2021-05-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Finner också tidslinjen lite knepig.

Men Kriminalvården hade nog inte alls någon roll i detta läge. Det fanns ju givetvis inget beslut om inställelse för att börja avtjäna straff.
Sedan är det ju inte polisen som ber om handräckning, handräckningar skickas till polisen. I detta fall var det ju HR som skickade en sån i samband med att domen meddelades.

Se min edit i mitt förra svar: polisen kunde inte veta att SD skulle fällas, alltså att han skulle häktas.

Tycker annars att dina tankar om prickskyttar och insatsstyrka redo låter helt ok.👍

Häktet lyder väl under Kriminalvården?
Citera
2021-05-30, 17:16
Medlem
Tänker lite på alla de här cacherna som BA och SOA (men egentligen SD va?) placerat ut i direkt anslutning till gården där vid Folketorp.

”Välkommen hit! Här har vi placerat ut en liten serie för just dig. Du bjuds på fin natur och åtta cacher: fyra traditionella, en multi, en WIG, en letterbox och avslutande bonus-myst. Storleksmässigt förekommer micro, liten, standard, stor och annan. Cacheutbudet ska alltså vara lika varierat som naturen är tanken. För att hitta bonusen måste du först hitta övriga sju i serien och ta med ledtrådsbokstäverna från dem. Slingan följer orange markering medsols, med en avstickare efter nummer tre där stigen blir otydligare och har enstaka gröna markeringar. Mycket glädje önskar vi dig.”

Välkommen hit? Och liksom inte en utan åtta? Varav några förvisso ligger i skogen en bit bort där. Man tänker att de kanske skulle vilja vara lite ifred där ute oavsett utgången i hovrätten?

De publicerades 1/5 2021.

Helt klart annorlunda gäng detta.
Citera
2021-05-30, 17:18
Medlem
grottmuttans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Har du läst domen överhuvudtaget?!
Sid19:
” Tingsrätten har redogjort för aktiviteten i Stefan Davidssons dator kl. 23.34 (okänd kontakt med Google-kontot) och Johan Erikssons uppgifter i den delen. Bevisningen i denna del är densamma i hovrätten som vid tingsrätten. Hovrätten ser inte skäl att värdera uppgifterna på något annat sätt varför även hovrätten finner det utrett att dessa inte genererats av en aktiv åtgärd från Stefan Davidssons sida. Det är dock klarlagt att Stefan Davidsson skickade ett mail kl. 23.00 och öppnade ett PDF-dokument kl. 00.00. Däremellan finns inga spår av att Stefan Davidsson suttit vid””
Jag har även läst FUP men det har inte domarna. Jag köper helt enkelt inte att han skulle öppnat den manuellt exakt kl. 00:00:00. Helt oavsett det så hinner han ändå med mordet, så du kan lägga ner.
Citera
2021-05-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kan du se någon orsak till att de efterlyser honom fast de bör veta att han är död eller är det så enkelt som att den som har hand om efterlysningar inte har koll på läget?
Det blev nog panik i kakfabriken
Inte många har gjort rätt hittills
Citera
2021-05-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Då hamnar vi i politik. Det spelar ju ingen roll HUR han dog för att besvara VARFÖR. Jag läste en artikel idag nånstans att man i sådana här grova brott så bör den anklagade tvingas vara på plats för att ta emot domen - just för att förhindra självmord eller andra beklagliga incidenter. Ärligt talat trodde jag på allvar att man skulle hämta in honom timmarna innan domen meddelades. Eller dagarna innan. För mig var det så självklart. Men tydligen skall folk själva inställa sig till sina 12 hårda års fängelsesittning. Fantastiskt. Nån glömde att tänka här. Och jag lägger all skuld på Hovrättens tre juridiska domare. De kunde sett till att åklagaren fått meddelande om domen långt innan. Då hade hon kunnat hemställa om häktning långt tidigare.

Detta är en jävla skandal och jag är skitförbannad.

Jag också. Hur kunde man missa detta med tanke på hur SD var som person? Om han hade tagit livet av sin egen familj eller någon annan: Vem hade då tagit ansvaret?
Juristerna har näsorna så djupt in i lagtexterna att de missar det som händer eller riskerar hända i verligheten.

Är mest glad att han inte tog med sig någon annan i Döden. Jag anser att den risken var skyhög. Nu blev det tack och lov inte så.
Citera
2021-05-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja visst framgår det att det yrkats på häktning. Men det är ju inte polisen som häktar. De kan/får inte göra något förens det inkommit en begäran att hämta in SD.

Hur skulle polisen veta att SD satt och häckade ute hos SOA?

Kan inte se att det begåtts några formella fel.

Edit: ingen (förutom HR) kunde veta att SD skulle fällas. Och HR hade knappast fattat något beslut om häktning om de hade friat, får man anta.
Så polisen kunde alltså inte säkert veta, på förhand.

Jag tror att en del av förvirringen i tråden handlar om att man blandar ihop häktning och gripande. SD häktas i samband med att dom faller, men är inte gripen. Jag vet inte hur det funkar i praktiken när det är så här allvarliga brott, men i och med att beslutet om handräckning är fattat 11.23 så kan man gissa att det har begärts handräckning ganska omgående.
Citera
2021-05-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tänker lite på alla de här cacherna som BA och SOA (men egentligen SD va?) placerat ut i direkt anslutning till gården där vid Folketorp.

”Välkommen hit! Här har vi placerat ut en liten serie för just dig. Du bjuds på fin natur och åtta cacher: fyra traditionella, en multi, en WIG, en letterbox och avslutande bonus-myst. Storleksmässigt förekommer micro, liten, standard, stor och annan. Cacheutbudet ska alltså vara lika varierat som naturen är tanken. För att hitta bonusen måste du först hitta övriga sju i serien och ta med ledtrådsbokstäverna från dem. Slingan följer orange markering medsols, med en avstickare efter nummer tre där stigen blir otydligare och har enstaka gröna markeringar. Mycket glädje önskar vi dig.”

Välkommen hit? Och liksom inte en utan åtta? Varav några förvisso ligger i skogen en bit bort där. Man tänker att de kanske skulle vilja vara lite ifred där ute oavsett utgången i hovrätten?

De publicerades 1/5 2021.

Helt klart annorlunda gäng detta.
Det är nog Stefans sätt att räcka ut tungan, få geofolk som kan ryggdunka honom efter vinsten i hovrätten, fast nu blev det inte så..
Citera
2021-05-30, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag också. Hur kunde man missa detta med tanke på hur SD var som person? Om han hade tagit livet av sin egen familj eller någon annan: Vem hade då tagit ansvaret?
Juristerna har näsorna så djupt in i lagtexterna att de missar det som händer eller riskerar hända i verligheten.

Är mest glad att han inte tog med sig någon annan i Döden. Jag anser att den risken var skyhög. Nu blev det tack och lov inte så.
Bjärred 2.0 var nog vad jag fasade för
Citera
2021-05-30, 17:24
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
I och med domen så ÄR SD häktad kl.11:00, men inte inplockad. Det innebär att han omedelbart ska överlämna sig till Kriminalvården. Kriminalvården konstaterar ganska omgående att SD inte har infunnit sig och begär handräckning av polisen. För att polisen ska få gripa SD krävs att begäran om handräckning är godkänd. I och med att den godkänns så kan polisen också utfärda en efterlysning.

Som jag har förstått det så går efterlysningen ut kl. 11:23 (eller 11:29, har sett båda klockslagen). Men polisen går ut offentligt med uppgiften om att han är efterlyst 14.24 eftersom alla undrar var SD är och varför han inte sitter bakom lås och bom.

Utifrån mina kunskaper om detta så har allt gått rätt till utifrån givna förutsättningar. Problemet är väl, (och här vet jag inte hur stödet i lagen ser ut), att SD skulle ha begärts häktad så fort HR var säkra på att de skulle ge en fällande dom.

Att man går ut med att han är efterlyst handlar nog mer om att man av olika skäl ännu inte kan gå ut med att han är avliden (kanske har det inte fått tag på alla anhöriga ännu?).

Som jag förstår det, skulle ÅH lämnat in ett häktningsyrkande till HR innan domen offentliggjordes. Det gjordes aldrig, kanske för att det vanligaste är att GM redan är frihetsberövad, dvs häktad, eller en naiv tro på att SD skulle lämna in sig själv.

Självmordet tror jag inte hade med x antal år i fängelse att göra, utan efteråt. Att ha tappat ansiktet, vänner, familj, huset, statusjobb. Komma ut i en ny värld, avskydd av alla. Det blev för mycket för denne självcentrerade härskare och baneman.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2021-05-30 kl. 17:28.
Citera
2021-05-30, 17:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror inte att någon var involverad i hans planer. Han kan ha sagt något allmänt vid tidigare tillfälle som du är inne på med andemeningen "jag kommer aldrig att acceptera ett fängelsestraff", men jag tror, som någon annan var inne på också att han typ har fått domen på mejl. Läst "skyldig" och tagit ett djupt andetag." Jag behöver lite frisk luft". Gått ut och tagit livet av sig. Det finns en stor risk med att försöka involvera andra i självmordsplaner och det är man kan bli stoppad och jag tror inte att han var beredd att ta den risken. Han hade bestämt sig. Att han valde Folketorpet kan bero på att det antagligen var enda stället sedan tre år tillbaka där han själv hade någon form av frid och sinnesro mitt i allt kaos. Jag tror vidare att SOA har blivit indragen i detta högst ofrivilligt och han hade nog gärna sett en annan utgång, både på Stefans framtid och att han själv skulle bli inplockad som misstänkt. Men i denna långa och utdragna tragedi där det bara finns förlorare så hade det varit konstigt om inte polisen hade gjort allt som stod i deras makt för att verkligen ta reda på vad som hänt och hur. Om de inte, först plockat in, och sedan avfärdat "SOA" som misstänkt så hade han för alltid fått leva med omvärldens misstanke - nu blir han förhoppningsvis helt rentvådd. Troligen är inget brott begånget så vi kommer aldrig att få ta del av någon fup som berättar för oss vad som hände Stefans sista minuter och vi får nog leva med det.

Man önskar ju ett sista brev från Stefan som berättar allt, men jag tror inte att något sådant finns.

Vad gäller Lenas sista kväll så tycker jag att den rörliga tidslinje som åklagaren visade i HR är ett bra komplement till den information vi har fått via fup tidigare. jag kommer inte ihåg just nu om filen ger något konkret svar till vad du efterfrågar, men det är oavsett ett bra komplement till övrig info som vi har fått tagit del av. Filen visar hennes/mobilens rörelser från fredag morgon till natten mån-tis och de har även lagt in foton och kommentarer. Filen ligger i länksamlingen och heter Film_HEL TIDSLINJE FRE-TIS 2018.avi. Om du sorterar filerna efter namn så kommer den längst upp. https://gofile.io/d/IQ0vKb
Jag har tidigare skrivit följande:
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Domen kl 11 och larm 11.18.
Han kan väl ha sagt att han måste gå ut och vara själv en stund om advokaten ringt, ringa or what ever och att SOA sen skulle ha kört in honom.

Att han hittat honom så snabbt (dvs bakom vedhögen i skogsbrynet om det är fyndplatsen) känns dock något underligt, gården är stor.
Därav undran kring vapen och skott.
Nån skrev och la upp foto på skogsbryn på ängen drygt 150 m från bostadshuset. Efteråt skrev en annan person att han skjutit sig (med reservation tråduppgifter).
På platsen finns jordborr och ett par stolpar.
Sen har jag undrat om SOA har jaktlicens.
Nedanstående håller jag öppet tills mer uppgifter inkommer eftersom jag misstror de flesta i förhållande till SD:
Citat:
Har dock en fundering till, dvs om SOA var delgiven planen.
Om SD sagt att han inte kommer stå ut i fängelse. De är väldigt tighta, troligen ofta på tu man hand på gården, svärfar är så förstående och om SD bedyrar sin oskuld, svårmod och lidande. Han kan nog prata omkull en gärdsgård.
Varav jag resonerar utifrån följande:
1. Är det planerat eller spontant.
2. Vapenlicens och förvaring av vapen.
3. Vart är det placerat isf.
4. Vapen fixat nån annanstans?
4. SOA som fortsatt misstänkt, om än släppt och låg misstanke utifrån uppgifter om kroppen.
5. Vart var HD en sån dag?

På den korta tiden från kl 11, och om tråduppgifter stämmer, ska han ha haft tillträde till vapenskåp vilket han inte ska ha om han inte jagar själv, kopplat till skåpet.

Stöld av nycklar? Ägnat sig åt att slå ner stolpar i väntan på dom? Sagt att han ska gå tillbaka dit efter domen och hämta nåt, vara ifred och ringa innan de drar?
Vet inte och jag undrar även utifrån HD, dvs vart hon befann sig den dagen.

Vad vi vet är att det är en familj som skyddar SD in absurdum innan domen, sett honom som helt oskyldig och frågan är hur långt detta kan sträcka sig.
Jag låser mig inte tidigt utifrån vaga uppgifter, inte ens funderingar som hoppar runt får fäste i nån riktning.
Till veckan kan det vara tillbaka på ruta A, helt andra uppgifter. Vi vet i stort sett att SD är stendöd.
SD är problemlösningsinriktad, troligen sen modersmjölken, och manipulativ. Nu ett offer.
SD är som en beundrad son i huset, HD är omhuldad, och SD kan ha delgett att han absolut inte kommer ta ett fängelsestraff. Point of no return. Paret D diskuterar död som eliminerande av lidande; att både SD och HD kan lägga korten vet vi också.
Jag menar att dynamiken är smått skev redan innan.
Senast redigerad av develi 2021-05-30 kl. 17:40.
Citera
2021-05-30, 17:27
Medlem
Citat:
I och med domen så ÄR SD häktad kl.11:00, men inte inplockad. Det innebär att han omedelbart ska överlämna sig till Kriminalvården. Kriminalvården konstaterar ganska omgående att SD inte har infunnit sig och begär handräckning av polisen. För att polisen ska få gripa SD krävs att begäran om handräckning är godkänd. I och med att den godkänns så kan polisen också utfärda en efterlysning.

Som jag har förstått det så går efterlysningen ut kl. 11:23 (eller 11:29, har sett båda klockslagen). Men polisen går ut offentligt med uppgiften om att han är efterlyst 14.24 eftersom alla undrar var SD är och varför han inte sitter bakom lås och bom.

Utifrån mina kunskaper om detta så har allt gått rätt till utifrån givna förutsättningar. Problemet är väl, (och här vet jag inte hur stödet i lagen ser ut), att SD skulle ha begärts häktad så fort HR var säkra på att de skulle ge en fällande dom.

Att man går ut med att han är efterlyst handlar nog mer om att man av olika skäl ännu inte kan gå ut med att han är avliden (kanske har det inte fått tag på alla anhöriga ännu?).

Tror jag också. Nånting måste dom väl gå ut med fast dom vet att han är
stendöd, och då passar nog "efterlyst" bra. Anhöriga ska informeras före allmänheten.
Citera
2021-05-30, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det blev nog panik i kakfabriken
Inte många har gjort rätt hittills
För min del är det ingenting märkligt med efterlysning etc efter SDs död. Det råder givetvis fortsatt viss sekretess mellan de olika instanserna, att kriminalvården och de poliser som skall hämta in SD inte får information om att SD inte längre lever är för mig ett gott tecken på att systemet fungerar.

Däremot kommer jag aldrig kunna förstå att polisen inte stod redo bredvid SD när domen föll. Det är för mig helt obegripligt. Någonting i systemet behöver ses över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in