2021-05-31, 10:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hade du resonerat annorlunda om sjukdomen drabbade även kärnfriska 25-åringar med god hälsa? Säg att 10% av alla sjuka där hade avlidit? Ungefär som siffrorna ser ut för 75 plusare.
Spanska sjukan gick ju värst åt yngre exempelvis. Tonåringar och yngre vuxna.
Ja det hade jag gjort, men nu är det inte så. Det är ofarligt för de allra flesta 25-åringar och det finns vaccin.

Citat:
Anledningen till att andra länder stänger ned sina skolor är nog primärt inte att för att skydda barnen, för de blir sällan svårt sjuka som du säger. Nej, det är givetvis för att bryta smittkedjor. För att förhindra lärare och barnens föräldrar från att bli sjuka och smitta andra. Skolan är en stor social arena där många vistas tätt inpå varandra i inomhusmiljö.
Ja fast i andra vågskålen, hur tror du att det här påverkar barnen? Du ska förstöra deras liv men ändå lyckas du inte rädda farmor 84 år som ändå dör med covid.

Citat:
Norge är ett glesbefolkat land uppe i Norden. Sverige är också ett glesbefolkat land uppe i Norden. Vilka förutsättningar är så olika menar du, vilka indicerar att Sverige ska drabbas flera gånger hårdare?
Det är stora skillnader på våra länder. Gå in och ta en kik på google earth. Det finns inga likheter alls. Helt meningslös jämförelse. Som att jämföra FC Barcelona med Mjällby IF.
Citera
2021-05-31, 10:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I vilka länder har skolorna varit stängda i över 1 år nu?

De länder som klarar sig bäst, verkar vara de länder som vaccinerar snabbast. Israel är väl ett föregångsland. Där öppnar de upp nu. Det måste du väl gilla? Eller tycker du de borde bytt ut vaccinet mot kosttillskott istället?

Ja du i USA och kanada har det varit så på många håll. Jag tycker att folk borde ta tag i sin hälsa så att det här aldrig mer händer igen. Vad händer när nästa pandemi kommer?

Jag är inte vaccinerad och har inga planer på att bli det de närmaste åren då jag redan haft covid. Vet inte vad jag ska med vaccinet till..

Verkar gå alldeles utmärkt utan.
Citera
2021-05-31, 10:29
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
198 på IVA nu bara...
Ja vaccineringen börja få effekt, hoppas vi snart når flockimmunitet som Israel och kan öppna upp!
Senast redigerad av negrofoben 2021-05-31 kl. 10:35.
Citera
2021-05-31, 10:36
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
.. exakt samma som att folk yngre än 70 år samt någorlunda pigga 70plussare inte heller dör med C19.

Fakta: Källa Socialstyrelsen
"Medelåldern på de avlidna var 84 år"
"Majoriteten av de personer som dött i covid-19 hade två eller flera av de sjukdomsgrupper som kan bidra till svårare symtom." (uträkning >85%)

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/

FAKTA slår Alarmism... varenda gång!
Du misslyckas med din beräkningar... varenda gång!
Det är 58,8 % av de personer som dött i covid-19 som hade två eller flera av de sjukdomsgrupper som kan bidra till svårare symtom, inte >85%.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/avlidna-i-covid-19/statistik-covid19-avlidna.xlsx
Citera
2021-05-31, 10:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har aldrig bott i stockholm men jag har bott i Oslo under många år. Halva Oslo är så mycket mer ruffare en Stockholm. Karl Johans gate svämmar över av svarta horor och tågstationen är pundarnas plats. Oslo har stadsdelar där mer en 50% av de boende är invandrare och staden består av många gamla hus, det är inte ovanligt med toa i gången. Alltså att lägenheter delar på gemensamma toaletter.

Oslo har fortfarande inga Rinkeby eller Botkyrka. Och inte i närheten av samma antal trångbodda invandrare.

Det går inte att jämföra med grannländerna. Totalt meningslöst.
Citera
2021-05-31, 10:43
Medlem
Citat:
Jag har aldrig bott i stockholm men jag har bott i Oslo under många år. Halva Oslo är så mycket mer ruffare en Stockholm. Karl Johans gate svämmar över av svarta horor och tågstationen är pundarnas plats. Oslo har stadsdelar där mer en 50% av de boende är invandrare och staden består av många gamla hus, det är inte ovanligt med toa i gången. Alltså att lägenheter delar på gemensamma toaletter.

Seriöst!

Försök inte ens jämföra Oslo med Stockholm/Södertälje i detta avseende.
Du har säkert bott i Oslo precis som mig, men du framstår som en mytoman om du försöker påstå att Oslo på något sätt kan jämföra ens en liten stadsdel med våra utanförskapsområden..
Det finns ingenstans i Norge jag skulle dra mig för att promenera en sen kväll. I Sverige däremot finns det många platser jag skulle undvika.

Vi har ghetton i Sverige, det har inte Norge.
Att de har områden med stor andel invandrare är ju dock sant.
Citera
2021-05-31, 10:46
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Oslo har fortfarande inga Rinkeby eller Botkyrka. Och inte i närheten av samma antal trångbodda invandrare.

Det går inte att jämföra med grannländerna. Totalt meningslöst.
Stockholm är större, så du har säkert rätt. Men du utmålade Oslo som en byhåla utan invandrare och det lät nästan som om detta skulle förklara varför det dött så många fler i Stockholm en i Oslo. Jag har t.ex aldrig hört talas om toa i gången i Stockholm. Medans jag på alla de 4 platser jag bott i Oslo bra varit gemensamma toaletter och dusch. Då var inga av dessa student boenden. Stockholm känns så mycket renare och ordning och reda en det ruffare Oslo.

Man har ju skyddat befolkningen på ett helt annat sätt i Oslo en i Stockholm. Jag tror jag kanske bara missförstod dig.
Citera
2021-05-31, 10:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Stockholm är större, så du har säkert rätt. Men du utmålade Oslo som en byhåla utan invandrare och det lät nästan som om detta skulle förklara varför det dött så många fler i Stockholm en i Oslo. Jag har t.ex aldrig hört talas om toa i gången i Stockholm. Medans jag på alla de 4 platser jag bott i Oslo bra varit gemensamma toaletter och dusch. Då var inga av dessa student boenden. Stockholm känns så mycket renare och ordning och reda en det ruffare Oslo.

Man har ju skyddat befolkningen på ett helt annat sätt i Oslo en i Stockholm. Jag tror jag kanske bara missförstod dig.

Det är jätteskillnader mellan norge och sverige. Vi har mer Somalier som drabbats mkt hårt av pandemin och vi har tagit emot långt många fler invandrare per capita under flyktingkrisen än alla våra grannar. Invandrare har farit illa i denna pandemi tyvärr.
Citera
2021-05-31, 10:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jojo men det är stora skillnader mellan länderna i förutsättningar. Därför är det meningslöst att tävla. Vi har helt olika förutsättningar. Du jämför inte FC Barcelone med Mjällby IF. De har helt olika förutsättningar vid en match.

Mer om det går att läsa här: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mer-forskning-om-trangboddhetens-effekter

Citat:

Skyddat och skyddat? jag har inte känt mig så oskyddad direkt och det är skönt att det varit hyfsat öppet och att vi inte stängde ner skolorna för barnen som norge gjorde.
Citera
2021-05-31, 11:05
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Seriöst!

Försök inte ens jämföra Oslo med Stockholm/Södertälje i detta avseende.
Du har säkert bott i Oslo precis som mig, men du framstår som en mytoman om du försöker påstå att Oslo på något sätt kan jämföra ens en liten stadsdel med våra utanförskapsområden..
Det finns ingenstans i Norge jag skulle dra mig för att promenera en sen kväll. I Sverige däremot finns det många platser jag skulle undvika.

Vi har ghetton i Sverige, det har inte Norge.
Att de har områden med stor andel invandrare är ju dock sant.
Om du har bott där vet du att pundarna tagit över tågstationen och att gatan mellan tågstationen och slott nattetid har mer svarta horor och drogförsäljare ute en vad det är vanligt folk.

På toppen av Karl Johans gate har jag sett att vakterna utanför den populära baren har beväpnat sig med vattenpistoler vintertid för att kunna hålla hororna borta som annars nästintill anfaller alla som kommer ut (de är bra ficktjuvar också). Jag kom ihåg en natt då jag räknade till över 20 horor och kanske 5 vanliga människor.

Oslo är ingen ren och fin stad. Huvudstad till ett av världens rikaste länder men det kan man bara se om man besöker väst kanten. Själv gillar jag Oslo mer en Stockholm bara för att det är så mycket mer ruffigt. Det är flera ockuperade hus i Oslo också något man knappast ser i Stockholm, men de finns många i både Danmark och Oslo.
Citera
2021-05-31, 11:09
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du misslyckas med din beräkningar... varenda gång!
Det är 58,8 % av de personer som dött i covid-19 som hade två eller flera av de sjukdomsgrupper som kan bidra till svårare symtom, inte >85%.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/avlidna-i-covid-19/statistik-covid19-avlidna.xlsx

1. Tackar... då kan vi konstatera att antal avlidna enligt senaste uppdatering är totalt 13.582 personer enligt din egna källa.

2. Försök nu vända din ilska mot de som sammanställer rapporteringen... kanske du ska idiotförklara Socialstyrelsen oxå?

3. Läs nu noga vad socialstyrelsen skriver... obs samtliga är Citat:
"Diagrammet visar att det framför allt är personer som är 85 år och äldre som dött i covid-19."
"Av alla som avled med covid-19 som underliggande dödsorsak under första halvåret 2020 hade 78 procent slutenvårdats någon gång under femårsperioden 2015−2019"
"De som avled i covid-19 under första halvåret 2020 var i genomsnitt nästan tre år äldre, knappt 83 år vid dödsfallet jämfört med övriga som avled under samma period"

4. Definition: Multisjuka = Covid19 + ytterligare minst en sjukdom.... räkna igen
Citera
2021-05-31, 11:12
Medlem
Glädjande nyheter: Antalet på IVA med anledning av covid har halverats på mindre än en månad (Från Aftonbladet)

Antalet covidpatienter på iva har mer än halverats på mindre än en månad.

Den 3 maj vårdades 407 personer på svenska intensivårdsavdelningar. Idag, 31 maj, är motsvarande siffra 198, enligt svenska intensivvårdsregistret.
Senast redigerad av Neverever31 2021-05-31 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in