2021-04-18, 12:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utredare1
Glasögonen kommer in i berättelsen den 10 mars, någon dryg vecka senare alltså. Ganska tidig uppgift får man väl säga? Visst får SE lägga till saker och minnas fel, det är rättvist. Språngmarschen är underförstått Stigs uppfattning om och förklaring till hur det felaktiga signalementet kommit till, men visst, teoretiskt skulle det kunna vara på annat sätt.

Jag skulle dock bli förvånad om inte detta är en uppdiktad historia.

Ja det är SEs förklaring till det felaktiga signalementet, men det är ju hans tankar, kan ju avse en person en annan person som hade mörk rock och huvudbonad. Mannen på David Bagares? Mannen på fotot vid polisbussen?
Citera
2021-04-18, 12:41
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det där påstådda trixande gjorde han inte bra, för folk har reagerat på de divirgerande tiderna genom åren.

Finns inga bevis för att han trixade med tiden. Med tiden vet vi att han eventuellt uppgav fel tid, men i början finns det en del som tyder på att han hade rätt om tiden och RB fel.

Med tiden kan man minnas fel. Tänk hur många tider som nämnts i media, för att inte tala om - vid rättegångarna.
Ja, och där fick han ju hjälp av åklagaren Anders Helin att slå fast sin utstämplingstid till 23:21. Man skulle kunna se det som en slags byteshandel där SE fick sitt alibi fastställt i utbyte mot att han hjälpte till att sätta dit Christer Pettersson.
Citera
2021-04-18, 12:45
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja, och där fick han ju hjälp av åklagaren Anders Helin att slå fast sin utstämplingstid till 23:21. Man skulle kunna se det som en slags byteshandel där SE fick sitt alibi fastställt i utbyte mot att han hjälpte till att sätta dit Christer Pettersson.

Ska upprepas att vi inte har någon fastslagen utstämplingstid.

Kan fortfarande vara att SE minns fel, 3 år efter mordet. Massor av tider har uppgetts i media och tingsrätten.

Se det hur konspirationsteoretiskt du vill om åklagaren. Fritt land.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-04-18 kl. 12:54.
Citera
2021-04-18, 12:48
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Ja det är SEs förklaring till det felaktiga signalementet, men det är ju hans tankar, kan ju avse en person en annan person som hade mörk rock och huvudbonad. Mannen på David Bagares? Mannen på fotot vid polisbussen?

På David Bagares som YN ser? Du tror inte att det är gm?
Citera
2021-04-18, 12:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
På David Bagares som YN ser? Du tror inte att det är gm?

Det måste inte vara GM. Det kan också vara en GM som inte är SE.
Citera
2021-04-18, 12:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ska upprepas att vi inte har någon fastslagen utstämplingstid.

Kan fortfarande vara att SE minns fel, 3 år efter mordet. Massor av tider har uppgetts i media och tingsrätten.

Se det hur konspirationsteoretiskt du vill. Fritt land.
Du får gärna berätta vilka av SE:s påståenden du tror kan förklaras av att han "minns fel":
1. Stämplar ut 23:21
2. Går åt vänster när han kommer ut
3. Stannar för att titta på klockan
4. Hör något han tror är en avgasknall
5. Ser Lars J inne i gränden från mordplatsen
6. Pratar med Lisbeth P
7. Lägger Olof P i framstupa sidoläge
8. Springer efter poliser in i gränden
9. Hör ett vittne beskriva honom själv för en polis
10. Vill då förklara att signalementet är fel, men blir avvisad
Citera
2021-04-18, 12:54
Medlem
enough-is-enoughs avatar
VARFÖR skulle han i en rättegång mot en annan person sitta och ljuga om tiden? Vore inte det vara riskabelt helt i onödan?

Sen är det ju det faktum att SE faktiskt inte ger sig själv alibi. Han påstår att han är 6 sekunder bakom Palme. Dvs att han tillstår att han faktiskt har tid att ha skjutit Palme. Hur går detta ihop?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-04-18 kl. 12:57.
Citera
2021-04-18, 12:56
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Du får gärna berätta vilka av SE:s påståenden du tror kan förklaras av att han "minns fel":
1. Stämplar ut 23:21
2. Går åt vänster när han kommer ut
3. Stannar för att titta på klockan
4. Hör något han tror är en avgasknall
5. Ser Lars J inne i gränden från mordplatsen
6. Pratar med Lisbeth P
7. Lägger Olof P i framstupa sidoläge
8. Springer efter poliser in i gränden
9. Hör ett vittne beskriva honom själv för en polis
10. Vill då förklara att signalementet är fel, men blir avvisad

Om du bevisar att dessa punkter är fel så ska jag svara. Annars fyller det inget syfte.
Citera
2021-04-18, 12:59
Medlem
utredare1s avatar
Citat:
Det måste inte vara GM. Det kan också vara en GM som inte är SE.

Ja, jag kollade bara hur du ser på det. Jag tycker det är stor sannolikhet att den personen är GM som flyr. Vare sig det nu är SE eller någon annan.

Att jag slår fast att GM troligen har en blå jacka ner mot halva låret påverkar inte nämnvärt den iakttagelsen. Många runt mordplatsen uppfattar jackan endast som en mörk rock, och till det sällskapet ansluter YN. Inget konstigt i det egentligen. GM har fortfarande samma jacka. YN verkar ju också själv ha tänkt att GM har haft någon annan rock/jacka än den mörka yllerock SE påstår sig ha haft. Då hon är tveksam till att den skulle ha fladdrat tillräckligt.
Citera
2021-04-18, 13:00
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om du bevisar att dessa punkter är fel så ska jag svara. Annars fyller det inget syfte.
Man får väl försöka använda omdömet och göra en egen bedömning. Jag tror att det där är påhittat, vad tror du själv?
Senast redigerad av Draifos 2021-04-18 kl. 13:02.
Citera
2021-04-18, 13:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja, jag kollade bara hur du ser på det. Jag tycker det är stor sannolikhet att den personen är GM som flyr. Vare sig det nu är SE eller någon annan.

Att jag slår fast att GM troligen har en blå jacka ner mot halva låret påverkar inte nämnvärt den iakttagelsen. Många runt mordplatsen uppfattar jackan endast som en mörk rock, och till det sällskapet ansluter YN. Inget konstigt i det egentligen. GM har fortfarande samma jacka. YN verkar ju också själv ha tänkt att GM har haft någon annan rock/jacka än den mörka yllerock SE påstår sig ha haft. Då hon är tveksam till att den skulle ha fladdrat tillräckligt.

Jag ser det som en stor möjlighet att det är GM på David Bagares gata. Men det finns en stor tidsrymd som öppnar upp för att det är någon annan. Särskilt med tanke på att det är Malmskillnadsgatan vi pratar om.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-04-18 kl. 13:12.
Citera
2021-04-18, 13:02
Medlem
Citat:

Så Anders Helin ville skydda den verklige mördaren och hellre sätta dit CP?
En kriminell åklagare , intressant teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in