Citat:
Fakta är att jag har en biologisk definition av det mänskliga livet, medan Du har en politisk - för bekvämlighetens skull. Att anse att detta liv kan behandlas helt godtyckligt är ett bevis på en helt nihilistisk inställning till det mänskliga livet - inget att berömma sig över.
Lappri! Du är bara missnöjd för att jag inte svarar som Du vill. Jag hade en mellanstadielärarinna som höll på så där också. Vi kom aldrig riktigt överens med varandra.
Lappri! Du är bara missnöjd för att jag inte svarar som Du vill. Jag hade en mellanstadielärarinna som höll på så där också. Vi kom aldrig riktigt överens med varandra.
Nej din nöt, mina definitioner av "mänskligt liv" förhåller sig till i vilken kontext/ faktor att ta ställning till, det handlar om.
Här handlar det om att garantera så lågt andel av mänskligt lidande som möjligt och därmed tas faktorn: NÄR infinner sig ens möjligheten för mänskligt lidande hos embryon etc.
Svar: när det finns "någon/ något" som KAN lida. Inte hos celler på delning, eller embryon etc. Utan hos foster som har uppnått den utvecklignsnivån.
Hos födda människor finns det däremot garanterat. Och det är de FÖDDA vi alltså ska värna, tätt följt av sena foster.
man behöver alltså inte "rädda" mänskliga celler på delning .....bara för att.......göra livet jävligt för människor, samma cellers senare stadie av fött barn eller kvinnor...eller för att....."rädda en etnicitet" speciellt inte! när den inte ens är hotad utan tvärtom! mänskligheten hotar att utplåna allt liv på detta klot bara via sitt antal.
Att definiera celler under utveckling som "mänskligt liv". DET är komplett lappri.
Att vara "människa vid liv" är att vara en individ med de funktioner som vi nu definierar en människa efter och INTE ett förstadie av celler på delning.
Och jag har redan gett dig länkar på hur biologerna definierar "liv".
"Liv (Biota) är den egenskap som delas av alla organismer. Det finns ingen entydig definition på biologiskt liv, men olika livsformer har vissa gemensamma särdrag som karaktäriserar dem, fortplantning (reproduktion), nedärvning, reaktion på yttre stimuli samt ämnesomsättning (metabolism)."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Liv
INGA zygoter, embryon har något av det fetade ovan.
De kan inte reproducera sig, de har ingen egen ämnesomsättning utan lever på morsans, de reagerar inte på yttre stimuli etc.
Allt detta FÅR de i en framtid...men de ÄGER det alltså INTE så aborter är aktuellt.
Så fel igen Uven.
Och den enda här som värnar om någons "bekvämlighet" är ju din sort, du värnar om MÄNS bekvämlighet att få slippa konsekvenserna av sex, slippa ta ansvar för avkomma, slippa ta ansvar för den delen av att vara människa, omsorg om andra....utan skjuta allt detta på kvinnor , det är kvinnors
"livsuppgift", så snacka om att göra det bekvämt för sig.
För sorry, det är alltså inte ett skit "bekvämt" att göra abort.
Nä, du klarade väl inte följa en tråd, tänka och resonera logiskt på mellanstadiet heller...so no wonder.
Senast redigerad av Merapi 2021-05-29 kl. 11:29.
Senast redigerad av Merapi 2021-05-29 kl. 11:29.