2021-03-26, 14:04
Medlem
Otroligs avatar
Nu börjar det verkligen hända saker på vaccinfronten. Nästa vecka 275k doser och veckan därpå 542k doser.
Citera
2021-03-26, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 29
Nya fall: 6 360

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffror nya avlidna: 27, 35, 26, 28, 51, 86, 71, 86, 136.
Senaste fredagssiffror nya fall: 5 753, 5 339, 4832, 4 858, 4 152, 3 406, 2 401, 4 221, 4 716.
Jag tycker fortfarande att antalet uppnystade fall ligger oväntat stabilt. Viss ökning var ju förväntad med brittmutationen. Andelen positiva ligger också stabilt.
Citera
2021-03-26, 14:08
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Du bara hittar på egen "fakta"

Mortality rate är ju inte 0.1 procent som du hittar på tex. I Stockholm har ju redan mer än 0.1 procent av befilkningen dött av covid trots att inte alla har varit smittade ännu.

Hahahahaha.. helvete vilken låg intellektuell nivå det är här inne.

Nu håller jag dig i handen.. här med:

Mortality rate (case specific) = antal döda I förhållande till totala befolkningen (över given period, 1 år)
= 12391 avlidna / 10.379.295 x 100 = 0,12% (för en period längre än 12 månader)

Antal avlidna: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Sveriges befolkning: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/

Formel: https://www.learntocalculate.com/calculate-mortality-rate/

Motbevisa mig!
Citera
2021-03-26, 14:09
Medlem
SodaFointains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Lite dumt att bestämma dig för vad du ska göra om ett halvår baserat på den info du har nu.

Jag tror FHM kan stoppa upp sina vaccinationsvillighetssiffror i röven i sommar, och att det beror på helt andra saker än eventuella biverkningar.
Vad beror det på?
Citera
2021-03-26, 14:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Manaus är en stad som tidigare ansågs ha uppnått flockimmunitet och sedan drabbades hårt igen av en mutation.
Efter en titt på den här videon så förstår jag att de har problem med covid. De är ÖVERVIKTIGA och är man överviktig så ökar man risken för att bli allvarligt sjuk och dö i covid. Ju fler som är överviktiga desto större är sannolikheten att du kommer att korka igen vården när sådana här virus slår till. Enda rimliga lösningen är att se till att så många som möjligt inte tillhör denna riskgrupp.

https://www.youtube.com/watch?v=XD52NMb2nTI

Citat:
Då försvinner ju valmöjligheten som skrev om du tidigare.
4. Det är inte upp till mig att avgöra. Det måste var och en avgöra själv utifrån egna val och hälsa.
Nä varför skulle den göra det?

Citat:
Håller absolut med.
Det viktiga är att vården klarar att ta omhand om alla som behöver vård.
Släpper vi corona och diverse mutationer fritt så så skiter det sig!
Det skiter sig för de som inte sköter sin hälsa. Om detta måste vi prata, vilket få politiker vågat göra hittils.
Citera
2021-03-26, 14:14
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Nu förstår jag varför du har Surströming som avatar och den så passande nicken Surtruten...

Gör dig inte dummare än vad du är.. jag har gjort 100tals inlägg i detta ämne på detta forum
Jag har lärt mig att handskas med ProVaxers och Alarmister.. för att inte prata om de feminiserade känsloyttringarna.

Vad är det du vill ha sagt?
Att jag inte kan referera till WHO i en sak.. trots att jag anser de är korrupta när de t gäller annat?
Att jag inte kan vara för vaccin.. trots att jag vägrar trycka i mig C19 skiten?

Klarar du endast av svart eller vitt.. allt eller inget, i din begränsade tankeförmåga?
Ja, jag har lite svårt för de (inte nödvändigtvis du) som ena gången säger att XXX är bluff och fake och andra gången använder information från samma XXX som bevis på att det man själv tror på är rätt och riktigt. Det är lätt att få lite russinplockarvibbar av sådant.

När det gäller WHO kan jag absolut förstå att man litar på den information de ger ut om corona/covid samtidigt som man tycker att själva organisationen har fel och brister.
Citera
2021-03-26, 14:14
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Då har du inte satt dig in i vad GBD är för någonting eller köpt några av halmgubbarna som kastats emot dessa modiga forskare, som vågar säga som det är i en värld av förtrollade får och ledare som förstör livet för vanligt folk.

Jag är ganska säker på att folk INTE vill ha lockdowns och gå runt med munskydd resten av livet. Kolla protesterna ute i europa så förstår du att det inte bara är en "liten minoritet" som är för att börja öppna upp världen.

Det är nedstängningarna som är extremt skadliga och som på sikt kommer att öka dödligheten på totalen. Inte bara i covid, utan också i andra sjukdomar, psykisk ohälsa och självmord.

GBD ser på helheten till skillnad mot domedagsprofeterna som bara stirrar sig blind på covidstatistiken.

Jodå, har läst på. GDB är libertarian smörja.

De flesta människor är humana och bryr sig om sina medmänniskor som tur är.
Citera
2021-03-26, 14:15
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Historien är inte mer komplex än att folk "lydde order" i linje med vad regeringen krävde av en.

.. om du tror att saker och ting kommer återgå till det normala så visar det på en stor dos av naivitet. Lyft blicken se det politiska men framföra allt ekonomiska spelet så kanske du börjar vakna.

just nu är du i en djup REM sömn.

Att lyda order och ha munskydd på sig som inte innebär skada för någon över huvud taget är inte samma sak som att döda tusentals, miljontals människor. Jösses
Senast redigerad av AttCza 2021-03-26 kl. 14:20.
Citera
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jodå, har läst på. GDB är libertarian smörja.

De flesta människor är humana och bryr sig om sina medmänniskor som tur är.

Menar du på fullaste allvar att tillämpa lockdown är att bry sig om sina medmänniskor? Då måste man nog vara total psykopat i sådana fall...
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Hahahahaha.. helvete vilken låg intellektuell nivå det är här inne.

Nu håller jag dig i handen.. här med:

Mortality rate (case specific) = antal döda I förhållande till totala befolkningen (över given period, 1 år)
= 12391 avlidna / 10.379.295 x 100 = 0,12% (för en period längre än 12 månader)

Antal avlidna: https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

Sveriges befolkning: https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/sveriges-befolkning/

Formel: https://www.learntocalculate.com/calculate-mortality-rate/

Motbevisa mig!

Det har vi gjort flertal gånger i tråden men du tar fram samma skräpkalkyl varje gång. Du har uppenbart fel vilket de flesta förstår
Citera
2021-03-26, 14:19
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Menar du på fullaste allvar att tillämpa lockdown är att bry sig om sina medmänniskor? Då måste man nog vara total psykopat i sådana fall...

Du är uppenbarligen ett stort GBD får som tror att alla som inte tycker det är en jättebra ide att sjukhusen ska kollapsa längtar efter en lockdown?

Om det inte funnits massa antivaxxers, covidförnekare, anti mask puckon mm så hade det inte behövts lockdowns. Så det är sådana som du som tvingar fram lockdowns.
Citera
2021-03-26, 14:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det har vi gjort flertal gånger i tråden men du tar fram samma skräpkalkyl varje gång. Du har uppenbart fel vilket de flesta förstår

Det ser 100% korrekt ut. Varför skulle det vara en "skräpkalkyl"? Jag förstår inte alls... Det enda rimliga att titta på är överdödligheten och inte bara på covid-dödsstatistiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in