2021-05-29, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om SOA vet (passivt eller främjar) att han tänker smita undan lagens långa arm som mördare så lär han väl vara delaktig i skyddande?
I annat fall, om vetskap, bör han väl ringa polisen.
Nej. Om han inte dödat SD så har han inte begått ngt brott. Det är inget brott att inte hindra någon från att begå självmord. Moraliskt fel, men inte straffbart.
Citera
2021-05-29, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grubbelman
Jelly Grey är körd i röven, på alla sätt,han säger sig litat på Stefaaan Davisson, måste väl vara lite purken på denne, eller är han fortfarande övertygad om att SD inte var mördaren båda han och HD ska nog vara lite nervösa för åklagaren kan gå vidare med att de inte berättat sanningen och undanhållit bevis😱😱

Hela detta spektakel är inte slut på långa vägar, tror jag. Det har enbart gått in i någon slags Fas 2. Finns mycket mer att göra för polis och åklagare och det blir väl en vända på ett par år till... HD är väl den som står näst på tur att granskas av rättsväsendet.
Citera
2021-05-29, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Du framför helt rimliga poänger.

Jag tycker dock att det i vissa fall borde finnas flexibilitet nog att ta hänsyn till synnerligen speciella omständigheter, som det är här. Den lilla psykiatriska undersökningen gjordes väl för flera år sen och en frisk person drar väl knappast upp en hatfilm mot ledande åklagare. Att exempelvis ha övervakning och beredskap skulle väl gissningsvis inte kränka några mänskliga rättigheter.

Dom förkunnas > man har vetskap om var vederbörande befinner sig > tar in honom

Bara tacka gudarna för att han inte bestämde sig för att ta fler med sig.

Jo, så kan det tyckas göras.

Men juridiken är neutral. Filmen och det andra är bara subjekt som ska bli objektivt.

Men inför framtiden kan det vara en tanke att göra så. Men någon sa det var vanligt med självmord på personer i fall likt detta. Ute i frihet, nej det är det inte. Rymning mer vanligt. Självmord, sker i häkten eller i fängelser.
Citera
2021-05-29, 12:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Helt klart många väldigt tydliga signaler som pekade på en människa som har svårt att hantera motgångar, svårigheter och kränkningar i livet. Och otaliga bevis för att de lösningar han hade till hands var väldigt drastiska och inte alls i linje med vad som krävdes för att lösa problemen.

Lagligt kanske det inte finns några möjligheter här, det är inget jag har svar på.

Vi blev kanske all tagna på sängen här, trots alla varningssigner.

Jag tänker att det är oerhört svårt att veta vem och när sådant här kan ske. Därför borde det finnas en uppbyggt system för hur domar ska lämnas ut till personer i frihet när det gäller så här allvarliga brott med höga straffvärden.

Som du säger, kan vi tacka gudarna för att inte andra behövde följa med i hans val att avsluta sitt liv. Vi vet ju att de tankarna har funnits förut i hans huvud. Det kanske inte låg långt bort.
Kunde Saliba rymma från huf i HovR kan det inte vara svårt att varken dö eller fly för vem som helst. SD har ju flackat runt länge och det har väl gett ett falskt sken i sig.

Trodde dock de stod redo för inhämtning, att det skulle ske ett gripande omedelbart.
Citera
2021-05-29, 12:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej. Om han inte dödat SD så har han inte begått ngt brott. Det är inget brott att inte hindra någon från att begå självmord. Moraliskt fel, men inte straffbart.
Men hallå... Han är inte nån assistent till aktiv dödshjälp. Han skulle gripas.
Citera
2021-05-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hela detta spektakel är inte slut på långa vägar, tror jag. Det har enbart gått in i någon slags Fas 2. Finns mycket mer att göra för polis och åklagare och det blir väl en vända på ett par år till... HD är väl den som står näst på tur att granskas av rättsväsendet.
He he. Hanna ja. Hon ska verkligen inte känna sig säker att hon kommit undan med blotta förskräckelsen. Hon får nog hålla i hatten. De var två i mordärendet - en är död, och den andra bör granskas och lagföras.
Citera
2021-05-29, 12:47
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Jag får upp TeamDavidsson?

För de som inte har konto på Geocach så ser sidan ut så här:

https://imgur.com/a/EiCytDH

Jag har ingen som helst aning om detta är relevant för detta fallet.
Jag har inte ens läst igenom alla 139711 inläggen och 11643 sidorna.

suck...
Citera
2021-05-29, 12:48
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
He he. Hanna ja. Hon ska verkligen inte känna sig säker att hon kommit undan med blotta förskräckelsen. Hon får nog hålla i hatten. De var två i mordärendet - en är död, och den andra bör granskas och lagföras.

HD är redan avskriven från åklagarna gällande misstankar om all form av inblandning i Lenas mord. Önsketänkande från er sida, såvida ni inte har nya bevis förstås sedan förra året? Överlämna till åklagarna i så fall.
Citera
2021-05-29, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men hallå... Han är inte nån assistent till aktiv dödshjälp. Han skulle gripas.
SO A kan ha vetat, men tittat åt ett annat håll. Fan vet. Hoppas de reder ut det hela.

"Han" i ditt inlägg.. refererar det båda gångerna till SOA eller? Svårt med syftningarna där.
Citera
2021-05-29, 12:49
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Helt klart många väldigt tydliga signaler som pekade på en människa som har svårt att hantera motgångar, svårigheter och kränkningar i livet. Och otaliga bevis för att de lösningar han hade till hands var väldigt drastiska och inte alls i linje med vad som krävdes för att lösa problemen.

Lagligt kanske det inte finns några möjligheter här, det är inget jag har svar på.

Vi blev kanske all tagna på sängen här, trots alla varningssigner.

Jag tänker att det är oerhört svårt att veta vem och när sådant här kan ske. Därför borde det finnas en uppbyggt system för hur domar ska lämnas ut till personer i frihet när det gäller så här allvarliga brott med höga straffvärden.

Som du säger, kan vi tacka gudarna för att inte andra behövde följa med i hans val att avsluta sitt liv. Vi vet ju att de tankarna har funnits förut i hans huvud. Det kanske inte låg långt bort.

Det kan jag skriva under på, Aldrig att jag trodde för en sekund att han skulle begå självmord, Rymma ja, Överklaga till HD ja, Men inte det här. Men någonting säger mej att SD hade planen klar i ett tidigt skede om han blev dömd, Det här självmordet snickrades inte ihop där och då. Stackars SDs barn som måste uppleva allt detta. Ena minuten en pappa som är dömd mördare, I den andra minuten pappa är död, Fy fan.
Citera
2021-05-29, 12:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
HD är redan avskriven från åklagarna misstankar om all form av inblandning i Lenas mord. Önsketänkande från er sida, såvida ni inte har nya bevis förstås sedan förra året? Överlämna till åklagarna i så fall.
Lägg ner. Ny bevisning och nytt åtal.

Hur går det med dig, du som har haft sån attityd om att han skulle frias?
Citera
2021-05-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
HD är redan avskriven från åklagarna gällande misstankar om all form av inblandning i Lenas mord. Önsketänkande från er sida, såvida ni inte har nya bevis förstås sedan förra året? Överlämna till åklagarna i så fall.
Det tycker du? Vi ser vad som hänt när informationen inte kommer fram i tid. Hanna ska granskas. Detta är inte klart på långa vägar 😊
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in