2021-05-30, 16:22
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Så du tror också att HD är den som strålkastarna skall riktas mot?
Att det är HD som ligger bakom planeringen?

Jag vet inte vad jag tror men jag tänker inte delta i någon häxjakt på HD. Det räcker med ett ev självmord.
Citera
2021-05-30, 16:25
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Jag vet inte vad jag tror men jag tänker inte delta i någon häxjakt på HD. Det räcker med ett ev självmord.
Jag tror faktiskt hon är glad och fri nu... "sjuk/egoist" men fri
Citera
2021-05-30, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Tidslinjen stämmer inte helt: polisen fick domen samtidigt som alla andra. Stefan infann sig inte frivilligt. Det är ju kriminalvården som konstaterar att ingen SD infinner sig. Kl. 11.23 fick polisen en handräckningsbegäran beviljad av hovrätten om att polisen skulle leta efter honom. Dvs hovrätten jobbade med att bevilja handräckning medan samtalet till polisen kom in om att Stefan hittats död.

14.24 är den tid då polisen går ut i media om att han är efterlyst. Polisen vet i och för sig att han är död, men denna uppgfit görs inte offentlig förrän senare.

Finner också tidslinjen lite knepig.

Men Kriminalvården hade nog inte alls någon roll i detta läge. Det fanns ju givetvis inget beslut om inställelse för att börja avtjäna straff.
Sedan är det ju inte polisen som ber om handräckning, handräckningar skickas till polisen. I detta fall var det ju HR som skickade en sån i samband med att domen meddelades.

Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Under 3 veckor har detta stått klart, om nu inte hovrätten beslutat att häkta Stefan omedelbart, att han ska häktas i samband med dom.
Alltså skulle polisen och ev pappersexersis varit stämplat och klart.
Prickskyttar utplacerade, insatsstyrkan redo sas...

Se min edit i mitt förra svar: polisen kunde inte veta att SD skulle fällas, alltså att han skulle häktas.

Tycker annars att dina tankar om prickskyttar och insatsstyrka redo låter helt ok.👍
Citera
2021-05-30, 16:29
Medlem
Sumies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag tar inte illa vid mig eftersom jag förstår att det är inte mig du vänder dig mot i din frustration.

Du har väl rätt i ditt resonerande också.

Det finns dock säkert många svar och flera frågor som inte finns svar på; dvs det har varrit många personer inblandade och ansvaret kan kanske kan falla på många, även om det är ett fåtal som bär det formella ansvaret?

Jag har tidigare idag lagt en viss fråga, börda på åklagarna, samtidigt som jag är säker på att de har diskuterat riskerna.

Jag tror att man har vägt för och emot, och inte kanske sett att självmord skulle kunna vara en så stor riskfaktor som det var. Det är ett stort ingripande i en persons liv att häkta någon, och vid en friande dom blir det något konstigt.

Jag tror dock att ÅH och kompani nästa gång tänker i andra banor. Man tar inga risker.

Smtidigt kan jag känna att det är inte personer utan psyiatrisk utbildning som ska behöva göra dessa bedömningar. Det borde finnas lagar och rutiner som styr hur sådan här tragisk situationer kan undvikas.

T ex är jag osäker på hur många mordfall ÅH har haft. Tidigare mål har (vad jag sett) varit inom vårdsektorn.

Vi är alla frustrerade och man vill gärna ha en eller flera syndabockar. Jag hoppas dock att det här leder till något positivt i slutänden. En ändring av något slag.

Rent krasst kan man väl tänka, att SD inte borde ha varit ensam med SOA. SOA borde det och det. Alla som lämnade ensam med SOA borde ha sett faran. Osv osv.

Men jag håller med dig också.
Som jag ser det vilar ansvaret i många plan, allt från lagar/rutiner till de ansvariga i rättsprocessen till de enskilda individerna runt SD.

Och inte minst SD själv förstås.

Åh vad jag håller med om det fetade! Det är så svårt att smälta det som har hänt, att det faktiskt kunde gå till på det här sättet - speciellt med tanke på SD's udda personlighet.
Citera
2021-05-30, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Kommer inte krävas någon häxjakt, polisen har koll på läget och kommer utreda detta, det är iaf min övertygelse.

Nu när SD blivit dömd så kommer det vara mycket enklare för polisen att pussla ihop HDs eventuella inblandning.

Dessutom så har HD nu inte längre kvar SD som vapenbroder att diskutera det hela med. Är hon inblandad så kommer det komma fram på ett eller annat vis. Helt utan flashbacks inblandning.

Det känns skönt tycker jag.
Citera
2021-05-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Varför ska han komma hem och öppna en pdf fil utan vidare?!
Det rimliga är att tvätta och duscha först innan hobby surfandet.

Stefan "den smarte" kanske trodde det skulle ge honom visst alibi? Mobilen var ju hemma, och där ansåg han också att han hade alibi. Kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror SD gick ut för att ensam lyssna på domen, sedan sköt sig direkt. Enligt plan. SOA sprang ut vid skottet och fann SD död.

Han hade mest troligen fattat det beslutet för ett antal månader sedan. De sägs att det svåra är att komma fram till att ta beslutet, tiden efter är snarast en märklig känsla av befrielse.

Det låter inte alls orimligt. Finns flera rimliga scenarios. Ja, håller med dig - beslutet är nog svårt, sen blir det kanske lättare. Och ditt scenario känns väldigt rimligt.
Citera
2021-05-30, 16:33
Medlem
Så här såg minnesplatsen ut för några dagar sedan. De 3 nya rosorna har en vän lagt dit.

Minnesplats

Hoppas någon i närheten har lust att snygga till lite.
Citera
2021-05-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Visst är SDs död en stor besparingssvinst för samhället 😀.
Även om skattebetalarna får betala hans dödsbo 50’ för tiden han satt häktad.
Sorgligt för hans barn och närstående och kanske ett antiklimax för LWs anhöriga som ville se SD bakom galler - men för alla andra är det en vinstlott att denne mördare inte längre varken kostar eller skadar mer.
Men nu tror jag du allt får hejda dig. Det finns inget frikännande från HD och det skadestånd för en häktning på 8 mån såsom oskyldig lär inte hända. Då skall det finnas en frikännande dom som vunnit laga kraft. Och det gör det ju de facto inte.

Nå, jag är inte utbildad i detta, men jag måste säga att det låter helt orimligt att ett skadestånd skulle betalas ut enbart för att han gick och sköt sig själv - om det nu var det som hände. Levde han när hovrättsdomen meddelades så bör det vara den domen som gäller.
Citera
2021-05-30, 16:36
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Kommer inte krävas någon häxjakt, polisen har koll på läget och kommer utreda detta, det är iaf min övertygelse.

Nu när SD blivit dömd så kommer det vara mycket enklare för polisen att pussla ihop HDs eventuella inblandning.

Dessutom så har HD nu inte längre kvar SD som vapenbroder att diskutera det hela med. Är hon inblandad så kommer det komma fram på ett eller annat vis. Helt utan flashbacks inblandning.

Enig. Golvbrunns-Hanna har mer att berätta helt klart. Att hon visste att Lena var försvunnen redan i samtal med sin chef på morgonen (06:45-ish) trots att Steffe messade henne detta vid 11-tiden är intressant. Hoppas fortsatt hon kommer få stå till svars på något sätt för sin, som jag tror, inblandning i detta mord. Men gissar att dessa förhoppningar kommer på skam och allt är avslutat i med att Steffe tog livet av sig.
Citera
2021-05-30, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

De sägs att det svåra är att komma fram till att ta beslutet, tiden efter är snarast en märklig känsla av befrielse.

Hur man nu kan veta det?🤔
Citera
2021-05-30, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kan du se någon orsak till att de efterlyser honom fast de bör veta att han är död eller är det så enkelt som att den som har hand om efterlysningar inte har koll på läget?

I och med domen så ÄR SD häktad kl.11:00, men inte inplockad. Det innebär att han omedelbart ska överlämna sig till Kriminalvården. Kriminalvården konstaterar ganska omgående att SD inte har infunnit sig och begär handräckning av polisen. För att polisen ska få gripa SD krävs att begäran om handräckning är godkänd. I och med att den godkänns så kan polisen också utfärda en efterlysning.

Som jag har förstått det så går efterlysningen ut kl. 11:23 (eller 11:29, har sett båda klockslagen). Men polisen går ut offentligt med uppgiften om att han är efterlyst 14.24 eftersom alla undrar var SD är och varför han inte sitter bakom lås och bom.

Utifrån mina kunskaper om detta så har allt gått rätt till utifrån givna förutsättningar. Problemet är väl, (och här vet jag inte hur stödet i lagen ser ut), att SD skulle ha begärts häktad så fort HR var säkra på att de skulle ge en fällande dom.

Att man går ut med att han är efterlyst handlar nog mer om att man av olika skäl ännu inte kan gå ut med att han är avliden (kanske har det inte fått tag på alla anhöriga ännu?).
Citera
2021-05-30, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Han öppnade aldrig någon pdf, det gjordes automatiskt kl 00:00:00. Gör något vettigare av din tid, idiotier som dina har ältats nog i denna tråd.
Har du läst domen överhuvudtaget?!
Sid19:
” Tingsrätten har redogjort för aktiviteten i Stefan Davidssons dator kl. 23.34 (okänd kontakt med Google-kontot) och Johan Erikssons uppgifter i den delen. Bevisningen i denna del är densamma i hovrätten som vid tingsrätten. Hovrätten ser inte skäl att värdera uppgifterna på något annat sätt varför även hovrätten finner det utrett att dessa inte genererats av en aktiv åtgärd från Stefan Davidssons sida. Det är dock klarlagt att Stefan Davidsson skickade ett mail kl. 23.00 och öppnade ett PDF-dokument kl. 00.00. Däremellan finns inga spår av att Stefan Davidsson suttit vid””
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in