2021-05-30, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nedan följer en lista på SE's uppgifter fram till andra förhöret 10 mars.
Bestämmer man sig för SE som GM, så får man en mängd lögner med på köpet.
Han placerar sig tiofaldigt om som vittne på mordplatsen.
Han vågar trots felaktigheter i media första dagarna använda dessa uppgifter och har sådan tur att han prickar rätt.
Han har sån tur att att Lisbeth ordagrant återger den "mörkblåa täckjackan"...
Han prickar in kronologin på ett kusligt sätt där han vet att det tog tid innan det blev klart att det var Palme som mördats...
En synsk och tursam GM. Kylig och beräknande ena stunden och rent korkad och tursam i den andra.

1986-02-28 Ca. kl.23:40
Anna-Lisa Gahn

https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs

Att han hörde skottet och trodde det var en avgasknall
Att det vällde fram blod ur munnen
Att polisen var brysk mot Lisbet
Att han(SE) hade pratat med polisen och blivit hörd av dem

Henry Olofsson

https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMaVVDSzRoc09rU3M

Att Palme vändes till rätta
Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var
Att någon utförde konstgjord andning
Att Lisbeth stod upp/bredvid och således levde

1986-03-01 Ca. kl.11:40
Roland Bergström, Skandia

https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc

Att SE "innan hade ringt Rolands chef Ingemar Börjesson" (för att få hjälp med utstämplingstiden)
Att SE "påstod då att polisen och journalister ville veta en exakt tid eftersom det förekom olika tidangivelser."
Att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat."
Att han(SE) "gav intryck av att det ringde från många håll"
Att han(SE) "verkade väldigt, ja, han verkade, inte chockad kanske men ändå ganska omtumlad."
Att han(SE) "berättade just då att han hade gått ut från Skandia, när han kom vid Götabanken så hade det här skottet hörts. Han tänkte inte så mycket på att det var ett skott utan trodde mer att det var något oljud från trafiken."
Att "det han(SE) då meddelade mig så hade han alltså varit en av dom första framme hos Palme."
Att "det var inte särskilt mycket(blod) sade han utan han låg på rygg och han blödde ur munnen."
Att "vi vände honom i framstupa sidoläge. Då sade jag(Roland), var du(SE) med och gjorde det. Ja, just det, vi var några stycken sade han som gjorde så.
Att "Det verkade inte vara någon större fara med henne(Lisbeth) sade han för hon rusade ut i gatan ett par gånger och viftade på bilar och sade någonting om ''att min man har blivit skjuten''."
Att "Så frågade jag(Roland) honom också om han såg att det var Palme."Nej, sade han , det gjorde jag inte. Det blev jag inte klar över förrän det var någon flicka där som frågade mig om jag såg vem det var" . Nej, hade han svarat. såg du inte att det var Olof Palme hade hon sagt då flickan."
Att "I den här vevan så berättade han(SE) då också att , han berättade att det var en bil som var nära här. Och som jag(Roland) uppfattade det så var det en taxibilen han syftade på."
Att "..han(SE) berättade också att när polisen kom, och han sa att de kom väldigt snabbt. Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen. Just det här med kepsen och trenchcoat. Så sade han så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel''. Men han hann inte ifatt dom utan hade väl återvänt då utan det."
Att "Sedan berättade han då också att han hade ju missat sitt tåg. Och jag, dessa tider är jag säker på, det jag säger nu är jag nästan säker på, och det är att jag fick intrycket av att han senare ringde efter en taxi och åkte hem. Att han sade till mig att han fick ta taxi. Men jag är inte hundra procent säker just på den uppgiften."
Att "..han hade återvänt till Skandia också."
-"Och då sade jag(Roland) det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna någonting. Nej, jag(SE) gick direkt ut."

1986-03-01 kl.12:20
Förhör med Stig Engström

https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMOWtJMXhCYTVONkU

Att han hörde ett skott som han uppfattade som EN avgassmäll
Att han såg en man i 20-års åldern i mörkblå täckjacka inne på tunnelgatan
Att när han kom fram till Lisbeth Palme så sa hon att gärningsmannen hade "mörkblå täckjacka"
Att han sett poliser springa in i gränden
Att han sprang efter poliserna i gränden
Att han tror att det signalement som lämnats kunde gälla honom själv
Att han själv var iklädd mörk rock och keps

1986-03-02 (intervju från 1/3)
SvD (ej riksbilagan)

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQUZpbFZKLTh0Vmc/view

Att "Stig Engström försökte tillsammans med en flicka få liv i den skadade Olof Palme som blödde kraftigt ur munnen."
Att "Stig Engström, som arbetat över på Skandia på Sveavägen, var 20 meter från statsministern då denna sköts ned."
-"Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han(SE). Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfte på blicken såg jag en man liggar på rygg på gatan".
Att "Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till."
Att "Olof Palme låg stilla på gatan, med slutna ögon."
Att "Han(Olof) blödde ur näsa och mun."
Att "Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge."

1986-03-03
Aftenposten

https://imgur.com/a/oqKwtYS

-"Jeg ver på vei hjem fra overtidsarbeide da jag hørte et smell ca. 20 meter fra hjørnet på Sveavägen og Tunnelgatan. Jeg trodde nærmest det kom fra et eksosrør. Men da jeg fikk se en mann ligge blødende på fortauet satt en fortvivlet kvinne på kne vid siden av, skjønte jeg att han var skutt ned, sier Engstrøm"
Att "Sammen med den 17 år gamle Anna Hage og en annan ung mann fikk de snudd Palme over på siden."
Att "Hage satte igang med hjertemssasje, mens den unge mannen prøvde med kunstig åndedrett."
-"Vi kjente pulsslag, men han var ikke ved bevisshet, fortaller Engström."
Att "Han(SE) spurte Lisbet Palme kvilken vei drapsmannen hadde og så konturene av en mann i kort frakk som stoppet opp og så tillbake."
-"Politiet kom og opptok forfølgelsen, Jeg løp efter for å fortelle kva jeg hadde sett."
-"Da jeg kom tillbake, sporte Anna Hage om jeg gjenkjente Palme."

1986-03-10
Förhör två med Stig Engström

Att Olof Palme låg med huvudet i riktning mot Kungsgatan
Att det gick inte att känna igen honom(Olof)
Att munnen var full med blod och att det rann kraftigt med blod ur näsan
Att Palme vändes till framstupa sidoläge
Att Lisbeth ropade efter ambulans ett par gånger i minuten
Att han trodde att personen på gatan(Olof) skjutits genom munnen
Att han frågade Lisbeth hur gärningsmannen var klädd. "Mörkblå täckjacka" svarade Lisbeth
Att det fanns baracker i tredubbel höjd och att belysningen var dålig
Att han ser konturerna av en ung man vid kulturhuset på tunnelgatan
Att denne man sedan är borta "efter ett ögonblick"
Att han aldrig sett någon springa bort från mordplatsen
Att han heller inte sett någon som sprungit efter den flyende
Att han uppfattar att polisen kom efter 3-4 minuter
Att poliserna(piket 3230) kom springande och frågade "Åt vilket håll?"
Att han då pekade i den riktning som Lisbeth hade visat honom
Att han sedan börjar springa efter polismännen (fram till korsningen)
Att en person står och "beskriver klädseln, på den förmodade gärningsmannen, för en polisman"
Att han "hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock, omtalas"
Att "den person, som för polismannen, beskrev Engströms kläder, hade inte varit på platsen i inledningsskedet."
Att "fler poliser samt ambulans hade anlänt" och "de bar just in Olof Palme i ambulansen".
Att han frågade en polis om de vill ha hans namn. "Polisen ansåg dock ej detta nödvändigt"

Tack för det!
Dessa hårda fakta borde sammantaget vara tillräckligt starka för att kunna avskriva SE för gott.
Vi kan också tillägga att Inge M sett gärningsmannen stå vid hörnan en stund innan mordet. Sannolikt inte så länge som han själv sagt i förhör, men räknar vi på kort på 40 sekunder så omöjliggör det SE som gärningsman, och allt därunder innebär att han skulle ha mött NF någonstans på vägen - vilket NF inte kan erinra sig.
Man kan ytterligare tillägga att inget mordplatsvittne fått några som helst associationer till SE, och fler dementerar kraftfullt att det var han.
Vad LP stod i frågan vet vi.
Allt talar emot SE som gm.
Engströms (i så fall) ytterst irrationella/osannolika beteende efter mordet, och släkt och vänner som tycker att hela idén är fullständig absurd.
Detta var tänkt att bli en bekväm politisk slutpunkt, inget annat.
Statsministern tror nu att ”såren äntligen ska kunna läka”.
Vilka ”sår” är det han pratar om?
Citera
2021-05-30, 19:47
Bannlyst
Citat:
Nedan följer en lista på SE's uppgifter fram till andra förhöret 10 mars.
Bestämmer man sig för SE som GM, så får man en mängd lögner med på köpet.
Han placerar sig tiofaldigt om som vittne på mordplatsen.
Han vågar trots felaktigheter i media första dagarna använda dessa uppgifter och har sådan tur att han prickar rätt.
Han har sån tur att att Lisbeth ordagrant återger den "mörkblåa täckjackan"...
Han prickar in kronologin på ett kusligt sätt där han vet att det tog tid innan det blev klart att det var Palme som mördats...
En synsk och tursam GM. Kylig och beräknande ena stunden och rent korkad och tursam i den andra.

Anna-Lisa Gahn

https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMazh4UjJvT0VwTGs

Att han hörde skottet och trodde det var en avgasknall
Att det vällde fram blod ur munnen
Att polisen var brysk mot Lisbet
Att han(SE) hade pratat med polisen och blivit hörd av dem

Henry Olofsson

https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMaVVDSzRoc09rU3M

Att Palme vändes till rätta
Att det tog tid innan någon vid mordplatsen fick klart för sig vem den skjutne var
Att någon utförde konstgjord andning
Att Lisbeth stod upp/bredvid och således levde

1986-03-01 Ca. kl.11:40
Roland Bergström, Skandia

https://drive.google.com/open?id=0BxuBxyn2s5hMcUJCdmwtU1pqNmc

Att SE "innan hade ringt Rolands chef Ingemar Börjesson" (för att få hjälp med utstämplingstiden)
Att SE "påstod då att polisen och journalister ville veta en exakt tid eftersom det förekom olika tidangivelser."
Att "man ringde från tidningar i Oslo bland annat."
Att han(SE) "gav intryck av att det ringde från många håll"
Att han(SE) "verkade väldigt, ja, han verkade, inte chockad kanske men ändå ganska omtumlad."
Att han(SE) "berättade just då att han hade gått ut från Skandia, när han kom vid Götabanken så hade det här skottet hörts. Han tänkte inte så mycket på att det var ett skott utan trodde mer att det var något oljud från trafiken."
Att "det han(SE) då meddelade mig så hade han alltså varit en av dom första framme hos Palme."
Att "det var inte särskilt mycket(blod) sade han utan han låg på rygg och han blödde ur munnen."
Att "vi vände honom i framstupa sidoläge. Då sade jag(Roland), var du(SE) med och gjorde det. Ja, just det, vi var några stycken sade han som gjorde så.
Att "Det verkade inte vara någon större fara med henne(Lisbeth) sade han för hon rusade ut i gatan ett par gånger och viftade på bilar och sade någonting om ''att min man har blivit skjuten''."
Att "Så frågade jag(Roland) honom också om han såg att det var Palme."Nej, sade han , det gjorde jag inte. Det blev jag inte klar över förrän det var någon flicka där som frågade mig om jag såg vem det var" . Nej, hade han svarat. såg du inte att det var Olof Palme hade hon sagt då flickan."
Att "I den här vevan så berättade han(SE) då också att , han berättade att det var en bil som var nära här. Och som jag(Roland) uppfattade det så var det en taxibilen han syftade på."
Att "..han(SE) berättade också att när polisen kom, och han sa att de kom väldigt snabbt. Så sprang han in efter dom in i Tunnelgatsgränden och motivet att han sprang efter det var att han fick uppfattningen att de hade fått ett felaktigt signalement på gärningsmannen. Just det här med kepsen och trenchcoat. Så sade han så var ju jag klädd och jag sprang efter dem för att tala om att det var fel''. Men han hann inte ifatt dom utan hade väl återvänt då utan det."
Att "Sedan berättade han då också att han hade ju missat sitt tåg. Och jag, dessa tider är jag säker på, det jag säger nu är jag nästan säker på, och det är att jag fick intrycket av att han senare ringde efter en taxi och åkte hem. Att han sade till mig att han fick ta taxi. Men jag är inte hundra procent säker just på den uppgiften."
Att "..han hade återvänt till Skandia också."
-"Och då sade jag(Roland) det att gick du direkt ut på gatan då, stannade du inte och prata med vakterna någonting. Nej, jag(SE) gick direkt ut."

1986-03-01 kl.12:20
Förhör med Stig Engström

Att han hörde ett skott som han uppfattade som EN avgassmäll
Att han såg en man i 20-års åldern i mörkblå täckjacka inne på tunnelgatan
Att när han kom fram till Lisbeth Palme så sa hon att gärningsmannen hade "mörkblå täckjacka"
Att han sett poliser springa in i gränden
Att han sprang efter poliserna i gränden
Att han tror att det signalement som lämnats kunde gälla honom själv
Att han själv var iklädd mörk rock och keps

1986-03-02 (intervju från 1/3)
SvD (ej riksbilagan)

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQUZpbFZKLTh0Vmc/view

Att "Stig Engström försökte tillsammans med en flicka få liv i den skadade Olof Palme som blödde kraftigt ur munnen."
Att "Stig Engström, som arbetat över på Skandia på Sveavägen, var 20 meter från statsministern då denna sköts ned."
-"Jag såg inte när skotten avlossades, berättar han(SE). Det smäller så mycket på gatorna. Men när jag lyfte på blicken såg jag en man liggar på rygg på gatan".
Att "Engström gick fram för att se om han kunde hjälpa till."
Att "Olof Palme låg stilla på gatan, med slutna ögon."
Att "Han(Olof) blödde ur näsa och mun."
Att "Blodet hotade att koagulera, så tillsammans med 17-åriga Anna Hage lade de Palme i framstupa sidoläge."

1986-03-03
Aftenposten

https://imgur.com/a/oqKwtYS

-"Jeg ver på vei hjem fra overtidsarbeide da jag hørte et smell ca. 20 meter fra hjørnet på Sveavägen og Tunnelgatan. Jeg trodde nærmest det kom fra et eksosrør. Men da jeg fikk se en mann ligge blødende på fortauet satt en fortvivlet kvinne på kne vid siden av, skjønte jeg att han var skutt ned, sier Engstrøm"
Att "Sammen med den 17 år gamle Anna Hage og en annan ung mann fikk de snudd Palme over på siden."
Att "Hage satte igang med hjertemssasje, mens den unge mannen prøvde med kunstig åndedrett."
-"Vi kjente pulsslag, men han var ikke ved bevisshet, fortaller Engström."
Att "Han(SE) spurte Lisbet Palme kvilken vei drapsmannen hadde og så konturene av en mann i kort frakk som stoppet opp og så tillbake."
-"Politiet kom og opptok forfølgelsen, Jeg løp efter for å fortelle kva jeg hadde sett."
-"Da jeg kom tillbake, sporte Anna Hage om jeg gjenkjente Palme."

1986-03-10
Förhör två med Stig Engström

Att Olof Palme låg med huvudet i riktning mot Kungsgatan
Att det gick inte att känna igen honom(Olof)
Att munnen var full med blod och att det rann kraftigt med blod ur näsan
Att Palme vändes till framstupa sidoläge
Att Lisbeth ropade efter ambulans ett par gånger i minuten
Att han trodde att personen på gatan(Olof) skjutits genom munnen
Att han frågade Lisbeth hur gärningsmannen var klädd. "Mörkblå täckjacka" svarade Lisbeth
Att det fanns baracker i tredubbel höjd och att belysningen var dålig
Att han ser konturerna av en ung man vid kulturhuset på tunnelgatan
Att denne man sedan är borta "efter ett ögonblick"
Att han aldrig sett någon springa bort från mordplatsen
Att han heller inte sett någon som sprungit efter den flyende
Att han uppfattar att polisen kom efter 3-4 minuter
Att poliserna(piket 3230) kom springande och frågade "Åt vilket håll?"
Att han då pekade i den riktning som Lisbeth hade visat honom
Att han sedan börjar springa efter polismännen (fram till korsningen)
Att en person står och "beskriver klädseln, på den förmodade gärningsmannen, för en polisman"
Att han "hör hur hans keps och stålbågade glasögon, rock, omtalas"
Att "den person, som för polismannen, beskrev Engströms kläder, hade inte varit på platsen i inledningsskedet."
Att "fler poliser samt ambulans hade anlänt" och "de bar just in Olof Palme i ambulansen".
Att han frågade en polis om de vill ha hans namn. "Polisen ansåg dock ej detta nödvändigt"

Inget av de där säger ett skit, det han gissar rätt på är saker som är en fullständigt självklar följd av de han gjort, att någon skulle peka ut flyktvägen av alla vittnen och att ambulans skulle komma. Det som avviker från de fullständiga självklara har han fel i, nämligen att Lisbeth skulle varit tacksam för all hjälp hon kunde få. Detta är ju de naturliga att gissa på om man är GM som inte är kvar på platsen men hade han varit ett vittne på plats hade han självklart känt till hennes verkliga reaktion osv osv.
Citera
2021-05-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93
Inget av de där säger ett skit, det han gissar rätt på är saker som är en fullständigt självklar följd av de han gjort, att någon skulle peka ut flyktvägen av alla vittnen och att ambulans skulle komma. Det som avviker från de fullständiga självklara har han fel i, nämligen att Lisbeth skulle varit tacksam för all hjälp hon kunde få. Detta är ju de naturliga att gissa på om man är GM som inte är kvar på platsen men hade han varit ett vittne på plats hade han självklart känt till hennes verkliga reaktion osv osv.

Snark...
Kan inte du komma med en motsvarande lista på ”bevis” för att SE är GM istället för dessa spekulativa bortförklaringar?
Citera
2021-05-30, 22:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannetreiber93

Är det verkligen självklart att det skulle dröja innan man insåg att det var Palme, och att man sen inser det är Palme? Är det inte rent logiskt att tro att Lisbet sagt detta omedelbart, om man är GM som sprungit från platsen?
Citera
2021-05-30, 23:42
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Du påstår att SE har två olika storys. Va? Han påstår hela tiden att det är samma person han sett i blå jacka.
Ja, först ville alltså SE ge sken av att ha (precis som bl.a. Lisbeth och Hans J) iakttagit den flyende gärningsmannen. Efter att Lars J sedan trädde fram i media anpassade SE sin historia till att det i stället skulle gälla en iakttagelse av just Lars J. Kanske insåg sedan SE att det här också blev lite dumt. Så efter att Lisbeth hade pekat ut CP som gärningsman ändrade sig SE igen, och menade nu att mannen med den blå täckjackan var CP.
Senast redigerad av Draifos 2021-05-31 kl. 00:24.
Citera
2021-05-31, 00:13
Medlem
Citat:
Är det inte så att LJ's uppgifter ger:

När GM ungefär är halvvägs i trappan, så förflyttar sig LJ över Luntmakargatan och bort mot byggnadsställningen/containern.
När GM nått trappkrönet, slängt en blick över axeln och sedan försvunnit, så är det då LJ blickar ned mot mordplatsen och tvekar om han skall dit och hjälpa till.

Jag tycker inte att jag finner något stöd för att LJ skulle stått och "blottat sig" på det sätt du beskriver.

Eller vill du mena på möjligheten att GM inte alls försvann så som LJ uppfattar det? Att LJ såg fel i att GM sprang iväg?
Detta är ju i så fall endast en spekulation utan stöd i några uppgifter.

Den exakta ordningen för när LJ tittar åt vilket håll känns väldigt svår att fastställa. I det andra förhöret står det t.ex. Att LJ DESSFÖRINNAN stått och tittat ner mot Sveavägen om han skulle gå ned och hjälpa till. För mig framstår det som att LJ växlar lite mellan att titta ner mot mordplatsen och mot GM i trapporna. Det känns också som det mest sannolika beteendet när man försöker gå klarhet i en sådan situation.

I samma förhör står det att LJ försöker gömma sig när GM tittar neråt. Dvs att LJ upplever det som att han kan bli sedd av GM.

Man kan också se det rent logiskt om LJ kan se GM, så kan GM se LJ.

Det jag ser som svagheten i detta vad gäller SE är att även om SE I egenskap av GM ser LJ, så ser han troligtvis inte LJ ståendes på det sätt han säger i förhör. Det SE säger om den iakttagna mannen stämmer ju väldigt bra med vad LJ själv säger. Men diskrepansen mellan den beskrivna iaktagelsen och den av GM troliga iaktagelsen känns lite för stor.
Senast redigerad av Pirigin 2021-05-31 kl. 00:36.
Citera
2021-05-31, 00:25
Medlem
Citat:
Instämmer gällande LL. Hans uppgifter är kantade med frågetecken. Men ändå ett ypperligt exempel på, det som SE beskylls för, hur uppgifterna ändras.
Detta med LL's iakttagelse av SE, från att inte alls veta och även uttrycka att han påverkats av media till att i TR påstå att han sett SE. Ljuger LL eller är det minnet?
Likaså detta med GM's löpstil vilket LL inte nämner något om i början men där det nu har växt fram en bild av en GM som springer som en elefant.
Många fler exempel finns där uppgifter ändras. En stunden så kastar han sig ut direkt ur bilen, medan man i senare får uppfattningen att det är först senare... Han ringer ju 90.000.

Men till sak. LLs uppgifter om SE är verkligen skakiga.
Jag sätter också mer trovärdighet i vännen JA.
(Det finns senare förhör med JA där han är lite besviken på hur LL exponerar sig i media och vad JA menar så såg faktiskt inte LL så mycket. Uppgifterna LL har menar JA kom från honom när dom senare på mordnatten satt i köket med fruarna och gick igenom händelserna)

Jag tror att LL har tagit till sig SEs rapportinslag och inkorporerat det i sitt egna minne. Anledningen till detta tror jag är följande:

1: LL är säker på att GM inte hade keps. Och är lite missnöjd på polisen pga att de fått denna del av signalementet fel (se tex förhör nr2 med LL).

2: LL ser rapportinslaget med SE och får där av SE en förklaring till hur keps-signalementet har uppstått.

3: LL tar till sig SE som en lagkompis i TEAM-inte-keps. Och inkorporerar SEs story i sin egna version av händelserna.

Alltså LL är extra mottaglig för SE för att SE ger stöd åt LLs egna käpphäst om att GM inte har keps.

.
Citera
2021-05-31, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Citera där SE påstår att han kommer senare till platsen än han säger i början. Jag tror inte att det är sant.

Du påstår att SE har två olika storys. Va? Han påstår hela tiden att det är samma person han sett i blå jacka.

Det finns stöd i materialet för att den riktiga utstämplingstiden var 23:20. Det är rent av troligare att det var 23:20 än 23:19. Du påstår att han förskjuter utstämplingstiden för att ge sig alibi. Men han ger sig ju inte alibi. Han påstår han var 5-6 sekunder bakom - det är motsatsen till alibi. Och varför påstår SE att han inte alls pratar med väktarna. BÅDA väktarna vidhåller minst ett kort samtal. Varför ljuger SE om detta om han är GM?

Om SE är GM så finns det en möjlig om än naiv förklaring till att SE vill minimera interaktionen med väktarna. Han kanske vill undvika att väktarna förhörs djupgående, så han försöker eliminera dem ur händelserna
Citera
2021-05-31, 07:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Tack för det!
Dessa hårda fakta borde sammantaget vara tillräckligt starka för att kunna avskriva SE för gott.
Vi kan också tillägga att Inge M sett gärningsmannen stå vid hörnan en stund innan mordet. Sannolikt inte så länge som han själv sagt i förhör, men räknar vi på kort på 40 sekunder så omöjliggör det SE som gärningsman, och allt därunder innebär att han skulle ha mött NF någonstans på vägen - vilket NF inte kan erinra sig.
Man kan ytterligare tillägga att inget mordplatsvittne fått några som helst associationer till SE, och fler dementerar kraftfullt att det var han.
Vad LP stod i frågan vet vi.
Allt talar emot SE som gm.
Engströms (i så fall) ytterst irrationella/osannolika beteende efter mordet, och släkt och vänner som tycker att hela idén är fullständig absurd.
Detta var tänkt att bli en bekväm politisk slutpunkt, inget annat.
Statsministern tror nu att ”såren äntligen ska kunna läka”.
Vilka ”sår” är det han pratar om?

Ja och här är det endast fram till förhöret 10/3.
Redan några dagar efter mordet så har fullt med uppgifter kommit ut i media och det är i princip omöjligt att verifiera/stämma av, vilket enkelt används i efterkonstruktionen som "det har han läst sig till i media". Tror dock att även senare förhör med SE kan vara av intresse ändå.

Den 11/3 talar SE om Lisbeths placering ex. "med ryggen mot Sveavägen". En uppgift som möjligen inte framkommit i media.
Detta något som den flyende GM måste lagt på minnet, tillsammans med blod ur munnen....kanske framstupa sidoläge...konstgjord andning...senare LJ's signalement.
Citera
2021-05-31, 08:06
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirigin
Den exakta ordningen för när LJ tittar åt vilket håll känns väldigt svår att fastställa. I det andra förhöret står det t.ex. Att LJ DESSFÖRINNAN stått och tittat ner mot Sveavägen om han skulle gå ned och hjälpa till. För mig framstår det som att LJ växlar lite mellan att titta ner mot mordplatsen och mot GM i trapporna. Det känns också som det mest sannolika beteendet när man försöker gå klarhet i en sådan situation.

I samma förhör står det att LJ försöker gömma sig när GM tittar neråt. Dvs att LJ upplever det som att han kan bli sedd av GM.

Man kan också se det rent logiskt om LJ kan se GM, så kan GM se LJ.

Det jag ser som svagheten i detta vad gäller SE är att även om SE I egenskap av GM ser LJ, så ser han troligtvis inte LJ ståendes på det sätt han säger i förhör. Det SE säger om den iakttagna mannen stämmer ju väldigt bra med vad LJ själv säger. Men diskrepansen mellan den beskrivna iaktagelsen och den av GM troliga iaktagelsen känns lite för stor.

Instämmer inte alls utan tycker det stämmer tillräckligt bra positionsmässigt både med Lisbeth och LJ.
Det är vittnesuppgifter vi har att göra med.

Det som inte stämmer är om man läser SE's uppfattning om tiden från det att han hör en "knall" och sedan tar sig till mordplatsen och tittar in, så kommer iakttagelsen "för tidigt" för att stämma.
Citera
2021-05-31, 10:17
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Instämmer inte alls utan tycker det stämmer tillräckligt bra positionsmässigt både med Lisbeth och LJ.
Det är vittnesuppgifter vi har att göra med.
Ja, i den där andra och senare versionen skulle SE ha gjort sin "iakttagelse" lite senare, efter att först ha pratat med Lisbeth Palme och grejat lite i kanske en minut. Och här skall han då alltså ha sett vittnet Lars J stå borta vid väggen till kulturhuset, ca:70 meter in i gränden.

Citat:
Det som inte stämmer är om man läser SE's uppfattning om tiden från det att han hör en "knall" och sedan tar sig till mordplatsen och tittar in, så kommer iakttagelsen "för tidigt" för att stämma.
Exakt. Här pratar du om den första versionen som SE lämnar dagen efter mordet. Här gör han alltså sin "iakttagelse" redan några sekunder efter skotten, och skall då ha sett den flyende gärningsmannen en bit in i gränden. Det här stämmer också bra med vad Lisbeth och Hans J sade om gärningsmannen:
(FB) Skandiamannen

Tänk er i stället att han inte har sett någon alls, utan att han bara hittar på. Jag tycker att det är först då man får allting att falla på plats.
Senast redigerad av Draifos 2021-05-31 kl. 10:45.
Citera
2021-05-31, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AggeAgent
Tillsammans med alla detaljer som SE prickar in om vad som händer på MP, så borde JAs identifiering av SE vara långt tillräcklig för att ”komma runt” eventuella misstankar.

Vad krävs egentligen för att avskriva SE?
Det krävs att åtminstone EN sak framkommer som gör honom omöjlig som GM.Har denna sak inte kommit fram än så lär den inte göra det efter 35 år.Ni är rätt många som lägger allt krut på att försöka fria SE men utan framgång än.Det finns helt enkelt inget som utesluter honom som tänkbar GM.Att blod vällde fram ur OPsmun tex bör ju GM hunnit se innan han flydde.
Hans beskrivning av LPs tillstånd stämmer dåligt överens med hur andra vittnen beskrivet saken. Att det tog en stund för folk att förstå vem offret var är nåt som SE snappade upp när han var på väg mot Skandia åter osv. Så ja det enda jag kräver är EN sak som bevisar hans oskuld EN enda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in