2021-05-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Domen vinner väl laga kraft trots att han är död och brottsofferfonden betalar skadeståndet.
Eller?

Ja är det inte så är det grava problem med systemet.
Citera
2021-05-28, 18:18
Medlem
Citat:
Dom borde hämtat in honom så fort de själva hade klart för sig hur de skulle döma. Detta är skandal! De VISSTE vem de hade att göra med, och ändå får han veta domen samtidigt som vi. Helt jävla otroligt! Domaren hade makt att meddela polis och åklagare långt innan domen meddelades. Jag trodde faktiskt inte det gick till på det här viset. Jag är förbannad.

Lugn i stormen nu:
OM det blir standardprocedur kommer också en del av rättssäkerheten att gå förlorad:
att meddelad dom är det som avgör många åtgärder är en viktig aspekt för att upprätthålla (bland annat) känslan av att polismyndighet och kriminalvården agerar på beslut från en oberoende domstol.

Det finns undantag, men det är en viktig princip och det går inte att hela tiden leta undantag i systemet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
11.00 faller domen
11.18 inkommer samtalet till polisen

landsbygden Örebro Kommun

Någpn som känner sig djupt lurad?
Jag! Jag firade med bubbel kl 11.03! Det kunde jag låtit bli.
Citera
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Åklagarna hade inte begärt att han skulle häktas i väntan på dom.

Dom hade kunnat begära det...
Domstolen hade väl kunna häkta honom utan begäran från åklagarna?
Det borde de ha kunnat göra när de beslutade att han var skyldig, innan de började skriva ihop domen.

Åklagaren hade tidigare råkat ut för väldigt tjafsiga domare som inte godtog hennes begäran om häktning.
Två gånger om jag inte minns fel.
Det är rätt förståeligt att hon inte begärde det igen utan ville vänta på domen.
Citera
2021-05-28, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nej. Inte domaren. Det är åklagarna som måste begära det för att det ska ske.

Varför skulle inte det kunna ske ex officio menar du?
Citera
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, var det inte snurrigt innan så blev det så nu..

Kanske tänkte han att det var bättre i längden för döttrar och f d fru (som var den han nog kom närmst att älska) att få det bättre i framtiden.

Genom sitt självmord blir de oxå lite offer.

Jag har stött på en mördare (kollega) som mest troligt mördade sin f d fru. Och deras barn. Han gick fri. Jag är övertygad om att han var skyldig. Utöver att han var en kall djävel så var han ganska rationell. Han hittades död efter ett självmord (han hade då en ny fru och ett nytt barn) efter att ha diagnosticerats med en dödlig tumör - och efter att ha tecknat en livsförsäkring. Som inte kunde ifrågasättas.

Så visst kan psykopater ta livet av sig. Han var mest troligt en sådan. Med rättspatos och inte ett behov av att mörda. Liv - även eget - oviktigt.

Kanske är Stefan likadan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Ja, han kan ju ha hotat svärfar med att outa Hanna och så har svärfar flippat.

Eller så är det ett självmord som svärfar har försökt att avstyra.

Oavsett så är det KATASTROF att man får en dom för ett bestialiskt mord, utan att vara i rätten eller häktet. Det är ren skandal!

Han kunde ju lika gärna tagit död på någon mer. Sin familj till exempel.

Vem som helst kunde ju se att både han själv och alla andra måste skyddas från honom.

Håller med dig i varenda stavelse!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Lugn i stormen nu:
OM det blir standardprocedur kommer också en del av rättssäkerheten att gå förlorad:
att meddelad dom är det som avgör många åtgärder är en viktig aspekt för att upprätthålla (bland annat) känslan av att polismyndighet och kriminalvården agerar på beslut från en oberoende domstol.

Det finns undantag, men det är en viktig princip och det går inte att hela tiden leta undantag i systemet.
Det är obligatorisk häktning på det brott han anklagas för. De hade kunnat låta häkta honom direkt efter HR-förhandlingarna. Det här är så illa skött så jag får en hjärtinfarkt snart.
Citera
2021-05-28, 18:20
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Mycket intressant utveckling, jag tror att man bör ha med sig ett par saker från händelserna:

1: SD må ha fungerat annorlunda än andra, men det normala är att oskyldiga lägger sina liv på att få upprättelse och resning vid en felaktig dom eller (1) hoppas på att den verklige mördaren kliver fram och erkänner eller (2) att nya bevis framkommer som visar på deras oskuld. Ett självmord är, i de allra flesta fall, ett indirekt erkännande.

2: Personer med narcissistisk personlighetsstörning är fasad-människor som i princip aldrig medger ett misstag eller att de har gjort något som är fel. Bokstavligt talat dör vissa av dem hellre än medger fel. Att jämföra med exempelvis Görings suicid innan hängning efter Nürnberg-rättegångarna.

3: SDs (och HDs) gränslösa tankar kring att mörda barn etcetera för att lösa familjeproblem är klassiska indikatorer på, inte nödvändigtvis mkt blivande grova brott, men däremot antisociala tendenser - som i sin tur förklarar SDs extremt märkliga fnissande vid förhör, huvudförhandling och märkliga behov av att tala i gåtor kring LW.

Med det sagt vill jag också slå ett slag för att inte anklaga polis, åklagarväsende eller domstol för SDs självmord. Hade han suttit i häkte hade han hittat en annan lösning. Bra sak att han inte kunde göra som Göring och som sista känsla och tanke ha: "jag lurade dem"
Tror du har helt rätt i din analys
Citera
2021-05-28, 18:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scania1312
Folket*rp 436, bilden tagen i riktning av pilen?

https://imgur.com/a/GDgj2PM

Lägger till länken till bilden igen: https://static-cdn.sr.se/images/159/cd1dafc9-4192-4fe0-a472-8bc4f46927ab.jpg?preset=1200x675
Ja, ser onekligen lika ut via infartsvägen.
Citera
2021-05-28, 18:21
Medlem
Citat:
Aj fan. Har du länk till det uttalandet?

Av allegrageller idag 17:29:

”Eftersom Stefan aldrig kommer att sitta inne, d.v.s vi kommer aldrig att få se en lagakraftvunnen dom - så kommer Stefan, rent juridiskt, i protokollen betraktas som oskyldig.

Detta resonemang levererade S-E Alhem i Aftonbladet idag.

Han kanske visste vad han gjorde, Stefan Davidsson, då han tog sig själv av daga.”

Fick inte till nån bra länk.
Citera
2021-05-28, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Det ska inte göra någon skillnad.

Oavsett, detta är ju bästa möjliga scenario för stackars LW's familj. Stefan Davidsson är både dömd mördare och nu även död. På samma dag!

Vilken fantastisk dag för rättvisan och familjen W! De får upprättelse och lever även med vetskapen att de slipper se Stefans fula tryne någonsin igen.

Undrar vad som händer med HD nu? Hoppas hon flyttar till någon liten byhåla med barnen och börjar om. Eller utomlands kanske?

Hon lär ju behöva psykvård till att börja med. Hamnar väl under föräldrarnas vingar, någonstans i närheten av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in