2021-05-28, 18:23
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Varför skulle inte det kunna ske ex officio menar du?

Dom säger ju det själva i Aftonbladet. "Fanns inget yrkande".

Att häkta någon ex officio? Sker det någonsin? Åklagare begär folk häktade. Inte hört talas om domare som häktar folk utan begäran från åklagare först.
Citera
2021-05-28, 18:24
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Nja, tror ej att det stämmer. Att man kan få ersättning även i fall där fu lagts ned i brist på bevis, det kan ej hända hela tiden. Händer nog aldrig.
Sedan hur det blir i detta fall vet jag inte säkert. Men tänker att grundkravet för ersättning är den att fallet är helt avslutat iom en dom som vunnit laga kraft.
Du har fel. Här är ett infoblad som skickas med nedläggningsbeslut. https://www.brottsoffermyndigheten.se/Filer/Broschyrer/Informationsblad/Infoblad%20nedlagd%20f%C3%B6runders%C3%B6kning.pdf

Citat:

Citat:
Du kan även ha rätt till brottsskadeersättning från staten. Ansökan om brottsskadeersättning ska lämnas in till Brottsoffermyndigheten inom två år efter att förundersökningen har lagts ned. Ersättningen täcker främst fysiska och psykiska skador på din person samt kränkning.

Tror du mig fortfarande inte? Här är ett exempel från skolattacken i Trollhättan som ju aldrig kunde gå till åtal eftersom att gärningsmannen sköts ihjäl av polis. https://www.brottsoffermyndigheten.se/nyheter/familjemedlemmar-far-ersattning-efter-skolmord-i-trollhattan

Citat:

Citat:
Den 22 oktober i fjol mördades flera personer på en skola i Trollhättan. Brottsoffermyndigheten har nu fattat beslut i de första ärendena. Föräldrar och syskon till den elev som mördades får brottsskadeersättning med 25 000 kronor per person.
Citera
2021-05-28, 18:25
Medlem
Det kom upp en notis om att mannen som misstänktes för Stefans död anhållits av åklagare. Någon mer som såg den?
Citera
Medlem
Addhocs avatar
Kom hem från jobbet, pyste upp en öl och bestämde mig för att kolla upp vad det blev för dom i det här sorgliga fallet. Hoppades självklart på fällande dom.
Min bättre hälft hinner upplysa mig om att SD dömts till 18 år och jag blev både glad och paff på samma gång. Sätter mig för att öppna upp Flashback i syfte att läsa ikapp samtidigt som den bättre hälften säger ”förresten är han hittad död, eventuellt mördad”.

Jag har inte hunnit samla tankarna riktigt. Kan inte bestämma mig för vad jag tycker om den här upplösningen. Å ena sidan tänker jag ”att det var då faan att den djäveln skulle komma undan genom självmord” och att han slipper skammen och helvetet att vara inlåst och dömd både juridiskt och i människors ögon. Å andra sidan tycker jag det är gött att sådant avskräde till människa inte längre finns i denna värld, men det är mer en bitterljuv känsla i så fall.
Visst finns möjligheten att han är tagen av daga men njaee, den jäveln gjorde det själv enligt min gissning.

Stör mig också på att HD slipper undan pressen att eventuellt bli ”outad” men är heller inte säker på vad jag tror om hennes inblandning. Helt klart är hon en människa jag inte ger ett vitten för, med tanke på hur hon svarar under rättegång och jag tror att hon är en del till att LW är död men jag är osäker på till vilken grad.
Kanske är detta slut ändå ett slut som möjliggör att hon kan kliva vidare i livet även om det kommer ta ett tag.
Sist men inte minst är det ju ett helvete för båda sidors barn. Må de ta sig ut ur och vidare i livet med hälsan i behåll. Själv är jag matt och lite snöpligt tom. SD är säkert nöjd över att jag har den känslan.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Allra minst SD:s döttrar. Jävla egofarsa som först mördar grannfrun, döms för mordet och sedan tar sitt eget liv!😡

Men å andra sidan lever varken deras mor eller de själva under dödshot från densamma längre.

Vad vet man, det kanske var färdigströsslat dem emellan ändå. Tre år med mordmisstanke är inte alltid vad ömtåliga relationer behöver. Somligt kan man kanske hoppas sona. Men man kan inte ta det för givet. Sånt är livet.
Citera
Medlem
Otto Flicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är obligatorisk häktning på det brott han anklagas för. De hade kunnat låta häkta honom direkt efter HR-förhandlingarna. Det här är så illa skött så jag får en hjärtinfarkt snart.

"– Vi har gjort som åklagaren bad oss och tagit ställning till häktningsfrågan i domen. Vi har tagit ställning och beslutat att häktningen ska verkställas omedelbart, säger Christer Ganelind, domare i målet, till NA. Därmed var Davidsson inte frihetsberövad när domen meddelades, något som generellt är fallet vid mord."

Suspekt. Speciellt när man visste vilken märklig individ man hade att göra med.
Citera
Avslutad
Så polisen grep mannen som var närvarande vid SD:s kropp.

Polisen kan inte utesluta brott?

Var han skjuten då?

För inte kan väl en man hänga en annan man tex?

Eller han var kanske knivhuggen?

Alltså, vilka olika scenarier avgör ett klockrent självmord/antingen eller/mord?

Var rummet/huset där han hittades "omkullvält" som om där hade varit bråk?

Vad kan avgöra om det är ett klockrent självmord eller ett klockrent mord? Och vad är det som kan påverka att det inte går att avgöra ganska omgående?

(hoppas nån förstår vad jag är ute efter)
Senast redigerad av Jenny9 2021-05-28 kl. 18:35.
Citera
2021-05-28, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det är obligatorisk häktning på det brott han anklagas för. De hade kunnat låta häkta honom direkt efter HR-förhandlingarna. Det här är så illa skött så jag får en hjärtinfarkt snart.

Njae, det är en sanning med mycket stor modifikation: han var friad i tingsrätten och fram till dom i HR att se som oskyldig.

Men ja: det hade varit möjligt att häkta så snart rätten ansåg att skyldig fanns som troligt utfall. Anyhow så är det kanske lite off topic.
Citera
2021-05-28, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Kanske tänkte han att det var bättre i längden för döttrar och f d fru (som var den han nog kom närmst att älska) att få det bättre i framtiden.

Genom sitt självmord blir de oxå lite offer.

Jag har stött på en mördare (kollega) som mest troligt mördade sin f d fru. Och deras barn. Han gick fri. Jag är övertygad om att han var skyldig. Utöver att han var en kall djävel så var han ganska rationell. Han hittades död efter ett självmord (han hade då en ny fru och ett nytt barn) efter att ha diagnosticerats med en dödlig tumör - och efter att ha tecknat en livsförsäkring. Som inte kunde ifrågasättas.

Så visst kan psykopater ta livet av sig. Han var mest troligt en sådan. Med rättspatos och inte ett behov av att mörda. Liv - även eget - oviktigt.

Kanske är Stefan likadan.
Klart att psykopater kan ta livet av sig, men det är ytterst ovanligt (vad nu det har med saken att göra iom att jag öht inte ens diskuterat sakfrågan).

Däremot vill jag gärna se en bra förundersökning kring hans död och att det inte avfärdas för snabbt - även om det är su.

Det är nämligen en jävla soppa från start.
Citera
2021-05-28, 18:27
Medlem
KnasTramss avatar
Enligt Expressen är mannen anhållen. https://www.expressen.se/nyheter/hovrattsdom-i-fallet-med-mordade-lena-wesstrom/

Citat:

Citat:
En förundersökning om mord är inledd. Mannen anhölls senare.

– Den gripne är anhållen efter förhör, skäligen misstänkt, säger Mats Öhman.
Citera
2021-05-28, 18:28
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
En mördare är en mördare är en mördare.

Hans barn skall nog bara vara glada, lättade och tacksamma att lusen är väck.

Det är ju trots allt deras pappa...
Citera
2021-05-28, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Dom säger ju det själva i Aftonbladet. "Fanns inget yrkande".

Att häkta någon ex officio? Sker det någonsin? Åklagare begär folk häktade. Inte hört talas om domare som häktar folk utan begäran från åklagare först.

Rättegångsbalken 24:17
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in