2021-05-28, 18:09
Medlem
Browndawgs avatar
Åklagarna hade inte begärt att han skulle häktas i väntan på dom.

Dom hade kunnat begära det...
Citera
2021-05-28, 18:10
Medlem
Mycket intressant utveckling, jag tror att man bör ha med sig ett par saker från händelserna:

1: SD må ha fungerat annorlunda än andra, men det normala är att oskyldiga lägger sina liv på att få upprättelse och resning vid en felaktig dom eller (1) hoppas på att den verklige mördaren kliver fram och erkänner eller (2) att nya bevis framkommer som visar på deras oskuld. Ett självmord är, i de allra flesta fall, ett indirekt erkännande.

2: Personer med narcissistisk personlighetsstörning är fasad-människor som i princip aldrig medger ett misstag eller att de har gjort något som är fel. Bokstavligt talat dör vissa av dem hellre än medger fel. Att jämföra med exempelvis Görings suicid innan hängning efter Nürnberg-rättegångarna.

3: SDs (och HDs) gränslösa tankar kring att mörda barn etcetera för att lösa familjeproblem är klassiska indikatorer på, inte nödvändigtvis mkt blivande grova brott, men däremot antisociala tendenser - som i sin tur förklarar SDs extremt märkliga fnissande vid förhör, huvudförhandling och märkliga behov av att tala i gåtor kring LW.

Med det sagt vill jag också slå ett slag för att inte anklaga polis, åklagarväsende eller domstol för SDs självmord. Hade han suttit i häkte hade han hittat en annan lösning. Bra sak att han inte kunde göra som Göring och som sista känsla och tanke ha: "jag lurade dem"
Citera
2021-05-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Inte skadestånd? Oj. Ska vi gissa vem som får pengarna i stället då? Inte de 800:- till brottsofferfonden heller?

Okej.

Jag kan ju förvisso tänka mig att SDs egna döttrar kunde behöva en slant... LW är ju objektivt sett också myvket svårare att ersätta med pengar...

Ska vi gissa vem som får pengarna? Som vanligt är du helt obegriplig. Medvetet eller ej. Tror du inte att jag, och alla andra, begriper att det är svårt att ersätta en människas liv med pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Domen vinner väl laga kraft trots att han är död och brottsofferfonden betalar skadeståndet.
Eller?

Enligt uppgift från AB så har Alheim (stavning?) sagt att det aldrig kommer att bli en lagakraftvunnen dom i detta fall.

Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Även om det inte finns någon lagakraftvunnen dom kan de efterlevande få ut pengar från brottsoffermyndigheten. Sådant händer hela tiden. Oftast är det fall där det är alldeles uppenbart att någon blivit utsatt för ett brott men att förundersökningen har lagts ner i brist på bevis.

Nja, tror ej att det stämmer. Att man kan få ersättning även i fall där fu lagts ned i brist på bevis, det kan ej hända hela tiden. Händer nog aldrig.
Sedan hur det blir i detta fall vet jag inte säkert. Men tänker att grundkravet för ersättning är den att fallet är helt avslutat iom en dom som vunnit laga kraft.
Citera
Medlem
Nu är mannen anhållen
Jag tror att SD gett uttryck för att ”sätta dit HD också” och då snappade mannen
Senast redigerad av MarkofTheBeast 2021-05-28 kl. 18:26.
Citera
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror på alternativ 3.
Det hela är så jäkla sorgligt. Först Lenas barn och anhörigas sorg. Nu även SDs och HDs barns sorg. Detta drama verkar inte ha något slut.

Håller med.
Och om det fanns skador så beror det nog på
(som någon redan skrivit)
att någon försökt stoppa honom.
Citera
2021-05-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Åklagarna hade inte begärt att han skulle häktas i väntan på dom.

Dom hade kunnat begära det...
Dom borde hämtat in honom så fort de själva hade klart för sig hur de skulle döma. Detta är skandal! De VISSTE vem de hade att göra med, och ändå får han veta domen samtidigt som vi. Helt jävla otroligt! Domaren hade makt att meddela polis och åklagare långt innan domen meddelades. Jag trodde faktiskt inte det gick till på det här viset. Jag är förbannad.
Citera
2021-05-28, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Enligt uppgift från AB så har Alheim (stavning?) sagt att det aldrig kommer att bli en lagakraftvunnen dom i detta fall.

Aj fan. Har du länk till det uttalandet?
Citera
2021-05-28, 18:13
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag kan förvisso se möjliga poänger så som saken utvecklade sig men det innebär ändå en form av radikalisering eller hur man ska säga som inte är helt behaglig. Inte alldeles säkert heller att alla drabbade egentligen gynnas bäst av detta. Men men.

Allra minst SD:s döttrar. Jävla egofarsa som först mördar grannfrun, döms för mordet och sedan tar sitt eget liv!😡

Men å andra sidan lever varken deras mor eller de själva under dödshot från densamma längre.
Citera
2021-05-28, 18:14
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardox88
Ett tänkbart motiv/scenario skulle kunna vara, tvärtemot ditt säkra statement:
1. Det var HD ensam eller tillsammans med SD som utförde gärningen.
2. SD skyddar HD
3. Svärfar och ev nån mer vet om det.
4. Därav de närmastes lojalitet i städning och andra märkliga beteenden.
5. SD tror att han aldrig kan bli fälld..eftersom det inte gått till på det sätt som åklagare påstår.
6. Risk för/eller att SD uttryckligen sagt att han ska säga sanningen om han döms.

För stora konsekvenser för någon. Kan vara så...behöver inte vara så...

Helt inne på samma linje. Hela tråden har handlat om att skyddda HD och låta SD stå solo i rampljuset som självklar. Det är uppenbart att fler vetat nog om detta och funnit det känsligt nog för att aktivt sabba tråden från att nudda HD. Tror absolut inte att SD var oskyldig, men att han inte varit ensam om mordet och att det faktiskt kan ha varit HD som varit mest drivande och hela farsen med den passande otroheten med Sillen och svärfar SOAs märkliga uttalande... allt handlar om att få bort blickarna från HD, skapa sken av slibi och offersituation och utpeka SD samtidigt som de på något vis tänkt att han skulle klara sig då de vetat om att hela sanningen inte kommit fram. SD fick panik och ville berätta allt om andras involvering gissar jag, och SOA agerade snabbt.
Citera
2021-05-28, 18:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardox88
Ett tänkbart motiv/scenario skulle kunna vara, tvärtemot ditt säkra statement:
1. Det var HD ensam eller tillsammans med SD som utförde gärningen.
2. SD skyddar HD
3. Svärfar och ev nån mer vet om det.
4. Därav de närmastes lojalitet i städning och andra märkliga beteenden.
5. SD tror att han aldrig kan bli fälld..eftersom det inte gått till på det sätt som åklagare påstår.
6. Risk för/eller att SD uttryckligen sagt att han ska säga sanningen om han döms.

För stora konsekvenser för någon. Kan vara så...behöver inte vara så...
Ja, var det inte snurrigt innan så blev det så nu..
Citera
2021-05-28, 18:16
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Dom borde hämtat in honom så fort de själva hade klart för sig hur de skulle döma. Detta är skandal! De VISSTE vem de hade att göra med, och ändå får han veta domen samtidigt som vi. Helt jävla otroligt! Domaren hade makt att meddela polis och åklagare långt innan domen meddelades. Jag trodde faktiskt inte det gick till på det här viset. Jag är förbannad.

Nej. Inte domaren. Det är åklagarna som måste begära det för att det ska ske.
Citera
2021-05-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad händer?????!

11.00 faller domen
11.18 inkommer samtalet till polisen

landsbygden Örebro Kommun

Någpn som känner sig djupt lurad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera