan. Synd att man överreagerade så från politiskt håll.
Citera
2021-05-31, 17:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ta det gärna lugnt. Men kom med referenser. Denna har jag ju sett tidigare och kommenterat. Men du har ju kommit med en rad nya uttalanden som är i behov av referenser. Var har du länken till socialstyrelsen exempelvis? Läs mitt inlägg igen. Fråga gärna efter tydlighet om du undrar vad som kräver referenser.

Att spikprotein förekommer i blodomloppet innebär ju inte att det inte förekommer i lymfsystemet. I betydligt större mängder dessutom. Vaccinet/vaccinen fungerar som det är tänkt. Det visar de vetenskapliga referenserna som jag bifogade.
Vill du ha en länk till Socialstyrelsens statistik för misstänkta biverkningar, trots att den i dagsläget inte säger mycket?

I ditt andra stycke klargörs varför du inte alls förstår problemet.
Problemet är alltså inte att spikprotein skulle saknas i lymfsystemet. Problemet är att spikprotein inte stannar i lymfsystemet.

Ett mrna- vaccin är ett mrna med kod för tillverkning av ett spikprotein som Sars cov 2 använder för att infektera celler. Vaccinet talar om för celler att de ska tillverka detta spikprotein. Det är sedan detta spikprotein immunförsvaret reagerar på.
I lymfan får immunförsvaret ypperligt tillfälle att bygga upp ett försvar mot spikproteinet. So far so good.

Problemet är att vaccinerna inte stannar lokalt, dvs i överarmen/ axeln, och därmed produceras spikprotein annorstädes i kroppen. Spikprotein "läcker" även ut i blodomloppet. Stannar vaccinet lokalt blir läckan ytterst liten, men vaccinerna stannar alltså inte lokalt.
Citera
2021-05-31, 17:40
Medlem
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/05/31-maj-dagslage-covid-19/

Kraftig minskning i Region Stockholm när det gäller antalet inlagda (-28) över helgen. Antalet smittade är svåra att spekulera i pga teknikstrul men Johan Bratt menar att man ser en fortsatt minskning även där.
Man får nog lov att säga att för Region Stockholm är vågen mer eller mindre över. I slutet av juni/juli bör det enbart vårdas ströfall med Covid i regionen.
Citera
2021-05-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Om vi började mata folk med svarta rubriker om hur många som blir sjuka av fästingbet skulle väl folk börja isolera sig eller gå runt i rymddräkter på sommaren. Folk har förvandlats till slavar under media.

Ja, media och kanske framförallt sociala media tror jag gör folk helt dumma i huvudet och oförmögna till egna tankar och reflektioner. Många får nog för mycket och för snabb info större delen av dygnet för att hjärnan ska hänga med. Då gäller det att hitta narrativ i olika ämnen som man håller sig till, som en mall för att förenkla. Dessa narrativ delas av de man har på sin sociala media. Allra bekvämast är då att köra hela PK-paketet.
Citera
2021-05-31, 17:48
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
.. och hur många insjuknar då?

Cirka 1 miljon femhundratusen.[/quote]

Den enda sättet att få ett en uppskattning på hur många som haft smittan är att titta på förekomsten av antikroppar och sist låg vi på över 20%.
Detta är ett typexempel på att du ALLTID försöker få det att se så illa ut som du kan.

Alla normalt funtade människor skulle säga att minst 2- 2,5 miljoner har haft infektionen och då drar du till med 1,,5.... varför?
Citera
2021-05-31, 18:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
1,36 promille döda av befolkningen på lite mer än ett år med en pandemi av ett ”farligt” virus. Och den stora majoriteten var över 80 år, var det inte så?

Det var inte mycket till pandemi det, gick ju bra som fan. Synd att man överreagerade så från politiskt håll.
Det är inte antalet döda som är det största problemet (även om det i många fall är onödigt att dessa personer dött), det är antalet sjuka som har hindrat annan nödvändig vård så att man har tvingat skjuta upp nödvändiga operationer.
Citera
2021-05-31, 18:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Cirka 1 miljon femhundratusen.

Källa på det tack[/quote]

Källa på källan tack.
Citera
2021-05-31, 18:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Javisst sysslar Anders Lindberg med osanning. Planen var att offra ett antal gamla och sjuka svenskar, för att snabbt bygga upp immunitet. Men det misslyckades. Trots ett stort antal sjuk- och döds-fall, så hade svenskarna byggt upp mycket mindre immunitet än Folkhälsomyndigheten hade räknat med.
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Offra och offra, hur går det egentligen för länderna som kört på hård lockdown i vår omvärld? På det stora hela har vi trots allt lyckats bättre än de flesta europeiska länder.

Anders Tegnells anhängare kommer att använda samma retoriska grepp som du använde nu, nämligen att framställa hård lockdown som det enda alternativet till Anders Tegnells strategi.

Saken är den, att när det blev aktuellt att diskutera "lockdown", så hade Anders Tegnell redan innan bestämt sig att inte ens försöka ta strid mot viruset. Chansen fanns i samband med sportlovet 2020. Därefter var det kört för Sverige.

Citat:
Och kollar man på USA har delstaterna som valt en öppen linje klarat sig betydligt bättre än hypokondriska demokrat-stater.

Jag har inte hängt med i virusets härjningar i Amerika. Men kan det handla om samma fenomen som ofta dyker upp i den här tråden, nämligen en oförmåga att skilja på orsak och verkan? Vanligtvis så är det dom platser som har drabbats hårdast av viruset, som tvingas att införa hårdast restriktioner. Det utnyttjar vissa skribenter till att peka på att platser med hårdast restriktioner har drabbats hårdast av viruset. Dessa skribenter försöker ge sken av att det är hårda restriktioner som har medfört kraftig smittspridning, istället för tvärtom.

Citat:
Nu försöker ägnar sig Anders Tegnells anhängare åt historie-revisionism för att skydda Anders Tegnell. Nu säger dom att planen hela tiden var att pressa ner smittspridningen så mycket som möjligt. Och för att inte punktera lögnen, så försöker Anders Tegnells anhängare dra svenska folkets upppmärksamhet bort från dom episoder som visar att Folkhälsomyndigheten satsade på att sprida viruset.
Citat:
Vadå satsat på att sprida virus?

I samband med sportlovet 2020, så gjorde Folkhälsomyndigheten valet att låta smittbärarna kliva rakt in i Sverige, utan någon kontroll. Vad blir resultatet av att man tillför en stor mängd smittbärare? Jo, resultatet blir att man snabbt startar kraftig smittspridning, som därefter blir hopplösa svår att bekämpa.

Den bästa strategin hade varit att försöka hindra viruset från att komma till Sverige. Även om man inte hade lyckats stänga viruset ute för evigt, så hade man allt att vinna på att fördröja virusets ankomst så mycket som möjligt. Ju längre man hade fördröjt virusets ankomst, desto längre hade man kunnat fördröja införandet av restriktioner inne i samhället, till glädje för ekonomin.

Citat:
det är ingen som aktivt sprider något virus.

Jag anser att Anders Tegnell har passerat gränsen, från att stå passiv, till att faktiskt underlätta virusets spridning i Sverige.

Citat:
Det sprider sig själv och har lyckats tar sig runt hela jorden i princip.

Nej. Viruset är mycket dåligt att sprida sig självt. Viruset förflyttar sig enbart ett fåtal meter utan hjälp. För att kunna ta sig runt hela Jorden, är viruset helt beroende av människors rörlighet.

Citat:
Vi kommer att få se mer av det här. Anders Tegnells inflytelserika anhängare kommer att dra fram diverse retoriska knep för att grumla svenskarnas tankar om Corona-epidemin.
Citat:
Så illa har det faktiskt inte gått. Dock är jag besviken på att det inte är mer öppnat. Det borde öppnas upp betydligt mer.

Jag håller med dig delvis. Jag tänker att man borde ha bekämpat smittspridningen hårdare under våren, med målet att kunna upphäva restriktionerna så snabbt som möjligt när den varmare årstiden kommer. Jag befarar att smittan bara kommer att avta långsamt under sommaren, vilket innebär att sommaren kommer att vara över innan smittan har nått så låga nivåer att restriktionerna kan upphävas.

Skillnaden den här sommaren, är att vaccineringen pågår. Men frågan är hur långt vaccineringen har hunnit innan sommaren redan är förstörd för svenskarna. Än så länge har vaccineringen knappt hunnit fram till dom befolkningsgrupper där viruset sprids.
Citera
2021-05-31, 18:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Cirka 1 miljon femhundratusen.

Enligt senast bekräftade data från Folkhälsomyndigheten har 1 068 473 personer testats positivt för Covid19.
Citera
2021-05-31, 18:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Anders Tegnells anhängare kommer att använda samma retoriska grepp som du använde nu, nämligen att framställa hård lockdown som det enda alternativet till Anders Tegnells strategi.

Saken är den, att när det blev aktuellt att diskutera "lockdown", så hade Anders Tegnell redan innan bestämt sig att inte ens försöka ta strid mot viruset. Chansen fanns i samband med sportlovet 2020. Därefter var det kört för Sverige.

Jag har inte hängt med i virusets härjningar i Amerika. Men kan det handla om samma fenomen som ofta dyker upp i den här tråden, nämligen en oförmåga att skilja på orsak och verkan? Vanligtvis så är det dom platser som har drabbats hårdast av viruset, som tvingas att införa hårdast restriktioner. Det utnyttjar vissa skribenter till att peka på att platser med hårdast restriktioner har drabbats hårdast av viruset. Dessa skribenter försöker ge sken av att det är hårda restriktioner som har medfört kraftig smittspridning, istället för tvärtom.

I samband med sportlovet 2020, så gjorde Folkhälsomyndigheten valet att låta smittbärarna kliva rakt in i Sverige, utan någon kontroll. Vad blir resultatet av att man tillför en stor mängd smittbärare? Jo, resultatet blir att man snabbt startar kraftig smittspridning, som därefter blir hopplösa svår att bekämpa.

Den bästa strategin hade varit att försöka hindra viruset från att komma till Sverige. Även om man inte hade lyckats stänga viruset ute för evigt, så hade man allt att vinna på att fördröja virusets ankomst så mycket som möjligt. Ju längre man hade fördröjt virusets ankomst, desto längre hade man kunnat fördröja införandet av restriktioner inne i samhället, till glädje för ekonomin.

Jag anser att Anders Tegnell har passerat gränsen, från att stå passiv, till att faktiskt underlätta virusets spridning i Sverige.

Nej. Viruset är mycket dåligt att sprida sig självt. Viruset förflyttar sig enbart ett fåtal meter utan hjälp. För att kunna ta sig runt hela Jorden, är viruset helt beroende av människors rörlighet.

Jag håller med dig delvis. Jag tänker att man borde ha bekämpat smittspridningen hårdare under våren, med målet att kunna upphäva restriktionerna så snabbt som möjligt när den varmare årstiden kommer. Jag befarar att smittan bara kommer att avta långsamt under sommaren, vilket innebär att sommaren kommer att vara över innan smittan har nått så låga nivåer att restriktionerna kan upphävas.

Skillnaden den här sommaren, är att vaccineringen pågår. Men frågan är hur långt vaccineringen har hunnit innan sommaren redan är förstörd för svenskarna. Än så länge har vaccineringen knappt hunnit fram till dom befolkningsgrupper där viruset sprids.
"Jag förstår inte vad vi skulle göra med den tiden"
Sagt av Anders Tegnell under en pk April 2020, på frågan om varför FHM inte vidtagit åtgärder för bromsad smittspridning tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in